fbpx

Malvius lavastab teistsuguse «Male»


Proov algab täpselt. Kell on tiksunud kõigest paar minutit üle kümne, kui Georg Malvius annab saalist märku, et Ele Sonn teaks klaveri taga alustada.
Klaver on veeretatud eeslava paremasse nurka. Seal ei jää ta koos pianistiga lauljatele ja tantsijatele jalgu. Alates proovide algusest aprillis tänini aukohal olnud klassikalise klahvpilli asemel asuvad täna-homme orkestriaugus muusikat tegema bänd ja orkester.

Sujuv proov

Esietenduseni on poolteist nädalat. Ühe keeruka ja inimrohke – kohati on laval ligi kolmveerandsada osalist – lavastuse kohta tundub proov Malviuse käe all sujuvat üllatavalt rahulikult.
Närveldava sekeldamise asemel täidab proovi, esialgu veel kostüümideta, sihikindel ja rõõmus mäng. Kuid rõõmus mitte igal hetkel. Sest mängus on nelja inimese konfliktsed suhted. Need lähtuvad armastuse, male ja külma sõja pinnalt.
Kuid stopp! Külm sõda tuleb unustada. Kirjutasid ju ansambli ABBA mehed Benny Andersson ja Björn Ulvaeus koostöös Tim Rice´iga «Chessi» (eesti keeles male) siis, kui sotsialismi ja kapitalismi leeri ideoloogilises sõjas käisid ägedad lahingud – nüüd ei oleks nende heitluste meenutamine sellises mahus, nagu on originaalis kirjas, kuigi päevakohane.
Seepärast on autorid andnud loominguliseks tegevuseks vabad käed. Ja lavastaja on koostöös muusikalise juhi Tarmo Leinatammega seda võimalust ka kasutanud.
«Autorid ei ole seadnud olulisi piiranguid, nende soov on näha head lavastust,» kinnitab Vanemuise peaprodutsent Paavo Nõgene.
Augustis tuleb lavastust tema teada vaatama Tim Rice, esietendusel istub aga saalis ka keegi kunagise ABBA liikmetele lähedane persoon. «Kindlasti viib ta oma kommentaari muusika autoriteni,» märgib Nõgene. «Nende isiklik võimalik saabumine ei ole tänaseks veel kinnitust leidnud.»

Kaks lavastust

Nii nemad kui ka kõik teised vaatajad näevad Malviuse idee kohaselt «Chessis» ühekorraga justkui kaht lavastust.
Ühes käib «Chessi» etendamine, milles löövad lahingut USA maletaja Frederick Trumper ja NSV Liidu maletaja Anatoli Sergejevski. «Ja samal ajal näeme peaosi mängivate näitlejate omavahelisi suhteid,» selgitab lavastaja.
Selline kontseptsioon annab etenduse juhile Meelis Hansingule rohkesti tegevust pöördlava liigutamisega.
Lava on jagatud nõnda, et publik saab võimaluse vaadata aeg-ajalt lavale, kus käib muusikal «Chess», ja lava taha, kus näitlejad valmistuvad lavale minema.
«Etenduse alguseni on jäänud viis minutit,» kuulevad vaatajad saalis Hansingu häält üsna etenduse algul. «Lauri Liiv, Gerli Padar, Koit Toome, Janika Sillamaa, Aivar Tommingas, Taisto Noor ning koor, orkester ja ballett, hakkame kogunema. Muusikali «Chess» etendus algab viie minuti pärast. Palun kõiki lavale!»
Samalaadset tähelepanujuhtimist kuulevad igapäevases elus lavale astujad tavaliselt iga etenduse eel. Nüüd jõuab see ka vaatajate kõrvu.

Uus kontseptsioon

Seni ei ole midagi niisugust üheski «Chessi» lavastuses tehtud. «See on totaalselt midagi muud, see on täiesti uus kontseptsioon,» lisab Malvius. «Ma kirjutasin muusikali ümber, aga ma kasutasin seejuures ainult originaali teksti, midagi uut juurde ei lisanud.»
Ümberkirjutamisel on suur osa laulunumbreid osutunud üleliigseks ja mõned muutnud üksteise suhtes järgnevust. Mitu protsenti on võrreldes originaaliga kaduma läinud, ei osanud Leinatamm öelda, ta ei pea selle väljaarvutamist ka kuigi oluliseks.
Pühapäeval dirigeeris Leinatamm Vanemuises Leonard Bernsteini «West Side Storyt», mis jõudis viiekümnenda ja ühtlasi viimase mängukorrani. Mullu veebruaris esietendunud muusikali jõudis teatri pressiesindaja Tambet Kaugema teatel poolesaja mängukorra kestel vaadata ligi 26 000 inimest.
Viimases etenduses tulid vaatajate ette peaosades Nele-Liis Vaiksoo, Koit Toome, Janika Sillamaa ja Lauri Liiv. Kolm viimati nimetatut astuvad peaosades lavale ka «Chessis». Lisaks neile teeb ühe tähtsama osa Gerli Padar, kellele see on debüüt Vanemuises.

