Vanemuise “Sweeney Toddis” süüakse inimlihast pirukaid


Juuni alguses jõuab Vanemuise lavale muusikal “Sweeney Todd”, mida ei ole Eesti teatrilavadel varem mängitud. “Ringvaate” reporter Heleri All käis vaatamas, kuidas Tartus lavastuse jaoks viimaseid ettevalmistusi tehakse. Lavastaja Tanel Jonas sõnas “Ringvaates”, et tal on väga hea meel, kui teater julgeb katsetada ka materjalidega, mis ei ole täielikult kindlapeale minekud. Sweeney Toddi osatäitja Priit […]

Tiit Palu: teatris ei tohi vabadust kaotada


Vanemuise teater soovis Eesti sajanda sünnipäeva puhul endale külalisi kutsuda ja just seetõttu toimub sel nädalal Tartus Vabaduse festival. «Teatri ja meie inimeste jaoks on külalisteks teised teatrid ja nende teatrite inimesed,» ütleb Vanemuise draamajuht ja minifestivali ideejuht Tiit Palu. Palu tunnistab, et festivali idee oli spontaanne, aga organiseerimine polegi olnud nii lihtne. «Kuid see […]

Läti eestlasest näitleja tuleb Vabaduse festivalile


Alanud nädala teisel poolel tuleb Vanemuise kutsel Tartusse kolm teatritruppi – Gruusiast, Soomest ja Lätist –, et anda koos tartlastest lavajõududega Vabaduse teatrifestivalil ühtekokku viis etendust. Esimesena on kavas Valmiera draamateatri «Lõhnavad seened», kus teiste hulgas astub vaatajate ette eestlasest näitleja Jaanus Johanson. Üle-eelmise sajandi teisel poolel lätlaste maale kolinud esivanematega Jaanus Johanson on sündinud […]

Ain Mäeots: „Ise arvan, et olen hea inimene, aga mind õudselt erutab inimeste tume pool.“


„Ma ise arvan, et olen hea inimene, aga mind õudselt erutab ja huvitab inimeste tume pool,“ tunnistab lavastaja Ain Mäeots Vanemuise Sadamateatris pärast musta komöödia „Härra Biedermann ja tulesüütajad“ esietendust. Inimeste pimedama poole eksponeerimist on ses lavaloos rohkem kui küll. Vaatajal hakkab lausa füüsiliselt valus, kui ta jälgib Aivar Tomminga kehastatud Biedermanni heitlusi. „Ei saa […]

Tulesüütajad serveerivad tõde


Ain Mäeotsa uuslavastus «Härra Biedermann ja tulesüütajad», mis põhineb Šveitsi kirjaniku Max Frischi näidendil, elustab visuaalselt tõetruu 1960. aastate interjööri ja täidab selle absurdsete karakterite manipuleeritavate väärtustega. Lavastuse kunstniku Kristjan Suitsu valikud on õnnestunud nii usutava keskkonna loomisel kui ka ruumi oskuslikul jaotamisel. Pikaks venitatud elutuba avardab publiku vaatevälja, kuhu mahub sel moel korraga ära […]

Kristel Birgit Potsepp: Kivirähki/Pepeljajevi “Mees, kes teadis ussisõnu” Vanemuise teatris


Ootused lavastuse suhtes olid kõrged. Pididki olema. Andrus Kivirähki „Mees, kes teadis ussisõnu” on legendaarne ning Saša Pepeljajev oma nüanssidelt tugeva käekirja ja omanäolise interpretatsiooniga lavastaja. Selline kombinatsioon on paljutõotav ja Pepeljajev tundub ussisõnade lavastamiseks kõige huvitavam variant. Raamatu maagia, müstilise hõngu ja groteski lavale viimine on äärmiselt raske ja riskantne ettevõtmine. Kivirähki raamatut ilmselt […]

Mees, kes teadis ussisõnu – Vanemuine


Kui Saša Pepeljajev midagi Eestis lavastab, siis ükskõik, mis materjali, ükskõik millises teatris – mina olen kohal! Nüüd, juba teist korda järjest on ta alusmaterjaliks võtnud eesti kirjanduse. Eelmine oli Ugalas TÜVKA näitlejaõpilastega Lutsu Kevadel baseeruv “Primavera Paunveres”. Viimastel aastatel ongi ta rohkem lavakoolide õpilastega lavastanud. Ja kui ma ei eksi, siis eelmine “mitte lavakooli” […]

