Loe

Tartu uuendab koos Riiaga barokkooperit

Tartu Postimees

Täna esietendub Riias lavastus, mille kavalehele on kirjutatud, et see on «Latvijas Nacionalas operas un teatra Vanemuine (Tartu, Igaunija) kopražojums».
Eesti keeles tähendab see märkus, et tegu on Läti Rahvusooperi ja Vanemuise koostööga. Selle tulemusena saab Riias ja Tartus kuulata-vaadata Georg Friedrich Händeli ooperit «Acis ja Galatea».
Kuigi Vanemuisesse jõuab see barokiajastust pärit lavaline muusikalugu alles veebruaris, käis tosin vanemuislast juba üleeile Riias kontrolletendusel uurimas, mida täpselt saab Tartus näha-kuulda.

Armunud vannis

Lavastaja Indra Roga on antiiksest müüdist lähtunud naiivsevõitu armukolmnurga loo muusikale lisanud rohkesti uudseid lavastusnippe. Suurem osa neist on naljakad või vähemalt veidrad.
Laval on aukohal veekannudega täidetavad vannid, milles kõigepealt kümblevad koorilauljate kehastatavad tegelased.
Lembetunnete arenedes – oma panuse annab sellesse Deemon (tenor Janis Kurševs) – võtavad ühes vannis seksipoose noormees Acis (tenor Viesturs Jansons) ja neiu Galatea (sopran Evija Martinsone).
Esimese vaatuse lõpul on kõik laval väga rõõmsad ja õnnelikud.
Teises vaatuses tuleb Deemoni mahitusel mängu kivipallurlik kükloop Polyphemus (bass Krišjanis Norvelis), kes armub Galateasse. Acis ei taha sellega leppida, kuid hukkub ebavõrdses võitluses.
Finaalis on kõik laval lõpmata kurvad.

Orkestris klavessiin

Barokse «Acise ja Galatea» noot näeb ette väikest orkestrit, milles on lisaks keelpillirühmale muu hulgas klavessiin.
Et lavastuse Vanemuisesse jõudmisel tegutseb kontsertmeistrina ja mängib ühtlasi klavessiini Ele Sonn, siis heitis ta üleeile õhtul kontrolletenduse ajal pilke riialasest kolleegi tegevusele.
Tema kolleeg istus aeg-ajalt ka teise klahvpilli taha. «Intiimsema kõlaga aariate ajal mängis ta orelit. Klavessiinil on särisevam, teravam kõla,» selgitas Sonn. «Tartus niisugust väikest orelit ei ole, arvatavasti peame meie ainult klavessiini kasutama.»
Muusikariistade valiku otsustab lavastuse muusikajuht ja dirigent, kelleks Riias on Andris Veismanis. Lavastuse Vanemuisesse jõudmisel võtab sellesama töö ette Lauri Sirp.
«Pillivalikus võib lasta fantaasial lennata,» ütles Sirp. Samuti ei ole veel kindel lavastuse Tartu variandi solistide valik.
Riias vaatas modernse «Acise ja Galatea» kontrolletendust ka Vanemuise lavastusala juht Lui Lääts. «Osalt on praegu veel läbirääkimiste küsimus, millised kostüümid Tartusse tulevad. Kindlasti tuleb kogu dekoratsioon,» ütles ta.
Päris üksüheselt ei saa Indra Roga oma Riia lavastust Vanemuise väikeses majas siiski üles ehitada, sest lava on siin tunduvalt väiksem kui Lätis.
Samalaadset lavastuslikku koostööd ei tee Vanemuine nüüd esimest korda. Esimene katse oli Läätse meenutust mööda Saksamaa Potsdami teatriga.
Praeguse koostöö idee küpses Vanemuise juhi Aivar Mäe ja Läti Rahvusooperi peadirektori Andrejs Žagarsi vestlustes.
Samal päeval, kui tartlased etendasid märtsi lõpul Läti Rahvusooperis «Suveöö unenägu», kirjutasid Mäe ja Žagars Riias alla «Acise ja Galatea» ühislavastamise lepingule.
Vanemuise peaprodutsent Paavo Nõgene lisas, et oma osa etendab ühislavastuses ka Tartu ja Riia koostöödeklaratsiooni kultuuriosa. See hõlbustab edaspidi teistegi kahe teatri ühisettevõtmiste korraldamist.

«Acis ja Galatea»
• Händeli «Acis ja Galatea» jõudis publiku ette Londonis aastal 1732.
• Indra Roga lavastuses esietendub «Acis ja Galatea» Riias Läti Rahvusooperis täna õhtul.
• Seesama lavastus esietendub Vanemuise väikeses majas 3. veebruaril 2006.

29.04.2005