Arvustus balletilavastusele „Pähklipureja ehk Imeline jõuluöö“: Jõuluime poole(l) teel
Oleme imetlenud Vanemuise balletitrupi järjekindlust omanäolise repertuaari kujundamisel: see ei kattu ühegi teise tantsuteatri omaga. Tähtis roll on seejuures olnud...
Loe edasi
Heili Einasto, Aare Rander, Sirp
16.12.2022
Arvustus | Mis saab siis, kui raugast Romeo noort Juliat ihaldab
Vastandustest pulbitsevasse materjali lisati uus binaarne opositsioon – Romeost (Aivar Tommingas) on saanud raugaealine, kui Julia (Ilo-Ann Saarepera) on äsja...
Loe edasi
Greeta Võsu, Postimees
Arvustus | Romeo ja Julia armastust juhib vanemliku armastuse piiratus
Elise Metsanurga lavastus «Romeo ja Julia» on Vanemuise ja Tartu Uue Teatri värske koostööprojekt, kus William Shakespeare’i dramatiseeritud keelatud armastus on käivitava elemendina laval,...
Loe edasi
Kerli Jõgi, Tartu Postimees
07.12.2022
„Romeo ja Julia“ lavastaja: tõeline armastus ei kahjusta, järelikult see ei saa olla keelatud
Näitlejana on Elise Metsanurk (25) vaatajale tuttav lavastustest „Serafima + Bogdan“ ja „Stereo“, lavastajana on tema käe all valminud „Siili...
Loe edasi
Peeter Kormašov, Eesti Päevaleht
05.12.2022
Ka pimedad, kurdid ja ratastoolis inimesed tahavad laulupeost osa saada
Kultuur kõigile tähendab, et kogu Eesti rahvas saab seda nautida. Erivajadustega inimeste jaoks on võimalused kahjuks piiratud. Ligipääsetavus on mulle...
Loe edasi
Liis Seljamaa, Maaleht
02.12.2022
Arvustus lavastusele “Kolm pikka naist” | Kuidas (mitte) teha eaka vaataja teatrit
Vanemuise lavastuses „Kolm pikka naist“ on lavastaja Priit Pedajase kätt tunda väga vähe, kui üldse. Halva üllatusena mõjusid ka odavad...
Loe edasi
Johanna Rannik, Eesti Päevaleht
Priit Strandberg ja Kärt Tammjärv: talvist kultuuri nautimas
Talvesündmuste eriväljaandes avaldavad näitlejad Priit Sandberg ja Kärt Tamjärv, milliste kultuuriürituste, ettevõtmiste, kohtumiste ja teatriprojektidega nad algavat talve sisustavad. Leia...
Loe edasi
Eve Kallaste, Eesti Ekspressi lisa
Mõtteid balletilavastusest „Tulilind/ Šahrazad“: Graatsiat täis õhtu pakkus nii silmailu kui ohtralt inspiratsiooni
/—/ Meie ärasõit algas keskpäeval ja pikk bussireis kujunes pikaks, aga see-eest lõbusaks toimetuse koosolekuks, mille päevakorrast ei puudunud eesti...
Loe edasi
Gert Lutter, LõunaLeht
24.11.2022
Arvustus lavastustele „Kolm pikka naist“ ja „Võrsed“ | Naised ja … lavastajad
Vanemuise teatri uuslavastustes „Kolm pikka naist“ ja „Võrsed“ jääb lavaline vorm tekstis sisalduvatele võimalustele kõvasti alla, tekst domineerib visuaalia üle. Tartu ülikoolis teatriteadust õppivatest...
Loe edasi
Sirp, Anneli Saro
18.11.2022
Noor tunnustatud talent Lena Barbara Luhse eelistab vaadata kurbnaljakaid filme
KINOS JA TEATRIS. Auhinnatud noort talenti saab järgmisel aastal näha kolmes linateoses. Pimedate Ööde filmifestival ei tähenda ainult filmide vaatamist. Muu...
Loe edasi
Raimu Hanson, Tartu Postimees
16.11.2022
Arvustus. Paula ja õunapuu tema vanaema aias
Katariina Libe «Võrsed» võitis I preemia Eesti Teatri Agentuuri 2021. aasta näidendivõistlusel ja on selle võistluse saagist esimesena laval. «Võrsete» esietendusele eelnes...