Objektiteater modernses metsas


Andrus Kiviräha hittromaani ainetel valminud Vanemuise draama käib algmaterjaliga ümber õige vallatul moel, tuues vaatajate ette PVC-torudest muinasjutumetsa. Lavastuses „Mees, kes teadis ussisõnu“ külavanema tütart Magdaleenat kehastav Linda Kolde tõdes, et Kivirähk on oma müügihitis loonud tõelise muinasjutumetsa, mis on mõneski mõttes üleelusuuruseks muutunud. Sarnaseks on kujundatud ka Vanemuise väikse maja lava. „Nii ei saa […]

Valgesse pakitud ürgeestlus


Saša Pepeljajev on võtnud Vanemuises lavastada Andrus Kivirähki teose «Mees, kes teadis ussisõnu» ning pakkinud romaani ürgse mütoloogilise maailma mustvalgesse plasti ja fantaasiarikastesse tegelaskujudesse. Tulemus erutab meeleorganeid. Kivirähki romaan «Rehepapp» ja selle põhjal valminud Rainer Sarneti mängufilm «November» kujutasid paganlike eestlaste porist ja trööstitut maailma, mis filmikeeles sai koguni mustvalgeks võõbatud. Pepeljajevi versioonis «Mehest, kes […]

Marian Heinat: „Mulle siiski tundub, et lavastaja Saša Pepeljajevil on teistsugune aju!”


„Mulle tundub, et see lavastus on žanride ülene, selles on kõike,” sõnab näitleja Marian Heinat, kes kehastas Vanemuise teatri lavastuses „Mees, kes teadis ussisõnu” Leemeti õde Salmet. „Erinevate annete ja oskustega inimesed on kokku saanud ja sellevõrra on see lavastus ka rohkemat kui oleks üksnes ühe žanri asi.” Kui lavastaja Saša Pepeljajev oma ideedega lagedale […]

Alo Kurvits: „Mul tuli Leemeti lendavat vanaisa tehes Karlssoni aeg meelde!”


“Pean tunnistama, et lavastustes, mis on suunatud täiskasvanuile, on „Mees, kes teadis ussisõnu” üks minu raskemaid,” lausub näitleja Alo Kurvits pärast esietendust. Ses Vanemuise teatri lavalaoos kehastus ta Leemeti lendavaks vanaisaks Tölbiks, Toomaseks, siiliks ja mungaks. „See vanaisa roll on ka vist minu senistest draamalavastustest kõige suurem, põhjalikum ja ka kõige keerukam.” Ütled „lendav vanaisa” […]

Jaanus Tepomees: „Terve lavaruum on ju plastik ja selle sees olla on päris tavatu!”


„Minu meelest on see lavastus kõige sümbioos, sest selles on kõike: visuaalpilti, tantsu ja sõna,” arutleb näitleja Jaanus Tepomees, kel oli Vanemuise teatri lavastuses „Mees, kes teadis ussisõnu” täita lausa neli erinevat rolli. „See on kaasaegne teater, kus on kõik osised.” See kaasaegne teater, mida „Mees, kes teadis ussisõnu” kogu aus ja ilus presenteerib, pole […]

Pepeljajevi lavastatud “Mees, kes teadis ussisõnu” toob maagia publiku ette


Vanemuises esietendus laupäeval Saša Pepeljajevi lavastatud „Mees, kes teadis ussisõnu”, mis põhineb Andrus Kivirähki samanimelisel romaanil. Mets on tühjaks jäänud, sest rahvas on kolinud küladesse, vahetanud kombeid ja usku ning ussisõnu oskab vaid üks mees – Leemet. Ajad, mil esiisad, maod ja karud elasid üheskoos nagu vennad, on mööda saamas. Lavastaja Saša Pepeljajevi sõnul on […]

Osakem hoida ja hinnata seda, mis meil on


Aasta muusiku tiitliaasta on Robert Jürjendalil seljataga, kuid ega tööd-tegemised sellest hooli. Eesti muusika päevadel toob Yxus Ensemble esiettekandele Jürjendali seisundispetsiifilise topeltkvinteti „Raba“, mis helilooja sõnul on inspireeritud tema kui rabafänni kogemustest selles Eestile nii omases looduskeskkonnas, mille selgus, puhtus ja värskus aitab uueneda ka mõttel. Viimase aja tegemiste hulka mahuvad kooriteos „Missa brevis“, ülesastumised […]

