Lõikavalt tõeline


„Midagi tõelist“ on Martin Alguse kuueteistkümnes näidend ja selle on toonud Sadamateatris lavale Andres Noormets. Tema lavastas 2008. aastal ka Alguse debüütnäidendi „Janu“, tookord Endlas. „Midagi tõelist“ on Alguse paremaid näidendeid, või täpsemalt – praeguseks parim. Alguse teeb eesti näitekirjanduses eriliseks tema mitmekülgsus. Seni oli minu lemmiknäidend tema poeetiline ja karm „Väävelmagnooliad“, aga ta on […]

Pornosõltlase valus pihtimus


Alla 14-aastastele mittesoovitatav draama kütab Sadamateatri kitsa saali pingetest paksuks. Martin Alguse romaani on Vanemuise jaoks kõlbulikuks vorminud Ugala külalislavastaja Andres Noormets, kes on ühtlasi näitlejast stsenaristi omal ajal ise välja koolitanud. „Martinil on küll näitlejaharidus, kuid tal on kogu aeg olnud ettekujutus, et näitleja ei pea olema vaid keha, kuhu sisse istutatakse kellegi teise […]

Kaunitar muinasjutust mõtleb ise oma muinasjutud välja


Saara Kadak, kelle nägu kõlab teleekraanilt tuttavalt, annaks oma sillerdava häälega silmad ette nii mõnelegi Eesti lauljannale. Elukutselt on ta aga ikkagi näitleja, sest ta «ei ole õppinud laulja, ei mängi ühtegi pilli ega tunne korralikult nootigi». Oma kaks kirge, muusika ja näitlejatöö, sulatab ta kokku Vanemuise teatri viimases suurprojektis: läinud nädala lõpus esietendus suurejooneline […]

Teater süüvib inimolemuse reeglistikku


Novembri algul Vanemuise väikses majas esietendunud komöödia „Elamise reeglid“ näitab teaduslikul tasemel, kuidas elus mitte millelegi kindel olla ei või. Lavastaja ja teatri draamajuht Tiit Palu põhjendas Sam Holcrofti 2015. aasta tüki kohalikesse oludesse toomist tõsiasjaga, et globaalsel teatrimaastikul pääseb kõigele uuele ligi väga kiiresti ning seetõttu tuleb lisanduvat materjali pidevalt jälgida. „Tema lähenemine kasutamaks […]

Vanemuine toob lavale muinasjutulise armastusloo


Vanemuise suures majas esietendub laupäeval koguperemuusikal «Kaunitar ja koletis». Lavastaja Georg Malviuse sõnul on see mõeldud neile, kellele meeldib hea muusika, kes armastavad muinasjutulisi, maagilisi, müstilisi ja ilusad lugusid ning kes usuvad armastusse. Lugu algab südametu printsi karistamisest isekuse eest. Nõid muudab ta sarviliseks ja küürakaks koletiseks. Et uuesti ilusaks meheks saada, peab ta õppima armastama […]

Saara Kadak: süda värises, kui “Kaunitari ja Koletise” rolli vastu võtsin


ETV saade “Ringvaade” käis Vanemuise teatri muusikali “Kaunitar ja koletis” esimeses orkestriproovis ning tegi juttu lavastuse näitlejatega. Kaunitar Belle’i kehastav Saara Kadak avaldas, et tema süda värises, kui ta rolli vastu võttis. “Ma olen teinud vist kaks muusikali enne, aga seal on olnud väiksed rollid ja võib-olla üks laul või rida laulda. See on esimene […]

Juss Haasma: „Härra Lumière’i on ses kostüümis täpselt nii keerukas mängida, et esimese vaatusega kulutasin 636 kilokalorit.“


„Küünalt ehk härra Lumière’i on ses kostüümis täpselt nii keerukas mängida, et esimese vaatusega kulutasin 636 kilokalorit,“ sõnab näitleja Juss Haasma, kel laup pärast muusikali „Kaunitar ja koletis“ esimest vaatust higist leemendab. Targu on ta end puhkepausiks vabastanud raskest küünlaparukast ning pikk-kuue riidepuule riputanud. „Näe, kõik mu valatud higi,“ osutab Juss, et kuueselg on ligemärg. […]

Martin Algus esitleb debüütromaani ja selleainelist lavastust


Auhinnatud näitekirjanik Martin Algus esitleb reedel oma debüütromaani “Midagi tõelist”. Inimeste ihadest ja virtuaalmaailma kütkeis millegi tõelise otsinguist rääkiv lugu jõuab reede õhtul ka Vanemuise teatri lavalaudadele. Pornosõltuvus, väljapressimine ja ihadest põhjustatud tagajärjed on märksõnad, mis kirjeldavad elust enesest tõuke saanud põnevuslugu, mis Martin Alguse debüütromaanis hargnema hakkab. “Kui ma kuulsin ühest üsna julmast väljapressimisskeemist, […]

Sadamateatris saab vaadata draamat ihadest ja nende tagajärgedest


Täna õhtul esietendub Sadamateatris Martin Alguse draama «Midagi tõelist», mis uurib inimlike ihade kujunemist, neist sõltumist ja nende tagajärgi, aga vaatleb ka emotsionaalset lähedust ja ärakasutamist. Leo elab pealtnäha tavalist pereelu. Argielust tülpinuna otsib ta samas oma ellu midagi, mis päriselt puudutaks. Ja ta leiabki, aga see puudutus on ohtlikum ja valusam, kui ta oleks […]

Mängureeglid elamise mängus


Teater on koht, mille laval vaadeldakse inimesi ja nende omavahelist suhtlust. See on mäng, mida saame vaadata kõrvalt ja mida võime korraga võtta nii meelelahutuse kui ka õppevahendina. Just seda on eelmisel laupäeval Vanemuise väikeses majas esietendunud «Elamise reeglid». Autor on Inglise uuema põlvkonna näitekirjanik Sam Holcroft, kellele see oli läbimurdeteos. Miks nii, aiman pärast […]

Kuninganna Mabi mängukannid


Vanemuise balletitrupp tähistab alanud hooajal oma 80. aastapäeva. See teekond on olnud väga värvikas, rikas põnevatest koreograafidest, eriilmelistest ja isikupärastest tantsijatest ning huvitavatest koreograafilistest katsetustest. Koreograaf-lavastaja Petr Zuska loodud „Romeo ja Julia“, mis jõudis esimest korda lavale 2013. aastal Tšehhi Rahvusballetis, annab kinnitust Vanemuise balletijuhi Mare Tomminga järjekordsest julgest valikust. Värskes lavastuses otsitakse kehakeele kaudu […]

Valsi variatsioonid kohtumiste kaldal


THOMASINA: Jah, me peame kiirustama, kui me tahame tantsida. VALENTINE: Ja nii seguneb kõik kogu aeg pöördumatult … SEPTIMUS: Oo, ma arvan, et meil on veel aega. VALENTINE: … kuni enam pole aega. Seda aeg tähendabki. SEPTIMUS: Kui me oleme kõik tähendused teada saanud ja kõik saladused lahendanud, siis seisame üksinda tühjal kaldal. THOMASINA: Siis […]

