Miks peegel kella ei näita?


2.–4. XI 2017 toimus Tallinnas viies Eesti etenduskunstide showcase draamamaa.weekend, mis on suunatud välismaistele teatriprofessionaalidele, festivalikuraatoritele ja teatrijuhtidele. Festivali organiseerib Eesti Teatri Agentuur koostöös osalevate teatritega. Kuna Eesti Teatri Agentuuris töötavad eranditult teooriataustaga teatriuurijad, eeldab käesolev tekst, et festival on sügavalt läbi mõeldud ning analüüsitud. Olukorras, kus etenduskunstiasutused ei soovi enam ammu piire defineerida ja kus pole […]

Toompere Vanemuise “Faustist”: olen väga rahul tulemusega


Vanemuise teatri publiku ette jõudis maailmakirjanduse üks tuntumaid teoseid Goethe “Faust”, mille on lavale seadnud Hendrik Toompere. Toompere tõdes ETV saates “Ringvaade”, et pärast lavastuse idee mõnekuist idanemist suutis ta dramatiseeringu kirja panna vaid nädalaga. “Teatris tuleb lähtuda sellest, mis on tegevuslik osa ja ka värss, mis on kirjeldav tekst, et see oleks loomult edasiviiv […]

Hoida hingelaulu


Eesti balleti grand old lady Mai Murdmaa loomingu juhtmotiiv on olnud võitlus isikupärase ja sügavalt vaimse, mõtestatud elu eest. Mõttevabaduse ja inimhinge pühakspidamine on tema teoste refrään. Selles mõttes on märgiline Murdmaa pöördumine absurditeatri kulla, Eugène Ionesco „Ninasarviku“ poole, sest kõike, mida tema kilbile tõstab, nähakse selle suuna käsituses pigem groteskivõtmes. Kas koreograaf juhib tähelepanu sellele, et […]

Põrgulik postdoktorantuur


Eestlased on teadupärast teatri­rahvas ja ühtaegu ka metsarahvas, sestap on loogiline, et aeg-ajalt pöörduvad lavastaja­kirved tüvitekstide poole ning teatritesse saabuvad järjekordselt Hamletid või Ranevskajad. Ometi satub Faust sinna suhteliselt harva, vähemalt oma traditsioonilisemal kujul. Mõnevõrra on see mõistetav, sest kuigi iga kultuurihuvilisem inimene on nõrkemiseni kuulnud, et „olen osa jõust, mis kõikjal tõstab pead“ ja […]

AK-47 – Vanemuine


Kohe kui ma koju jõudsin pärast AK-47 etenduse nägemist NO-teatri proovisaalis, võtsin toengasendi põrandal ja tegin 100 kätekõverdust. Niimoodi mõjus mulle see Reigo Sagori kirjutatud, lavastatud ja mängitud elulooline etendus. Rõhk sõnal “mõjus”. Reimo tegi kätekõverdusi tüki jooksul vähemalt 2 x nii palju… lisaks jooksudele ja muudele jõu- ja ilu-numbritele. Et kõik algusest ära rääkida, […]

Peaaegu soomeugrilik Medeia-müüt


Vanemuise teatris jõuab sel kevadel järjest lavale klassikalavastusi – jaanuaris esietendus Tiit Palu uusversioon antiiksest Medeia-müüdist, kohe järgnevad Hendrik Toompere «Faust» ja Karl Laumetsa «Kalevipoeg». Selline kontekst meelitab loodetavasti teatrisse tagasi nõudlikuma publiku, kes on valmis kohtuma ka inimese tumedama poolega. Sest «Medeia» ei ole lihtne vaatamine. Medeia lugu hakatakse teatrilavadel traditsiooniliselt jutustama hetkel, mil […]

Mammutteosest puhastus iva


Goethe elutöö põhjal loodud Vanemuise “Faust” räägib algmaterjali pompöössusele vaatamata lihtsa loo liiga kergetest võitudest. Draamateatri külalislavastaja Hendrik Toompere tõdes, et draamajuht Tiit Palu ettepanekule punnis ta esialgu kõvasti vastu. “Eks “Faust” mulle sellise natuke tolmunud, tohutu tihedusega kivikuubina tundus. Kartsin, et mõttetu on sellega üleüldse maadlema hakata,” meenutas ta. “Aegade jooksul on kirjandusteadlased ja […]

Teatriarvustus. “Medeia”: maitsekas & väljendusrikas


Lugu Medeiast paneb mõtlema armastusest, õiglusest, kättemaksust, ja üldse paljudest seisukohta nõudvatest teemadest. Need teemad on alati olnud aktuaalsed ja püsivad huviorbiidis tõenäoliselt veel kaua. Mulle meeldivad karmid Kreeka müüdid ja kuidas nad eluolulisi filosoofilisi küsimusi käsitlevad. Panevad mõtlema, et küll ma olen ikka heaks ja mõistlikuks inimeseks arenenud. Erinevalt instinktipõhiselt tegutsevatest jumalate lähedastest järeltulijatest […]

