Loe

Vanemuine üllatab operetiga

Äripäeva Puhkepäev, Mari Hiiemäe

Äripäeva Puhkepäev, Mari Hiiemäe
Teater: „Orpheus põrgus” panustab uudsetele lahendustele

Vanemuise muusikarepertuaari on kohe-kohe lisandumas operett „Orpheus põrgus”. Omal ajal skandaalsust kogunud teatritöö mõjub värskena ka praegu.
Oluline on „Orpheus põrgus” ainuüksi selle poolest, et see on Vanemuise muusikatrupi selle hooaja esimene esietendus. Lisaks on tegemist Vanemuise muusikarepertuaari praegu ainsa operetiga, nii et ka operetisõbra vaatevinklist on tegemist olulise lavastusega.
Edu võib etendusele ennustada muu hulgas ka seoses lavastaja nimega: teose toob Vanemuises lavale Marko Matvere, kelle varasem etendus Vanemuises – Massenet’ ooper “Manon” – sai vägagi sooja vastuvõtu osaliseks.
Helilooja Jacques Offenbach kirjutas vanakreeka mütoloogiast inspireeritud opereti „Orpheus põrgus” aastal 1858. Oma aja kohta oli see julge tükk, mis sai otsekohe tunda karmi kriitikat. Põhjus oli lihtne: opereti sisu pani naeru alla Prantsuse kõrgseltskonna tavad ning silmakirjalikkuse, samuti pilkas see teravalt omaaegseid poliitilisi olusid.
Tavademurdjaks sai operett aga mitmel moel: 152 aastat tagasi kirjutatud teost peetakse esimeseks klassikaliseks täispikaks operetiks üldse. Samuti on sellest saanud „Ilusa Helena” kõrval üks Offenbachi kuulsamaid ning enimmängitud teoseid. Tavapublikule seostub operetiga esimesena „Galop infernali“ meloodia, mis on saanud laiemaks tuntuks kankaanimuusikana.
Vanemuise pressisesindaja Ave-Marleen Rei sõnul on Matvere andnud vanale operetile vormi, mis mõjub värskena ka kaasaegses ühiskonnas. „”Orpheus põrgus” Matvere lavastuses ei saa olema midagi ootuspärast ja traditsioonilist, vaid uudne ja põnevate lahendustega töö,” rääkis Rei. Kui meenutada „Manoni” kaasaegseid lavalahendusi, siis võib oodata taaskord üht vahvat ahhaa-elamusi pakkuvat teatritükki.
Üllatusi tegijaile endile on pakkunud juba opereti lavaletoomise protsess. Veel nädal tagasi oli peaosatäitjaks kinnitatud Urmas Põldma, tegelikult mängib Orpheust aga Andres Dvinjaninov. Viimasel hetkel nimiosalise väljavahetamise põhjuseks sai Põldma ränk jalavigastus, mistõttu laulja ei tohi mõned ajad püstiasendis jalga koormata. Dvinjaninovile langes valik põhjusel, et muusikalides, ooperites ning operettides on mees kaasa löönud varemgi, lisaks on tegemist artistiga, kelle kogemusterikas lavakarjäär ülikiiret uue rolliga kohanemist toetab.
Dvinjaninovi sõnul on nii lühikese ettevalmistusajaga terve roll ära õppida paras väljakutse, kuid kuna mahult pole see väga suur, loodab ta sellega siiski edukalt hakkama saada. Lisaks Dvinjaninovile astuvad operetis üles Alla Popova, Mati Kõrts, Maria Kallaste, Atlan Karp, Valentina Kremen, Tõnu Kattai, Jaan Willem Sibul, Merle Jalakas jt. 
 

24.09.2010