Vanemuises tuleb lavale komöödia untsu läinud jõuluõhtust


3. novembril esietendub Vanemuise väikeses majas Tiit Palu lavastatud komöödia «Elamise reeglid». Vaatajate ees on pereringis õdusaks plaanitud jõuluõhtu, kus aga untsu läheb kõik, mis untsu saab minna. Head uudised, mida on kavas pereliikmetega jagada, ei osutugi nii imeliseks, suhted muutuvad pingeliseks, piduroad ei kuku välja piisavalt hõrgud, jõulustress alustab laastamist. Vanemuise teates on kirjas, et tegu pole pelgalt […]

Klaverimäng paljastab kurdi hingeelu


Vanemuise väikses majas etenduv “33 variatsiooni” püüab mõista, miks leidis maailmakuulus helilooja pikka aega inspiratsiooni just ühest lihtsakoelisest valsist. Lavastaja Heiki Pakk tõdes, et Moises Kaufmani originaaltükk naudib küll suurt populaarsust lombi taga, ent Euroopas seda siiani kuigi palju mängitud ei ole. “Kui ma käisin Bonnis Beethoveni majas, siis sealsed töötajad rääkisid, kui lõbus neil […]

33 variatsiooni – Vanemuine

“33 variatsiooni Anton Diabelli valsile”, Op.120, tuntud ka kui “Diabelli valsid”. Tegemist on klaverile kirjutatud variatsioonidega, mille Beethoven lõi aastatel 1819-1823, võttes aluseks Anton Diabelli valsist väikseid komponente ning komponeerides nende ümber erinevates stiilides, nii võimsaid, mängulisi kui ka õrnu ja tundlikke klaveripalu. Seda peetakse üheks läbi aegade parimaks variatsioonide koguks, mis on kunagi muusikaajaloos […]

Kuulsaim armulugu Tšehhi kastmes


Sergei Prokofjevi balleti „Romeo ja Julia“ 80. juubeliaastal jõuab suurteos kokkulangevuste tõttu Vanemuise lavale just algupärast verd koreograafi sulest. Lavastaja-koreograaf Petr Zuska teadis enda sõnul juba mitu aastat tagasi, kui esimesed mõtted balleti kureerimisest peast läbi käisid, et teeb algust just “Romeo ja Juliaga”. “Loomulikult on William Shakespeare’i lugu imeilus ja ma leian, et Prokofjevi […]

Üks ajab teist taga ehk Lugu pühendumusest


Vanemuise uuslavastus «33 variatsiooni» on kui sibul, millest koorub mitu põnevat omavahel ühendatud kihti, kuid mille südamik ometi nutma ei aja. Kuulus klassik Ludwig van Beethoven (Guido Kangur) võttis elu lõpul kinnis-ideeks kirjutada ühele valsijupile variatsioonid. Ta ei saanud enne pidama, kui oli neid viie aastaga teinud 33, ja ta oleks veelgi kirjutanud, kui kirjastaja […]

Rein Pakk: kurjusest härra Biedermanni näitel


Vanemuise Sadamateatris mängitakse näidendit „Härra Biedermann ja tulesüütajad“, Ain Mäeotsa lavastuses. Näidendi on kirjutanud Max Frisch 1958. aastal ja seda on korduvalt mängitud kogu maailmas kui ka Eestis. Ometi ei ole selle näidendi temaatika kunagi olnud aktuaalsem kui täna. Näidend on must komöödia, mis leiab aset kenas ja korralikus linnakeses, kus viimasel ajal on toimuma hakanud saladuslikud terroriaktid. Ühel […]

Vanemuise mustvalged vallatlemised


Vanemuise balletitrupp alustas oma 80. hooaega aplombiga: lisaks tšehhide versioonile Sergei Prokofjevi balletist «Romeo ja Julia» anti välja ka trupi juubelile pühendatud omapärane fotoalbum. Shakespeare’i «Romeo ja Julia» on leidnud sedavõrd ohtralt mitmesuguseid tõlgendusi nii kinolinal, draama-, ooperi- kui ka balletilaval, et tundub võimatuna leida täiesti uus interpretatsioon. Kuid Tšehhi koreograaf-lavastaja Petr Zuska on seda suutnud, […]

Beethoven annab võimaluse mängida vastuolulist inimest


Draamateatri näitleja Guido Kangur, kes tuleb Vanemuises vaatajate ette Ludwig van Beethoveni osas, andis küsimustele vastuseid selle suure Saksa helilooja, aga ka džässmuusika teemadel. Mis tõi teid Vanemuisesse mängima Beethovenit? Moises Kaufmani näitemängu «33 variatsiooni» lavastaja on Heiti Pakk, kellega mul on olnud väga meeldivad kokkupuuted. Päris mitu tööd olen temaga teinud, kunagi Kuressaare linnateatris ja siinsamas Tartus, Emajõe […]

Tšehhi lavastaja toob Vanemuise lavale “Romeo ja Julia”


29. septembril esietendub Vanemuise suures majas Sergei Prokovjevi ballett “Romeo ja Julia”. Balleti toob lavale Tšehhi lavastaja ja koreograaf Petr Zuska. 80 aastat tagasi esimest korda lavale toodud “Romeo ja Juliaga” alustab Vaneimuise balletitrupp ühtlasi ka oma 80. hooaega, vahendas “Aktuaalne kaamera”. Balleti lavastaja ja koreograaf Petr Zuska ütles, et “Romeo ja Juliat” on mängitud […]

Vanemuise uus hooaeg ulatub USAsse


Suvelavastuste aeg on läbi, teatrites käib töö uuslavastustega. Vanemuine tutvustab neid laupäeval tund enne oma 149. hooaja avaetendust «Mees, kes teadis ussisõnu» teatri väikeses majas. Draamahooaja uute lavastuste rea avab 6. oktoobril väikeses majas Moisés Kaufmani «Kolmkümmend kolm variatsiooni», mille lavastab Heiti Pakk. 3. novembril esietendub sealsamas Sam Holcrofti komöödia «Elamise reeglid», lavastaja Tiit Palu, ja […]

“Pikkurilli” jõudis esimest korda lavalaudadele


Pühapäeva õhtul tõid Vanemuise suvekooli noored Tartu Sadamateatris esimest korda lavale Lehte Hainsalu kirjutatud “Pikkurilli”, mis on südamlik lugu esimesse klassi minevast südamehaigest poisist, kellele päkapikk laenab ellujäämiseks ja suurekssirgumiseks oma südame. Puupüsti täis saalis toimunud esietendusel ütles Lehte Hainsalu, et kui ta oleks rohkem kui kakskümmend aastat tagasi “Pikkurillit” kirjutades teadnud, et see lavale […]

Noored toovad Vanemuises lavale loo päkapikkudest


Ligi 30 noort on end veidi rohkem kui nädalaks sisse seadnud Vanemuise teatrisse, et valmis teha päris teatrilaval etenduv lavastus. Seekord tuuakse lavale lugu päkapikkudest. Lehte Hainsalu “Pikkurilli” on südantsoojendav fantaasiamuinasjutt. Sama fantaasiarikkal kujul toovad Vanemuise Kollase Kassi suvekooli noored ta ka lavale, vahendas “Aktuaalne kaamera”. “Ta on selline südamelugu. Ma nimetan südamelooks, võib ka […]