Unistus, joonistus, igatsus… ehk Mis juhtub siis, kui mobiililevi kaob


Proloog Lasteooperi loomine on heliloojale suur väljakutse. Tavatsetakse ju öelda, et lastele kirjutamine on üks keerulisimaid ülesandeid, kuna sihtrühm on ausa ja otsekohese reaktsiooniga publik. Lastes huvi tekitada vast ei olegi nii raske kui huvi hoida – selles peitub minu arvates taoliste teoste probleem. Tauno Aintsi ühevaatuseline lasteooper “Guugelmuugelpunktkomm” viib vaatajad elulisse situatsiooni, kus peategelane […]

Kõva ja mahlane «Kalevipoeg»


Kaks aastat tagasi näitlejana Vanemuse teatrisse tööle läinud Karl Laumets mõtleb ja unistab suurelt, oma esimeseks lavastajatööks ei valinud ta mitte midagi vähemat kui rahvuseepose. Pähkel on kõva, kuid Laumets pole materjalile alla jäänud. Sadamateatris mängitav «Kalevipoeg», dramatiseerijaks samuti Laumets, on terviklik lavastus, kolm tundi regivärssi läheb kui lennates! Ah jaa, Laumets on endale usaldanud […]

Pisiasjade kunst


Võib-olla pole „Viini vere“ arvustuses selle teema kergitamine just kõige õigem tegu, kuid millal on siis õige hetk, et rääkida klassikateoste seksistlikkusest? Kas kuulsa, kuid lonkava süžee ümberkirjutamine on iial põhjendatud ja kas see tuleb suurteatris üldse kõne alla? Kui palju on teoseid, mille kultuuriväärtus on aegunud käitumistavadega lahutamatult seotud, ja kui palju neid, mis […]

Parim näitlejanna elab sissepoole, kuid laval teda avalik tähelepanu ei häiri


Marian Heinat (28) on Vanemuise näitleja, kes eelmisel nädalal teatrisõpru üllatas. Eesti teatriauhindade žürii valis ta parimaks naispeaosatäitjaks lavastuses «Laineid murdes» Bessi ning lavastuses «Beatrice» Kristi rolli eest. Mõlemal puhul kehastas Heinat noort armastajat, kuid väga erinevas olustikus. Esimeses rollis tuli noorel naisel enda armastuse eest võidelda Šoti suletud külakogukonnas, teisel juhul tegeleda probleemidega, mis […]

Teatriarvustus. “Viini veri”: peaosas säras valgus


Rõdu kuuendas reas esimene koht –  täpselt nii kaugel, et pani mind mõtlema, kas silmadega tasub üldse süveneda, sest detaile niikuinii ei näe ja teiseks, see on umbes täpselt kaks meetrit seinast, seega mõte, et oleks võimalik vastu seina toetuda ei jätnud mind kahe esimese vaatuse vältel kauemaks kui 5 minutit. So close yet so far…Vahel ei […]

Kuum Texase poiss paneb tartlannadel südame kloppima


Vanemuise esitantsija Brandon Alexander on omandanud ülikoolilinnas kultusliku staatuse. Mõni nädal tagasi tuli ETV „Klassikatähtede” saates osalejatel näidata oma oskusi koostöös teiste kunstide esindajatega – näitlejate, akrobaatide, valguskunstnikega. Viiuldaja Linda-Anette Verte pidi tegema koostööd elukutselise balletitantsijaga, kuid sugugi mitte mõne õrna portselanist baleriiniga. Noorel muusikavirtuoosil tuli tele-eetris olla hea partner Vanemuise teatri esitantsijale Brandon Alexanderile […]

Suur armastus, veel suurem süü


Juba möödunud sügisel jõudis Vanemuise teatris kuidagi märkamatult ja suurema kärata publiku ette uuslavastus, mis on seejärel olnud pea kogu hooaja vältel välja müüdud. Selleks on David Hare’i näidendil põhinev ning Jüri Lumiste lavastatud kammerlik tundedraama «Teineteiseta», mille osades Maria Annus, külalisena Tõnu Oja ja Karl Laumets. Publikuedu põhjuseks on ajatu armastusteema kõrval kindlasti ka […]

Teatriauhindade jagamisel oli mitu üllatusvõitu


Parima lavastaja auhinna sai Tartu Uue Teatri ja Von Krahli ühistöö „BB ilmub öösel”. Eile õhtul NUKU teatris jagatud Eesti teatri aastaauhinnad läksid valdavalt suurematele teatritele. Auhinna saajaid oli nii Tallinnast, Tartust kui ka Pärnust ning ühe teatri domineerimisest kindlasti rääkida ei saa. On vahest pisut iroonilinegi, et parima lavastaja auhinna pälvis palju kriitikat saanud […]

