Loe

Kaunase muusikateatri juht kaitseb uut ooperitõlgendust

Raimu Hanson., Tartu Postimees

Eelmise nädala lõpul täitis Vanemuise väikese maja Kaunase riiklik muusikateater. Selle juht Benjaminas Želvys vaatas ise kõiki kolme kaasa toodud etendust, millest enim kõneainet pakkus kõige värskem, eestlaste osalusel Kaunases valminud «Traviata». Põhjuseks selle 19. sajandi ooperi nüüdse lavaversiooni tavatu kontseptsioon ja väljanägemine.

Kaunaslased mängisid «Traviatat» reedel, laupäeval tantsulavastust «Notre Dame’i legend» ja pühapäeval koomilist ooperit «Windsori lõbusad naised». Neist kõige tulisema vastuvõtu sai «Traviata», kuigi ka ballett ja koomiline ooper teenisid vaheaplause ja huilgeid lõpuaplausi ajal.

Erinevad eesmärgid

Kaunase muusikateatri juht Benjaminas Želvys ütles, et kõigi kolme külakostiks toodud lavastuse loojad on seadnud endale erinevad loomingulised eesmärgid.

Giuseppe Verdi «Traviatast» ja solistide sooritusest ei hakanud Želvys pikemalt rääkima, ta ütles vaid, et muusika on suurepärane ja solistid said hästi hakkama. Lavakujunduse, kostüümide ja lavastuse kontseptsiooni poolest aga erineb see tugevasti sama muusikateose klassikalistest lavastustest.

Esimeses vaatuses on üks peaosalisi Violetta (Anna Denissova) seksikas minikleidis ja juba üsna alguses tõmbab ninna kokaiini. Ta ei sure tiisikusse, nagu Verdil originaalis, vaid narkomaania tõttu. Tegevus käib tänapäeval.

«Meil on teatris praegu repertuaaris umbes 30 lavastust ja nende hulgas juba üks varasem «Traviata», mis on lavastatud klassikalises stiilis, aga publikul on õigus näha ka teistsugust kontseptsiooni,» ütles Želvys. «Küllap tekib selliseidki arvamusi, et kuidas nii tohib, see on ju Verdi. Ma arvan, et igasugune kunst õigustab oma olemasolu.»

Želvyse sõnul on hea igasugune arvamuste avaldamine. «On väga halb, kui tuleb välja lavastus, millest keegi midagi ei räägi,» lisas ta.

Teatri juht on arvamusel, et Kaunases koostöös PromFestiga valminud uus «Traviata», mis esietendus reedel Vanemuises ja mida täna näeb Pärnu kontserdimaja publik, tuli välja nõnda, nagu lavastusmeeskond soovis. Muusikaline juht ja dirigent on Erki Pehk, ooperilavastajana tegi debüüdi Anu Lamp, kunstnik on Madis Nurms.

«Muusikaline juht muutis natuke ka muusikalist režissuuri ja temposid. Kui esimest korda proovis kuulsin, hakkas kohe meeldima ja ma ütlesin Erkile, et see on huvitav lähenemine Verdi muusikale,» ütles Želvys.

Kaunaslased tõid Tartusse uue «Traviata» kõrval oma tantsulavastuse «Notre Dame’i legend», milles kõlab Antanas Jasenka ja Richard Cocciante’i muusika, ning Otto Nicolai koomilise ooperi «Windsori lõbusad naised». «Valisime seekord need, järgmine kord võtame midagi muud kaasa,» ütles teatri juht.

Kui Vanemuine käis märtsi lõpul Kaunase muusikateatris, oli kaasas samuti ooper ja tantsulavastus: «Jevgeni Onegin» ja «Crossroads. Step into the Light».

Kahe teatri koostöö

Želvys meenutas, et Kaunase muusikateater ja Vanemuine on olnud sõprussuhetes umbes 40 aastat, kuid vahepeal suhted jahtusid. «Mõtlesime, et neid peaks elavdama. See on huvitav publikule ja ka trupil on põnev näha, kuidas neid võetakse kodunt kaugel vastu,» ütles ta.

Vanemuise teatri juht Toomas Peterson on samasugusel seisukohal, kuid järgmisel aastal Kaunas ja Tartu etendusi tõenäoliselt siiski ei vaheta. Vahest õnnestub teineteisele lavastusi külakostiks viia seoses kultuuripealinnaks saamisega. Nimelt on Kaunas aastal 2022 Euroopa üks kultuuripealinnu, Tartu aga kandideerib selleks saama aastal 2024.

Tartu Postimees, 9.05.2017

09.05.2017