Loe edasi
Pille-Riin Purje, Postimees
04.11.2022
Televiisorikauge saunavana Oliver Timmusk: kui telemängust «Ma näen su häält» kuulsin, vaatasin kõik osad ära
Telemängus «Ma näen su häält» end saunavanana esitlenud Oliver Timmusk on professionaalne laulja, kelle imeline lauluhääl ei jätnud televaatajaid külmaks. Telemängus «Ma näen su...
Loe edasi
Chrislin Metsanurm, Elu24
31.10.2022
Ragne Pekarev: mulle meeldib must huumor, sarkasm ja künism
Ragne Pekarev mõjub näitlejannade glamuurses pilves nagu värske tuul. Isegi omamoodi orkaan – temas on elujõudu ja julgust sedavõrd palju! «Mis...
Loe edasi
Kristina Herodes, Postimees
29.10.2022
Põrgu – see on teised inimesed!?
Tänavu mai alguses jõudis Vanemuise väikeses majas maailma esiettekandeni Ardo Ran Varrese ooper «Põrgupõhja uus Vanapagan», mis tugineb A. H. Tammsaare samanimelisele...
Loe edasi
Alvar Loog, Postimees
27.10.2022
Katariina Libe: panin kirja kõik, mida võiks tunda lastetu ja kunstliku viljastamisega seotud inimene
Kunstlik viljastamine, rasedus, sünnitus, lapsekasvatamine ja lapsekaotus. Kõik need teemad, mida siiani pole teatrilaval puudutatud, ringlevad „Padjaklubist“ tuntud näitleja Katariina Libe näidendis...
Loe edasi
Aigi Viira, Õhtuleht
Arvustus lavastusele “Võrsed” | Igast seemnest puud ei kasva
Lavastaja Tiit Palu on toonud Vanemuise Sadamateatri lavale tänapäeva omadramaturgia, Katariina Libe näidendi «Võrsed». Eelkõige keskendub lugu emaks saamise käänulisele ja ebatraditsioonilisele teekonnale,...
Loe edasi
Liisa Ojakõiv, Tartu Postimees
25.10.2022
Kunstliku viljastamise teema jõuab esmakordselt teatrilavale
Vanemuise sügishooajal saab juba sel laupäeval publikuristsed Eesti näitemäng «Võrsed». Näidend pärjati Eesti Teatriagentuuri mullusel näidendivõistlusel esimese preemiaga ning selle autor on...
Loe edasi
Silja Paavle, Naisteleht
Lesbist peategelasega lavalugu käsitleb kunstlikku viljastamist
Vanemuises võrsub praegu esietenduseks Katariina Libe näidend «Võrsed». Vanemuise teatel käsitleb see esimesena Eesti teatrilavadel muu hulgas kunstliku viljastamisega seotud küsimusi. Lavastaja ja muusikalise kujundaja Tiit...
Loe edasi
Raimu Hanson, Tartu Postimees
Filmimuusika täidab lünga Vanemuise repertuaaris
Filmi lahutamatu osa on muusika. See mõjutab emotsioone ja loob õhustikku ning jääb sageli vaatajat veel kauaks saatma. Filmimaailm on...
Loe edasi
Õhtuleht
20.10.2022
Arvustus | Kas mäletad, mida sa ei mäleta?
Edward Albee autobiograafilise allhoovusega näidendi «Kolm pikka naist» maailmaesietendus oli aastal 1991. Priit Pedajas on seda näitemängu varem lavastanud, 1997....
Loe edasi
Pille-Riin Purje, Postimees
14.10.2022
Arvustus | “Kolm pikka naist”: kui keeruline elutee kaob sentimentaalsesse öösse
NB! Arvustuse pealkiri on inspireeritud Ameerika klassiku Eugene O`Neilli kirjutisest “Pikk päevatee kaob öösse”. Ei hakka siin pikalt heietama –nagu...
Loe edasi
Christofer Kivipalu, ERRi kultuuriportaal
Priit Strandberg käib perega seiklemas: see on kohati pöörane, kuid hoiab vaimu nii värske
Raadio Elmar saates «Mitte ainult muusikast» käis külas teater «Vanemuine» näitleja ja lavastaja Priit Strandberg. Rääkisime õnnetundest. Strandberg avaldas, kus ta õnne...
Loe edasi
Raadio Elmar
10.10.2022
Unenäoline naiselik rännak mineviku ja tuleviku piirimail
Kakskümmend viis aastat tagasi tõi Priit Pedajas Draamateatris esimest korda Eestis lavale Edward Albee «Kolm pikka naist». Nüüd lavastas ta näidendi...
