fbpx

Andestamise paradoks


„Nordea kontserdimaja ei sobi sellele lavastusele. Äärekohtadelt pole kolmandikku lava lihtsalt näha. See on aga vähim, mida 40 eurot maksnud pileti eest saama peaks. Peale selle kostab heli sinna otsekui seina tagant,“ kirjutasin kolme aasta eest Vanemuise „Ooperifantoomi“ arvustades.* „Hüljatute“ puhul on õnneks lavakujunduses ka Nordea saaliga arvestatud ja heligi kohta ei saa enam öelda, […]

Meelis Kompus: muusikal “Hüljatud” sobib tänapäeva


Teatrivaatleja Meelis Kompus andis “OPi” saates Vanemuises hiljuti esietendunud muusikalile “Hüljatud” positiivse hinnangu, nentides, et Hugo romaanil põhinev lugu on tänapäevalgi ajakohane. Mitut erinevat “Hüljatute” versiooni nii Eestis kui Broadwayl vaadanud Kompuse sõnul paneb muusikal mõtlema samadel teemadel, mis kunagi intrigeerisid Hugod`ki. “Meie inimestel on selle teemaga väga suur seos – millest kunagi Lauluväljakul lauldi, […]

Hüljatud – Vanemuine


Aaaaaaaaaah… armastus…. ja ohhhhhhhhhh… sõda…. Võimas! Vanemuise uus “Hüljatud” võtab hingetuks. “Võimas” on sõna, mis selle elamuse kirjeldamiseks esimesena meelde tuleb. Les Miserables on tänaseks päevaks praktiliselt pähe kulunud. Seda tänu nii kunagisele Linnahalli versioonile (mis enne Samuel Harjanne lavastuse nägemist on vast kõige tugevamalt südames erinevatest nähtud versioonidest), Londoni West End’i versioonile ning muidugi […]

Orpheus ja Euridyke posthumaanse ajastu lävel


Vanemuise teatri suurele lavale on jõudnud värske eesti näidend, Siret Campbelli tulevikuromanss „Beatrice“, mille teema intrigeerib, kuid lahendustes on hoitud pigem konservatiivset joont. Näidendi tegevus toimub täpsemalt määratlemata, kuid mitte liiga kauges tulevikus, kus on võimalikuks saanud inimese teadvuse digiteerimine ja tema surmast tagasitoomine. Ulmelised teemad olid Tartu Teatrilaboris päevakorral juba eelmise kümnendi alguses ning […]

“Hüljatud” hoiab muusikalide lippu kõrgel


  Vanemuine on seekord riskinud ja see risk on end õigustanud. Soome lavastaja Samuel Harjanne on tulnud, et jääda Broadwayl läbi löönud muusikalide Eesti versioonide lavastajate nimekirja. Mitte et Vanemuise «Hüljatud» oleks sensatsioon või kuidagi piire nihutav lavastus, ei, seda kindlasti mitte. Aga Harjanne töö tulemusena on valminud koos püsiv ja tempokas lavastus, kus ette nähtud […]

LAURI LIIV: „Jõudsin kuidagi ringiga välja rollini, mida tegelikult väga tahtsin!”


Kui laulja Lauri Liiv möödunud sügisel Vanemuise teatrisse muusikali „Hüljatud“ ettelaulmisele kihutas, pidi ta välja mõtlema, millisele osale ta seekord panustab. Tudeng Enjolras’ roll, mida ta on mänginud kolmes lavastuses, teda enam ei köitnud. „Pealegi anti mulle mõista, et Enjolras’ jaoks olen ma liiga vana, ja see on tõsi,“ naerab ta. „Ning ega sellest mul kahju ka […]

Ülehomme esietenduv «Hüljatud» räägib loo inimlikkusest ja empaatiast


Kuigi sel laupäeval Vanemuises esietenduv maailmakuulus muusikal «Hüljatud» jutustab elust kahesaja aasta tagusel Prantsusmaal, on selle sõnum aktuaalne ka tänapäeva Euroopas. «Hüljatute» lavastaja soomlane Samuel Harjanne on varem ka ise samas muusikalis mitu korda mänginud. Esimest korda juhtus see juba lapsepõlves, kui ta kümneaastase poisina mängis Gavroche’i. Teist korda aastal 2010, kui «Hüljatud» jõudis Helsingi […]

Sünnipäevalaps Mare Tommingas: kõik asjad tulevad ellu siis, kui selleks on õige aeg


6Artikkel ilmus Eesti Naises 2009. aasta augustis. Siin lühendatult. Vanemuise teatri balletijuht Mare Tommingas usub, et kõik asjad tulevad ellu siis, kui selleks on õige aeg. Ta ütleb seda siis, kui räägib laste sünnist või lavastustest, mis on tal käsil või alles visioonidena “ajusahtlites”. Mare on sündinud ja kasvanud Tallinnas. Vanemuisest, Ülo Vilimaalt, sai ta tööpakkumise 1978. aastal. “Raske […]

Ain Mäeots: oleksin nõus laskma oma teadvuse digiteerida, kui vaja


Lavastaja Ain Mäeots küsib hiljuti Vanemuise suurel laval esietendunud „Beatrice’is”, mis juhtub inimestega, kui nende teadvus ühendatakse tehnikaga. Palju õnne, lavastus oli edukas! Rahvas tõusis lõpus püsti ja aplodeeris. Inimesed naersid ja olid haaratud sellest, mida laval nägid. Rõõm kuulda. Seda tükki on mitu aastat küpsetatud koos Siret Campbelliga, kes näidendi kokku kirjutas. Aga endalgi […]

