Uusi katsetusi kaasaegse tragöödiaga


Teater. Muusika. Kino veebruarinumbris: Luule Epner tragöödiažanri võimalikkusest ja võimalustest tänapäeva teatris. Ligi kaheksa aastat tagasi tõusis kriitikas üürikeseks ajaks fookusesse küsimus tragöödia võimalikkusest ja vormidest tänapäeva teatris, ajendatuna peamiselt kahest lavastusest, Sofi Oksaneni “Puhastusest” Vanemuises ja Wajdi Mouawadi “Põletusest” Endlas.1 Kui esimene hakkas lavastaja Liisa Smithi käe all kõlama pigem melodramaatilises helistikus, siis teine mõjus […]

Vanemuine on hädas välismaiste balletiartistide elamislubadega


Vanemuise teater palub siseministeeriumilt abi, sest kaks välismaalasest balletiartisti jäid välja 2019. aasta elamisloa saajate hulgast ehk ei saa alates maikuust enam Eestis elada ja töötada. Pikas plaanis teeb teater ettepaneku, et välisartiste saaks värvata sisserände piirarvu väliselt. “Etendusasutused töötavad hooajapõhiselt, mis toob endaga kaasa selle, et artistide vahetused leiavad enamasti aset suvel, uued artistid […]

Selgusid Kultuurkapitali kirjanduse aastapreemiate nominendid


Selgusid Eesti Kultuurkapitali kirjanduse sihtkapitali aastapreemiate nominendid. Preemiate kandidaadid valisid välja kirjanduse sihtkapitali nimetatud žüriid, kes hindasid eelmisel aastal ilmunud tekste 11 kategoorias. Aastapreemiate laureaadid kuulutatakse välja emakeelepäeval, 14. märtsil. Preemiafondi suurus on 52 000 eurot. Põhižürii, kuhu kuulusid Johanna Ross, Doris Kareva, Aare Pilv, Mihkel Seeder ja Piret Viires, valis aastaauhindadele kandideerima viies kategoorias […]

Vanemuise «Persona» kui mannetu koopia filmist


Vanemuine on oma huvitavas teeme-arthouse-filmidest-lavastused-sarjas taanlase Lars von Trieri teose «Laineid murdes» järel pöördunud rootsi hiilguse Ingmar Bergmani poole. Eestis on bergmaniaana viimasel ajal vanameistri suure juubeli tõttu eriti laialt levima hakanud (täitus ju mullu ikkagi sada aastat tema sünnist!): Tartu ja Tallinna väärtfilmikinodes võis nautida Bergmani retrospektiivi, lugeda Loomingu Raamatukogus ilmunud Bergmani tekstivisandeid ja […]

Ain Mäeots: mul on Bergmani vastu eriline kiindumus, aastakümneid juba!


Alles see oli, kui Ain Mäeots tõi Vanemuise teatris lavale Ingmar Bergmani filmi „Fanny ja Alexander” teatriversiooni. Nüüd teeb ta sama Bergmani „Personaga“. „Mul on Ingmar Bergmani vastu tõesti eriline kiindumus, aastakümneid juba!“ tõdeb lavastaja Mäeots. „See algas 1980ndate keskpaigas, kui nägin väikses Võru kinos filmi „Fanny ja Alexander“ ja olin lummatud.“ Pärast seda oli […]

Vaikivas näitlejas hargneb müsteerium


Staarrežissöör Ingmar Bergmani ühe keerukaima stsenaariumi püüab Vanemuine teatrikeelde tõlkida terakese huumoriga, nii et ka tuhmim publik peaks olema suuteline endale jõukohase tera üles nokkima. Lavastaja Ain Mäeots kinnitas, et ametliku klassifikatsiooni kohaselt psühholoogiliseks thrilleriks liigituv teos „Persona“ kuulub mõistatuste sekka, mis tal vere käima panevad. „Mul tekib hasart sellest läbi pureda,“ tõdes ta. „Lisaks on Bergman […]

Persona – Vanemuine


Sõites Vanemuises eile õhtul mängitud esietendusele toimus arutelu, mille käigus sai tõdetud, et kui materjaliks on Bergman, lavastajaks Ain Mäeots, mängimas Ragne Pekarev, Linda Vaher, Marika Barabaštšikova ja Veiko Porkanen, kunstnikuks Kristjan Suits – no sellest peab tulema üks aastale tooniandvaid tipplavastusi! Samas majas nähtud, Mäeotsa lavastatud Bergmani “Fanny ja Alexander” oli mõned aastad tagasi […]