Verd ja vilet


Stephen Sondheimi sünge ja mängulise muusikali „Sweeney Todd“ etendumine Vanemuise laval on erakordselt tähtis sündmus. See on teravmeelne ja põnev materjal, mis nõuab nii lavastajalt, esinejailt kui ka publikult pingutust, küpset huumorimeelt ja tähelepanu. Ja asi on seda väärt. Muusikateater on palju rikkam ja laiem, kui suurteatrite mängukavad näitavad ning üks muhedalt groteskne „Sweeney“ toob […]

Tuletikkudega tõde


Vanemuise „Härra Biedermann ja tulesüütajad“, autor Max Frisch, tõlkija Aleksander Kurtna, lavastaja Ain Mäeots, kunstnik, valgus- ja videokunstnik Kristjan Suits, liikumisjuht Britt Kõrsmaa, helilooja Siim Randla. Mängivad Aivar Tommingas, Piret Laurimaa, Riho Kütsar, Karl Laumets, Ott Sepp, Merle Jalakas ja Siim Sareal. Esietendus 5. V Sadamateatris. „Lugesin seda näidendit esimest korda lavakunstikooli ajal, kohustuslikus korras. Tol […]

Danzumees: Sweeney Todd – Vanemuine


Mida me teeksime tänasel päeval ilma Vanemuiseta? Ükski teine teater ei tundu enam kallite muusikaliõiguste ostmisega riskivat… Selles mõttes tuleks juba eoses suhtuda järgnevasse teatrielamuse peegeldusse, sh. eriti kriitikasse, läbi teatava prisma – mul on tegelikult väga hea meel, et vähemalt 1 eesti teater korralikke maailmakuulsaid ja üle maailma mängitavaid muusikale koju kätte toob ja […]

Lauri Liiv: „Ma pole pidanud üheski muusikalis nii kõrgeid noote laulma, kui nüüd „Sweeney Toddis“!“


„Postitantsuks, mida „Sweeney Toddis“ teen, pole ma eraldi trenni teinud,” puhkeb laulja Lauri Liiv naerma. Vaatepilt, kuidas võltsvatsakas Lauri kohtuteener Beadle Bamfordina postil väänleb ja piruette sooritab, paneb õhku ahmima. „See efektne niinimetatud postitants sündis üsna viimasel hetkel viimastes proovides. See ei nõudnud liialt palju eelhäälestust ega harjutamist.” Seevastu muusikapool nõudis sedapuhku erakordselt agarat harjutamist. […]

Kilest ja plastmassist unenägu Põhja Konnast


Vanemuise „Mees, kes teadis ussisõnu“, autor Andrus Kivirähk, lavastaja ja kunstnik Saša Pepeljajev, kostüümikunstnik Kaia Tungal, helilooja Helena Tulve, helikujundaja Kenn-Erik Kannike, valguskunstnik Imbi Mälk. Mängivad Marian Heinat, Kärt Tammjärv, Linda Kolde, Reimo Sagor, Veiko Porkanen, Jaanus Tepomees, Janek Savolainen, Aivar Kallaste, Rita Dolgihh, Janika Suurmets ja Alo Kurvits. Esietendus 21. IV Vanemuise väikeses majas. Saša […]

Kirglikus kõrilõikamisloos „Sweeney Todd“ on kõige tähtsamad tegelased hiilgavad habemenoad


Säuh! Ei mingit kahtlust, veri ei voola. Artist Valter Soosalu luikjas kael on siredalt valge. Ning ilma ühegi verepiisata. „Stopp! Rekvisiit! Palun kontrollige enne proovi verenoad üle!“ kostab õudusloo „Sweeney Todd“ lavastaja Tanel Jonaselt. „Noad on selles tükis kõige tähtsamad!“ Uus nuga tuuakse lavale jooksusammul. Ebaõnn, seegi on kunstverest tilgatumalt puhas! Peaproov läheb veretult edasi. […]

Tartus valikuvabadusega kimpus


Kevadine Tartu on iseenesest ahvatlus. Vanemuise teater korraldas 17.–19. maini Vabaduse festivali ning kutsus mängima Läti, Gruusia ja Soome teatrid. Kui olen umbes kaks minutit Tartus olnud, teretame luuletaja Indrek Hirvega. Mu mõte minna Maalehe Tartu toimetusse neljapäevasele korralisele koosolekule lendab peast. Juba ammu on minu jaoks just Indrek Tartu hea vaim. Me seekord ei kõnele. Äratundmisest […]

Habemeajaja kättemaksuhimu toob letile inimlihast pirukad


Poole sajandi taguste tartlaste õudusjutud, mille järgi tegutseb linnas inimlihast vorstide valmistamise vabrik, on levinud märksa kaugemalgi – 19. sajandi Londonis. Inimlihast pirukate tegemine on Vanemuises valmiva muusikali «Sweeney Todd» üks kõrvalteemasid. Mida Stephen Sondheimi muusikaline põnevik, alapealkirjaga «Fleet Streeti põrgulik pardur», toob veel vaatajate ette? Lavastaja Tanel Jonase sõnul on see romantiline ja võimas […]

Tanel ja Pirjo Jonas: suuremeelsust ja andestamist on meil vähe


Muusikali „Sweeney Todd” Eesti esietenduseni on aega täpselt nädal. See tähendab unetuid öid paljudele, aga eelkõige vanemuislastele ning abikaasadele Tanel ja Pirjo Jonasele. Tanel Jonas (37) ja Pirjo Jonas (37) on uue muusikali lavale toomisse palju panustanud. Taneli kui lavastaja kanda on kõige vastutusrikkam osa, ent Pirjo ülesanded ei piirdu kaugeltki ainult Johanna rolliga, mis […]

Vanemuise “Sweeney Toddis” süüakse inimlihast pirukaid


Juuni alguses jõuab Vanemuise lavale muusikal “Sweeney Todd”, mida ei ole Eesti teatrilavadel varem mängitud. “Ringvaate” reporter Heleri All käis vaatamas, kuidas Tartus lavastuse jaoks viimaseid ettevalmistusi tehakse. Lavastaja Tanel Jonas sõnas “Ringvaates”, et tal on väga hea meel, kui teater julgeb katsetada ka materjalidega, mis ei ole täielikult kindlapeale minekud. Sweeney Toddi osatäitja Priit […]

Arvustus. Post-festival: kui ulme on reaalsem kui vabadus


Läinud nädalal paralleelselt toimunud Vanemuise Vabaduse festival ja ;paranoia Ulmefestival asetas tartlased keeruka valiku ette. VABADUSE FESTIVAL Rahvusvaheline teatrifestival Vanemuises ULMEFESTIVAL ;paranoia publishing group ldt. ja Tartu Uue Teatri festival TUT10 programmi raames Mõlemad 17. -19. mai Tartus Vabaduse festivali kavalehel selgitab Vanemuise draamajuht Tiit Palu, et eesmärgiks on “läbi teatrikunsti rääkida vabadusest”. Festivali programmis etendusid […]