Lux Expressi bussid hakkavad peatuma Vanemuise peatuses


Kui varem pidid Vanemuise õhtusele teatrietendusele bussiga tulnud pealinlased esmalt jõudma teatrist bussi- või rongijaama, siis nüüd saab Tallinna bussi peale astuda otse Vanemuise teatrile lähimast bussipeatusest Riia mäel. Alates 1. aprillist hakkavad Tartust kell 22.00 väljuvad Lux Expressi bussid peatuma nõudmisel „Tartu Kaubamaja“ peatuses Riia mäel. Bussi sisenemiseks tuleb siiski pilet soetada eelmüügist. “Peatus on lisatud selleks, et teatrikülastajad jõuaks […]

Marian Heinat auhinna toonud rollidest: mõlema puhul on erinevad väljakutsed


Teisipäeval naispeaosa auhinna saanud Vanemuise teatri näitleja Marian Heinat rääkis, et võidu toonud kaks rolli on erinevad ning mõlema puhul on ka väljakutsed erinevad. Heinat pälviti parima naispeaosa auhinnaga Bessi rolli eest lavastuses “Laineid murdes” ja Kristi rolli eest lavastuses “Beatrice”. Heinat selgitas “Aktuaalsele kaamerale” antud intervjuus, et lavastuses “Beatrice” on huvitav tegeleda tulevikku puudutavate küsimustega. “Kuna […]

Vanemuise näitlejanna Marian Heinat tunnistati parimaks naispeaosatäitjaks


Teisipäeva õhtul kuulutatu Tallinnas NUKU teatris välja 2017. aasta teatriauhinnad. Parima naispeaosa preemia pälvis Vanemuise näitlejanna Marian Heinat. Kiitust jagus ka teistele silmapaistvatele Tartu teatrimeistritele. Marian Heinatile tõi kõrge tunnustuse Bessi roll lavastuses «Laineid murdes» ning Kristi roll lavastuses «Beatrice». Lavastajaauhind läks Ivar Põllule ja Mart Kolditsale Tartu Uue Teatri ja Von Krahli Teatri koostöös valminud lavastuse […]

TEATRIAUHINNAD: parima naisnäitleja tiitel läks Vanemuisesse, parima meesnäitleja tiitel Draamateatrisse


Mis on need laused ja fraasid, mis eile rahvusvahelisel teatripäeval NUKUs kõige enam kõlasid. Loomulikult: „Tere ja head teatripäeva!“ Lüüakse klaase kokku ja ollakse rõõmsad. On ka põhjust. 27. märts on ainus päev aastas, kui nii palju teatrirahvast – näitlejaid, lavastajaid, kunstnikke ja lavataguseid jõude – üksteist näost näkku näevad ja vastastikku õnnitleda saavad. Rein Raud […]

Žürii langetas üksmeelsed otsused


Sõnalavastuste aastaauhindadega märgiti seekord kolmeteistkümnes lavastuses ja kümnes teatris/trupis sündinud kunstirõõmu. Esiletõstmist vääriva loomingu kandepinna laius, truppide võrdvõimelisus ongi viimastel aastatel muutunud meie teatrikunstis iseloomulikuks. Auhinda oleks loomulikult väärinud kõik nominendid, kuid ometi langetas draamažürii sel korral üksmeelsed otsused. Püüan siis mõistatada meie «kollektiivse teadvusevoolu» põhjuseid, mis kindlasti ei lange täpselt kokku ühegi žüriiliikme konkreetse […]

Valsikuninga muusikaga operett Vanemuises lummab violetse valgusega


„Viini vere“ esietenduse publik laupäeval Vanemuise suures majas oli kaasa haaratud operetlikusse kergemeelsusesse ja pidulikkusesse juba teatrimaja uksel, mille ette olid maha laotatud värvilised vaipkatted. Värvimäng jätkus saalis. Istmeridade kohal valgustasid lage violetsete kiirtega prožektorid ja sama värv ujutas üle kõige kolme vaatuse ajal lava. Violetset värvust seostatakse suursugususe, tarkuse ja müstika, aga ka vandenõuga. […]

Rahvuseepose koht on rahva lähedal


Vanemuise „Kalevipoeg“, autor Friedrich Reinhold Kreutzwald, dramatiseerija ja lavastaja Karl Laumets, kunstnik ning video- ja valguskujunduse autor Kristjan Suits, helilooja Robert Jürjendal. Mängivad Karl Laumets, Anu Lamp, Piret Laurimaa, Marika Barabanštšikova, Piret Krumm, Riho Kütsar, Tanel Jonas ja Karol Kuntsel. Esietendus 10. III Sadamateatris. Igal kunstižanril on peotäis kanoonilisi teoseid, mida kõik teavad, kuid vaid osa […]