Loe edasi
Madlen Siniallik, Tartu Postimees
06.10.2022
Hoogne eesti ooper kutsub õpilasi tarbimisele mõtlema
Vanemuise teatri uus eestikeelne ooper „Kaubamaja“ sobib esimeseks ooperikogemuseks just kooliealisele vaatajale. Kaubamaja on koht, mis kõnetab ilmselt igaüht meist, kel mõttes...
Loe edasi
Õpetajate Leht
30.09.2022
Külliki Saldre: „Meisterlikkus sisaldab elu valu“
Kunagisest Draamateatri noorimast näitlejannast Külliki Saldrest on nüüdseks saanud Vanemuise draamatrupi väärikaim. 2022. aasta Eesti parima naisnäitleja tiitliga tunnustatud Saldre usub, et ühiskonnas toimuv,...
Loe edasi
Neeme Raud, Eesti Naine
27.09.2022
Reimo Sagor: mind ajab lavastama tahe otsida ja katsetada
Näitleja Reimo Sagor (35) on kehastanud jõulisi, isegi robustseid tüüpe. Väljaspool lava ei pelga ta kanda roosat ega näidata välja...
Loe edasi
Tiiu Suvi, Anne ja Stiil
23.09.2022
JUURTE LUGU│Merle Jääger oma setu sugupuu kohta: „Mul oli oma vanaema õunapuu otsas“
Näitleja Merle Jääger (56) ehk Merca on üles kasvanud ja koolis käinud Tallinnas, aga juba teismelisena tõmbas teda Setumaa poole,...
Loe edasi
Siiri Rebane, Õhtuleht
22.09.2022
Tantsuajaloo väärt fotod kaunistavad Vanemuise väikse maja publikugaleriid
Teatrimajad on taas avatud ja teatrisügelus publikul ammu peal. Vanemuise väikse maja jalautusgalerii seintelt tasub külastajal märgata ajaloolisi fotosid pealkirja all «Gerd Neggo. Tants üksnes...
Loe edasi
Aime Jõgi, Tartu Postimees
12.09.2022
Uuel hooajal kõlab muusika kõrval laval rohkem eesti keelt
KONTSERDID, OOPERID JA BALLETID. Vanemuise sümfooniaorkester toob algatuseks kuulajate ette Heino Elleri, Sergei Rahmaninovi ja Pjotr Tšaikovski loomingut. Vanemuise sümfooniaorkester valmistub kontserdimaja laval teatri uue, 153....
Loe edasi
Raimu Hanson, Tartu Postimees
31.08.2022
„Teatrisse jõudes ta juba rõõmustab!“ Koernäitleja teenib Vanemuise laval endale kombinesooniraha
Inglise hurt Toto on Vanemuise publiku jaoks tuntud nägu: etenduses „Tõrksa taltsutus“ mängib ta sajanditetagust jahikoera ning perenaiselt on küsitud, miks...
Loe edasi
Helen Eelrand, Delfi lemmiloomarubriik
30.08.2022
Arvustus ooperile „Kaubamaja“ | Ülehinnatud allahindlus
Vanemuise hooaja avanud ooper „Kaubamaja“ on autorite loomingulises veimevakas settinud juba 2005. aasta sügisest, mil plaaniti see projektipõhise ooperina esitada...
Loe edasi
Aurora Ruus, Sirp
26.08.2022
Arvustus | Maailma lõpus on kaubamaja, kus kunagi kohtume kõik!?
Reede, 19. augusti õhtul, kui väline õhutemperatuur ründas Tartus raevukalt kohalikku kuumarekordit, sündis Sadamateatri seinte vahel kaks eesti ooperi kõigi...
Loe edasi
Alvar Loog, Postimees
25.08.2022
Arvustus | Eesti ooper „Kaubamaja“ peidab koomilisse rüüsse traagilise sisu
Tõnis Kaumanni ooper annab sõnumi, et kõigil on parem, kui pole põhjust ja võimalust end lõplikult kaubamaja lettide vahele kaotada....
Loe edasi
Ruth Alaküla, Eesti Päevaleht
24.08.2022
Helilooja Tõnis Kaumann ooperist “Kaubamaja”: see pole ood tarbimisühiskonnale
Reedel esietendub Vanemuise teatris Tõnis Kaumanni ooper “Kaubamaja”. Vikerraadio hommikuprogrammis nentis helilooja, et tragikoomiline ooper pole ood tarbimisühiskonnale. Lisaks “Kaubamajale”...
