Loe

Vassili Medvedjev tõi Tartus lavale tippballeti

Raimu Hanson, Tartu Postimees

Raimu Hanson, Tartu Postimees

Maailmas oma balletiga «Onegin» loorbereid lõiganud Vassili Medvedjev on sedasama Tartus lavastades innustanud ka vanemuislasi. Nii lubab arvata esietenduse publiku tuline aplaus, kiiduhõiked ja austav püstitõus.

Vaganova tantsuakadeemia koreograafiaõppejõud ja UNESCO tantsukomitee liige Medvedjev on balletiks vorminud Puškini värssromaani ainetel Tatjana ja Onegini traagilise armastusloo.
Lavastuses kõlab Tšaikovki muusika, kuid ei ühtki nooti ooperist «Onegin».

Lisaks Vanemuise tuntud headuses orkestrile on lavastusse rakendatud pianist Kadri-Ann Sumera. Tema mängu saab kuulata ja näha laval siis, kui Onegin annab Tatjanale tagasi viimase tundeavaldustest tulvil kirja.

Nii nendes rollides esietendusel tantsinud Antonio Ayesta ja Hayley Jean Blackburn kui ka ülejäänud trupp sai nauditavalt hakkama. Suuremaid vääratusi pärast Ilja Mironovi (Lenski) ja Mai Kageyama (Olga) kaht akrobaatilist ebaõnnestumist esimese vaatuse algupoolel silma ei torganud.

Tšaikovski muusika
• 10. novembril Vanemuise suures majas esietendunud kahevaatuselise balleti koreograaf-lavastaja on Vassili Medvedjev.
• Lavastaja on muusika valinud Pjotr Tšaikovski loomingust.
• Lavastaja assistent on Stanislav Feco, dekoratsioonid Boriss Kaminski, kostüümid Josef Jelínek, muusikajuht ja dirigent Andrei Anihhanov, valguskujundaja Tõnu Eimra.

Arvamus

Enn Lillemets
Kunstiühingu Pallas esimees

Peenetundeline ja väljapeetud! Tšaikovski sümfoonilisele muusikale rajada üht tantsuetendust nii, et see mõjuks ka veenvalt, eluliselt usutavalt, on päris raske number. Suur osa selle õnnestumises langeb peaosalistele, ja nemad olid täna küll väga usutavad.

Antonio Ayesta on ilmselt selline tantsija, kes on kohal ka siis, kui teda parajasti laval ei ole. Ta teab täpselt, mis ta teeb, ja temal tantsivad ka silmad kaasa – see on üsna haruldane nähtus.

Psühholoogilise sügavuse ja kõige huvitavama mündi andis Lenski osa täitja Ilja Mironov. Etenduse edenedes oli ta järjest veenvam. Tatjana osas Hayley Blackburni puhul on lausa lust vaadata, kuidas ta on edasi läinud. Et selline Tatjana ära tantsida, oli tal oluline vaheaste «Peer Gynti» Solveig.

Kõige küsitavam oli teise vaatuse alguses Tatjana unenäo lahendus. Oleksin oodanud originaalsemat fantaasiat. Ja kui tossu tuleb, on see minu meelest enamasti naljakas.

Lauri Leesi
Tallinna Prantsuse Lütseumi direktor

Ma soovitan tartlastele kindlasti minna «Onegini» etendust vaatama, sest see on ikkagi haruldus, et Venemaalt tuleb tuntud inimene tuntud helilooja heale muusikale ja tuntud kirjandusteose adaptatsioonile balletti lavastama. Ma arvan, et see kõik on suur õnnestumine.

Nagu esietendustel ikka, oli tantsijatel pabin väga suur, esimeses vaatuses suurem kui teises. Aga mida rohkem edasi, seda julgemaks nad läksid, ja lõpuks oli laval täiesti triumf, nii et ma jäin väga rahule.

Ja kindel on see, et balletilavastus küpseb. Kõige magusam on ehk kümnes-üheteistkümnes etendus.

Täna nägin ma saalis üht oma kooli last. Kindlasti soovitan neil vaatama tulla. 

12.11.2007