Loe

Tenori minidisk kukkus timpani peale

Raimu Hanson, Tartu Postimees

Raimu Hanson, Tartu Postimees

Raimu Hansoni reisikirja 7. aaria!

Vanemuise külalisetendusena Soome Rahvusooperisse publiku ette viidud Puccini «Tosca» esimese etenduse viimase eesriidetõmbe ajal kostis orkestriaugust saali kentsakas timpanitümps.

Nagu hiljem selgus, oli suure kaasaelamisega Cavaradossit laulnud ja mänginud leedu tenor Kristian Benedikt asetanud oma salvestusaparaadi lava servale. Eesriie nihutas selle orkestrisse. Terveks jäid nii löökriistamängijad kui ka timpan.

Nagu järgmisel hommikul selgus, ei saanud viga isegi minidisk. Igatahes rääkis Benedikt, et ta võis ooperietenduse salvestise endale ette mängida.

«Tavaliselt ma salvestan oma esinemised minidiskile, et hiljem ennast üle kontrollida,» ütles ta laupäeval paar tundi enne teise etenduse algust. «Iga kord kuulan ennast üle ja teen lendurite kombel lennuanalüüsi.»

Vanemuise külalisetenduste aegu Helsingis Benedikt suurt kuskil mujal ei viibinudki, kui ainult ooperimajas ja hotellis Grand Marina. «Eile käisin vaid söömas,» ütles ta laupäeval hotellis. «Mulle on vaja korralikku toitu, et organism hästi töötaks, siin võileibade mugimise asemel käisin söömas mujal. Rohkem ma väljas ei käinudki, magasin hotellis, puhkasin ennast välja, et olla publiku ees heas vormis. Minu laulmisest ja koostööst teistega sõltub ju etenduse menukus, ja ma tahan anda endast alati parima. Minu meelest on see parim viis teha karjääri.»

Cavaradossi osa on Benediktile meele järele. «Ma tunnen, et iga korraga, kui ma tulen selles rollis lavale, muutun ma üha enesekindlamaks ja ma leian aina uusi värve. Ma arvan, et eilne etendus oli esietendusest Tartus palju haaravam.»

Nagu laupäeva õhtupoolikul selgus, tuli Soome Rahvusooperi väikses saalis soomlastest ja rootslastest publiku ees Ervin Õunapuu taaslavastatud «Tosca» teine ja ühtlasi viimane külalisetendus Mihkel Kütsoni muusikalisel juhtimisel veelgi paremini välja.

Esimeses etenduses sai vaheaplausi Pille Lill (Tosca). Teises etenduses teenisid vaimustushüüatusi Jassi Zahharov (Scarpia, esimeses vaatuses poistekoori taustal) ja Kristian Benedikt (Cavaradossi, kolmandas vaatuses enne mahalaskmist). Pärast eesriide lõplikku sulgumist vältas braavohüüetega pikitud aplaus kauem kui esimesel etendusel.

Cavaradossi ei ole Benedikti sõnul psühholoogiliselt keeruline roll. «See inimene on kunstnik, kes usub paremasse tulevikku, ja ta on valmis ohverdama ennast selle nimel, et homne päev oleks tänasest parem,» ütles leedu tenor. «See vastab minu natuurile.»

Tegelikult on leedulase nimi hoopiski Vaidas Vyšniauskas. Artistinime Kristian Benedikt võttis ta endale aastal 2002, kui sõlmis lepingu Saksamaal Münchenis väga kuulsa plaadifirmaga EMI. Ta oli juba tüdinud oma nime järjekindlatest moonutustest. «Ja pealegi on mu kodanikunime väga raske meelde jätta,» ütles ta.

EMI salvestisel kõlab Ponchielli ooperis «La Gioconda» Benedikti hääl lähestikku selliste kuulsustega, nagu Placido Domingo, Violeta Urmana, Paolo Battaglia, Lado Ataneli jt. Dirigeerib Marcello Viotti.

Vanemuise ja Benedikti viis kokku Dmitri Bertman, kui ta tegi ettevalmistusi Tartus Offenbachi «Hoffmanni lugude» lavastamiseks.

6. novembril saab Vaidas Vyšniauskas, keda ooperisõbrad tunnevad Kristian Benedikti nime all, 36-aastaseks. Paar päeva hiljem, 9. novembril, saab teda kuulata ja vaadata Mantua hertsogi rollis, kui Vanemuise väikeses majas etendub Taisto Noore lavastatud Verdi ooper «Rigoletto» Lauri Sirbi dirigeerimisel. 

04.11.2007