Loe edasi
Kadri Põlendik, Johannes Voltri, Vikerraadio
18.08.2022
Näitleja Ken Rüütel: mungaroll nõudis nii piibli kui ka ladina keele õppimist, puudu jäi vaid kloostrikogemus
Kui varem arvas Vanemuise noor näitleja Ken Rüütel end olevat läbinisti teatriinimene, siis pärast esimesi kokkupuuteid filmimaailmaga tekkis temas suur huvi ka kinokunsti...
Loe edasi
Emily Lieberg, Tartu Postimees
15.08.2022
Maarja Johanna Mägi: ma ei pea kellegi teise eesmärke täitma
LENNUKAS „Apteeker Melchioris“ Keterlynina särav näitleja Maarja Johanna Mägi (25) sai hittfilmist tuule tiibadesse, kuid püüab hoida kainet meelt, sest...
Loe edasi
Maiken Mägi, Maaleht
04.08.2022
Arvustus | Ühest õnnestunud klassikatõlgendusest: Ardo Ran Varrese “Põrgupõhja uus Vanapagan”
Ardo Ran Varrese „Põrgupõhja uus Vanapagan” mõjub eesti uuema muusikateatri kontekstis üsna värskelt. Selle põhjuseks on aga paradoksaalselt ooperižanri võrdlemisi...
Loe edasi
Kerri Kotta, Teater.Muusika.Kino
03.08.2022
Inimene loeb raamatut ja raamat loeb inimest
Lavastaja Tiit Palu näidendiraamatu ilmumine on rõõmus üllatus. Olen seda oodanud, igatsenud. Kangesti huvitav on näidendeid lugeda ja häid algupärandeid...
Loe edasi
Pille-Riin Purje, Teater.Muusika.Kino
Arvustus lavastusele “Soomusrong nr 7” | Seis, parool! Ehk autorilavastuse uus tulemine
Tiit Palu toob oma uusimas autorilavastuses vabadussõjaaegsed väärtused tänapäeva Eestisse, kuigi suur osa käsitletud teemadest paigutub Ukraina sõja valguses uude...
Loe edasi
Ilona Piirimägi, Teater.Muusika.Kino
29.06.2022
Arvustus | Ooper “Põrgupõhja uus Vanapagan” teeb Tammsaare ajatule loole vaid au
Pärast kaht aastat koroonat ja peaaegu kolme kuud sõda tundub meie rahvusooperi 2019. aasta sügisel läbi viidud eesti algupärase ooperi...
Loe edasi
Auri Jürna, Muusika
Rasmus Kull: tähtis on see, et olen leidnud lavakunsti kõrvale midagi, mis mind väga õnnelikuks teeb
KIRG on rubriik, kus tutvustatakse muusikute mitte-muusikalisi tegemisi. Vanemuise ooperisolist Rasmus Kull laulab Emajõelinna teatris tenoriosi – viimatine suur roll...
Loe edasi
Rasmus Kull, Muusika
10.06.2022
Maailma esietenduseni jõuab Tõnis Kaumanni ooper «Kaubamaja», mis oodanud 15 aastat
/—/ Aga kui nüüd jutuga minevikust ja olevikust tulevikku hüpata, siis võime tõdeda, et tänavu augustis jõuab Vanemuises lõpuks peale...
Loe edasi
Alvar Loog, Postimees
27.05.2022
Maarja Johanna Mägi: tahaks õppida rohkem elu nautima
“Kui lavakool ära lõppes, tundsin tühjust ja isegi ärevust,” tunnistab Maarja Johanna Mägi. Kandev roll filmisarjas “Apteeker Melchior” suunas näitlejatari...
Loe edasi
Jaanus Hämarsoo, Kroonika
23.05.2022
Külliki Saldre: kui ma hädas olen, keeran asja komöödiavõtmesse ja viskan üle. See on lihtsalt iseenda päästmine
Pikk tualett, hõberebane üle õla, kõrged kontsad. Säherduses kostüümis pidi näitlejanna Külliki Saldre Ugala teatri lavastuses „Ehitusmeister Solness“ orkestriaugust sirge seljaga trepist üles...
Loe edasi
Aigi Viira, Õhtuleht
21.05.2022
Arvustus sümfooniaorkestri hooaja lõppkontserdile | “Ja ennäe! Kohtumõistmist ei tule”
Kas peitus see kõik tõesti üksnes partituuri lehekülgedel või sündis Joosti filigraansest suunamisest, kuid õnnestumine oli peaaegu triumfaalne. Wagner ja...
Loe edasi
Katrin Aller, Sirp
Arvustus lavastusele “Kõik minu emast” | Kõik minu minevikust
Minevik leiab meid üles, ükskõik milliste rollide taha või meigi alla me end argipäevas peidame. Teatrit silmas pidades kirjutatud tekstidest on...