Tiit Palu: teatris ei tohi vabadust kaotada


Vanemuise teater soovis Eesti sajanda sünnipäeva puhul endale külalisi kutsuda ja just seetõttu toimub sel nädalal Tartus Vabaduse festival. «Teatri ja meie inimeste jaoks on külalisteks teised teatrid ja nende teatrite inimesed,» ütleb Vanemuise draamajuht ja minifestivali ideejuht Tiit Palu. Palu tunnistab, et festivali idee oli spontaanne, aga organiseerimine polegi olnud nii lihtne. «Kuid see […]

Läti eestlasest näitleja tuleb Vabaduse festivalile


Alanud nädala teisel poolel tuleb Vanemuise kutsel Tartusse kolm teatritruppi – Gruusiast, Soomest ja Lätist –, et anda koos tartlastest lavajõududega Vabaduse teatrifestivalil ühtekokku viis etendust. Esimesena on kavas Valmiera draamateatri «Lõhnavad seened», kus teiste hulgas astub vaatajate ette eestlasest näitleja Jaanus Johanson. Üle-eelmise sajandi teisel poolel lätlaste maale kolinud esivanematega Jaanus Johanson on sündinud […]

Ain Mäeots: „Ise arvan, et olen hea inimene, aga mind õudselt erutab inimeste tume pool.“


„Ma ise arvan, et olen hea inimene, aga mind õudselt erutab ja huvitab inimeste tume pool,“ tunnistab lavastaja Ain Mäeots Vanemuise Sadamateatris pärast musta komöödia „Härra Biedermann ja tulesüütajad“ esietendust. Inimeste pimedama poole eksponeerimist on ses lavaloos rohkem kui küll. Vaatajal hakkab lausa füüsiliselt valus, kui ta jälgib Aivar Tomminga kehastatud Biedermanni heitlusi. „Ei saa […]

Tulesüütajad serveerivad tõde


Ain Mäeotsa uuslavastus «Härra Biedermann ja tulesüütajad», mis põhineb Šveitsi kirjaniku Max Frischi näidendil, elustab visuaalselt tõetruu 1960. aastate interjööri ja täidab selle absurdsete karakterite manipuleeritavate väärtustega. Lavastuse kunstniku Kristjan Suitsu valikud on õnnestunud nii usutava keskkonna loomisel kui ka ruumi oskuslikul jaotamisel. Pikaks venitatud elutuba avardab publiku vaatevälja, kuhu mahub sel moel korraga ära […]

Kristel Birgit Potsepp: Kivirähki/Pepeljajevi “Mees, kes teadis ussisõnu” Vanemuise teatris


Ootused lavastuse suhtes olid kõrged. Pididki olema. Andrus Kivirähki „Mees, kes teadis ussisõnu” on legendaarne ning Saša Pepeljajev oma nüanssidelt tugeva käekirja ja omanäolise interpretatsiooniga lavastaja. Selline kombinatsioon on paljutõotav ja Pepeljajev tundub ussisõnade lavastamiseks kõige huvitavam variant. Raamatu maagia, müstilise hõngu ja groteski lavale viimine on äärmiselt raske ja riskantne ettevõtmine. Kivirähki raamatut ilmselt […]

Mees, kes teadis ussisõnu – Vanemuine


Kui Saša Pepeljajev midagi Eestis lavastab, siis ükskõik, mis materjali, ükskõik millises teatris – mina olen kohal! Nüüd, juba teist korda järjest on ta alusmaterjaliks võtnud eesti kirjanduse. Eelmine oli Ugalas TÜVKA näitlejaõpilastega Lutsu Kevadel baseeruv “Primavera Paunveres”. Viimastel aastatel ongi ta rohkem lavakoolide õpilastega lavastanud. Ja kui ma ei eksi, siis eelmine “mitte lavakooli” […]

Objektiteater modernses metsas


Andrus Kiviräha hittromaani ainetel valminud Vanemuise draama käib algmaterjaliga ümber õige vallatul moel, tuues vaatajate ette PVC-torudest muinasjutumetsa. Lavastuses „Mees, kes teadis ussisõnu“ külavanema tütart Magdaleenat kehastav Linda Kolde tõdes, et Kivirähk on oma müügihitis loonud tõelise muinasjutumetsa, mis on mõneski mõttes üleelusuuruseks muutunud. Sarnaseks on kujundatud ka Vanemuise väikse maja lava. „Nii ei saa […]

Valgesse pakitud ürgeestlus


Saša Pepeljajev on võtnud Vanemuises lavastada Andrus Kivirähki teose «Mees, kes teadis ussisõnu» ning pakkinud romaani ürgse mütoloogilise maailma mustvalgesse plasti ja fantaasiarikastesse tegelaskujudesse. Tulemus erutab meeleorganeid. Kivirähki romaan «Rehepapp» ja selle põhjal valminud Rainer Sarneti mängufilm «November» kujutasid paganlike eestlaste porist ja trööstitut maailma, mis filmikeeles sai koguni mustvalgeks võõbatud. Pepeljajevi versioonis «Mehest, kes […]

Marian Heinat: „Mulle siiski tundub, et lavastaja Saša Pepeljajevil on teistsugune aju!”


„Mulle tundub, et see lavastus on žanride ülene, selles on kõike,” sõnab näitleja Marian Heinat, kes kehastas Vanemuise teatri lavastuses „Mees, kes teadis ussisõnu” Leemeti õde Salmet. „Erinevate annete ja oskustega inimesed on kokku saanud ja sellevõrra on see lavastus ka rohkemat kui oleks üksnes ühe žanri asi.” Kui lavastaja Saša Pepeljajev oma ideedega lagedale […]

Alo Kurvits: „Mul tuli Leemeti lendavat vanaisa tehes Karlssoni aeg meelde!”


“Pean tunnistama, et lavastustes, mis on suunatud täiskasvanuile, on „Mees, kes teadis ussisõnu” üks minu raskemaid,” lausub näitleja Alo Kurvits pärast esietendust. Ses Vanemuise teatri lavalaoos kehastus ta Leemeti lendavaks vanaisaks Tölbiks, Toomaseks, siiliks ja mungaks. „See vanaisa roll on ka vist minu senistest draamalavastustest kõige suurem, põhjalikum ja ka kõige keerukam.” Ütled „lendav vanaisa” […]

Jaanus Tepomees: „Terve lavaruum on ju plastik ja selle sees olla on päris tavatu!”


