Loe

Lavastaja Stanislav Fećo nõuab tartlastelt ülimat

Raimu Hanson, Tartu Postimees

Raimu Hanson, Tartu Postimees

Küllap saavad Hayley-Jean Blackburn ja Vladimirs Latišonoks lavastaja Stanislav Fećo käest pisut noomida, kui ta näeb tänases lehes siinset fotot nende kahe noore balletisolisti tantsuhetkest ühes proovis. Pildil on balleti «Giselle» peategelased. Meie toimetuses foto välja valinud küljetoimetaja meelest on nad ilusasti hoogsas ja meeldivalt tantsulises poosis, näod armunute moodi rõõmsalt säramas.

Esimest korda täiesti iseseisva lavastajatööga täna õhtul Vanemuises lõpule jõudva Stanislav Fećo meelest tuleks aga noorte vanemuislaste tantsupoosi tõenäoliselt veel palju lihvida. Vahest pole pöid piisavalt hästi välja sirutatud, ehk on selg pisut kumer või õlad liiga suures pinges?

Lavastajadebüüt

Maailma paljudes teatrites esinenud Fećo on ainuüksi Peterburis tantsinud «Giselle´i» meespeaosa Albert´i vähemalt 150 etendusel. Kümmekond aastat on ta teinud tööd lavastajate ja koreograafide assistendina ja valmistub Peterburis tänavu lõpetama Vaganova akadeemiat koreograafina.

«Giselle» saab tema iseseisvaks lavastajadebüüdiks. «Sellepärast, et ma armastan klassikalist balletti ja püüan edasi viia neid traditsioone,» selgitas ta. Klassikaline ballett nõuab aga lisaks tehnikale laval ka näitlejameisterlikkust, mida äsja koolist tulnud tantsijatel napib. «Trupp on väga noor ja vähe kogenud, seepärast oli kõike vaja üksipulgi seletada ja sammhaaval ette näidata,» rääkis ta.

Parima tulemuse saavutamise teel oli lavastajale ootamatuks takistuseks ka Vanemuise balletitrupi pingeline mängukava. «Giselle´i» proovid algasid novembris, kuid just siis jõudis kätte «Pähklipureja» hooaeg. Lavale tulid veel «Peer Gynt» ja «Nixon» ning tantsijaid vajas «Cats». Fećo ei saanud seetõttu teha täisväärtuslikke proove, kuid loodab siiski, et kõik saab korda hiljemalt esietenduseks.

Lavastaja nõuab ülimat Fećo sõnul ei ole mõnikord mõistetud, miks ta on nõnda nõudlik – nagu oleks ta Peterburis Maria Teatris või Moskva Suures Teatris ja tahaks saavutada ülimat. «Ma ei saa nõustuda niisuguse suhtumisega, et oh, me oleme ju Tartus, meile piisab vähemastki,» ütles ta. «Minu meelest klassika ei kannata sellist suhtumist, klassika peab olema laval veatu.” Ainult nii saab Fećo meelest noori tantsijaid ja vaatajaid kasvatada.

Kaie Kõrb tuli appi

Lavastaja Stanislav Fećo soove ja tahtmisi aitab lavastuse heaks ellu viia Kaie Kõrb, keda vaatajad on näinud ka Giselle´i osas. Pedagoogitööle pühendunud balletitähe kutsus Vanemuine repetiitori ülesannetesse just «Giselle´i» lavastust silmas pidades.

«Olen siia lubatud paariks nädalaks ja siis lähen tagasi, sest mu õpilased ootavad,» märkis Kõrb. Kuigi Fećo on lisanud üht-teist mõlemale vaatusele, on peaosatäitjatel enam-vähem kõik nii nagu varasemates «Giselle´i» lavastustes. «Aga Stanislavil on siiski oma stiil, mida ta nõuab ka solistidelt,» lisas Kõrb.

Stanislav Fećo lõpetas 1990. aastal Praha tantsukonservatooriumi ja liitus solistina Praha Rahvusteatri balletitrupiga. Aastatel 1992 –1998 oli ta mitmete Vene balletiteatrite juhtiv külalissolist. Iseloomu poolest on ta Kõrbi sõnul emotsionaalne nagu kõik balletiinimesed.

Et enam kui 30 tantsijaga lavastus nõuab rohkem kui üht repetiitorit, siis on selles ametis «Giselle´is» ka Elena Poznjak-Kõlar ja Rufina Noor. Mõlemad on ka ise Giselle’i tantsinud. Lavastuse kunstnik on Charles Cusick-Smith, muusikajuht ja dirigent Lauri Sirp. Esietendusel tantsivad peaosades maailma balletieliiti kuuluvad Natalja Sologub (Giselle) ja Dmitri Gudanov (Albert).

02.02.2007