Loe edasi
Kaur Riismaa, Sirp
Arvustus lavastusele “Tõrksa taltsutus” | “Inimese silm pole kuulnud, inimese kõrv pole näinud …”
Vanemuise trupil on olnud silmanähtavalt lõbus „Tõrksa taltsutust“ teha: entusiasm ja lust kiirgab saali, mängitakse publikusse ja publikuga. Shakespeare’i-lavastuste vanu arvustusi...
Loe edasi
Maris Peters, Sirp
20.05.2022
Teatrijuht Kristiina Alliksaar: minu kodu(maa) on minu vastutada, nii heas kui halvas
Kaitseväe õppuse Siil eel uuris Postimehe vaheleht Kaitsetahe teatrijuht Kristiina Alliksaarelt, mida tähendab talle sõna „kaitsetahe”. Alliksaare kommentaari küsiti selle...
Loe edasi
Kristiina Alliksaar, Postimehe erileht Kaitsetahe
Oskar Seeman: „Mina tuntust ei jahi. Kui kellelegi läbi oma töö meeldin, on tore.“
«Teatrikoolis küll otseselt keegi välja ei öelnud, et seriaalides mängimine paha oleks. Töö on töö,» kinnitab telesarja «Armastus» esimeses hooajas...
Loe edasi
Verni Leivak, Naisteleht
Arvustus | Vanemuise uus Vanapagan. Mis on see õndsus, mille poole Jürka nii kangekaelselt püüab?
Vanemuise teater teeb ooperimaastikul endiselt ilma. Alles hiljuti tuli lavale teatri esimene Wagneri tõlgendus, nüüd on publiku ette jõudnud uus kodumaine algupärand, Ardo Ran...
Loe edasi
Ruth Alaküla, Eesti Päevaleht
18.05.2022
Arvustus ooperile “Tristan ja Isolde” | Tristan on ja jääb imeks!
Mälestusmärk kõigist unelmaist kauneimale “Tristani” esituse tuumakuse ja meisterlikkuse reedavad juba esimesed helid: vaikusest tõusev tšellode motiiv ning sellele lisanduv...
Loe edasi
Kristel Pappel, ajakiri Muusika
Arvustus | Vanemuise uus Vanapagan
Oksa painutada on kergem kui puutüve. Seepärast on ka A. H. Tammsaare tüvitekst ooperi ainesena ühtaegu õnn ja õnnetus. x...
Loe edasi
Aare Tool, Sirp
Arvustus lavastusele “Armuleivasööja” | Te vaesed, totrad narrid…
„Armuleivasööja“ põhiväärtus ja -võlu on Aivar Tomminga meisterlik, igal viivul läbitunnetatud, isikupärane lavaelu. x Üle näitelava sammub talumees, vinnab turjal...
Loe edasi
Pille-Riin Purje, Sirp
13.05.2022
Ardo Ran Varres: «Eesti muusikateatril on olemas kõik eeldused, et teha midagi tõeliselt kaasaegset ja ägedat»
Tänane päev läheb ajalukku vähemalt nende inimeste jaoks, keda huvitab algupärase eesti ooperi käekäik: Vanemuise väikeses majas jõuab maailmaesietenduseni Ardo...
Loe edasi
Alvar Loog, Postimees
06.05.2022
Näitleja Külliki Saldre: Draamateater oli minu magistriõpe, Ugalas sain jala maha, Vanemuine on mind armastanud
Külliki Saldre garderoobi number on 220, seda ruumi jagab ta Pirjo Jonase ja Saara Nüganeniga, aga vajaduspõhiselt kasutavad tuba paljud...
Loe edasi
Liis Seljamaa, Maaleht
Põrgupõhja elu kujutab ooper
ARDO RAN VARRESE SUURTEOS. A. H. Tammsaare viimane romaan tuleb Vanemuises publiku ette muusikalise loona. Vanemuine ja «Põrgupõhja uus Vanapagan» … Vanema...
Loe edasi
Raimu Hanson, Tartu Postimees
05.05.2022
Arvustus ooperile “Tristan ja Isolde” | Isolde hinge röntgen. Kui hea, et meil on selline laulja nagu Liene Kinča!
Sopran Liene Kinča debüteeris Tartus Vanemuise teatris Richard Wagneri ooperi „Tristan ja Isolde“ uuslavastuses. Loodetavasti kuuleme tema Isoldet ka Lätis,...