„Beatrice“ – lugu jumalajärgsest maailmast


Eesti algupärane dramaturgia, täispikk ja täiskasvanutele mõeldud sõnalavastus iseäranis, on Eesti teatris üpris haruldane nähtus ja veelgi haruldasem on ulmenäidend. „Vanemuine“ on nüüd igatahes ulmelavastusega hakkama saanud, ehkki sõna „ulme“ annotatsioonides ei mainita. Et see Siret Campbelli näidend on „tulevikuromanss“ on siiski küllalt äraandlik määratlus, et ulmefänni huvituma panna. „Beatrice’i“ tutvustav tekst (mis meie teatritraditsioonile […]

Marko Matvere: lastele loodud ooper ei pea olema läbinisti lapsik


Nädalavahetusel esietendus Vanemuises helilooja Tauno Aintsi lasteooper “Guugelmuugelpunktkomm” Marko Matvere lavastuses. Ühevaatuseline etendus viib publiku maale vanaema juurde, kus nutiseadmest kasu pole, sest vanaema maakohta levi ei ulatu. Nii algavad peategelase Juta seiklused fantaasiamaailmas, kus ta satub värvipliiatsite võimuvõitluse vahele. Kuigi Juta seiklused toimuvad selles etenduses enamasti muinasjutumaal, võivad ilmselt paljud vaatajad end Juta elus […]

Marko Matvere: kui mõni näitleja haigeks jääb, saan mina ka „Guugelmuugelpunktkommis” rolli teha!


„Ma ei ole ise kunagi teatris näitlejana lastelavastuses mänginud, küllap mul pole olnud midagi öelda lastele,” tunnistab Vanemuise teatris esietendunud lasteooperi „Guugelmuugelpunktkomm” lavastaja Marko Matvere, kellele nüüdne töö oli üldse teist korda elus noorele publikule lavastus välja tuua. Tõsi, magusat rolli ei kahmanud lavastaja Matvere endale vastses ooperiski, mis sest, et oleks võinud vabalt näiteks […]

Beatrice – Vanemuine


Olen tänaseks päevaks jõudnud sellel aastal näha 113 erinevat lavastust ja sisu mõttes siiani kõige huvitavam neist (kõige lähim konkurent on Tallinna Linnateatri “See hetk”) sai esietenduse möödunud laupäeval Vanemuises – Siret Campbell’i kirjutatud ja Ain Mäeotsa lavastatud “Beatrice”. WOW! Millal te viimati nägite pesuehtsat ja toimivat science fictionit teatrilaval? Mis on pealekauba nii sisuliste […]

Marko Matvere tõi lavale helilooja Tauno Aintsi lasteooperi „Guugelmuugelpunktkomm“


„Lugu peab mind enda sisse võtma: see, kas see on natuke vanematele või natuke noorematele mõeldud lugu, pole esmatähtis,“ tunnistab helilooja Tauno Aints, kellele äsja Vanemuise teatris esietendunud lasteooper „Guugelmuugelpunktkomm“ oli esimene katse noorele vaatajale-kuulajale muusikateos kirjutada. „Algne idee oli teha lugu tüdrukust, kes tunneb end natuke üksinda ja leiab lohutust värvipliiatsite maailmast. Sellele hakkas […]

Lasteooperi unenäos käib värvipliiatsite võimuvõitlus


Vanemuise väikeses majas esietendus täna Tauno Aintsi lasteooper «Guugelmuugelpunktkomm», mis hoolimata ühest vaatusest viib vaatajad maale vanakooli vanaema juurde, Soome ehitustellingutele ning unenäo muinasmaale, kus võimu on haaranud valge pliiats. Lõpp on õnnelik ja pidulik ning kohane Eesti Vabariigi lähenevale sajandale aastapäevale. «Guugelmuugelpunktkomm» on lugu sellest, mis hakkab juhtuma, kui laps ei saa kasutada viletsa […]

Beatrice’i pseudoprobleemid


Vanemuise uuslavastus «Beatrice» on tulevikumaailmas kulgeva noore perekonna lugu, mis ainult põgusalt lahkab pere- ja sõprussuhteid muutuvas maailmas. Pealiskaudse loo ja loogikalünkadega konstrueeritud maailma seob tervikuks maitsekas lavakujundus. Kuku raadio saates «Vanemuise veerand» lubas lavastaja Ain Mäeots, et see on päris lugu päris inimestega. Lubaduse teine pool peab tõesti paika, kuid esimene siiski mitte. Tegelased […]

Olemise talumatu kergendus (Vanemuine, „Beatrice“)


Eelmisel aastal kõndis Pennsylvania osariigis altari ette pruut, keda viis sinna kombekohaselt tema isa. Õigemini, surrogaatkeha. Täpsemalt öeldes, isa südame saanud võõras mees. See on keeruline lugu: isa sai surma, tema südame sai endale üks eakas mees, too tuli doonori tütre palvel viimast altari ette viima. Aga saab ka palju keerulisemalt. Mis siis, kui võõra […]

Kui minevik koputab uksele


​Sadamateatris saab näha Vanemuise lavastusena psühholoogilist draamat kokkusobimatutest maailmavaadetest ja armastusest selle kiuste. Roosamannase romantika asemel koorub aga lahti tõsine lugu petmisest, süüst ning kunagiste valikute tagajärgedest. Ühel kõledal sügisõhtul astub Kyra (Maria Annus) korteri avatud uksest sisse Edward (Karl Laumets), kelle isaga on naisel ühine minevik. Samal õhtul jõuab naise tagasihoidlikku korterisse ka kõnealune […]

Vanemuine tuleb külla maailmaklassikasse kuuluva “Hedda Gableriga”


Vanemuine käib sügiseti ikka külalisetendusi andmas ja nii näeb 11. oktoobril Rakvere Teatris lavastust „Hedda Gabler“. Näitemäng põhineb norra dramaturg Henrik Ibseni 1890. aastal ilmunud näidendil, mida on pisut tänapäevastanud inglise näitekirjanik Brian Friel. Piret Laurimaa, mängite Heddat, äsjaabiellunud noort naist, kelle isa oli ohvitser. Kuidas teda iseloomustaksite? Hedda on naine, kes on sündinud valel […]

Eesti teater, mis sa teed?