„Minu meelest on see lavastus kõige sümbioos, sest selles on kõike: visuaalpilti, tantsu ja sõna,” arutleb näitleja Jaanus Tepomees, kel oli Vanemuise teatri lavastuses „Mees, kes teadis ussisõnu” täita lausa neli erinevat rolli. „See on kaasaegne teater, kus on kõik osised.” See kaasaegne teater, mida „Mees, kes teadis ussisõnu” kogu aus ja ilus presenteerib, pole […]

Pepeljajevi lavastatud “Mees, kes teadis ussisõnu” toob maagia publiku ette


Vanemuises esietendus laupäeval Saša Pepeljajevi lavastatud „Mees, kes teadis ussisõnu”, mis põhineb Andrus Kivirähki samanimelisel romaanil. Mets on tühjaks jäänud, sest rahvas on kolinud küladesse, vahetanud kombeid ja usku ning ussisõnu oskab vaid üks mees – Leemet. Ajad, mil esiisad, maod ja karud elasid üheskoos nagu vennad, on mööda saamas. Lavastaja Saša Pepeljajevi sõnul on […]

Osakem hoida ja hinnata seda, mis meil on


Aasta muusiku tiitliaasta on Robert Jürjendalil seljataga, kuid ega tööd-tegemised sellest hooli. Eesti muusika päevadel toob Yxus Ensemble esiettekandele Jürjendali seisundispetsiifilise topeltkvinteti „Raba“, mis helilooja sõnul on inspireeritud tema kui rabafänni kogemustest selles Eestile nii omases looduskeskkonnas, mille selgus, puhtus ja värskus aitab uueneda ka mõttel. Viimase aja tegemiste hulka mahuvad kooriteos „Missa brevis“, ülesastumised […]

Unistus, joonistus, igatsus… ehk Mis juhtub siis, kui mobiililevi kaob


Proloog Lasteooperi loomine on heliloojale suur väljakutse. Tavatsetakse ju öelda, et lastele kirjutamine on üks keerulisimaid ülesandeid, kuna sihtrühm on ausa ja otsekohese reaktsiooniga publik. Lastes huvi tekitada vast ei olegi nii raske kui huvi hoida – selles peitub minu arvates taoliste teoste probleem. Tauno Aintsi ühevaatuseline lasteooper “Guugelmuugelpunktkomm” viib vaatajad elulisse situatsiooni, kus peategelane […]

Kõva ja mahlane «Kalevipoeg»


Kaks aastat tagasi näitlejana Vanemuse teatrisse tööle läinud Karl Laumets mõtleb ja unistab suurelt, oma esimeseks lavastajatööks ei valinud ta mitte midagi vähemat kui rahvuseepose. Pähkel on kõva, kuid Laumets pole materjalile alla jäänud. Sadamateatris mängitav «Kalevipoeg», dramatiseerijaks samuti Laumets, on terviklik lavastus, kolm tundi regivärssi läheb kui lennates! Ah jaa, Laumets on endale usaldanud […]

Pisiasjade kunst


Võib-olla pole „Viini vere“ arvustuses selle teema kergitamine just kõige õigem tegu, kuid millal on siis õige hetk, et rääkida klassikateoste seksistlikkusest? Kas kuulsa, kuid lonkava süžee ümberkirjutamine on iial põhjendatud ja kas see tuleb suurteatris üldse kõne alla? Kui palju on teoseid, mille kultuuriväärtus on aegunud käitumistavadega lahutamatult seotud, ja kui palju neid, mis […]

Parim näitlejanna elab sissepoole, kuid laval teda avalik tähelepanu ei häiri


Marian Heinat (28) on Vanemuise näitleja, kes eelmisel nädalal teatrisõpru üllatas. Eesti teatriauhindade žürii valis ta parimaks naispeaosatäitjaks lavastuses «Laineid murdes» Bessi ning lavastuses «Beatrice» Kristi rolli eest. Mõlemal puhul kehastas Heinat noort armastajat, kuid väga erinevas olustikus. Esimeses rollis tuli noorel naisel enda armastuse eest võidelda Šoti suletud külakogukonnas, teisel juhul tegeleda probleemidega, mis […]

Teatriarvustus. “Viini veri”: peaosas säras valgus


Rõdu kuuendas reas esimene koht –  täpselt nii kaugel, et pani mind mõtlema, kas silmadega tasub üldse süveneda, sest detaile niikuinii ei näe ja teiseks, see on umbes täpselt kaks meetrit seinast, seega mõte, et oleks võimalik vastu seina toetuda ei jätnud mind kahe esimese vaatuse vältel kauemaks kui 5 minutit. So close yet so far…Vahel ei […]

Kuum Texase poiss paneb tartlannadel südame kloppima


Vanemuise esitantsija Brandon Alexander on omandanud ülikoolilinnas kultusliku staatuse. Mõni nädal tagasi tuli ETV „Klassikatähtede” saates osalejatel näidata oma oskusi koostöös teiste kunstide esindajatega – näitlejate, akrobaatide, valguskunstnikega. Viiuldaja Linda-Anette Verte pidi tegema koostööd elukutselise balletitantsijaga, kuid sugugi mitte mõne õrna portselanist baleriiniga. Noorel muusikavirtuoosil tuli tele-eetris olla hea partner Vanemuise teatri esitantsijale Brandon Alexanderile […]

Suur armastus, veel suurem süü


Juba möödunud sügisel jõudis Vanemuise teatris kuidagi märkamatult ja suurema kärata publiku ette uuslavastus, mis on seejärel olnud pea kogu hooaja vältel välja müüdud. Selleks on David Hare’i näidendil põhinev ning Jüri Lumiste lavastatud kammerlik tundedraama «Teineteiseta», mille osades Maria Annus, külalisena Tõnu Oja ja Karl Laumets. Publikuedu põhjuseks on ajatu armastusteema kõrval kindlasti ka […]

Teatriauhindade jagamisel oli mitu üllatusvõitu


Parima lavastaja auhinna sai Tartu Uue Teatri ja Von Krahli ühistöö „BB ilmub öösel”. Eile õhtul NUKU teatris jagatud Eesti teatri aastaauhinnad läksid valdavalt suurematele teatritele. Auhinna saajaid oli nii Tallinnast, Tartust kui ka Pärnust ning ühe teatri domineerimisest kindlasti rääkida ei saa. On vahest pisut iroonilinegi, et parima lavastaja auhinna pälvis palju kriitikat saanud […]

Lux Expressi bussid hakkavad peatuma Vanemuise peatuses


Kui varem pidid Vanemuise õhtusele teatrietendusele bussiga tulnud pealinlased esmalt jõudma teatrist bussi- või rongijaama, siis nüüd saab Tallinna bussi peale astuda otse Vanemuise teatrile lähimast bussipeatusest Riia mäel. Alates 1. aprillist hakkavad Tartust kell 22.00 väljuvad Lux Expressi bussid peatuma nõudmisel „Tartu Kaubamaja“ peatuses Riia mäel. Bussi sisenemiseks tuleb siiski pilet soetada eelmüügist. “Peatus on lisatud selleks, et teatrikülastajad jõuaks […]

Marian Heinat auhinna toonud rollidest: mõlema puhul on erinevad väljakutsed


Teisipäeval naispeaosa auhinna saanud Vanemuise teatri näitleja Marian Heinat rääkis, et võidu toonud kaks rolli on erinevad ning mõlema puhul on ka väljakutsed erinevad. Heinat pälviti parima naispeaosa auhinnaga Bessi rolli eest lavastuses “Laineid murdes” ja Kristi rolli eest lavastuses “Beatrice”. Heinat selgitas “Aktuaalsele kaamerale” antud intervjuus, et lavastuses “Beatrice” on huvitav tegeleda tulevikku puudutavate küsimustega. “Kuna […]