Loe edasi
Jegors Jerohomovics, Diena
04.05.2022
Eesti vajab kvaliteetset kultuurijuhtimist
On eriti oluline, et juhtimiskvaliteedile ja sealjuures juhtide arengule pöörataks kultuurivaldkonnas suuremat tähelepanu, kirjutas Vanemuise teatri juht ja etendusasutuste liidu...
Loe edasi
Kristiina Alliksaar, ERR kultuuriportaal
Arvustus | Neli tundi ehtsat Shakespeare’i
Neli tundi ehtsat Shakespeare’i-mul on aukartus sellest siin üldistavalt kirjutadagi. Teeksin nii palju liiga tegijatele, et jätan kohe heaga blogis...
Loe edasi
Danzumees
Arvustus | Kuis naine taltsutab meest
Olin sootuks unustanud, et Shakespeare’i komöödia «Tõrksa taltsutus» algab eelmänguga. Too proloog toob meelde «Mäeotsa Jeppe» mudeli: purjus katelsepp Sly...
Loe edasi
Pille-Riin Purje, Postimees
02.05.2022
Arvustus | “Armuleivasööja”: saladuslik lugu mitte-emotsionaalses kastmes
Pärast etenduse lõppemist kuulsin üht kaasteatrikülastajat oma kaaslasele Vanemuises nähtust pajatamas. “Noh, tead,” ütles meesterahvas, “ega maailm sellest lavastusest paremaks...
Loe edasi
Kaspar Viilup, ERR kultuuriportaal
29.04.2022
Vanemuise vanast publikukutsungist võrsus helilogo
Tähelepanelik raadiokuulaja ja telekavaataja, aga samuti suhtlusmeedia jälgija on märganud, et Vanemuise iidamast ja aadamast tuntud publikukutsung on hiljuti võtnud uue helilise...
Loe edasi
Raimu Hanson, Tartu Postimees
27.04.2022
Arvustus | Tõrksa teeseldud taltumine
Vanemuise uus lavastus «Tõrksa taltsutus» on Priit Strandbergi tõsiseltvõetav suure lava lavastajadebüüt. Lugu, mille keskmes on äkiline ja allumatu Katharina,...
Loe edasi
Kerli Jõgi, Tartu Postimees
26.04.2022
Näitleja Maarja Johanna Mägi oma elu esimesest filmirollist
„Esimene võttepäev oli väga õudne,“ naerab näitleja Maarja Johanna Mägi, kes kehastab vastses filmis „Apteeker Melchior“ Keterlyn Kordti. „Ma ei...
Loe edasi
Aigi Viira, Õhtuleht
18.04.2022
Arvustus. Üleliigse vanakese kiusamine
Ivan Turgenevi «Armuleivasööja» on lugu ühe aadliperekonna unustatud mustast lambast. Et ta provokatsioonide tagajärjel lobiseb oma seose perekonnaga välja, on...
Loe edasi
Liisa Ojakõiv, Tartu Postimees
14.04.2022
Arvustus ooperile „Tristan ja Isolde“: kiri Johannale
RICHARD WAGNERI OOPER. Muusikalise ja filoloogilise haridusega kirjanik ja filmirežissöör Mart Kivastik vaatas Vanemuises «Tristanit ja Isoldet» ning kirjutas arvustusena avaliku kirja teatri sümfooniaorkestri...
Loe edasi
Mart Kivastik, Tartu Postimees
13.04.2022
Robert Annus lavastab vene klassikasse kuuluva tundeküllase näidendi
Laupäeval tuleb Vanemuise väikeses majas vaatajate ette esimest korda «Armuleivasööja», mis põhineb Ivan Turgenevi näidendil. Trupis on Külliki Saldre, kes...
Loe edasi
Raimu Hanson, Tartu Postimees
Arvustus ooperilavastusele “Tristan ja Isolde”. Maailm kui arm ja surm
Vanemuise „Tristani ja Isolde“ loodud õnnis tundmus kaob teatrisaalist välja astudes nagu hingeõhk huultelt, sest tekib tunne, et midagi jäi saali maha. Selleks...
Loe edasi
Aurora Ruus
08.04.2022
REEDENE RÕÕM ⟩ Külliki Saldre peegeldab Loviisas iseennast
Vanemuise väikeses majas lõppes uue lavastuse «Armuleivasööja» proov. Üks trupi liige Külliki Saldre tõttas suurde majja, võttis oma garderoobis akna...