Esimene lavastus oli esietenduse ajal lihtsalt pooleli, teine jättis õhku suured küsimärgid ja kolmanda ajal istusin ma, suu ammuli, sest ma ei suutnud otsustada, kas pettumusest nutta või kisada üle saali «ma ei usu, ma ei usu, ma ei taha!» Kuid siiski ma pole kaotanud lootust ja usku, et läheb paremaks. Aega on veel kümme […]

Rännakud. Maarjamaa laulud – Vanemuine (EV100 teatrisari “Sajandi lugu” 2.osa ehk 1920-1930)


Tiit Palu on kirjutanud ja lavastanud teise osa EV100 teatrisajale “Sajandi lugu”. Järg on jõudnud 1920ndate aastateni ning Palu lavastuse põhifookus on sellel ajal toimunud keeleplahvatusel, ehk uute sõnade kasutuselvõtmine… kuigi sisulises kontekstis on see laiendatud üldse sõnade tähtsusele, nende tähendusele, tähtsusele ning ütlemise vormidele ja vastuvõtmisele ehk kohalejõudmisele. Laias laastus on lavastus jagatud sõnaliseks […]

Avatud meelega rännak tähenduste radadel


Eesti Vabariigi sajanda sünnipäeva puhul loodud lavastusliku koostööprojektina sattusid juhuse tahtel paarilisteks teatriteks Vanemuine ja Sõltumatu Tantsu Lava. Et teatrid otsustasid etteantud teemale – aastad 1920–1930 – läheneda mõlemad omamoodi, valmis kaks lavastust ühise pealkirjaga «Rännakud». Tõotatud maa Esimesena valminud lavastuse «Rännakud. Tõotatud maa» autor ja esitaja Kadri Noormets võttis lähtepunktiks umbes 3400 eestlase väljarände […]

Tartlaste ette tuleb Eesti Vabariigi suurjuubeli puhul kaks omavahel seotud lavastust


Täna tuleb Tartus vaatajate ette Vanemuise ja Sõltumatu Tantsu Lava koostööna kodumaa sajanda aastapäeva teatrisarjas «Sajandi lugu» kaks teineteisega seotud lavastust. Kadri Noormetsa «Rännakud. Tõotatud maa» etendub Sadamateatris täna ja 30. septembril kell 17. Lavastusse on oma panuse andnud Sigrid Viir, Oliver Kulpsoo, Taavi Suisalu, Villem Säre ja Anu Vask. Täna ja 30. septembril kell […]

Vanemuise teatrist sai Baltikumi kõige paremini varustatud teatrimaja


Vanemuise teatri suur maja on läbinud uuenduskuuri ning avab sel nädalal publikule taas uksed. Teatrimaja uue lavatehnika võimalusi tutvustatakse avaetendusega “Olla või mitte olla”. Laupäeval lubatakse ka publik erandkorras lavale tuliuut tehnikat uudistama, vahendas “Aktuaalne kaamera”. Vanemuise suure maja remondiks läks kahe aasta peale kokku viis kuud ja 12 miljonit eurot. Esimeses etapis vahetati välja […]

Vanemuise suur maja kerkis läinud sajandi algul ehitatud juugendhoone varemete asemele Nikita Hruštšovi ärgitusel


Äsja uuenduskuuri läbi teinud Vanemuise suur maja saab tähistada eeloleval sügisel 50. aastapäeva. Nimelt kogunes 1967. aasta 3. novembril Emajõe oru servale künkale hulganisti inimesi, et elada kaasa vastse Vanemuise teatrisaali uste avamisele. Edasi avaldas 5. novembril tseremooniast ülevaate. Lisatud on publikust tulvil teatrisaali pilt ja foto sellest, kuidas direktor-peanäitejuht Kaarel Ird hoiab käes Tartu […]

Vanemuise uuendamine käis kahel suvel ja nõudis üle 14 miljoni euro


Kahel suvel täitis Vanemuise suurt maja eesti-, saksa-, hollandi- ja venekeelse jutuga asjatundjate tegevus. Suur töö, mida rahas mõõdetakse 12 miljoni euroga, koos käibemaksuga 14,4 miljonit, on peaaegu lõppenud. Täna on ametlik avamine, publik on kutsutud uuenenud maja vaatama laupäeva pärastlõunal, eile tegi aga Tartu Postimehele ringkäigu teatrijuht Toomas Peterson. «Vanemuise suure maja remondi planeerimine […]

Vanemuine ja Sõltumatu Tantsu Lava toovad välja oma versioonid rännakutest


EV100 puhul loodud enamikke Eesti teatreid ühendav projekt “Sajandi lugu” on jõudnud teise lavastuseni. Ühte meeskonda sattunud Vanemuise teater ja Sõltumatu Tantsu Lava otsustasid ühislavastuse asemel tuua välja siiski kumbki oma versiooni teemal “Rännakud”. Lavastusi ühendab veebiplatvorm Rändomoonium. “Sajandi lugu” on 22 teatri ühiskingitus Eesti 100. sünnipäevaks, vahendas “Aktuaalne kaamera”. Septembrikuine lavastus tõukub 1920-1930 aastatest […]

Tartlased aitasid Hiinas «Aida» lavale


Shanghai Suures Teatris tuli reedel, laupäeval ja eile vaatajate ette selle hiiglasliku linna ja võimsa teatrihoone suurusele vastav «Aida». Avarat lava täitnud sammastiku ja trepistiku peal ja vahel laulsid Giuseppe Verdi ooperit maailmakuulsad ja samuti Hiina solistid ning kogunisti kaks koori – üks kohalik ja teine Vanemuise teatri oma – kokku ligi 150 lauljaga. Publik […]

Shanghais lavale astuv Vanemuise koor: saime ägeda tööpakkumise, reisi ja tasuta koolituse!