Pidetu ja pingevaba «Persona»


Vanemuise väikeses majas etenduv «Persona» on kahtlemata julge lavastus, mida on raske vaadata paralleele tõmbamata. Ja kuigi Ain Mäeotsa lavastus suudab tekitada vähemalt sama palju küsimusi kui selle lähtematerjal, Rootsi lavastaja Ingmar Bergmani samanimeline film, on lavastuse emotsionaalne mõju filmiga võrreldes tunduvalt tagasihoidlikum. Etendus on algusest peale pingevaba, kuigi pinge tekitamiseks on ometi võimalus olemas. […]

Vihje veretööle meelitab sisekaemusse


Rahvusringhäälingust tuttavate Wallanderi-lugude autorilt pärinev pööraselt pika pealkirjaga draama viib vaatajad Sadamateatris uitama sootuks sügavamatele radadele, kui viidetest lihtlabasele krimitükile eeldada võiks. Psühholoogilise isikudraama „Julm mõrvar Hasse Karlsson paljastab kogu tõe naise kohta, kes külmus surnuks raudteesillal“ lavastaja Tanel Jonas tõdes, et Rootsi menukirjaniku Henning Mankelli tükis peituv poeetika paelus teda algusest peale. „Mankell võib […]

Lavastus sellest, mis juhtub poisiga, kes ema sõna ei kuula


Vanemuise uusim lavastus on maiuspala neile, kes armastavad raamatut lõpust alustada. Nimelt paljastab teose pealkiri «Julm mõrvar Hasse Karlsson paljastab tõe naise kohta, kes külmus surnuks raudteesillal» loo põhisündmuse, kuid sellele eelnev ja järgnev teekond tuleb vaatajal koos jutustajaga läbida. Giidiks sellel teekonnal saab publikule Hasse Karlsson (Karol Kuntsel) ise. Ta sõidab parasjagu oma ema […]

Julm mõrvar Hasse Karlsson, paljastab tõe naise kohta, kes külmus surnuks raudteesillal – Vanemuine


Sisenedes Sadamateatrisse, siseneb lumisesse, põhjamaisesse, kargesse, mingis mõttes ka kulunud ja vanemasse ajastusse. Laval on uhkelt nähtaval “raudteesild” mille rööpad küll katkevad, kuid arvata võib, et need liiguvad sealt edasi-edasi-edasi. On ka mingi hurtsikumoodi elamine “silla all”… ilmselt vaesed inimesed, aga uhkelt on ka riiulil laevamudel – järelikult selles majas unistatakse… Kui mäng juba käima […]

Romeo ja Julia – Vanemuine


Nüüdseks on juba natuke aega kulunud, kui seda Vanemuise “Romeot ja Juliat” Estonia külalisetendusena nägin. Tavaliselt emotsioonid lahtuvad sellise aja peale ning tükk suures osas isegi ununeb. Kuid selle etendusega pole see sugugi nii. Õigemini, eks muidugi kõik erinevad tunded, mis mind kohe siis valdasid kui eesriie sulgus, ei ole vast ehk enam nii “erksad”, […]

Elamise reeglid – Vanemuine


Vanemuise Väikses majas mängitakse praegu üht teatri ilmselt kogu mängukava populaarseimat publikumagnetit. Igal teatril on vaja mängukavva selliseid (teate-ju-küll-milliseid) komöödiaid, mis aitavad rahval lõõgastuda – unustada paariks tunniks enda mured ja argipäev ning naerda teiste äparduste ja naeruväärselt ülepaisutatud jamade peale. Ühest küljest ju kahtlemata seda rolli täidab Tartus ka “Elamise reeglid”, aga siin on […]

Autahvel. Teatriaasta 2018

Viis teatrispetsialisti tegid kultuuriportaalis kokkuvõtva sissevaate möödunud teatriaastale, tuues välja mõned konkreetsed nimed ning tendentsid, mis eelmisest aastast enim silma jäid. Ei ole vist üllatus, et enim mainiti ära NO99 sulgemine? Tambet Kaugema Sirbi teatritoimetaja Kuraditosin aastat õnnestus teatril NO99 olla peaaegu igas pulmas peigmees ja lõppenud aastal siis ka matusel kadunuke. Midagi ei ole […]