Loe

Vanemuise liivakell heliseb äratust

Postimees, Margus Mikomägi

Postimees, Margus Mikomägi

Uku Uusbergi lavastus «Karjäär» on vaieldamatult tema parim lavastus ja mu jaoks ka selle sajandi huvitavaim lavastus Eesti teatris.

Ses lavastuses ei ole midagi ülearu ega ole midagi puudu ja seejuures on kõige vägevam, et ta oma organiseeritud korrastatuses sünnibki iga kord uuesti ja on samas improvisatsioon.

Lugu, mille ennenägematult ärgas Vanemuise trupp meile mängib, on sellest, et me elame maailmas, mis on üles ehitatud loogiliselt. Loogiline maailm seisab ja püsib koos inimeste kehtestatud seadustel ja reeglitel. Paradoks on aga, et inimene ise ei ole loogiline. Kui inimene oleks loogiline, oleks ta robot ja maailm oleks teine. Küsimus on, kas me tahame olla ja elada robotiilmas.

Karjäär tähendab eesti keeles teed tippu ja sügavat auku maa sees. Varasematest Uusbergi kirjutatud omatekstide lavastustest erineb näidend «Karjäär» selle poolest ka, et seekord toetab lavastus teksti: lavastus näitab, näitlejad näitavad ja lugu jutustab ennast. Laval sündiv teeb laval räägitud sõnad mitmeplaanilisemaks ja mõistetavamaks, alateadvus tuleb mängu ja vaataja saab seda vastu võtta terve kehaga. Kogu oma olemasolu ja elatud elu slepiga.

Lavastus on isikupärane, teatraalne, ehk ekspressiivne, sürreaalne, on ooper, ballett ja draama ühes väga kokkuhoidvas mängukeskkonnas.

Et eelöeldu segaseks ei jääks: see, mis laval sünnib, mis juhtub, kuidas see juhtub, on sõnadele toeks vaid. On huvitav ja ebaloogiline nagu inimene.

Kõik kaasas tingimusteta

Uusbergi varasemaid lavastusi on sõnastatud autorilavastusteks ja uussiiruseks. Mulle tundub, et selle viimase lavastusega ta näitab, mitte ei räägi oma lugu. Väga tähtis on siin see, et teatrisündmusel, lavastusel, kus lisaks oskustele on õnne, ei saa olla ühte autorit. Õnne autorid saavad olla ja on kõik, kes kaasas. Ja kaasas saab olla tingimusteta. Nad ongi. Inspitsient, rekvisiitor, politseiautojuht…

«Karjäär» ei oleks nii mõjukas, kui lavastuse valgustaja kogu oma tegevusega ei oleks selles mängus kohal. Kui helimees haigutaks ja kella vaataks, millal muusikajupp peaks kuulajate ja näitlejate toeks saali jõudma. Mõtleks, et kolme minuti pärast, ja teaks ette, et helinivoo on selline.

Mul on tunne, et kaasas- ja kohalolu määrab ses loos, millal miski kui suure võimendusega saali ja lavale jõuab.

Kaasamõtlemine ja kohalolu määrabki õnnestumise astme. Ja see ongi Vanemuises nüüd eranditeta õnnestunud.

Väga tahaks siia kirjutada, et Uusbergil on õnnestunud, aga see ei oleks täpne. Selle lavastuse autorite seas on peale eelmainitute kõik, ka Vanemuise teatri juhil on õnnestumises oma osa… Ja mulle tundub, et ta teab seda nüüd.

Seda, et siirus on alati uus, võiks teada ja tuleks pidada heaks tooniks. Uusberg on oma kirjutamise ja lavastajakarjääri teel nüüd jõudnud pigem hea vana auväärse sürrealismini.

Ja siin ei maksa sürrealismi tõlgendada sõnana, mis mõeldud varjama korratust peas ja kunstis.

Uusbergi lavasürrealism sarnaneb pigem luuletaja Andres Ehini sürrealismiga, kus igavik ajab vannitoas habet ja korter seda põlevi silmi jälgib. Selles sürrealismi formuleeringus, nagu ka tolles lavasürrealismis, on tähtsad nii irreaalne kui realism.

Seda hea lavastuse ja teatrisündmuse sündimise koos­autorlust paistab lavastaja Uusberg rõhutavat seekord ka lavastuse väliselt, muidugi ka kava on lavastuse osa. Ei kavalehel ega plakatil ole kirjas, kes on teksti autor, kes muusikaline kujundaja. Kunstnik on aga «keegi» Artur Tšehhi.