Täna õhtul astub Vanemuise ooperikoor Shanghai Suure Teatri lavale, et laulda Verdi „Aidat”. LP ajakirjanik käis kaks päeva enne esietendust läbimängu ja lavatagust vaatamas. On 13. septembri õhtu ja kell mõni minut üle poole kuue. Garderoobis ootavad grimmijärjekorda Vanemuise koori mehed. Naised ilmuvad kohale hiljem. „Nemad oskavad ise grimmi teha!” teatatakse mulle enesestmõistetavalt. Härradele lauljatele […]

Vanemuise koor teeb Shanghai ooperimajas «Aida» lavastusega viimaseid proove


Kogu Eesti on juba välja otsinud sügisrõivad. Samal ajal higistavad Vanemuise ooperikoori lauljad õhukestes lühikeste varrukatega särkides ja suvepükstes, kui nad just parajasti ei ole proovis. Hiinamaale lendasid nad kaks ja pool nädalat tagasi, Giuseppe Verdi ooperi «Aida» lavastus nende osalusel saab esitamisküpseks eeloleval reedel. Koor on kodunt kaugel komandeeringus täies koosseisus, 30 lauljaga. Nendega […]

EV100 koostöölavastusena sünnib kaks lavastust


Teatrisarja «Sajandi lugu» loosiratas pani Eesti Vabariigi juubeliks koostöölavastust tegema Vanemuise teatri ja Sõltumatu Tantsu Lava. Septembris jõuabki nende ühine projekt publikuni – 20. septembril esietendub Sõltumatu Tantsu Laval Kadri Noormetsa «Tõotatud maa»  ja üheksa päeva hiljem Vanemuise väikeses majas «Maarjamaa laulud», lavastajaks Tiit Palu. Vanemuise ja Sõltumatu Tantsu Lava väitel moodustavad lavastused «Rännakute» sarja, mis […]

„AK-47” küsib, millal me sõjast üle saame


Vanemuise näitleja Reimo Sagori monolavastus „AK-47” põhineb peamiselt tema enda kogemustel. Kas mäletate aastatetagust „Tujurikkuja” sketši, mille lõpusõnad esitasid üleskutse: „Toeta dopinguvaba näitlemist! See võib olla säratu ja ebausutav nagu eesti teleseriaalides, aga see on puhas kunst! Algatust toetab teater Vanemuine”? Nali naljaks, ent Vanemuine, mis külastatavuselt hoiab Eestis küll järjepidevalt teist kohta, on draamaosakonna […]

Ma nägin, kui mees mul, Hektor, langes


Muusika. August-september 2017   Märt-Matis Lille ooper “Tulleminek”. Esietendus 22. aprillil 2017 Tartu Sadamateatris. Osatäitjad: nekrutid – Jaanus Tepomees, Karl-Edgar Tamm, Reigo Tamm, Tamar Nugis, Rasmus Kull, Simo Breede; rooduülem – Jaan Willem Sibul; ülemjuhataja – Märt Jakobson. Naised ja oraaklid – Pirjo Jonas, Sigrid Mutso, Karmen Puis, Annaliisa Pillak; Andromache – Kadi Jürgens; tüdruk […]

Naksitrallid naelutasid laste tähelepanu


​Laupäeval enne «Naksitrallide» esietendust rähkles üks kolmeaastane vaataja Sadamateatris ema kõrval häälekalt istmel ja tekitas läheduses istuva publiku hulgas mõtte, et nii möödub kogu etendus. Kui aga tuled kustusid, saali tulvas muusika ja vaateväljale tekkis liikumine, jäi laps seda kõike ainiti vaatama. Ta tähelepanu hajus alles lõpuaplausi ajal. Libretisti, lavastaja ja kunstniku Katrin Pärna ning […]

Tähelepanuväärt teater sünnib vana väega kohtades


Neid suvelavastusi üldjuhul enam ei mängita. Kui, siis ehk tuleval aastal. Nüüd laon nähtud etenduste kavadega pasjanssi ja püüan peas selgust saada, millest suveteater mulle/meile teada andis. Selle suve lavastustes näitasid ennast paljud noored näitlejad, keda tahaks märgata ka edaspidi. Üks üsna ootamatu joon, mida märkasin, on kirjutatud sõna tähtsuse rõhutamine. Selle juurde kuulub uute tulijate […]

Adso peeglitagusel maal


Vanemuise „Roosi nimi“, romaani autor Umberto Eco, tõlkija Merike Pau, lavastaja ja dramatiseerija Tanel Jonas, kunstnik Kristjan Suits, helilooja Priit Strandberg, koormeister Piret Talts, liikumisjuht Marika Aidla. Mängivad Andres Mähar, Karl Laumets, Jaan Rekkor, Karmo Nigula, Priit Strandberg, Riho Kütsar, Veiko Porkanen, Linda Kolde, Jaanus Tepomees, Leino Rei, Ardo Ran Varres, Raivo Adlas, Alo Kurvits, […]

