fbpx

Miks Lotte ruulib?


Kui koeratüdruk aitab müüa riideid, putrusid ja mobiiltelefone, siis miks mitte rakendada ta ka pankade ja lihatöösturite teenistusse?

Eelmisel aastal sai joonisfilmide looja Janno Põldma kutse Tartu Vanemuisesse sotsiaaltöötajate konverentsile, et rääkida koeratüdruk Lottest. Aga Põldma pole kõnemees.

Sellepärast sõitis ta juba päev varem Tallinnast Taaralinna ja võttis seal hotellis toa, et omaette rahus mõelda, mida järgmisel päeval öelda. Ja mõtles välja, et võrdleb Lottet ameeriklaste Miki-Hiire ja venelaste «Oota, sa!» tegelastega.

Ent eeltööst polnud kasu. Järgmisel päeval Vanemuise kõnepuldis sai Põldma esinemisaeg otsa enne, kui ta järjega üldse Lotteni jõudis.

Sest pole hullu. Eelmisel nädalal jõudis Lotte juba täies hiilguses Vanemuise lavale – Gerli Padari kehastatuna muusikalis «Detektiiv Lotte», mille piletid on paraku pikalt välja müüdud.

Piletite defitsiit ei näita muud kui Lotte populaarsust, kinnitades ühtlasi, et Põldma kavatsus seada ta ühele pulgale maailmakuulsa hiire, jänese ja hundiga pole põrmugi nii ülepakutud, nagu esimese hooga tunduda võiks. Lottest on saanud kaubamärk, mis (andestust kohatu võrdluse pärast) müüb nagu loom.

Uskumatu läbilöök

Lotte ja tema semude piltidega on Kreenholm valmistanud voodilinu, mida kasutab loendamatu arv lasteaedu, kodudest rääkimata. Kirjastus Koolibri on välja andnud 2. klassi matemaatikaõpiku, mille külgedel on õpetajaks Lotte.

Samuti leiab Lotte pildi šampoonilt ja limonaadilt, postmargilt ja vihikult, jäätisepakendilt ja puslelt. Tallinnas toimub Lotte judoturniir ja Tallinna kaubamajas asub Lotte-nimeline mängumaa.

Põldma ei salga, et Heiki Ernitsa ja tema loodud Lotte seesugust edu kaubanduses poleks ta elu sees osanud ette näha. Aga vähemasti on ta jõudnud selgeks mõelda, millised on need tegurid, mis Lottele edu toonud, et need punkthaaval üles lugeda (kõnet, mis ta ummikusse võiks ajada, pole vaja ju pidada).

Esiteks, nüüdse aja eesti lastel puudus tegelane, kes võinuks saada üleüldiseks lemmikuks. Praeguste laste vanematel oli selleks Sipsik. Aga miks ei kõlbaks lemmikuks Edgar Valteri Naksitrallid? Sest nemad on täiskasvanud, kel ei teki lastega vahetut sidet, põhjendab Põldma.

Teiseks, Ernitsa joonistusstiil. «See mees on geniaalne kunstnik,» väidab Põldma, «ja on suur õnn, et ta elab Eestis, mitte Ameerikas.»

Kolmandaks, kuna ümberringi, isegi multifilmides, valitseb vägivaldsus, on tekkinud tarvidus positiivse kangelase järele, kes samas poleks didaktiline. Just seesugune tegelane ongi Lotte.

Äriinimesed on aru saanud, et Lotte potentsiaal on palju suurem kui jõuda kinoekraanilt raamatusse või muusikalilavale. Ja nagu tunnistab Lotte-filmide produtsent Riina Sildos, on Lotte loojad endale aru andnud, et koeratüdruku häid ja südamlikke väärtushinnanguid saab kõiksugu toodete abil veelgi tugevamini laste sekka viia.

Koera asemel rott

Sedasi jõudsid kolm aastat tagasi üksteiseni Lotte loojad ja Baltika. Sildos mäletab, kuidas ta mõtles Pipi pildiga asju nähes, et miks ei võiks Lotte pildid kaunistada lasterõivaid. Samal ajal kavatses Baltika luua uue lasteriiete kollektsiooni.

Siit arenes koostöö, kus Lotte lasterõivastele järgnesid peagi Lotte vihmavarjud, ranitsad, pinalid ja rahakotid. Tõsi, Lotte-nukkudega ei läinud algul kõige paremini, sest need näidised, mis esmalt Hiinast tulid, meenutasid Sildose hinnangul rohkem rotte. Tänu ühe Inglise kompanii abile õnnestus leida nukuvalmistaja, kes suutis teha siiski õige näoga pehmed kaisu-Lotted.

Maas Distribution on aga võtnud koguni eesmärgiks arendada Lotte toidukaupadest Baltimaade edukaim lastetoitude sari. Eestis leiab müügilt juba üle 20 Lotte-toote, Läti poed pakuvad Lotte kõrremahlu, maisipulki ja küpsiseid.

Firma Lotte-projekti juht Sven Puusepp kinnitab, et Lotte märgi all müüdavate toodete lapsesõbralikkuse ja tervislikkuse tagamiseks on appi kutsutud toiduainete teadlane Tiiu Müürsepp, kelle soovitusel on tehtud muudatusi nii mõnegi toote koostises.

Kõige õnnestunumaks peab Puusepp Veski Mati toodetud hommikuputrusid. «Loodetavasti on nii mõnigi laps hommikuste Kellogsite juurest tervislikuma pudru juurde meelitatud,» lausub ta.

Viimati, vaid viis päeva enne Lotte muusikali lavale jõudmist, tõi EMT turule Sony Ericssoni valmistatud Lotte telefoni, mille hind, olenevalt lepingust, jääb 390 ja 690 krooni vahele.

EMT avalike suhete juht Kaja Pino väidab, et tänu jõulueelsele ajastusele on Lotte telefonide müük edenenud oodatust paremini. «Ma arvan, et Lottest saab uus Sipsik – või veelgi võimsam tegelane,» sõnab Pino. «Ta on vahva, soe, sõbralik. Täiskasvanud inimesena fännan teda täielikult.»

Kummatigi pole kõigil, kes Lottet fännavad ja temas müügiedendajat haistavad, lootust koeratüdrukut oma äri ette rakendada. Nii on Lotte tiim ära öelnud igasugustele pisiettevõtjaile, kelle tegevus on raskesti kontrollitav, samuti vorsti- ja viineritootjate ning restoranide koostööpakkumistele. «See lihtsalt ei sobi – ongi kõik,» nendib Põldma.

Mõned on üritanud luba küsimata Lotte pealt profiiti lõigata. Nõnda on müügile paisatud Lotte kotte ja laenutatud Lotte kostüüme, mille kõrvaldamise nimel on tulnud Lotte loojail vaeva näha.

Samas saab Põldma igat sorti ärimeeste huvist aru. Möönab, et kuuluks ta isegi nende kilda, üritaks samamoodi Lotte sabast kinni saada. «Kui huvi Lotte vastu on eluterve, siis on ka meil huvi,» ütleb ta. «Aga kui mõni tahab Lotte kaudu oma asju reklaamida, siis sellega pigem ei nõustu.»