Kalevipoeg – Vanemuine


Sõitsime Tartusse teatrikaaslasega ja arutasime, et mida me “Kalevipojast” ootame… Mina arvasin, et hea kui see oleks selline võimas – eeposele kohane, pikk, muinasjutuline ja elavate karakterite, lavastuslike leidudega ning väärikas. Teatrikaaslane raputas pead ja ütles, et tema ootab naljakat lähenemist, Kivirähklikke vinte vanale, kulunud loole. Etteruttavalt võib ära öelda, et mina sain kõik mis […]

Maarjamaa teatrirännakutest


„Rännakud”. EV 100 teatrisari „Sajandi lugu”, Vanemuise teatri ja STLi ühine teekond kodumaa mõtteruumis. Aastad 1920–1930. „Tõotatud maa”. Autor: Kadri Noormets. Koostöös: Sigrid Viir, Oliver Kulpsoo, Raavi Suisalu,Villem Säre, Anu Vask ja Marko Odar. Fotograaf: Sohvi Viik. Esietendus Sõltumatu Tantsu Laval 20. IX 2017. „Maarjamaa laulud. Sellest, millest keel räägib ja millest inimene unistab”. Tekst ja lavastus: Tiit Palu. Koreograaf: Ruslan Stepanov. Helilooja: Kara-Lis Coverdale (Kanada). Lavastusdramaturg: Deivi […]

Juhmi vägistaja painest vabaks


Vanemuise eepiline käsitlus “Kalevipojast” avab meie rahvuskangelase õrna ja tundelise poole, mis ka küünilisima kosmopoliidi rinna eestlusest rõkkama paneb. Ühtlasi nii lavastaja, dramaturg kui ka nimiosa mängija Karl Laumets tõdes, et üldiselt rahvas oma eepost lugenud ei ole, vaid teab sealt heal juhul vaid mõningaid katkeid. “Selle pinnalt on kõigil tekkinud kujutlus oma Kalevipojast, kes […]

Kirjanduspreemia võitja Siret Campbell: ma valutan natuke näidendi kui kirjandusžanri pärast südant


14. märtsil anti välja Eesti kultuurkapitali kirjanduse sihtkapitali aastapreemiad, kus näitekirjanduse kategoorias võitis Siret Campbelli “Beatrice”. Campbell tunnistas, et valutab natukene näidendi kui kirjandusžanri pärast südant, sest sellega kaasneb teatav nõiaring – näidendeid ei loeta, sest neid ei anta välja, aga näidendeid ei anta välja, sest neid ka ei loeta. “Ma arvan, et näitekirjanik peab […]

Selgusid kirjanduse aastapreemiate laureaadid


Selgusid Eesti Kultuurkapitali kirjanduse sihtkapitali aastapreemiate laureaadid. Kokku antakse välja 13 preemiat 11 kategoorias, võitjad valisid välja sihtkapitali nimetatud kirjandusžüriid. Preemiad antakse üle emakeelepäeval, 14. märtsil Tallinna Kirjanike Maja musta laega saalis. Vaadake lisatud lugudest ka videointervjuid mitmete võitjatega. “Mõnes valdkonnas me olime väga üksmeelsed. Näiteks esseistikas, vabaauhinnas, näitekirjanduse kategoorias, mulle tundub, et viis häält […]

Lavastatud rahvuseepos mõjub lihtsalt ja õhuliselt


Karl Laumetsa versioon «Kalevipojast» mõjub lihtsalt ja õhuliselt, ilma et dramatiseerimises oleks liha rahvuseepose luudelt kaduma läinud. Teose tuum säilib nii tegelastes, sündmustes kui ka värsivormis, lavastus lisab tuntud tekstile visuaalse väljendusrikkuse, kujundikülluse ja võimendab tegelaskujude karakteersust. «Kalevipoeg» on kahtlemata oluline nurgakivi eestluse kultuuriteadvuses, Kreutzwaldi loodud eeposega on üldjoontes kursis iga eestlane, mistõttu sisu ümberjutustamist […]