«Roosi nimi» jätab uksed valla


Tavaliselt seisab teatrikriitik etenduselt tulles ja arvustust kirjutama asudes silmitsi kaudse vastutusega lavastuse edasise käekäigu eest. Kui ütled, et lavastus oli halb, võid potentsiaalse publiku piletiostust pelutada ning saalid tühjaks jätta, ja vastupidi, kui kiidad üle, oled justkui vastutav teatriõhtult koju jalutava pettunud vaataja meeleolu eest. Vanemuises etenduva «Roosi nimega» langeb aga see taak õlult, […]

Tantsumehe blogi: “Roosi nimi – Vanemuine”


“Roosi nimi” sisenes mu ellu esimest korda 1987.aastal, seda lugu filmina videolt vaadates. Peaosades olid “veel mitte nii vana James Bond, ent just tollel ajal oma karjääri põhja kobav” Sean Connery ja “tollel ajal tõusev täht ja vaid 15 aastaselt rolli valitud” Christian Slater. Filmi ümber oli palju kisa ja kära, sest itaallased tahtsid sekkuda […]

Toomemäel tegutseb mõrvaklooster


Tänavu mai alguses möödus kaheksa aastat maailmakuulsa kirjaniku ja semiootiku Umberto Eco loengust Tartu ülikooli aulas ja ülikooli raamatukogu konverentsisaalis, mis olid rahvast tulvil. Homme esietendab Vanemuine koostöös ülikooli muuseumiga toomkiriku varemetes tema romaani «Roosi nimi» dramatiseeringu. Inimeste huvi on ka sel puhul suur – kõik kümme etendust on välja müüdud. Eile õhtul lubas dramatiseeringu […]

William Baskerville’ist hakkab tõde otsima Toomkiriku varemetes


Lavastaja Tanel Jonas on võtnud ette ülesande, millega seni ükski teater Eestis riskida pole julgenud: ta lavastab esimesena maailmakirjanduse ühe tippteose, Umberto Eco „Roosi nime”. Mis oleks veel loogilisem, kui see, et just Tartus jõuab „Roosi nimi” esimest korda Eestis lavalaudadele. Valiti ju Eco 1996. aastal Tartu ülikooli audoktoriks ja ta külastas ülikooli ja ülikoolilinna […]

Pooltempereeritud uksetragöödia


Vanemuise „Laineid murdes“, autorid Lars von Trier, David Pirie, Peter Asmussen ja Vivian Nielsen, tõlkija Eva Velsker, lavastaja ja muusikaline kujundaja Tiit Palu, kunstnik Jaanus Laagriküll, valguskunstnik Margus Vaigur. Mängivad Marian Heinat, Ivo Uukkivi, Katrin Pärn, Margus Jaanovits, Piret Laurimaa, Veiko Porkanen, Riho Kütsar, Jüri Lumiste, Reimo Sagor ja Karl Laumets. Esietendus 4. III Sadamateatris. Ehkki Tiit […]

Suvelavastused, mida peaks nägema


Postimehe kultuuritoimetuse juht ja teatritoimetaja Heili Sibrits noppis uute suvelavastuste nimekirjast välja magusamad marjad, mida sel suvel maitsta tasub. – Juba mais esietendus Madis Kalmeti lavastuses Gogoli «Hullumeelsuse päevik», mida tasub vaadata nii teksti kui näitleja pärast – monotükis paneb end proovile Tallinna Linnateatri näitleja Argo Aadli. Üht R.A.A.A.M.-i tänavust suvelavastust mängitakse kõikidel suvekuudel nii […]

TULLE MINEK


Kriiside keerises elades kasvab surve vaadata otsa olulisimale — elus, ühiskonnas, iseendas. Olgem ausad, see on võrdlemisi ebameeldiv surve. Ühiskondlikule absurdile, üha sürreaalsemaks muutuvale argirealismile ning kollapsiootusele või -hirmule kollektiivses teadvustamatuses (kollektiivses alateadvuses)1 reageerivad  inimesed erinevalt. Variandid: teha nägu, et kõik on kontrolli all, ja jätkata vanas stiilis ehk elada illusioonimullis (nt poliitmaastikul); põgeneda tegevustesse või […]

Vanemuine toob lavale muusikali, mille ekraniseeringu peaosas oli Johnny Depp


Stephen Sondheimi muusikal «Sweeney Todd» esietendub Vanemuise suures majas täpselt aasta pärast, 2. juunil 2018. Muusikali lavastab Tanel Jonas. Vanemuise kinnitusel pole «Sweeney Todd» nunnu lugu lihapirukatest. «Sweeney Todd» on lugu taevani kisendavast ebaõiglusest ja sellele järgnevast kättemaksust. Algul küll õiglane ja ilus, mürgitab kättemaks lõpuks mõistuse ja inimesed, kes sellega kokku puutuvad, mattuvad lõpuks […]

Kas Heddale võiks kaasa tunda?


Henrik Ibseni näidendid on püsinud pea poolteist sajandit maailma sõnalavastusteatrite meelisrepertuaaris eelkõige huvitavate ning erinevaid tõlgendusvõimalusi pakkuvate karakterite tõttu. Enamikus tema ajaproovile vastu pidanud draamades on seesuguseid rolle mitu, võimaldades seega tänuväärset tööd nii mees- kui ka naisnäitlejaile. Eredaile tegelaskujudele lisandub autori suurepärane fabuleerimisoskus. Samas, mida aeg edasi, seda selgemalt ilmneb ka üks Ibseni näidendite […]

