fbpx

Muusikal Tartus madalalt ei lenda


Möödunud ööl lõppes «Aida» viimane, viies etendus – seega ei ole täna veel täpselt teada, kui palju publikut kogunes Tartu lauluväljakule jahedatest hilisõhtutest hoolimata vaatama muusikali, mida ehivad maailmanimed Elton John ja Tim Rice. Aga miks mitte seada nende kõrvale nüüd ka Mati Unt, kes on ainsana saanud «Aida» valdajailt õiguse talitada sööride loominguga oma äranägemist mööda.
Kui inimesed ja kroonid on kokku loetud, selguvad vaatemängu korraldajatele – Vanemuine ja PNG Events – kasud ja kahjud, ent Tartu linn tervikuna saab küll kaaluda vaid suveüritusest sündinud kasu.
Esiteks on suurejooneline lavastus lisanud meie kodulinna nimele ilusat sära kogu suveks ja võibolla kauemakski. Tartu ei suuda muusikalide alal võistelda suurlinnade ja Tallinnagagi lavastuste arvu poolest, seda enam on aga tähtis tüki valik ja etenduse headus. Ja ega meil olegi põhjust pilku maha lüüa ei eelmise suve «Evita» ega ka tänavuse «Aida» pärast – mäng käis kõrgelt toona ja tänavu.
Mõlemad lavastused andsid võimaluse kombata meie linnaruumi võimalusi – ajalooliste hoonete vahel kitsuke Raekoja plats ja avar ning paljude meelest kultuurikohana juba maha kantud lauluväljak. Tänu asjatundlikele tegijatele jäid mõlemad tulevaste vabaõhulavastuste kaardile, kuid Tartu Postimehe meelest on ehk rohkemgi kasu «Aida» kogemusest, mis tõenäoliselt lubab lauluväljakule senisest kindlamat ja mitmekesisemat tulevikku. Vaid õnnestunud üritustega saab muuta kultuurikoha mainet.
Asjatuks osutusid kartused, et suurel platsil ei kuule ega näe ja lava ei pääse mõjule. Vaieldamatult heaks tuleb tunnistada «Aida» tehniline teostus – valgustusest ning helide loomisest ja võimendamisest tekkinud vaate- ja kuuldepildid.
Iga lavastuse üle võib vaielda ja peabki vaidlema, erand pole ka «Aida». Ennemuistse Egiptuse armastusloo matiundilik ühendamine Eesti (lähi)ajalooga ning Elton Johni muusika mitmesugustes võrdlustes teiste tegijatega ongi sünnitanud vaidlusi, mis muuhulgas sihivad juba järgmist suve: missugune muusikasuurus saab Emajõelinna uueks suvehitiks.
Räägitud on «Evita» autori Andrew Lloyd Webberi muusikalist «Jesus Christ Superstar», aga miks ei võiks see olla ka sama mehe «Kassid». Mitu kassi, pühameest või armastuskolmnurka tuuakse laululavale tuleval suvel, on praegu muidugi alles tulevikumuusika, aga ühes on Tartu Postimees veendunud: senised valikud ja tehtud töö madallendu Tartus ei luba.