Vanemuine pani terve regivärsilise “Kalevipoja” lavale


Teater Vanemuine tõi Tartu Sadamateatris lavale Kreutzwaldi kangelaseepose „Kalevipoeg”. Karl Laumetsa lavastatud Eesti rahvuseepos jõuab publiku ette peaaegu täies mahus ja regivärsi vormis. Sadamateatri laval räägitakse lugu Kalevipojast, kes kolmest vennast kõige nooremana teeb pikima kiviheite ja saab riigi valitsejaks. Lavastaja Karl Laumets loodab „Kalevipoja” etendusega murda eelarvamusi, justkui oleks eepos igav ning raske lugeda […]

Belgia kogemus köidab igast soost lapsi


Vanemuise kevadine lastetükk “Viks ja Koba” õpetab noorimaid vaatajaid perfektsionismi ja mässumeelsuse vahel kuldset keskteed leidma. Rahvusvahelise haardega lavastaja Sandra Lange kinnitas, et kaks peategelasest tüdrukut käivad kolmandas ja neljandas klassis, mistap võiks olla tükki kõige asjakohasem kaeda algklassilastel kuuendast kümnenda eluaastani. „Usun, et küllap on ka täiskasvanutel seda tore näha, sest lugu on väga elav […]

Matemaatikalavastus teeb mitu üllatust


Vanemuine on oma uut lastelavastust «Viks ja Koba», mis tuli vaatajate ette esietendusena laupäeval Tartu mänguasjamuuseumi Teatri Kodus, kutsunud tegema mittevanemuislased. Et lavastaja ja osatäitjad on mujalt kui Vanemuisest, on teine üllatus, mis tabab teatrieluga kursis vaatajaid. Endine Tallinna nukuteatri näitleja, kunstnik ja lavastaja Sandra Lange on pärast Brüsselis maskiteatri õpingutelt naasmist välja mõelnud ja […]

Faust, moodne inimene


Vanemuise teatri käesolev hooaeg on pühendatud suurtele tekstidele. Jaanuari lõpus jõudis lavale Euripidese «Medeia», veebruaris J. W. Goethe «Faust» ning märtsis ootab järge F. R. Kreutzwaldi «Kalevipoeg». «Fausti» lavastamise juures on ehk kõige suuremaks küsimuseks, kuidas mitte takerduda teose pikka tolmunud kultuuriloolisse sleppi, mis kirendab eri tõlgendustest ja käsitlustest. Rohkem kui tuhande aasta taguste juurtega […]

Miks peegel kella ei näita?


2.–4. XI 2017 toimus Tallinnas viies Eesti etenduskunstide showcase draamamaa.weekend, mis on suunatud välismaistele teatriprofessionaalidele, festivalikuraatoritele ja teatrijuhtidele. Festivali organiseerib Eesti Teatri Agentuur koostöös osalevate teatritega. Kuna Eesti Teatri Agentuuris töötavad eranditult teooriataustaga teatriuurijad, eeldab käesolev tekst, et festival on sügavalt läbi mõeldud ning analüüsitud. Olukorras, kus etenduskunstiasutused ei soovi enam ammu piire defineerida ja kus pole […]

Toompere Vanemuise “Faustist”: olen väga rahul tulemusega


Vanemuise teatri publiku ette jõudis maailmakirjanduse üks tuntumaid teoseid Goethe “Faust”, mille on lavale seadnud Hendrik Toompere. Toompere tõdes ETV saates “Ringvaade”, et pärast lavastuse idee mõnekuist idanemist suutis ta dramatiseeringu kirja panna vaid nädalaga. “Teatris tuleb lähtuda sellest, mis on tegevuslik osa ja ka värss, mis on kirjeldav tekst, et see oleks loomult edasiviiv […]

Hoida hingelaulu


Eesti balleti grand old lady Mai Murdmaa loomingu juhtmotiiv on olnud võitlus isikupärase ja sügavalt vaimse, mõtestatud elu eest. Mõttevabaduse ja inimhinge pühakspidamine on tema teoste refrään. Selles mõttes on märgiline Murdmaa pöördumine absurditeatri kulla, Eugène Ionesco „Ninasarviku“ poole, sest kõike, mida tema kilbile tõstab, nähakse selle suuna käsituses pigem groteskivõtmes. Kas koreograaf juhib tähelepanu sellele, et […]

Põrgulik postdoktorantuur


Eestlased on teadupärast teatri­rahvas ja ühtaegu ka metsarahvas, sestap on loogiline, et aeg-ajalt pöörduvad lavastaja­kirved tüvitekstide poole ning teatritesse saabuvad järjekordselt Hamletid või Ranevskajad. Ometi satub Faust sinna suhteliselt harva, vähemalt oma traditsioonilisemal kujul. Mõnevõrra on see mõistetav, sest kuigi iga kultuurihuvilisem inimene on nõrkemiseni kuulnud, et „olen osa jõust, mis kõikjal tõstab pead“ ja […]

