Loe

Teod – Anu Tali

Sirp

Räägi palun oma USA debüüdist, mis oli just nüüd, jaanuari keskel.
Juhatasin nelja kontserti Neeme Järvi uue orkestri, New Jersey Symphony Orchestra (NJSO) ees ja koguni nende uue aasta esimeses pidulikus sarjas festivalil “Northern Lights” (“Virmalised”). Maestro Järvi oli mind soovitanud, ta ise dirigeeris festivali avakontserdid ning viimased õhtud. New Jersey SO on suurepärane orkester, väga professionaalne, suure potentsiaaliga ja tüüpiline ameerika kollektiiv oma kiire töö ja muusikalise omandamisvõimega. Kavas olid Niels Gade avamäng “Hamlet” (aastast 1861), Edvard Griegi Klaverikontsert, kus solistiks 17aastane Yujia Wang, ning Jean Sibeliuse Viies sümfoonia.
Gade tore romantiline avamäng oli paljudele uudiseks ja üllatuseks, ka mulle esmakordne kogemus, orkester oli selle ise välja otsinud. Griegi Klaverikontserdi hiinlannast solist on suur ja paljulubav tulevikulootus, ta õpib momendil Philadelphias Curtise instituudis, on maksimaalse tehnikaga juba praegu, helge ja kena isiksus. Sibeliuse viiendat oli orkester mänginud kolm aastat tagasi ning meie koostöö sujus hästi.
Sama kava esitasite neljal korral, kuidas oli publiku vastuvõtt?
Jaapani omaga võrreldes on Ameerika publik kuidagi kergem, naerusuisem ja lihtsam. Muidugi mitte halvas mõttes – tegemist on absoluutselt erineva kultuuriga! Orkester esineb ka ümberkaudsetes linnades, minul olid 13. – 16. jaanuarini kontserdipaikadeks NJSO kodulinna Newarki kõrval veel Trenton ja New Brunswick.
New Jersey Performing Arts Centeri Prudential Hall, orkestri suur 2700-kohaline residents, on Ameerika kaunemaid saale ja oli minu mõlema kontserdi ajal täis – nii suur huvi oli publikul Põhjamaade muusika, sealtmailt pärit dirigentide ning “Virmaliste” festivali vastu!
15. I kontserdi ajal müüdi seal ka juba meie Põhjamaade Sümfooniaorkestri (NSO) uut CDd “Action. Passion. Illusion” (plaadifirmalt Warner Classics), mis Euroopas tuleb müügile alles märtsis.

Sõitsid koos õekesest mänedžeri Kadriga hiljem üle jõe New Yorki. Mis seal juhtus?
Olime New Yorgis veel nädalapäevad ja andsime koos Kadriga küll rohkem kui kümme intervjuud igasugustele väljaannetele – sealne ajakirjandus huvitus minust ja Põhjamaade Sümfooniaorkestrist lausa erakordselt! Sõlmisin koostöölepingu maailma ühe kuulsama kontserdiagentuuriga Columbia Artists Management.

Mis on sul ees ja plaanis?
Juba täna (28. I) dirigeerin Vanemuise teatri sümfooniaorkestri ees Eesti filmimuusikat (Veljo Tormis, Tõnu Naissoo, Margo Kõlar, Olav Ehala, René Eespere), juhatan Vanemuises etendusi ja ega kaugel pole enam ka NSO selle hooaja lõpukava “Cantus Arcticus” Tallinnas, Tartus ja Pärnus – nii ongi Austrias, Ameerikas kui kodus Põhjamaade teema olnud järjepidevalt tähelepanu all. Kevadel tulevad kontserdid ka Saksamaal.

Ja lõpetuseks: Anu Tali avakontsert Newarkis sai juba tunnustava ja põhjaliku arvustuse ka New York Timesi 15. I numbris kriitik James R. Oestreichi sulest pealkirja all “Nordic Program Clarifies Goals for a Conductor in the Wings”.

28.01.2005