Suhted armastusega

Igaühel neist neljast on armastusega oma suhted. Koit Toome kehastatava Frederick Trumperi armastus käib vihkamise kaudu, Lauri Liiv mängib armastuse ees hirmu tundvat Anatoli Sergejevskit.
«Gerli ei ole oma tundeis Lauri ja Koidu vastu kindel, ta ei tea täpselt, keda ta armastab,» tutvustab lavastaja muusikali rolle. «Ja Janika mängib naist, kes on olukorras, kus armastust enam ei ole, aga ta peab ikkagi partneriga koos olema.»
Malvius vahetab endalegi märkamatult näitlejate ja tegelaskujude nimed. Samamoodi võtavad lauljad ja näitlejad lavale kaasa omavahelisi suhteid. Ja seda peavad nad nüüd Malviuse lavastuses ka mängima.
«See on üks raskeimaid rolle, mis ma olen siiamaani teinud,» tunnistab Liiv. «Põhimõtteliselt on meil kaks rolli, mis ideaalis peaksid hakkama segunema, lavaelu läheb sassi lavataguse eluga.»
Toome meelest pole ka temal olnud varem vokaalselt ja karakteri poolest nii rasket osatäitmist. «See tüüp ja karakter, keda ma mängin, erineb minust väga palju.»
Toomel tuleb igas etenduses ja ka proovides lõhkuda üks tool. «Alguses üritati parandada, aga tool läheb nii pilbasteks, et ei anna enam korda teha,» märgib ta.

Rootsi valguskunstnik

Kõigel sellel aitab mõjule pääseda valguskunstnik Palle Palmé, kes proovi aegu vahetab lavastajaga mõned repliigid rootsi keeles. Laujad ja näitlejad võtavad vaatajate ette kaasa omavahelisi suhteid.
Vanemuise valgusala juht Andres Sarv hindab Palmé puhul kõige enam seda, et see Euroopa tuntusega mees tuleb proovi alati ettevalmistatult. Nii oli ka nüüd, kui rootslane 13. mail Tartusse sõitis.
««Chess» on tal peas,» väidab Sarv. «Ta teadis täpselt, mida Malvius on võrreldes originaaliga vahele jätnud.»
Kuigi Palmé ei ole varem sellele muusikalile valguskujundust teinud, on ta seda mitmes versioonis vaadanud.
«Olen näinud kolme erinevat «Chessi»,» meenutab ta. «Esimest korda Londonis 1988. Kõige hullumeelsem lavastus oli San Diegos vabas õhus lennuväljal: kui lennuk maandus, siis dirigent peatas muusika, ja niimoodi kolmkümmend korda. Ja muidugi vaatasin «Chessi» Stockholmis.»
Ühtaegu tööga Tartus peab Palmé käima ette valmistamas Euroopa kergejõustiku meistrivõistluste avamist Göteborgis. Ta on selle tseremoonia nii lava- kui ka valguskujundaja. «Seda saab 6. augustil televisioonist vaadata,» lisab ta.
Järgmise nädala reedel tõstab aga Tartus Tarmo Leinatamm orkestri ja bändi ees esietendusel käed ning kõlabki re, «Chessi» esimene noot.

Tim Rice’i ja ABBA meeste muusikal «Chess» 20 aastat hiljem
• 20 aastat tagasi, 14. mail 1986 Londonis maailmas esimest korda etendunud muusikali «Chess» («Male») libreto ja laulusõnad on kirjutanud Tim Rice ning muusika Benny Andersson ja Björn Ulvaeus.
• Esimest lavastust mängiti Prints Edwardi Teatris 1209 korda.
• Selle muusikali tuntuimad meloodiad on «Where I want to be», «One Night in Bangkok», «I know him so well» jt.
• «Chessi» esitati aastal 1991 Tallinnas kontsertetendusena.
• Tänavu 2. juunil Vanemuise suures majas esietenduvat «Chessi» lavastab Georg Malvius (Rootsi).
• Mitmes Soome ja Rootsi teatris ning Tallinnas Vanalinnastuudios kunstilise juhina töötanud Malvius on lavastanud mitmel pool Euroopas üle 60 näidendi, 20 ooperi ja 40 muusikali.
• Lavastus Vanemuises tuleb vaatajate ette eesti keeles Mart Sanderi tõlkes ja ingliskeelsete tiitritega.
• Muusikajuht ja dirigent on Tarmo Leinatamm, kunstnik Ellen Cairns (Šotimaa), valguskunstnik Palle Palmé (Rootsi), koreograaf Jüri Nael (Eesti Tantsuagentuur).
• Sama lavastusrühm tegi aastal 2004 Vanemuise vabaõhumuusikalina Andrew Lloyd Webberi ja Tim Rice´i «Jesus Christ Superstari».
• «Chessis» on kesksetes osades Gerli Padar, Janika Sillamaa, Lauri Liiv, Koit Toome, Aivar Tommingas ja Taisto Noor.
• Osalevad popkoor, Vanemuise ooperikoor, balletitrupp ja sümfooniaorkester ning bänd.