AK-47 – Vanemuine


Kohe kui ma koju jõudsin pärast AK-47 etenduse nägemist NO-teatri proovisaalis, võtsin toengasendi põrandal ja tegin 100 kätekõverdust. Niimoodi mõjus mulle see Reigo Sagori kirjutatud, lavastatud ja mängitud elulooline etendus. Rõhk sõnal “mõjus”. Reimo tegi kätekõverdusi tüki jooksul vähemalt 2 x nii palju… lisaks jooksudele ja muudele jõu- ja ilu-numbritele. Et kõik algusest ära rääkida, […]

Peaaegu soomeugrilik Medeia-müüt


Vanemuise teatris jõuab sel kevadel järjest lavale klassikalavastusi – jaanuaris esietendus Tiit Palu uusversioon antiiksest Medeia-müüdist, kohe järgnevad Hendrik Toompere «Faust» ja Karl Laumetsa «Kalevipoeg». Selline kontekst meelitab loodetavasti teatrisse tagasi nõudlikuma publiku, kes on valmis kohtuma ka inimese tumedama poolega. Sest «Medeia» ei ole lihtne vaatamine. Medeia lugu hakatakse teatrilavadel traditsiooniliselt jutustama hetkel, mil […]

Mammutteosest puhastus iva


Goethe elutöö põhjal loodud Vanemuise “Faust” räägib algmaterjali pompöössusele vaatamata lihtsa loo liiga kergetest võitudest. Draamateatri külalislavastaja Hendrik Toompere tõdes, et draamajuht Tiit Palu ettepanekule punnis ta esialgu kõvasti vastu. “Eks “Faust” mulle sellise natuke tolmunud, tohutu tihedusega kivikuubina tundus. Kartsin, et mõttetu on sellega üleüldse maadlema hakata,” meenutas ta. “Aegade jooksul on kirjandusteadlased ja […]

Teatriarvustus. “Medeia”: maitsekas & väljendusrikas


Lugu Medeiast paneb mõtlema armastusest, õiglusest, kättemaksust, ja üldse paljudest seisukohta nõudvatest teemadest. Need teemad on alati olnud aktuaalsed ja püsivad huviorbiidis tõenäoliselt veel kaua. Mulle meeldivad karmid Kreeka müüdid ja kuidas nad eluolulisi filosoofilisi küsimusi käsitlevad. Panevad mõtlema, et küll ma olen ikka heaks ja mõistlikuks inimeseks arenenud. Erinevalt instinktipõhiselt tegutsevatest jumalate lähedastest järeltulijatest […]

«Faust» üllatab ja kõnetab


Enam kui 200 aastat vana värss-draama «Faust» mõjub Vanemuise laval üllatavalt värskena ja sobib edukalt ka meie igapäeva kirjeldama. Lavastaja Hendrik Toompere ütleb lavastuse tutvustuses, et «Faust» aitab selgemaks teha muu hulgas seda, mis on ja mis tuleb, mis on praegu ja mis on olnud. Küsimustele, kas elu on elustatav või on see juhuslik, kas […]

Vanemuises esietendub Hendrik Toompere lavastatud “Faust”


Homme jõuab Vanemuise teatri publiku ette maailmakirjanduse üks tuntumaid teoseid Goethe “Faust”, mille on lavale seadnud Hendrik Toompere. Vanemuise värsivormis ettekantav “Faust” räägib inimeseks olemise absurdsusest ning inimliku tõe ja ilu otsingutest, vahendas “Aktuaalne kaamera”. Õpetlane Faust on kogu oma elu pühendanud teadmiste kogumisele, kuid leiab, et ei tea endiselt midagi. Ta sõlmib lepingu Mefistotelesega […]

Helitu unenägu keerutab minevikku


Vanemuise verivärske ballett “Kinolina kangelane” ühendab esmapilgul hullumeelsel moel moodsa tantsukunsti mustvalge tummfilmiga. Ballett-komöödia tegevus leiab aset 1927. aastal ning kõneleb Josephist, kes töötab režissööri assistendina filmistuudios, on armunud filmidiivasse ja unistab ühisest elust. Paraku flirdib diivaga ka režissöör ise, mistap juhtub nii, et ülemusele kohvi tuues vaatab viimane oma ihaldusobjekti nii pingsalt, et valab […]

Kas “Põlenud raamat” on sama mis “Põlenud mägi”?