Jäälill kasvuhoones


Vanemuise „Hedda Gabler“, autorid Henrik Ibsen ja Brian Friel, tõlkija Krista Kaer, lavastaja Mehis Pihla, kunstnik ja valguskunstnik Kristjan Suits, kostüümikunstnik Pille Jänes, muusikaline kujundaja Lauri Kaldoja. Mängivad Piret Laurimaa, Karol Kuntsel, Margus Prangel, Külliki Saldre, Maria Annus, Jüri Lumiste ja Ene Järvis. Esietendus 13. V Vanemuise väikeses majas. Kui kuulsin, et „Hedda Gablerit“ hakkab […]

Julgus minna vastu valitsevat hoovust


Pärast Jõhvi balletifestivali, kus valitses tantsu abstraktne ja laitmatule tehnilisele sooritusele keskendunud suund, mõjus Vanemuises lavale toodud Mai Murdmaa Eugene Ionesco näidendist tõukunud «Ninasarvik» nagu sõõm värsket õhku sumbunud toas. See on lavastus, mille teema – mingi idee omaksvõtt versus vastupanu sellele kogukonnas, massipsühhoosiga kaasaminek või selle eiramine – on välja kasvanud ümbritsevast elust ja […]

Londoni hotell preemia sai näitleja Marian Heinat


Aastast 2009 välja antava Londoni hotelli stipendiumi pälvis tänavu Vanemuise teatri draamanäitleja Marian Heinat, kes sõidab õpiraha toel end täiendama Euroopa teatripealinna Londonisse. Pärast teatrikooli lõpetamist olnud Marian Heinat olnud kolm hooaega Vanemuise näitleja. Selle aja sisse mahub hulk erinevaid rolle. «Marian on avanenud tasapisi ja ikka sügavusse, tema hoiak on eelkõige enese suhtes nõudlik, […]

Ülo Krigul kirjutas Vanemuise sümfooniaorkestrile helitöö


Vanemuise sümfooniaorkester annab sel nädalal koostöös Eesti Kontserdiga Tallinnas, Tartus ja Pärnus hooaja lõppkontserdi. Maailmaesiettekandena on kavas Ülo Kriguli «Symphonic Slices», mis on pühendatud Veljo Tormisele ja kirjutatud Vanemuise sümfooniaorkestrile. Lõppkontserdil tuleb esitusele ka Camille Saint-Saënsi Sümfoonia nr 3 c-moll, op. 78 «Orelisümfoonia» ja James MacMillani «Veni, veni, Emmanuel». Vanemuise sümfooniaorkestrit dirigeerib Paul Mägi, löökpillidel […]

Vanemuise uue hooaja avavad naksitrallid


Vanemuine tegi täna teatavaks järgmise hooaja uuslavastused, mida on ühtekokku 13. Nii nende kui ka varasematel hooaegadel esietendunud lavastuste vaatamiseks saab pääsmeid osta juba täna. Uue hooaja avab 2. septembril Sadamateatris esietenduv tantsulavastus lastele, Eno Raua raamatu ainetel põhinev «Naksitrallid» (lavastajad Janek Savolainen ja Katrin Pärn). Samal kuul jõuab vaatajate ette ka Vanemuise ja Sõltumatu Tantsu […]

Draama elab laval väliste efektideta


​Henrik Ibseni «Hedda Gabler» kui üks maailmadramaturgia tähtteos sobib suurepäraselt meie tänasesse päeva. Klassikateosed teeb ajatuks just see, et nad ei pane rõhku oma kaasaja eluolu probleemidele, vaid lahkavad inimloomust ja -suhteid, mis on suures osas muutumatud. «Hedda Gabler» nõuab eriti tugevat psühholoogilist lähenemist ja seda on lavastaja Mehis Pihla koostöös Vanemuise trupiga märgata. Egoistlik […]

Vanemuises esietendub näidend maailmaklassika kullafondist


Vanemuise väikeses majas esietendub 13. mail kell 19 Henrik Ibseni draama «Hedda Gabler», mis kuulub näitekirjanduse maailmaklassika kullafondi. Brian Frieli töötluse sellest on lavastanud Mehis Pihla. Ilus ja enesekindel Hedda saabub koos abikaasaga pulmareisilt ning avastab end keset väikekodanlikku maailma, mis on ärritavalt igav ja lämmatav. Kuuldes, et tema endine armsam Eilert Løvborg on tagasi […]

Vanemuise teatri kaheteistmiljoniline värskendus lõpeb septembris


Möödunud aasta kevadel Vanemuise suures majas alanud lavaseadmete väljavahetamine ja ruumide remont jätkub ka sellel kevadel ja suvel. Teatrijuht Toomas Petersoni sõnul on kogu eelarve mitmeks aastaks koos projekteerimisega 12 miljonit eurot pluss käibemaks. «Selle aastaga peaksime saama remondile tiiru peale,» ütles ta. Laval ja publikutsoonis Pärast muusikali «Mamma mia!» kaht viimast etendust eelmisel nädalal kerkisid teatri […]

Merca soolo – laip, tšello ja Leideni purk


Olgu ette rõhutatud, et ma varasemate nukrate kogemuste tagajärjel suhtun monotükkidesse rõhutatult pessimistliku eelarvamusega. „Vaim masinas“ korrastas vaenulikku hoiakut. Teel vana anatoomikumi suunas kuulan tahtmatult pealt dialoogi, kus pisut tahmunud elukunstnik Toomemäe pingil taarakottide kolina vahele imestab, mis valu nii suurt hulka „lipsurahvast“ reede õhtul ajaloo kantsi suunas kannustab. „Merca teeb poirood,“ teab ta pisut […]