Vanemuise näitlejanna Marian Heinat tunnistati parimaks naispeaosatäitjaks


Teisipäeva õhtul kuulutatu Tallinnas NUKU teatris välja 2017. aasta teatriauhinnad. Parima naispeaosa preemia pälvis Vanemuise näitlejanna Marian Heinat. Kiitust jagus ka teistele silmapaistvatele Tartu teatrimeistritele. Marian Heinatile tõi kõrge tunnustuse Bessi roll lavastuses «Laineid murdes» ning Kristi roll lavastuses «Beatrice». Lavastajaauhind läks Ivar Põllule ja Mart Kolditsale Tartu Uue Teatri ja Von Krahli Teatri koostöös valminud lavastuse […]

TEATRIAUHINNAD: parima naisnäitleja tiitel läks Vanemuisesse, parima meesnäitleja tiitel Draamateatrisse


Mis on need laused ja fraasid, mis eile rahvusvahelisel teatripäeval NUKUs kõige enam kõlasid. Loomulikult: „Tere ja head teatripäeva!“ Lüüakse klaase kokku ja ollakse rõõmsad. On ka põhjust. 27. märts on ainus päev aastas, kui nii palju teatrirahvast – näitlejaid, lavastajaid, kunstnikke ja lavataguseid jõude – üksteist näost näkku näevad ja vastastikku õnnitleda saavad. Rein Raud […]

Žürii langetas üksmeelsed otsused


Sõnalavastuste aastaauhindadega märgiti seekord kolmeteistkümnes lavastuses ja kümnes teatris/trupis sündinud kunstirõõmu. Esiletõstmist vääriva loomingu kandepinna laius, truppide võrdvõimelisus ongi viimastel aastatel muutunud meie teatrikunstis iseloomulikuks. Auhinda oleks loomulikult väärinud kõik nominendid, kuid ometi langetas draamažürii sel korral üksmeelsed otsused. Püüan siis mõistatada meie «kollektiivse teadvusevoolu» põhjuseid, mis kindlasti ei lange täpselt kokku ühegi žüriiliikme konkreetse […]

Valsikuninga muusikaga operett Vanemuises lummab violetse valgusega


„Viini vere“ esietenduse publik laupäeval Vanemuise suures majas oli kaasa haaratud operetlikusse kergemeelsusesse ja pidulikkusesse juba teatrimaja uksel, mille ette olid maha laotatud värvilised vaipkatted. Värvimäng jätkus saalis. Istmeridade kohal valgustasid lage violetsete kiirtega prožektorid ja sama värv ujutas üle kõige kolme vaatuse ajal lava. Violetset värvust seostatakse suursugususe, tarkuse ja müstika, aga ka vandenõuga. […]

Rahvuseepose koht on rahva lähedal


Vanemuise „Kalevipoeg“, autor Friedrich Reinhold Kreutzwald, dramatiseerija ja lavastaja Karl Laumets, kunstnik ning video- ja valguskujunduse autor Kristjan Suits, helilooja Robert Jürjendal. Mängivad Karl Laumets, Anu Lamp, Piret Laurimaa, Marika Barabanštšikova, Piret Krumm, Riho Kütsar, Tanel Jonas ja Karol Kuntsel. Esietendus 10. III Sadamateatris. Igal kunstižanril on peotäis kanoonilisi teoseid, mida kõik teavad, kuid vaid osa […]

Kalevipoeg – Vanemuine


Sõitsime Tartusse teatrikaaslasega ja arutasime, et mida me “Kalevipojast” ootame… Mina arvasin, et hea kui see oleks selline võimas – eeposele kohane, pikk, muinasjutuline ja elavate karakterite, lavastuslike leidudega ning väärikas. Teatrikaaslane raputas pead ja ütles, et tema ootab naljakat lähenemist, Kivirähklikke vinte vanale, kulunud loole. Etteruttavalt võib ära öelda, et mina sain kõik mis […]

Maarjamaa teatrirännakutest


„Rännakud”. EV 100 teatrisari „Sajandi lugu”, Vanemuise teatri ja STLi ühine teekond kodumaa mõtteruumis. Aastad 1920–1930. „Tõotatud maa”. Autor: Kadri Noormets. Koostöös: Sigrid Viir, Oliver Kulpsoo, Raavi Suisalu,Villem Säre, Anu Vask ja Marko Odar. Fotograaf: Sohvi Viik. Esietendus Sõltumatu Tantsu Laval 20. IX 2017. „Maarjamaa laulud. Sellest, millest keel räägib ja millest inimene unistab”. Tekst ja lavastus: Tiit Palu. Koreograaf: Ruslan Stepanov. Helilooja: Kara-Lis Coverdale (Kanada). Lavastusdramaturg: Deivi […]

Juhmi vägistaja painest vabaks


Vanemuise eepiline käsitlus “Kalevipojast” avab meie rahvuskangelase õrna ja tundelise poole, mis ka küünilisima kosmopoliidi rinna eestlusest rõkkama paneb. Ühtlasi nii lavastaja, dramaturg kui ka nimiosa mängija Karl Laumets tõdes, et üldiselt rahvas oma eepost lugenud ei ole, vaid teab sealt heal juhul vaid mõningaid katkeid. “Selle pinnalt on kõigil tekkinud kujutlus oma Kalevipojast, kes […]

Kirjanduspreemia võitja Siret Campbell: ma valutan natuke näidendi kui kirjandusžanri pärast südant


14. märtsil anti välja Eesti kultuurkapitali kirjanduse sihtkapitali aastapreemiad, kus näitekirjanduse kategoorias võitis Siret Campbelli “Beatrice”. Campbell tunnistas, et valutab natukene näidendi kui kirjandusžanri pärast südant, sest sellega kaasneb teatav nõiaring – näidendeid ei loeta, sest neid ei anta välja, aga näidendeid ei anta välja, sest neid ka ei loeta. “Ma arvan, et näitekirjanik peab […]

Selgusid kirjanduse aastapreemiate laureaadid


Selgusid Eesti Kultuurkapitali kirjanduse sihtkapitali aastapreemiate laureaadid. Kokku antakse välja 13 preemiat 11 kategoorias, võitjad valisid välja sihtkapitali nimetatud kirjandusžüriid. Preemiad antakse üle emakeelepäeval, 14. märtsil Tallinna Kirjanike Maja musta laega saalis. Vaadake lisatud lugudest ka videointervjuid mitmete võitjatega. “Mõnes valdkonnas me olime väga üksmeelsed. Näiteks esseistikas, vabaauhinnas, näitekirjanduse kategoorias, mulle tundub, et viis häält […]