Hea raamatu hävitamine on võrdne inimese tapmisega. John Milton1 Raamatud ei põle ära. Mälust ei saa lahti. Nuta siis või naera…2 „Põlenud mägi”. Autor, lavastaja ja muusikaline kujundaja: Tiit Palu. Kunstnik: Eugen Tamberg. Videokunstnik: Janek Savolainen. Valguskunstnik: Andres Sarv. Osades: Kärt Tammjärv, Ester Kuntu, Aivar Tommingas, Riho Kütsar, Reimo Sagor, Jaanus Tepomees ja Raivo Adlas. Vanemuise […]

Ilma hormoonideta tragöödia


Kolmest kuulsamast Vana-Kreeka tragöödiakirjanikust Aischylosest, Sophoklesest ja Euripidesest huvitus viimane teatavasti enim üksikisiku psühholoogiast. Kui tema kahe eelkäija tragöödia-kangelase kontseptsioon lähtus tegelaseülestest kõrgematest jõududest ning kangelase suurust näitas see, kuidas ta oma saatusesse kodeeritud, kuid mitte tema otsesel süül sündinud vea (näiteks magada oma emaga ja tappa oma isa) eest isiklikult vastutada suutis, siis Euripides […]

Põgeniku lapsetapp tekitab kaastunnet


Vanemuise selle aasta esimene uustükk “Medeia” kannab vaatamata igivanale käsikirjale igavikulisi väärtuseid äratõugatu paratamatutest valikutest. 431 aastat enne meie ajaarvamist sündinud Euripidese näidend on väidetavalt vähemalt 30. omataoline, mis Vana-Kreeka Medeia ja Iasoni müüdi põhjal lavale toodud. Ometi on kõik varasemad praktiliselt unustatud, ehkki Ateena 20 000 kodaniku ees olla Euripidese versioon kui ülearu uuenduslik […]

Medeia – Vanemuine


Mul on üsna kahetised tunded Tiit Palu adapteeritud ja lavastatud Euripidese tragöödia värske Vanemuise lavaversiooni kohta. Ühest küljest oli see kunstiliselt väga kõrgel tasemel, seda nii näitlemise, kunstniku- ja valguskunstiku tööde kui ka lavastustöö terviku mõttes. Samas see tekst ise mind ei puudutanud üldse. Etenduse alguses kui saabub lavale Kärt Tammjärv (kes mängib kõiki kõrvaltegelastest […]

Medeia loo lavastus ei klapi tänapäevaga kokku


Lugu Medeiast – naisest, kes tapab oma lapsed – on tõlgendatud ja käänatud igatpidi, sõltuvalt ajastust ja tõlgendaja isiklikust maailmavaatest. Tiit Palu lavastus, mis baseerub Euripidese tragöödia ainetel, on vormi poolest kahtlemata omanäoline, ent mida ikkagi täpselt öelda tahetakse, jääb ebamääraseks. Vanas müüdis on Medeia naine, kes armastuse nimel ohverdab oma kodumaa ja perekonna, kuid […]

Müüti Medeiast ja Iasonist mängivad ainult naised


Täna õhtul esietendab Vanemuine Sadamateatris Euripidese tragöödia ainetel valminud lavastuse «Medeia», milles nii nais- kui ka meestegelasi mängivad naisnäitlejad. Euripidese «Medeia» esmaesitusest Ateenas möödub peagi 2499 aastat. Medeia ja Iasoni müüdi teemadeks on inimlik üllus ja väiksus, armastus ja kättemaks, ennustused ja needused. Seekordse «Medeia» teksti autor, muusikaline kujundaja ja lavastaja on Tiit Palu ning […]

Опера “Кармен” в Тарту


На хорошие спектакли трудно писать рецензии, а потому тут будет больше бла-бла-бла на околооперную тематику в целом. Итак, я знал, что театры бывают и в небольших городах, коим является и Тарту, но до недавнего времени и не предполагал, что на их подмостках ставят и оперные спектакли (спасибо за просвещение добрым людям). Причём, не просто постановки, […]

Vanemuises algab esmaspäeval piletisadu


Vanemuise teater korraldab 8.-10. jaanuarini kõigile 148. hooaja piletitele soodusmüügi. Tartus ja kõikjal üle Eesti toimuvate Vanemuise etenduste piletid on vähemalt 30% soodsamad. Paljud piletid on esmaspäevast kolmapäevani kestva piletisaju ajal veelgi parema hinnaga. Samuti on igal Piletisaju päeval eriti soodne päevapakkumine, mille saab soetada nii kassast kui ka internetist. Suure maja kassas ootab piletiostjaid […]