Elena Poznjak-Kõlar

  • REPETIITOR-PEDAGOOG
  • VANEMUISE TEATRIS AASTAST 1955

“Balleti-juubilarid on enamasti noored, mõned kohe eriti. Elena Poznjak näiteks,” kirjutas Lea Tormis aastal 1986.
2016. aastal võime uhkusega teatada, et balleti-juubilarid on jätkuvalt noored. ÜKS kohe eriti – MEIE LJALJA! – kes saab 24. novembril 80, on olnud 60+1 aastat Vanemuises ja kelle energia ning sarm ei näita mingeid vaibumise märke!

Esmeralda – Tiina – Anitra – Jeanne d’Arc – Muusa – Ööbik – Printsess –
Ester – Giselle – Nele – Piret – Mariula – Naine – …ja palju muud…

Kindel, vastupidav, väljendusrikas, isikupärane, õrn, tugev ja ilus.
Ljalja ausalt, targalt ja armastusega tehtud töö on kaugele näha ka väljaspool lavalummust.

Vanemuine teeb sügava kummarduse, tänab ja soovib õnne!

Pühapäeval, 27. novembril tähistatakse Vanemuise suures majas “Don Juani” etendusega Jelena Poznjak-Kõlari 80. sünnipäeva.

Sündinud
24. november 1936, Uritsk, Leningradi oblast, Venemaa
Haridus
– 1955 lõpetas Tallinna Koreograafiakooli (Liia Leetmaa klass)
Lavatee
– aastast 1955 töötab Vanemuise teatris, olnud kauaaegne balletisolist ja lavastaja assistent, seadnud tantse operettidele
– aastast 1970 lisandus balletiartisti tööle repetiitori amet

– 1988 Tšehhoslovakkias Olomoucis Oldrich Stibori teatris balletipedagoog
– 1990 Leedus Kaunase Muusikateatris P. Abrahami “Savoy ball” – tantsuseade, liikumisjuht
– Esinenud Lätis, Leedus, Venemaal, Saksamaal, Poolas, Tšehhoslovakkias, Indias, Sri Lankas, Rootsis
– tegutseb balletipedagoogina, Vanemuise Tantsu- ja Balletikooli asutaja ja juhtaja

Varasemad rollid:
– Colombina (Glieri „Vaskratsanik“, 1955), Klaara (Tšaikovski „Pähklipureja“, 1955), Esmeralda (Pugni, Drigo ja Vassilenko „Esmeralda“, 1957), Tiina (Austeri „Tiina“, 1958 ja 1984, ka Tiina ema), Anitra ja Ingrid („Peer Gynt“, Griegi muusika, 1959), Peretütar (Tubina „Kratt“, 1961), Jeanne d´Arc ja Agnes Sorel (Peiko „Orléans´i neitsi“, 1962), Muusa („Paganini“, Rahmaninovi muusika, 1963), Širin (Melikovi „Legend armastusest“, 1964), Anna (Straussi „Ilusal sinisel Doonaul“, 1965), Galatea (Sugari „Mere tütar“, 1965), Neiu („Balletiminiatuurid: Roosivaim“, Weberi muusika, 1966), Ööbik („Ööbik“, Stravinski muusika, 1967), solist („Kontrastid“: „Kontsert valges“ ja „Kontsert mustas“, Bachi muusika; „Džäss“, Brubecki muusika, 1967), Pääsuke (Morozovi „Doktor Ai-ai-ai“, 1968), Printsess („Muinasjutud“: Bartóki „Puuprints“, 1969), Eula ema („Maalid: Chicago“, Rodgersi muusika, 1969), Ester (Austeri „Romeo, Julia ja pimedus“, 1970), Giselle (Adami „Giselle“, 1970), donna Anna („Miniatuurid: Don Juan“, R. Straussi muusika, 1970), Nele („Miniatuurid: Till Eulenspigel“, R. Straussi muusika, 1970), Hämarik („Koit ja Hämarik“, Elleri muusika, 1971), Iréne (Kuulbergi „Mont Valérien“, 1972), Piret (Põldmäe „Merineitsi“, 1974), solist („Chopiniana“, 1974), Aiša (Kara Karajevi „Seitse kaunitari“, 1974), Valge kameeliadaam („Portreed: Kameeliadaam“, Liszti muusika, 1975), May Bellfort („Portreed: Jane Avril“, prantsuse šansoonid ja Stravinski muusika, 1975), solist (Eespere „Kõrvalised: Fuuriad ja Kodalased“, 1979), Zemfira, Daam ballil ja Mariula (Kogani „Zemfira“, 1981), solist („Benefiss“, Mozarti, de Falla, Jonesi jt muusika, 1983), Naine („Eleegia“, Martinů muusika, 1988), Kõrtsitantsijanna (Bizet´ „Carmen“, 1991), Gudule (Pugni, Drigo ja Vassilenko „Esmeralda“, 1992) Pime naine („Pildi sisse minek“: Stravinski „Pühitsetud kevad“, 1997).

Tunnustus
1968 ETÜ preemia nimiosa eest Igor Stravinski balletis “Ööbik”
1969 ENSV teenelise kunstniku aunimetus
1981 ETÜ preemia nimiosa eest Timur Kogani balletis “Zemfira. Sulamit” (Zemfira)
1983 ENSV rahvakunstniku aunimetus
1984 Teatripreemia Tiina rolli eest Lydia Austeri samanimelises balletis
2006 Tartu Kultuurkapitali aastapreemia
2010 Eesti Teatriliidu Rahel Olbrei nimeline auhind
2010 Eesti Riiklik Valgetähe V klassi teenetemärk
2016 Tartu Tähe teenetemärk