Lavastatud rahvuseepos mõjub lihtsalt ja õhuliselt


Karl Laumetsa versioon «Kalevipojast» mõjub lihtsalt ja õhuliselt, ilma et dramatiseerimises oleks liha rahvuseepose luudelt kaduma läinud. Teose tuum säilib nii tegelastes, sündmustes kui ka värsivormis, lavastus lisab tuntud tekstile visuaalse väljendusrikkuse, kujundikülluse ja võimendab tegelaskujude karakteersust. «Kalevipoeg» on kahtlemata oluline nurgakivi eestluse kultuuriteadvuses, Kreutzwaldi loodud eeposega on üldjoontes kursis iga eestlane, mistõttu sisu ümberjutustamist […]

Vanemuine pani terve regivärsilise “Kalevipoja” lavale


Teater Vanemuine tõi Tartu Sadamateatris lavale Kreutzwaldi kangelaseepose „Kalevipoeg”. Karl Laumetsa lavastatud Eesti rahvuseepos jõuab publiku ette peaaegu täies mahus ja regivärsi vormis. Sadamateatri laval räägitakse lugu Kalevipojast, kes kolmest vennast kõige nooremana teeb pikima kiviheite ja saab riigi valitsejaks. Lavastaja Karl Laumets loodab „Kalevipoja” etendusega murda eelarvamusi, justkui oleks eepos igav ning raske lugeda […]

Belgia kogemus köidab igast soost lapsi


Vanemuise kevadine lastetükk “Viks ja Koba” õpetab noorimaid vaatajaid perfektsionismi ja mässumeelsuse vahel kuldset keskteed leidma. Rahvusvahelise haardega lavastaja Sandra Lange kinnitas, et kaks peategelasest tüdrukut käivad kolmandas ja neljandas klassis, mistap võiks olla tükki kõige asjakohasem kaeda algklassilastel kuuendast kümnenda eluaastani. „Usun, et küllap on ka täiskasvanutel seda tore näha, sest lugu on väga elav […]

Matemaatikalavastus teeb mitu üllatust


Vanemuine on oma uut lastelavastust «Viks ja Koba», mis tuli vaatajate ette esietendusena laupäeval Tartu mänguasjamuuseumi Teatri Kodus, kutsunud tegema mittevanemuislased. Et lavastaja ja osatäitjad on mujalt kui Vanemuisest, on teine üllatus, mis tabab teatrieluga kursis vaatajaid. Endine Tallinna nukuteatri näitleja, kunstnik ja lavastaja Sandra Lange on pärast Brüsselis maskiteatri õpingutelt naasmist välja mõelnud ja […]

Faust, moodne inimene


Vanemuise teatri käesolev hooaeg on pühendatud suurtele tekstidele. Jaanuari lõpus jõudis lavale Euripidese «Medeia», veebruaris J. W. Goethe «Faust» ning märtsis ootab järge F. R. Kreutzwaldi «Kalevipoeg». «Fausti» lavastamise juures on ehk kõige suuremaks küsimuseks, kuidas mitte takerduda teose pikka tolmunud kultuuriloolisse sleppi, mis kirendab eri tõlgendustest ja käsitlustest. Rohkem kui tuhande aasta taguste juurtega […]

Miks peegel kella ei näita?


2.–4. XI 2017 toimus Tallinnas viies Eesti etenduskunstide showcase draamamaa.weekend, mis on suunatud välismaistele teatriprofessionaalidele, festivalikuraatoritele ja teatrijuhtidele. Festivali organiseerib Eesti Teatri Agentuur koostöös osalevate teatritega. Kuna Eesti Teatri Agentuuris töötavad eranditult teooriataustaga teatriuurijad, eeldab käesolev tekst, et festival on sügavalt läbi mõeldud ning analüüsitud. Olukorras, kus etenduskunstiasutused ei soovi enam ammu piire defineerida ja kus pole […]

Toompere Vanemuise “Faustist”: olen väga rahul tulemusega


Vanemuise teatri publiku ette jõudis maailmakirjanduse üks tuntumaid teoseid Goethe “Faust”, mille on lavale seadnud Hendrik Toompere. Toompere tõdes ETV saates “Ringvaade”, et pärast lavastuse idee mõnekuist idanemist suutis ta dramatiseeringu kirja panna vaid nädalaga. “Teatris tuleb lähtuda sellest, mis on tegevuslik osa ja ka värss, mis on kirjeldav tekst, et see oleks loomult edasiviiv […]

Hoida hingelaulu


Eesti balleti grand old lady Mai Murdmaa loomingu juhtmotiiv on olnud võitlus isikupärase ja sügavalt vaimse, mõtestatud elu eest. Mõttevabaduse ja inimhinge pühakspidamine on tema teoste refrään. Selles mõttes on märgiline Murdmaa pöördumine absurditeatri kulla, Eugène Ionesco „Ninasarviku“ poole, sest kõike, mida tema kilbile tõstab, nähakse selle suuna käsituses pigem groteskivõtmes. Kas koreograaf juhib tähelepanu sellele, et […]

Põrgulik postdoktorantuur


Eestlased on teadupärast teatri­rahvas ja ühtaegu ka metsarahvas, sestap on loogiline, et aeg-ajalt pöörduvad lavastaja­kirved tüvitekstide poole ning teatritesse saabuvad järjekordselt Hamletid või Ranevskajad. Ometi satub Faust sinna suhteliselt harva, vähemalt oma traditsioonilisemal kujul. Mõnevõrra on see mõistetav, sest kuigi iga kultuurihuvilisem inimene on nõrkemiseni kuulnud, et „olen osa jõust, mis kõikjal tõstab pead“ ja […]

AK-47 – Vanemuine


Kohe kui ma koju jõudsin pärast AK-47 etenduse nägemist NO-teatri proovisaalis, võtsin toengasendi põrandal ja tegin 100 kätekõverdust. Niimoodi mõjus mulle see Reigo Sagori kirjutatud, lavastatud ja mängitud elulooline etendus. Rõhk sõnal “mõjus”. Reimo tegi kätekõverdusi tüki jooksul vähemalt 2 x nii palju… lisaks jooksudele ja muudele jõu- ja ilu-numbritele. Et kõik algusest ära rääkida, […]

Peaaegu soomeugrilik Medeia-müüt


Vanemuise teatris jõuab sel kevadel järjest lavale klassikalavastusi – jaanuaris esietendus Tiit Palu uusversioon antiiksest Medeia-müüdist, kohe järgnevad Hendrik Toompere «Faust» ja Karl Laumetsa «Kalevipoeg». Selline kontekst meelitab loodetavasti teatrisse tagasi nõudlikuma publiku, kes on valmis kohtuma ka inimese tumedama poolega. Sest «Medeia» ei ole lihtne vaatamine. Medeia lugu hakatakse teatrilavadel traditsiooniliselt jutustama hetkel, mil […]

Mammutteosest puhastus iva


Goethe elutöö põhjal loodud Vanemuise “Faust” räägib algmaterjali pompöössusele vaatamata lihtsa loo liiga kergetest võitudest. Draamateatri külalislavastaja Hendrik Toompere tõdes, et draamajuht Tiit Palu ettepanekule punnis ta esialgu kõvasti vastu. “Eks “Faust” mulle sellise natuke tolmunud, tohutu tihedusega kivikuubina tundus. Kartsin, et mõttetu on sellega üleüldse maadlema hakata,” meenutas ta. “Aegade jooksul on kirjandusteadlased ja […]

