Loe

Vanemuisele tuli appi vaba nädalavahetusega tippdirigent Saksamaalt

Raimu Hanson, Tartu Postimees

Raimu Hanson, Tartu Postimees

Raimu Hansoni reisikirja 5. aaria

Vanemuise sümfooniaorkester tervitas Soome Rahvusooperi väiksema saali orkestriaugus dirigent Mihkel Kütsonit rõõmsalt. Ja nagu polekski viimasest tema viibimisest selle kollektiivi ees möödunud kolm ja pool aastat, asus ta viivitamatult Giacomo Puccini «Tosca» proovi tegema.

Kütsoni viimane töö Tartus oli Vanemuise muusikahooaja lõppkontserdil mais 2004 juhatada Carl Orffi «Carmina Buranat», kus teatri sümfooniaorkester moodustas vaid osa kontserdimaja laval viibinud muusikutest. Lisaks instrumentalistidele astusid publiku poolest (1001 kuulajat) rekordilise saali ette Vanemuise koor ja veel kolme koori lauljad.

Pärast supermenuka kontserdi juhatamist siirdus Kütson, kes oli olnud Vanemuise muusikajuhi ja peadirigendi ametis aastast 1999, pidevale tööle Saksamaal. Aeg-ajalt oli ta seal käinud juba varemgi.

Nüüd ulatas Schleswig-Holsteini Landestheateri peadirigent Mihkel Kütson, kes mullu tunnistati Saksamaa väga tähtsa võistluse auhinnavõitjaks (Deutsche Dirigentenpreis), Vanemuisele oma abikäe.

Kahe «Tosca» Helsingisse planeeritud etenduse juhatamisega nõustus Kütson seetõttu, et senine peadirigent ja muusikajuht Toomas Vavilov oli soovinud äkitselt keset hooaega lõpetada Tartus oma tööleping. «Mul juhtus olema nüüd vaba nädalavahetus,» lisas Kütson.

Orkester on kolme ja poole aastaga endise peadirigendi sõnul arenenud. «Orkester on elus instrument, tulnud on väga palju uusi mängijaid. Areng on olnud positiivne.»

Kuidas mõjub muusikutele Soome Rahvusooperi väikese saali orkestriaugu ruumikitsikus?

«Orkestriaugud tavaliselt ongi kitsad, ruumi on alati vähem kui kontserdilaval. Alminsaali erinevus on ka see, et orkester on pealt täielikult avatud ja kõlab seetõttu lahtisemalt.»

Intervjuu Tartu Postimehele reede pärastlõunal antud, suundus Mihkel Kütson ooperimajast hotelli poole, et enne etendust veidi puhata. 

03.11.2007