Loe

Tallinnas paneb emadepäeva kõlama Vanemuise sümfooniaorkester ja fagotivirtuoos Martin Kuuskmann

Virge Ratasepp, Viimsi Teataja

Vanemuise teatrist alguse saanud eesti muusikateater tähistab tänavu 140. tegutsemisaastat. 140 aastat tagasi ette võetud julgustükist on nüüdseks kasvanud pikk, väärikas ja arvukas muusikalavastuste rida Eesti erinevates teatrites. Professionaalse muusikateatri üks lahutamatu osa on sümfooniaorkester, mis elab muusikalavastuste kõrval ka viljakat kontserdielu.

Kui Vanemuise sümfooniaorkestri kodulinna, Tartu kontserdipublikul on aastas arvukalt võimalusi kuulata kodusaalis nii suurvorme kui uudisloomingut, siis seda suurem on rõõm näidata musitseerimise kõrget taset ja kooskõla Tartust väljaspool.

Emadepäeval, 14. mail kell 17 kõlab Vanemuise sümfooniaorkestri hooaja lõppkontsert Viimsi Artiumis, luues kaunil päeval täiendavat emotsiooni muusika kaudu. Dirigendipuldis on Vanemuise muusikajuht ja peadirigent Risto Joost.

Trikster

Kontserdi avab helilooja Rasmus Puuri uudisteos sümfooniaorkestrile — „Trikster“.  „Trikster“ sai alguse Risto Joosti ettepanekust heliloojale ligi pool aastat tagasi. „Seejärel jäi mõte umbkaudu kümne minuti pikkusest suure sümfooniaorkestri teosest kuklasse kajama. Mõne aja pärast vormus sellest tunne, et tahaks kirjutada midagi mängulist, kuid samas äreva allhoovusega. Tunne laagerdus ja otsis sisulist väljundit, mille najale teos üles ehitada. Ja siis prahvatas triksteri tüüp,“ jagas Puur.

Puuri sõnul on trikster ka meie mütoloogias mitmel kujul eksisteeriv tüüp, olgu selleks Kratt või Vanapagan: „Triksteris on midagi kohutavalt kütkestavat, kaasa- ja ligitõmbavat, ta haarab ja tinistab meid ära. Ja võib meie ellu tuua ka värskust, elevust, särtsu. Kuid selline tüüp võib muuta kuju, muunduda, moonduda. Ta võib ühel hetkel olla ka väga ohtlik ja pöörata sinu vastu. See ahvatlus ja ohu binaarsus ja pingeväli mind selle teose puhul inspireerisidki.“

Puur tunnistab, et „Triksteri“ helikeelt on keeruline kirjeldada, seda peab kuulma ja kogema. „Eks ma otsin iseennast ja oma häält, nagu me kõik seda läbi oma elude teeme. Praegu ma olen just sellises kohas, kus ma eile veel ei olnud ja homme enam ei ole. Ometi mingi tuum, meie loomus ikka peegeldub meie loomingus. Küsimus on ehk, mis vahenditega me seda edasi anname. Kui hästi me oskame ennast väljendada,“ arutles helilooja.

Rasmus Puuri teoses saavad kõik pillid oma võimaluse olla esil ja toetavas funktsioonis. „„Trikster“ on parimas mõttes orkestri kui ka meeskonna mäng,“ rõhutas Puur.

Kahekordne Grammy nominent

Kontserdi teise teosena kõlab helilooja Tõnu Kõrvitsa „Vihma laulud vikerkaarele“. Teos on kirjutatud pühendusega fagotivirtuoosile ja kahekordsele Grammy nominendile Martin Kuuskmannile, kes astub Vanemuise sümfooniaorkestri hooaja lõppkontserdil üles solistina.

Kuuskmann ja Joost on ühisel laval koostööd teinud varemgi. Nimelt toimus teose esiettekanne 2016. aastal fagotivirtuoosi ja tunnustatud dirigendi koostöös, toona koos Tallinna Kammerorkestriga.

Martin Kuuskmann on „Vihma laulud vikerkaarele“ kohta öelnud, et teose virtuoossus seisneb laulude meloodiate ja värvide leidmises ning omavahelises mängus: „Selles teoses saab mängelda fagoti ilusa tämbriga selle suures ulatuses.“

Pühendus Rahmaninovile

Vanemuise sümfooniaorkestri hooaja lõppkontserdi lõpetab Sergei Rahmaninovi helilooming. Kogu kontsert kõlab Rahmaninovi 150. sünniaastapäeva auks ning seda jääb lõpetama Rahmaninovi viimaseks jäänud suurvorm, meloodiline, energilise rütmi ja lopsakate harmooniatega „Sümfoonilised tantsud“, mis oli ühtlasi helilooja ainus Ameerika Ühendriikides viibimise ajal kirjutatud tervikteos.

11.04.2023