See kunstnik teeb lavastuses muu hulgas kummarduse Vanemuise teatrile läbi aja. See on laval taas näha suurelt ja pooltoonides, kõigile, ja kes aru ei saa, saab seda kavalehelt lugeda. Tähtis seegi. Samas on kunstnikutöö taas omalaadne koostöö, mitte ühe autori signeeritav.

Eriliste energiate vool

Kuidas see klassikaline lause kõlabki, naljakalt igatahes, aga olgu, siinkirjutaja sulg on nõder, et edasi anda sündmuse dramaatilisust ja mõjuvust. Aga ma püüan siiski.

Sadamateatri saal on hämar, kui publik sinna koguneb. Lava on varjatud valgete palakatega, laval on saladus. Siis kõlab Pjotr Tšaikovski Klaverikontsert nr 1 b-moll, teate küll, see võimas, romantiline, lausa hümni ehk avamängu moodi. Selline sissejuhatus ellu.

Valged palakad langevad ja avaneb ruum, mänguruum. Klaverikontserdi võimsuses tantsib kogu lava haarates õbluke näitleja. Elab emotsioone kaasa … ja siin jään ma jänni. Minge, vaadake ja veenduge ise, millised erilised energiad selles saalis liikuma hakkavad. Ette rutates olgu öeldud, et lavastuse lõppedes laseb Euroopa kõige noorem linnapea Joonas, keda mängib Markus Luik, Tšaikovski muusika maha.

Robert Annus, tema see tantsiv tegelane on, Zlava nimeks, tegelikult tantsibki osa. Milline plastika, uskumatu usk sellesse, mida ta teeb, ja samas ei ole sellel kõigel mitte mingit pistmist argireaalsusega, ometi ei teki vaadates korrakski pähe mõtet, et sellist tegelast ei saa päriselt olla.

Kui mänguruumi sisenevad Kuldar ja Silver, linnanõunikud, siis räägivad nad mingit sellist teksti, millest mul on raske aru saada. Ei saa aru, mis keeles käib jutt ja miks nad ei artikuleeri ennast arusaadavaks. Hiljem alles tuleb mõistmine, et võõramaise seebiseriaali süžee ei saagi eesti keeles väga kõlada.

Kui Zlava eelnimetatute tulles valge palaka alla rekvisiidihunnikusse peitu poeb, mõtlen vanale näitlejale, näitlejatele, keda teatri juures tuleks hoida ja vahel neilt tolm maha puhuda, et nii oleks tark, mis siis, et ebaloogiline.

Ja siis vana mees Evald Liiv, kellel on ses loos kõik õigu­sed antud olla eriline, mõelda eriliselt, moraliseerida ja, mis peamine, teada. Vana mees ei ole kriitiline, ta imetleb maailma ja inimesi. Vana näitleja Aivar Tommingas mängib seda meest, ei kujuta nüüd enam ettegi, et keegi teine saaks mulle, mängus olevatele noortele karjeristidele ja publikule öelda, et Päike on ainu­s maailmakuulus täht, et liiga loogiliselt elades võib ununeda suhe Maaga.

Ainult hetke kaugusel…

Muidugi ajab see jutt lavaloos oleva linnapea sügelema. Kui siis Tomminga Liiv ütleb, et ju tal on kirbud, satub Joonas sellisesse segadusse – Markus Luik mängib seda järeletehtamatult mitmeplaaniliselt, et ebasümpaatne mees muutub sümpaatseks. Muutub nii, et tahakski teda aidata.

Etenduse lõppedes sajab lavalaest liiva. Tagauksel seisev valges noor naine, kes noorte ja vana mehe mängudes tähtis, aga pisut varju jääv kaaslane on olnud, jätab oma seismisega lootuse.

Sadamateatri lavaakende taga mängib kõigega kaasa Tartu linn. Mäng on isegi ebamugava maja sellel õhtul ellu äratanud. Esimest korda üle vähemalt 30 aasta on mul kahju, et … ei saanud selles lavastusprotsessis osaleda. Ma tean ju küll, et kateedrist hullupalatisse on ainult kukesamm. Argireaalsuse kõrval, hetke kaugusel on midagi muud. Kas me julgeme sesse astuda?

«Karjäär»
Autor ja lavastaja Uku Uusberg. Kunstnik Artur Tšehhi. Valguskunstnik Siim Allas
Osades Robert Annus, Tanel Jonas, Martin Kõiv, Markus Luik, Maarja Mitt ja Aivar Tommingas
Vanemuise teatri esietendus
14. aprillil Tartu sadamateatris 

18.04.2012