Teatriarvustus. “Medeia”: maitsekas & väljendusrikas


Lugu Medeiast paneb mõtlema armastusest, õiglusest, kättemaksust, ja üldse paljudest seisukohta nõudvatest teemadest. Need teemad on alati olnud aktuaalsed ja püsivad huviorbiidis tõenäoliselt veel kaua. Mulle meeldivad karmid Kreeka müüdid ja kuidas nad eluolulisi filosoofilisi küsimusi käsitlevad. Panevad mõtlema, et küll ma olen ikka heaks ja mõistlikuks inimeseks arenenud. Erinevalt instinktipõhiselt tegutsevatest jumalate lähedastest järeltulijatest […]

«Faust» üllatab ja kõnetab


Enam kui 200 aastat vana värss-draama «Faust» mõjub Vanemuise laval üllatavalt värskena ja sobib edukalt ka meie igapäeva kirjeldama. Lavastaja Hendrik Toompere ütleb lavastuse tutvustuses, et «Faust» aitab selgemaks teha muu hulgas seda, mis on ja mis tuleb, mis on praegu ja mis on olnud. Küsimustele, kas elu on elustatav või on see juhuslik, kas […]

Vanemuises esietendub Hendrik Toompere lavastatud “Faust”


Homme jõuab Vanemuise teatri publiku ette maailmakirjanduse üks tuntumaid teoseid Goethe “Faust”, mille on lavale seadnud Hendrik Toompere. Vanemuise värsivormis ettekantav “Faust” räägib inimeseks olemise absurdsusest ning inimliku tõe ja ilu otsingutest, vahendas “Aktuaalne kaamera”. Õpetlane Faust on kogu oma elu pühendanud teadmiste kogumisele, kuid leiab, et ei tea endiselt midagi. Ta sõlmib lepingu Mefistotelesega […]

Helitu unenägu keerutab minevikku


Vanemuise verivärske ballett “Kinolina kangelane” ühendab esmapilgul hullumeelsel moel moodsa tantsukunsti mustvalge tummfilmiga. Ballett-komöödia tegevus leiab aset 1927. aastal ning kõneleb Josephist, kes töötab režissööri assistendina filmistuudios, on armunud filmidiivasse ja unistab ühisest elust. Paraku flirdib diivaga ka režissöör ise, mistap juhtub nii, et ülemusele kohvi tuues vaatab viimane oma ihaldusobjekti nii pingsalt, et valab […]

Kas “Põlenud raamat” on sama mis “Põlenud mägi”?


Hea raamatu hävitamine on võrdne inimese tapmisega. John Milton1 Raamatud ei põle ära. Mälust ei saa lahti. Nuta siis või naera…2 „Põlenud mägi”. Autor, lavastaja ja muusikaline kujundaja: Tiit Palu. Kunstnik: Eugen Tamberg. Videokunstnik: Janek Savolainen. Valguskunstnik: Andres Sarv. Osades: Kärt Tammjärv, Ester Kuntu, Aivar Tommingas, Riho Kütsar, Reimo Sagor, Jaanus Tepomees ja Raivo Adlas. Vanemuise […]

Ilma hormoonideta tragöödia


Kolmest kuulsamast Vana-Kreeka tragöödiakirjanikust Aischylosest, Sophoklesest ja Euripidesest huvitus viimane teatavasti enim üksikisiku psühholoogiast. Kui tema kahe eelkäija tragöödia-kangelase kontseptsioon lähtus tegelaseülestest kõrgematest jõududest ning kangelase suurust näitas see, kuidas ta oma saatusesse kodeeritud, kuid mitte tema otsesel süül sündinud vea (näiteks magada oma emaga ja tappa oma isa) eest isiklikult vastutada suutis, siis Euripides […]

Põgeniku lapsetapp tekitab kaastunnet


Vanemuise selle aasta esimene uustükk “Medeia” kannab vaatamata igivanale käsikirjale igavikulisi väärtuseid äratõugatu paratamatutest valikutest. 431 aastat enne meie ajaarvamist sündinud Euripidese näidend on väidetavalt vähemalt 30. omataoline, mis Vana-Kreeka Medeia ja Iasoni müüdi põhjal lavale toodud. Ometi on kõik varasemad praktiliselt unustatud, ehkki Ateena 20 000 kodaniku ees olla Euripidese versioon kui ülearu uuenduslik […]

Medeia – Vanemuine


Mul on üsna kahetised tunded Tiit Palu adapteeritud ja lavastatud Euripidese tragöödia värske Vanemuise lavaversiooni kohta. Ühest küljest oli see kunstiliselt väga kõrgel tasemel, seda nii näitlemise, kunstniku- ja valguskunstiku tööde kui ka lavastustöö terviku mõttes. Samas see tekst ise mind ei puudutanud üldse. Etenduse alguses kui saabub lavale Kärt Tammjärv (kes mängib kõiki kõrvaltegelastest […]

Medeia loo lavastus ei klapi tänapäevaga kokku


Lugu Medeiast – naisest, kes tapab oma lapsed – on tõlgendatud ja käänatud igatpidi, sõltuvalt ajastust ja tõlgendaja isiklikust maailmavaatest. Tiit Palu lavastus, mis baseerub Euripidese tragöödia ainetel, on vormi poolest kahtlemata omanäoline, ent mida ikkagi täpselt öelda tahetakse, jääb ebamääraseks. Vanas müüdis on Medeia naine, kes armastuse nimel ohverdab oma kodumaa ja perekonna, kuid […]

Müüti Medeiast ja Iasonist mängivad ainult naised


Täna õhtul esietendab Vanemuine Sadamateatris Euripidese tragöödia ainetel valminud lavastuse «Medeia», milles nii nais- kui ka meestegelasi mängivad naisnäitlejad. Euripidese «Medeia» esmaesitusest Ateenas möödub peagi 2499 aastat. Medeia ja Iasoni müüdi teemadeks on inimlik üllus ja väiksus, armastus ja kättemaks, ennustused ja needused. Seekordse «Medeia» teksti autor, muusikaline kujundaja ja lavastaja on Tiit Palu ning […]

Опера “Кармен” в Тарту


На хорошие спектакли трудно писать рецензии, а потому тут будет больше бла-бла-бла на околооперную тематику в целом. Итак, я знал, что театры бывают и в небольших городах, коим является и Тарту, но до недавнего времени и не предполагал, что на их подмостках ставят и оперные спектакли (спасибо за просвещение добрым людям). Причём, не просто постановки, […]

Vanemuises algab esmaspäeval piletisadu


Vanemuise teater korraldab 8.-10. jaanuarini kõigile 148. hooaja piletitele soodusmüügi. Tartus ja kõikjal üle Eesti toimuvate Vanemuise etenduste piletid on vähemalt 30% soodsamad. Paljud piletid on esmaspäevast kolmapäevani kestva piletisaju ajal veelgi parema hinnaga. Samuti on igal Piletisaju päeval eriti soodne päevapakkumine, mille saab soetada nii kassast kui ka internetist. Suure maja kassas ootab piletiostjaid […]