Vaimu monoloog laibale


Tähistamaks Tartu Ülikooli rektori, teadlase ja valgustaja G. F. Parroti 250. sünniaastapäeva jõudis vanas anatoomikumis publiku ette Vanemuise monolavastus «Vaim masinas. G. F. Parrot» Merle Jäägriga peaosas. Kuulsa õpetlase vaim ilmub hauapimedusest tagasi oma elutöö juurde, et pidada veel üks viimane loeng. Ainsaks kaaslaseks lahkamist ootav laip, meenutab Parrot öös ja üksinduses oma rikast elukäiku, selle […]

Kaunase muusikateatri juht kaitseb uut ooperitõlgendust


Eelmise nädala lõpul täitis Vanemuise väikese maja Kaunase riiklik muusikateater. Selle juht Benjaminas Želvys vaatas ise kõiki kolme kaasa toodud etendust, millest enim kõneainet pakkus kõige värskem, eestlaste osalusel Kaunases valminud «Traviata». Põhjuseks selle 19. sajandi ooperi nüüdse lavaversiooni tavatu kontseptsioon ja väljanägemine. Kaunaslased mängisid «Traviatat» reedel, laupäeval tantsulavastust «Notre Dame’i legend» ja pühapäeval koomilist […]

Mees, kes kujundas Tartu vaimu


Vanemuine jätkab Tartuga seotud suurte teadlaste lugude jutustamist. Eelmisel suvel esietendunud Margus Kasterpalu lavastuses «Julie ja tähed» kohtusid tähetorni hoovis 19. sajandil Emajõelinnas tegutsenud astronoomid ja kunstnikud. Nüüd tõi Tiit Palu vanas anatoomikumis publiku ette valgustusajastul elanud õpetlase Georg Friedrich Parroti eluloo ja vaated. Parrot on mees, kelle panust teadusesse ja Emajõelinna akadeemilisse arengusse on […]

Kuidas tunda, et sõda on õige?


„Tullemineku“ muusika, sõna, inimeste ja ruumi süntees jäi painama pikalt pärast teatri tühjenemist. Miks on jälle vaja sõda mängida? Jah, sõda on kahjuks alati aktuaalne ja mäng on väikese inimese töö, aga miks? Kas sõja mängimine midagi selgitab, korrastab, põhjendab? Kas sõda mängides mõistame midagi, mida varem ei mõistnud, õpime midagi, mis aitab ellu jääda? […]

Milleks teater? Milleks ülikool?


Mõlemad on läänemaailmas olemas olnud aegu ja aegu: teater üle kahe aastatuhande, ülikool nii kaheksa aastasada. Võiks ju mõelda, et küsimus peaks olema mingi üldkehtiva vastuse juba saanud, aga ei ole. Küsimus jääb alatiseks õhku ja vastus tuleb anda igal ajal uuesti, igas kohas uuesti. Nii vaadatuna on pigem hea ja õige, et need küsimused on Eestis jälle […]

“MI”: Uus Eesti ooper teeb kogetavaks sõjaõhina ja illusioonide purunemise


Tänane “MI” näitab katkendeid Märt-Matis Lille uuest ooperist „Tulleminek“ ning intervjueerib asjaosalisi. Vaadake saadet ETVst kell 22.10, enne avaldame kultuuriportaalis helilooja Märt-Matis Lille, lavastaja Taago Tubina ja libretisti Jan Kausi kommentaarid saatest. Aprilli lõpus Vanemuises esietendunud „Tulleminek“ jutustab sõjapaatosest ja sõjategevuse reaalsusest, mis matab kangelased ja nende ootused porri ning tapab inimesi või vähemasti muudab […]

Ooperivormis retk öö lõppu


Sõda on surma sünonüüm, genotsiidi teine nimi. Rääkida sõja ajal või ka pärast sõda kunstis millestki muust tundub pealtnäha kaastundetu ja koguni küüniline. Ometi on seda õnneks siiski tehtud ning loodetavasti tehakse ka edaspidi. Sest sõda regulaarselt eneseteostuse- ja hügieenivahendina tarvitada armastav inimkond upuks muidu leina, igavene süütunne kirjutaks end suurte tähtedega meie liigi DNAsse. […]

Uus eesti ooper otsib sõjakogemuse tähendust


Selle intervjuu ilmumise päeval esietendub Tartu Vanemuise Sadamateatris uus algupärane täispikk eesti nüüdisooper «Tulleminek». Kuna sedasorti teoseid jõuab meil publiku ette keskeltläbi üks kolme-nelja aasta kohta ning Vanemuise repertuaaris on tegu esimese katsetusega üldse, võib seda pidada oluliseks ja tähelepanuväärseks sündmuseks juba a priori. «Tullemineku» helilooja on Märt-Matis Lill, libretist Jan Kaus ja lavastaja Taago […]

Sõja näod


I maailmasõda ja Trooja sõda uuriva Märt-Matis Lille ooperi „Tulleminek“ esietenduse eel on sobilik rääkida sellest, miks üldse sõtta minnakse. Trooja sõda on püsinud Euroopa kultuurimälus ning andnud kirjanikele ja kunstnikele ainest antiikajast praeguseni. Ligi 3000 aastat tagasi peetud võitlustes, mida esimesena on kirjeldanud Homeros „Iliases“, esitatakse neidsamu küsimusi ja näidatakse samu vastuolusid, mis ei […]

Auhind võttis baleriinil põlved nõrgaks


Nädal tagasi kuulutati Viljandis Ugala teatris välja tänavused teatriliidu auhinna saajad. Mõistagi olid ka tartlaste Vanemuise kollektiivil omad ootused mitme lavastuse ja osatäitmisega. Üllatuslikult saadi aga hoopis balletipreemia, mille võitis Saksamaalt pärit Maria Engel (26) osatäitmiste eest lavastustes «Klaver», «Don Juan» ja «Lumekuninganna». Engel oli tunnustuse üle üliõnnelik veel viis päeva hiljemgi ning hoidis hellalt auhinda, […]

