Loe

Vanemuise tantsijad ja lauljad käisid end Soomes tuulutamas

Postimees

Pühapäeval Helsingist naasnud vanemuislased andsid Soome Rahvusooperis ühe tantsu- ja kaks ooperietendust, mis Vanemuise juhi Aivar Mäe sõnul võimaldasid teatril end tuulutada ja uusi kogemusi saada.
Neljapäeval tuli Helsingi uue ooperimaja 450-kohalise Almisaali kahe kolmandiku ulatuses täitnud publiku ette Mai Murdmaa tantsulavastus «Armastuse tango».
Lavastaja oli vahetult pärast etendust rõõmus ja kiitis truppi täpse dramaturgilise esituse eest.

Arvustaja arvamus

Peaosa tantsinud estoonlanna Kaie Kõrb rääkis pool tundi pärast etendust, et laval olla oli üle ootuste hea. Vaheaplausid andsid tunnistust sellest, et etendus meeldis ka vaatajatele.
Teiste hulgas vaatas «Armastuse tangot» kunagine Estonia ja Vanemuise laulja Eugen Antoni. «Mai Murdmaa lavastused pakuvad alati midagi uut,» ütles praegune Soome Rahvusooperi koori tenor Antoni. «Minu kolleegid siit teatrist, kes istusid täna õhtul saalis, olid vaimustuses.»
Kriitilisemat suhtumist etendusse avaldas ajalehes Helsingin Sanomat arvustaja Anni Valtonen.
Fermina rolli esitanud Kõrbi kõrval jääb tema sõnul varju noore Andrus Lauri Florentino karisma ning abielupaari armastus ei tundu usutav. Kõrbi ja Lauri duetid olid kriitiku meelest asjatult pikad ega tundunud arenevat.
Kiita sai Marika Aidla Prostituudi rolli eest, tema duett meeleheitel Florentinoga oli aga arvustaja arvates üks lavastuse huvitavamatest. Muu hulgas tõstis kriitik esile luukerede esituses surmatangot ja teisigi kordeballetinumbreid.
Reedel ja laupäeval täitus saal muusikahuvilistest, kes tulid kuulama Giacomo Puccini ooperit «Madame Butterfly».
Viimases reas vaatas etendust lavastaja Guntis Gailitis Läti Rahvusooperist ja tänas pärast etendust lauljaid hea esituse eest.
Nimiosa laulis Alla Popova, Pinkertonina astus publiku ette Jan Oja.
Publik avaldas oma arvamust braavohüüete ja pika plaksutamisega. Arvustust ei olnud eilseks veel ilmunud.
«Teatrit tuleb aeg-ajalt tuulutada,» põhjendas Vanemuise juht Aivar Mäe külalisetenduste tarvilikkust. «Uued saalid, uus kogemus on vajalikud selleks, et mitte sattuda rutiini. Kasvab uus kvaliteet, uus publik ja professionaalsus.»

Mitmed reisid

Umbes 600 000 krooni maksma läinud külalisetenduste andmisele Helsingis järgneb jaanuari algul Vanemuise balletitrupi osalemine Peterburis «Pähklipureja» festivalil. «Üritame käia Vanemuise muusikapoole ja balletiga vähemalt kaks korda aastas väljas,» ütles Mäe.
Vanemuine viis märtsi lõpul Läti Rahvusooperisse näha Hugo Fanari tantsulavastuse «Suveöö unenägu». Suvel käisid Vanemuise solistid, koor ja sümfooniaorkester Poolas Gdanskis Vincenzo Bellini «La Sonnambula» kontsertettekandel.
Tänavu märtsi lõpus ja aprilli algul käis Soome Rahvusooperis ka Estonia. Kavas oli Leo Delibesi ballett «Coppelia» ja Tauro Pylkkäneni ooperi «Mare ja ta poeg» kontsertettekanne.
Nii Estoniale kui ka Vanemuisele oli Soome Rahvusooperis esinemine haruldane sündmus. Mõlemad teatrid käisid seal taasiseseisvumisest alates esimest korda.

20.09.2005