«Faust» üllatab ja kõnetab


Enam kui 200 aastat vana värss-draama «Faust» mõjub Vanemuise laval üllatavalt värskena ja sobib edukalt ka meie igapäeva kirjeldama. Lavastaja Hendrik Toompere ütleb lavastuse tutvustuses, et «Faust» aitab selgemaks teha muu hulgas seda, mis on ja mis tuleb, mis on praegu ja mis on olnud. Küsimustele, kas elu on elustatav või on see juhuslik, kas […]

Vanemuises esietendub Hendrik Toompere lavastatud “Faust”


Homme jõuab Vanemuise teatri publiku ette maailmakirjanduse üks tuntumaid teoseid Goethe “Faust”, mille on lavale seadnud Hendrik Toompere. Vanemuise värsivormis ettekantav “Faust” räägib inimeseks olemise absurdsusest ning inimliku tõe ja ilu otsingutest, vahendas “Aktuaalne kaamera”. Õpetlane Faust on kogu oma elu pühendanud teadmiste kogumisele, kuid leiab, et ei tea endiselt midagi. Ta sõlmib lepingu Mefistotelesega […]

Ilma hormoonideta tragöödia


Kolmest kuulsamast Vana-Kreeka tragöödiakirjanikust Aischylosest, Sophoklesest ja Euripidesest huvitus viimane teatavasti enim üksikisiku psühholoogiast. Kui tema kahe eelkäija tragöödia-kangelase kontseptsioon lähtus tegelaseülestest kõrgematest jõududest ning kangelase suurust näitas see, kuidas ta oma saatusesse kodeeritud, kuid mitte tema otsesel süül sündinud vea (näiteks magada oma emaga ja tappa oma isa) eest isiklikult vastutada suutis, siis Euripides […]

Põgeniku lapsetapp tekitab kaastunnet


Vanemuise selle aasta esimene uustükk “Medeia” kannab vaatamata igivanale käsikirjale igavikulisi väärtuseid äratõugatu paratamatutest valikutest. 431 aastat enne meie ajaarvamist sündinud Euripidese näidend on väidetavalt vähemalt 30. omataoline, mis Vana-Kreeka Medeia ja Iasoni müüdi põhjal lavale toodud. Ometi on kõik varasemad praktiliselt unustatud, ehkki Ateena 20 000 kodaniku ees olla Euripidese versioon kui ülearu uuenduslik […]

Medeia – Vanemuine


Mul on üsna kahetised tunded Tiit Palu adapteeritud ja lavastatud Euripidese tragöödia värske Vanemuise lavaversiooni kohta. Ühest küljest oli see kunstiliselt väga kõrgel tasemel, seda nii näitlemise, kunstniku- ja valguskunstiku tööde kui ka lavastustöö terviku mõttes. Samas see tekst ise mind ei puudutanud üldse. Etenduse alguses kui saabub lavale Kärt Tammjärv (kes mängib kõiki kõrvaltegelastest […]

Medeia loo lavastus ei klapi tänapäevaga kokku


Lugu Medeiast – naisest, kes tapab oma lapsed – on tõlgendatud ja käänatud igatpidi, sõltuvalt ajastust ja tõlgendaja isiklikust maailmavaatest. Tiit Palu lavastus, mis baseerub Euripidese tragöödia ainetel, on vormi poolest kahtlemata omanäoline, ent mida ikkagi täpselt öelda tahetakse, jääb ebamääraseks. Vanas müüdis on Medeia naine, kes armastuse nimel ohverdab oma kodumaa ja perekonna, kuid […]

Müüti Medeiast ja Iasonist mängivad ainult naised


Täna õhtul esietendab Vanemuine Sadamateatris Euripidese tragöödia ainetel valminud lavastuse «Medeia», milles nii nais- kui ka meestegelasi mängivad naisnäitlejad. Euripidese «Medeia» esmaesitusest Ateenas möödub peagi 2499 aastat. Medeia ja Iasoni müüdi teemadeks on inimlik üllus ja väiksus, armastus ja kättemaks, ennustused ja needused. Seekordse «Medeia» teksti autor, muusikaline kujundaja ja lavastaja on Tiit Palu ning […]

Опера “Кармен” в Тарту


На хорошие спектакли трудно писать рецензии, а потому тут будет больше бла-бла-бла на околооперную тематику в целом. Итак, я знал, что театры бывают и в небольших городах, коим является и Тарту, но до недавнего времени и не предполагал, что на их подмостках ставят и оперные спектакли (спасибо за просвещение добрым людям). Причём, не просто постановки, […]

Vanemuises algab esmaspäeval piletisadu


Vanemuise teater korraldab 8.-10. jaanuarini kõigile 148. hooaja piletitele soodusmüügi. Tartus ja kõikjal üle Eesti toimuvate Vanemuise etenduste piletid on vähemalt 30% soodsamad. Paljud piletid on esmaspäevast kolmapäevani kestva piletisaju ajal veelgi parema hinnaga. Samuti on igal Piletisaju päeval eriti soodne päevapakkumine, mille saab soetada nii kassast kui ka internetist. Suure maja kassas ootab piletiostjaid […]