Loe edasi
Raimu Hanson, Tartu Postimees
01.04.2022
Arvustus. „Tulilind” ja „Šahrazad”. Brasiillane pluss Vanemuine võrdub värske tantsupahvak
Kaht lühiballetti koondav õhtu on haarav ja hea vaadata. Vanemuise balletil on hoog sees. Ainuüksi see, kui Eestis balletilavastuses trupp tantsima...
Loe edasi
Raimo Poom, Eesti Päevaleht
31.03.2022
Arvustus. Midagi mitte millestki
Lavastus «Mitte midagi» räägib kuuest koolinoorest, kes üritavad puu otsa roninud klassikaaslasele tõestada, et elu on väärt elamist ja sellel...
Loe edasi
Kerttu Kirjanen, Postimees
21.03.2022
Karol Kuntsel: Saaremaa muudab mind heas mõttes metsikuks
Orissaare kandist pärit ulgusaarlane Karol Kuntsel on tuntud näitleja, kes lõpetanud Orissaare gümnaasiumis põhikooli, seejärel Kuressaare gümnaasiumi ning Eesti muusikaakadeemia...
Loe edasi
Erki Berends, Saarte Hääl
16.03.2022
Arvustus. Vanemuise “Terror”: see on sõda, sõjas on ohvrid
Õigusemõistmine on mulle igapäevane asi. Hoolimata sellest või ehk hoopis just seetõttu oli etendus, mis on lavastatud kohtuistungina Saksa õhujõudude...
Loe edasi
Heili Sepp, ERR kultuuriportaal
Arvustus sümfooniaorkesti kevadkontserdile. Kummal(t) pool(t)
Kontsert oli aktuaalne ning ka muusikaliselt hästi läbi mõeldud, selle alltekst andis võimaluse mõista muusika suuremat, sügavamat tähendust. Tänavuse Vanemuise sümfooniaorkestri...
Loe edasi
Aurora Ruus, Sirp
Arvustus. Trallid on endiselt naksid
Katrin Pärn ja Janek Savolainen on „Naksitrallide“ legendaarse kolmiku lavale seadnud nii, et ka tantsu kaudu saab kõik öeldud. x...
Loe edasi
Keiu Virro, Sirp
11.03.2022
Arvustus. Lõvisüdamega poisid ja tüdrukud päästavad maailma
Minu lapsepõlve täielik lugemislemmik sisaldas samade kaante vahel kaht teost: Astrid Lindgreni „Röövlitütar Ronja” ja „Vennad Lõvisüdamed”. Nüüd on samad...
Loe edasi
Keiu Virro, Eesti Päevaleht
Muusika kõlab ukrainlastele mõeldes ja armastuse nimel
Pühapäeval kell 13 astub Vanemuise kontserdimajas Vanemuise sümfooniaorkestri ja ooperikoori ette Oleksandr Bražnik, et dirigeerida heategevuskontserti oma sünnimaa Ukraina toetuseks....
Loe edasi
Raimu Hanson, Tartu Postimees
10.03.2022
Arvustus. Vendade hüpe valgusesse
Vanemuise „Vennad Lõvisüdamed“ ja Eesti Noorsooteatri „Röövlitütar Ronja“ on sügavad ja ausad muinaslood, palsam näitlejate ja publiku hingele. x Veebruari esimesel nädalavahetusel jõudsid...
Loe edasi
Pille-Riin Purje, Sirp
25.02.2022
Arvustus. Valus ja võimestav vaade naistele
Kui aasta eest võttis Vanemuine repertuaari «Niskamäe naised», mis keskendub naistele põhjamaises ja traditsioonilises kontekstis, siis nüüdsest seisab selle kõrval...
Loe edasi
Karin Allik, Postimees
22.02.2022
Salapärane Aivar Tommingas päästab laval registrid valla
Olgugi põline teatrisõber, pole ma erinevatel põhjustel mitu aastat teatrisse saanud. Välja arvatud mõned suveetendused, ilma maskide ja muu lisajamata....
Loe edasi
Siiri Laidla, Tartu Postimees
15.02.2022
Arvustus. “Don Giovanni” on avantüristlik ja efektitsev, selle kunstiline keel kõigub läbi stseenide lõbusalt, lustivalt ja avantüristlikult.
Loe arvustuse algust Postimehest. /—/ Novembri lõpus esietendus Vanemuise väikeses majas Mozarti «Don Giovanni» (1787), mille seadis lavale Elmo Nüganen – üks...