Don Juani unenäod balletiuuenduse poole teel


Viiuldaja ja peegel Viiuldajast (Linda-Anette Suss) saadetuna astub eeslaval aeglasel, väärikal sammul Saatan (Diavolo) — just selline, nagu me teda vanadelt maalidelt ja kirjandusest tunneme: saba ja sarvedega, karvaste kintsude ja rinnaga, mille alt välgub, nüüd juba tänapäevases võtmes, must lateks. Tumedust võimendab veelgi tantsija Brandon Alexanderi nahavärv. Viiuldaja (koos Diavologa) raamistab kogu balletti ja […]

Kahes tantsulavastuses ristuvad rütmid ja emotsioonid


Vanemuise väikeses majas esietendub täna õhtul kaks lühitantsulavastust: Russell Adamsoni «Crossroads» ja Matthew Jordani «Step into the Light». Suurbritannia lavastaja ja koreograaf Russell Adamson on kasutanud lavastuses «Crossroads» (ristteed) Barry White’i, Ray Charlesi, Christina Aguilera, Riho Sibula jpt muusikat. Adamson näeb oma lavastust stiilide, emotsioonide ja oskuste kogusummana. Risti-rästi on kõik, millest tants koosneb: tantsijad, […]

Trieri lugu sobib lavale nagu valatult


Möödunud laupäeval jõudis tuntud taani režissööri Lars von Trieri filmi «Laineid murdes» lavaversioon Tartu Sadamateatris publiku ette. Alles mõni aasta tagasi dramatiseeritud teos on seni veel võrdlemisi vähe lavastatud ning teatrilaval uudne ka mitte ainult kohalikus kontekstis. Trieri vastuoluline film «Laineid murdes» (1996) on tekitanud palju poleemikat ning lubab mitmesuguseid tõlgendusi. Tegemist on traagilise looga suure […]

Elu religioosses kolkakülas: üks kõigi eest ja kõik ühe vastu


Tiit Palu toob kurikuulsa Taani filmirežissööri Lars von Trie­ri loomingu esimest korda Vanemuise lavale. Filmi «Laineid murdes» dramatiseering pakub tugevat baasmaterjali heaks lavastuseks. Paraku vannub lavastus filmile alla oma turvaliste valikute poolest, kuid mõjub liigutava süžee tõttu siiski piisavalt kõhedust tekitavalt, nagu Trieril kombeks. Väikeses religioosses külas Šotimaal naitub Bess (Marian Heinat) Janiga (Ivo Uukkivi). […]

Don Juan ülistab kirge


Vanemuise „Don Juan“, helilooja Christoph Willibald Gluck, lavastaja-koreograaf Giorgio Madia (Itaalia), dramaturg Annegret Gertz (Saksamaa), kunstnik Cordelia Matthes (Saksamaa), kostüümikunstnik Bruno Schwengl (Austra). Tantsivad Alan Éric Laurent Divoux, Jack Traylen, Brandon Alexander, Benjamin Kyprianos, Matteo Giulio Tonolo, Alexander Drew, Amy Bowring, Laura Quin, Lawrence Massie, Tarasina Masi, Mirell Sork, Janek Savolainen, Maria Engel, Raminta Rudžionytė, […]

Millega torkab valge valge taustal silma?


„Suluseisus“ saavad kokku ja hakkavad teineteist toetama tehniline ja visuaalne kõledus ning oluline ja soe teema, kust tõuseb esile ka traagilisi nüansse. Ilmselgelt on nii lavastaja Andres Noormetsa kui ka Vanemuise kõige värskem sõnalavastus „Suluseis“ selline, mille kohta saab ka vähese teatrikogemusega vaataja kindlameelselt tõdeda, et selline riskivaba ja publikukindel nüüdisaegne teater just ongi. Pole […]

Kuidas teha head lasteteatrit?


Aasta lõpp on lastelavastuste tipphooaeg, mil nagu võluväel ilmub välja pool kogu lasteteatri aastasaagist. Kui aastas jõuab lavale kokku umbkaudu 50 uut laste­lavastust, siis aasta kolme viimasesse kuusse jääb neist tubli veerandsada – ja sedagi ainult suuremaid professionaalseid teatreid-truppe arvestades. Loomulikult on põhjuseks lihtne rehkendus: enne jõule tuuakse laps­kliendid kohustuslikus korras klasside ja bussitäite kaupa […]

100 ETENDUST “PAANIKAT”: paljad tuharad ja palju roppusi


“Meil on “Paanika” mängimise aegu igasugust veidrat publikut olnud, vahepeal satuvad ikka kiiksuga inimesed saali,” naerab Vanemuise lavastuse “Paanika” üks osatäitjaid Ain Mäeots. “Kord mingi mees hüüdis fraaside peale, kus mehed arutavad naisi valjuhäälselt: “Õige!”, “Just!”, “Täpselt!”, “Vot!” Lõpuks tõusis veel püsti ka!” Näitlejad Ain Mäeots, Raivo E. Tamm ja Riho Kütsar mängisid vaatamata innukale […]

Mamma Mia – tuleb minna!


Eesti telekanalid tegid pühade programmis küll kõik endast oleneva, et hoida üleval või tekitada huvi ansambli Abba muusika vastu. Lisaks 2008 aastal vändatud Briti-Ameerika-Rootsi filmile Mamma Mia näidati ka mängufilmi sugemetega dokumentaalset linateost neliku 1977. aasta Austraalia tuurist. Viimane elustas nii Abba varased hitid kui ka Agneta liibuvad retuusid, millistega praegu iga tüdruk tänaval vastu […]