fbpx

Tartus tantsib Sõdur Saatanaga


Belgia koreograafi Rachid Tika käe all esietendub reedel Tartu Sadamateatris Igor Stravinski muusikale loodud tantsudraama «Sõduri lugu». Tika sõnul kõnetab 1918. aastal valminud lugu deserteerinud Sõdurist, kes teeb lepingu Saatanaga ja loovutab oma hinge lõpuks Kurjale, vaatajaid ka aastal 2006.
«Praegusel ajal kohtab inimesi, kes on valmis kas või hinge kuradile müüma, et rikkaks saada,» rääkis lavastaja. «Olen tähele pannud, et Eestiski räägivad inimesed peamiselt kahest asjast – et ei ole raha ja võiks olla rohkem raha. Nii et minu meelest on temaatika vägagi aktuaalne.»

Eestis tuttav lugu

Loo toob lavale rahvusvaheline näitlejate ja tantsijate trupp, keda ühendab Vanemuise teater. Kunstnik on Elise Neirinck Belgiast ning valguskunstnikuks Kaisa Salmi Soomest. Seitsmeliikmelist orkestrit juhatab dirigent Toomas Vavilov.
«Tegeledes «Sõduri looga», meenuvad mulle eelkõige Arvo Pärdi sõnad: kuri on üks imelik asi. Ta imbub niimoodi sisse, et arugi ei saa,» lausus Vavilov lugu iseloomustades.
Lugu Sõdurist ja Saatanast on eestlaste tõlgitsuses ka varem lavale jõudnud; meenutagem näiteks Peeter Jalaka lavastatud võimast «Sõduri lugu» 1996 Von Krahli teatris, kui laval kohtusid Stravinski muusika, NYYD Ensemble, näitlejad, nukud, kaamera, dirigent Olari Elts ja legendaarne filmihääl Toomas Lassman.
Kaks aastat hiljem kandis «Sõduri loo» New Yorgis ette Absolute Ensemble Kristjan Järvi juhtimisel; muusika kõlas vaheldumisi teksti ettelugemise ning Katarzyna Skarpetowska koreograafiaga, mis soorollid pea peale pööras – Skarpetowska tantsis etenduses Kuradit, Sõduri rollis oli Lillian Bitkoff ning Kaunitari osatäitjaks turske Adam Hougland.
Rachid Tika, kes on varem Vanemuises lavale toonud Mahleri muusikast inspireeritud balletiõhtu «Maa laul» ning Dionysia festivali raames tantsulavastuse «Lysistrata», peab reedel esietenduvat «Sõduri lugu» põnevaks väljakutseks.
«Ühel poolt on minu jaoks uudne töötada Eestis väga erineva kultuuritaustaga näitlejate ja tantsijate trupiga,» kõneles ta. «Väljakutseks kunstilises mõttes on aga tantsijatest, näitlejatest ja orkestrist ühtse, tervikliku teose moodustamine.»
Stravinski muusikat peab Tika koreograafiliselt paljupakkuvaks. «Sõduri loo» rütmipilt on äärmiselt rikkalik, palju on põnevaid motiive. Saame kasutada palju erinevaid tantsutehnikaid,» sõnas lavastaja.

Teenekas koreograaf

Rachid Tika on saanud tantsuhariduse Maurice Béjarti Euroopa Etenduskunstide Keskuses Brüsselis ning tegelenud nii balleti, moderntantsu, flamenko kui ka india tantsuga.
Aastail 1977–1979 oli ta Maurice Béjarti trupi 20. Sajandi Ballett tantsija. Hiljem lavastaja, koreograafi, tantsija kui ka näitlejana erinevates Belgia teatrites tegutsenud Tika, kes viie aasta eest juhtis mõnda aega Tartus Ida Tantsukooli, ütleb, et tunneb end Eestis olles hästi – justkui saabuks koju.
«Paar päeva läheb muidugi aega, et kohaneda siinse mentaliteediga, kuid püüan igal juhul Eesti ühiskonda sulanduda,» rääkis lavastaja.

Tantsuetendus
«Sõduri lugu»
Tantsudraama Igor Stravinski muusikale
Lavastaja: Rachid Tika
3. märtsil kell 19 Tartu Sadamateatris