fbpx

Vähe raha on ohtlik värk


Herdis Olmaru, Eesti Päevaleht

Roman Baskini käe all Vanemuises lavale toodud Edward Albee “Kõik aias” on järjekordne kinnitus sellest, et klassika mõjub ikka ja alati ajakohaselt, näidates kätte, et mammona kummardamine on inimloomusele omane olenemata kohast ning sajandist, kirjutab teatrikriitik Herdis Olmaru.

Võluv ja laitmatute elukommetega Jenny (Maarja Jakobson või Helena Merzin) elab abikaasa Richardiga (Hannes Kaljujärv) äärelinnas rahulikku elu, mida varjutab üksnes vaesus. Või rahanappus, nagu ütleb Jenny. Raha, õigemini selle puudumine, toobki idüllilisse perekonnaellu ootamatu pöörde: Richardi teadmata võtab naine vastu sülle sadanud pakkumise töötada bordellis, sest see aitab rahamuredest pääseda.

Roman Baskini lavastus on intensiivne ja täis teravat pinget. Tuleb tunnistada, et Baskini töös oli tunda filmirežissööri kätt – kui lava annab võimaluse näidata tegevust valdavalt siiski vaid üldplaanis, esines kohati hetki, mil režissöör Baskin oleks operaatorilt nõudnud suurt plaani.

Lavastaja näitlejast üle

Teatrilaval on see aga kinnituseks, et näitlejal ei ole lastud lihtsalt rolli teha, vaid lavastaja on igal repliigil silma peal hoidnud. Kaljujärve mängitud perepea on mõnusa huumorimeelega, lihtsameelne ja leplik mees, kes tunnistab rahalist mahajäämust naabritest, kuid ei lase tujul sellest langeda.

Kui Kaljujärve viimaste aastate rollide puhul on kohati tundunud, et ta on lavastajast üle olnud ja karaktereid paljuski oma varasemate osatäitmiste pealt loonud, siis Baskin paneb Kaljujärve sordiini alla. Richardi roll on täpne igas meeleolumuutuses. Sˇokk ja raev pärast naise ülestunnistust asenduvad purukskistud usalduse, sisemise protesti ja murtud hajevilolekuga.

Teises vaatuses aiapeole ilmuvad nn uusrikkad ehk heal elujärjel sõbrad ja naabrid pööravad draama kommete komöödiaks. Kaaviar, viski, talveaed ja tenniseklubi liikmestaatus on märksõnad, mis seovad tõusikutest abielupaare, sest nende omamine ongi jõukuse mõõdupuu.

Vanemuise “vana kaardivägi” eesotsas Margus Jaanovitsi, Riho Kütsari ja Merle Jäägeriga tõestab, et grotesk ja satiir kuuluvad vägagi nende ampluaasse.

Tahtmatult hitiks

Esietendusel nähtud Maarja Jakobsoni malbe ja sõnakuulelik Jenny muutub pärast “tasuvale tööle” asumist enesekindlaks naiseks, kes mõistab, et raha annab vabaduse. Nii saab temast järjekordne ohver respektaabluse redelil.

Jakobson laseb aimata, et miski on Jennys jäänud endiseks – väline kindlameelsus lööb abikaasa vihasööstude ja solvangute ajal kõikuma ja selle all on peidus õrn naine, kes pole siiski nõus endise elu juurde pöörduma. Temast on saanud moraalselt pankrotistunud väikekodanlane, kes on vahetanud au 45-dollariste sˇampanjaklaaside ja kalamarja vastu ega ole nõus neist loobuma.

Baskini lavastatud “Kõik aias” annab mõista, et ka tänapäeva maailmas on kõigel ja kõigil oma hind. Ainult et eneselegi märkamatult lastakse hind alla. Kuid ärgem unustagem – raha nõuab seltsiks ikka rohkem ja rohkem raha.

Nii lisandub respektaabluse redelile kogu aeg pulki, ja see protsess ei lõppegi. Kuigi Baskin väitis, et ei tulnud Vanemuisesse hittlavastust tegema, võib esietenduse põhjal ometi kinnitada, et see on tal siiski õnnestunud.

Kõik aias Autor Edward Albee Lavastaja Roman Baskin Kunstnik Kristiina Münd Osatäitjad: Hannes Kaljujärv, Maarja Jakobson, Helena Merzin, Ott Sepp, Jüri Lumiste, Külliki Saldre, Merle Jääger, Riho Kütsar, Marika Barabanštšikova, Katrin Pärn, Leino Rei, Piret Simson, Margus Jaanovits.