Loe edasi
Alvar Loog, Postimees
11.02.2022
Arvustus. Vennad Lõvisüdamed viivad virtuaalsesse fantaasiamaailma
Vanemuise uues lavastuses «Vennad Lõvisüdamed» on noored peaosalised Oskar Seeman (Korbi rollis) ja Kaarel Pogga (Joonatani rollis) saanud suurepärase võimaluse näidata...
Loe edasi
Kerli Jõgi, Tartu Postimees
09.02.2022
Arvustus lavastusele “Kõik minu emast”: õnnestunud teatrilavastus Euroopa tühermaal Tartus
Almodóvari filmist tõukunud „Kõik minu emast” on julge ja oodatud lavastus Eesti teatris. Lavastuse „Kõik minu emast” etendus Vanemuise teatri väikeses majas algab märkamatult....
Loe edasi
Tanel Jan Palgi, Eesti Päevaleht
07.02.2022
Kristiina Garancis: Almodóvar ja Mäeots mõlemad imetlevad naisi ja naiselikku osa endast
Vanemuise väikeses majas jõudis nädalavahetusel publiku ette lavaversioon Hispaania filmirežissööri Pedro Almodóvari auhinnatud filmist “Kõik minu emast”. Esietendusel viibinud teatriauhindade...
Loe edasi
Gerli Nõmm, "Aktuaalne kaamera"
Arvustus. Kirju lavalugu naiseks olemisest
Iga üksikvanemaga kasvanud teismelise pähe kerkib varem või hiljem küsimus, kes on ta teine vanem, ja selles pole midagi halba....
Loe edasi
Liisa Ojakõiv, Tartu Postimees
01.02.2022
Näitleja Ragne Pekarev laval end tagasi ei hoia: mul ei ole alastuse või suudlemisega laval ja seriaalis mingeid probleeme
Ragne Pekarev on nautinud publikumenu viisteist aastat, ent kahel viimasel aastal on ta endas leidnud uue salapärase jõu, justkui oleks välk...
Loe edasi
Kairit Tsäro-Mirme, Kroonika
31.01.2022
Armastusest, siirusest ja TANTSUST
Tantsupedagoog Elena Poznjak-Kõlari (85) professionaalsus juhib lavale üha uusi balletipõlvkondi. Elena on kujukas näide, et oma armastatud kutsumuse järgimisel pole vanusepiiri. Praegu Vanemuise teatris tantsuõpetaja...
Loe edasi
Elena Poznjak-Kõlar, Eesti Naine
24.01.2022
Arvustus. Füüsiline geomeetria
„Metamorfoosid“ toob lavale Vanemuise balletitrupi võimekuse, tehnilise ühtsuse, sünkroonis hingamise ja koostoime. Jack Trayleni, Matthew James Jordani ja Jevgeni Gribi,...
Loe edasi
Kristiina Garancis, Sirp
Katrin Pärn: “Naksitrallidel” on kõik hea hiti omadused
Vanemuise teatris esietendub 21. jaanuaril Eno Raua raamatu tantsuline järjelugu “Naksitrallid 2: rotid ründavad”. Katrin Pärna ja Janek Savolaineni lastele...
Loe edasi
Ode Maria Punamäe, "Aktuaalne kaamera"
21.01.2022
Arvustus. Lauljate ilutulestik Mozarti “Don Giovannis”
Oi kui ilus on Vanemuise väike maja! Õige ooperimaja. Parema akustikaga kui Helsingi kunagise Aleksandri teatri ehk Soome Rahvusooperi vana...
Loe edasi
Timo Lipponen, Teater.Muusika.Kino
20.01.2022
Arvustus. Ooperi „Linda di Chamounix” lauljate koosseis on muljetavaldav
Täis suuri ootusi sõitsin Tartusse kuulama-vaatama Eestis seni mängimata Donizetti ooperit „Linda di Chamounix”. Oli see pandeemia tõttu ju lavastuse...
Loe edasi
Tiiu Levald, Teater.Muusika.Kino
14.01.2022
Arvustus. Niskamäe matriarhaat elab ja õitseb taas
Tiit Palu lavastusest kumab läbi naiste müstiline mõjujõud, mille näitlejannad eredalt välja mängivad. x Öeldakse, et „Hamletit” ei saa lavastada, kui...
Loe edasi
Karin Allik, Eesti Päevaleht
Tarmo Leinatamme algatus tuleb sellisena viimast korda lavale
Reedel tuleb vaatajate ette esimene «Memory 2022», mis hiljem liigub mitmesse teise linna. Vanemuine on teatanud, et muusikalikontsertide sari, mis...
Loe edasi
Raimu Hanson, Tartu Postimees
05.01.2022