Loe

Kuuldused ooperi peatsest surmast on liialdatud

Kristel Rõss, SLÕhtuleht

Kristel Rõss, SLÕhtuleht

“Ooper on võigas, võlts ja punnitatud Žanr,” teatas kirjanik Sven Kivisildnik Euroopa ooperipäeva puhul korraldatud väitlusel Vanemuise teatri väikeses majas. “Ooper on ülendav kunstiliik. Kui ma üldse kusagil lõõgastun, siis ooperis,” väitis teleajakirjanik Marko Reikop.

“Kas ooper on iganenud teatrivorm, mida ähvardab väljasuremine?” küsis moderaator Kaarel Oja. “Kogu klassikaline muusika on kivistunud vorm,” nentis Kivisildnik. Kuigi ooperit iseloomustavad glamuur ja väline hiilgus, on seal tugeva karismapuudega koledad inimesed.

“Ma ei ole küll ooperit palju näinud, aga tean, millest räägin,” kinnitas kirjanik. Ta vaatab kodus taevakanalit – kui sporti ei ole, mängitakse seal ooperit.

Koledate inimeste hääleharjutused

“Liigitaksingi ooperi spordivaldkonda – seal on väga tähtis osa hääleharjutustel ja -võimekusel, aga mõistusel ei ole seal ju midagi teha.” Kirjanikku häiribki ooperi kunstiline võimetus väljendada vaateid, edastada sõnumit. Ta võrdles ooperit jõuluaegse jumalateenistusega: kellelgi pole Jeesusest sooja ega külma, aga on tavaks minna kirikusse.

“Loomulikult on ooper väljendusrikas, sõnum ei pea olema üksnes poliitiline või sotsiaalne, sõnum võib olla ka üldinimlik: armastus, surm, üksindus,” vaidles Reikop, kes on kuulanud enamikku Eestis mängitavaid oopereid vähemalt kolm korda.

Tema arvates nõuab ooper ettevalmistust, see on hariduse küsimus. Ooper sureb välja vaid siis, kui sureb välja haridus. Samamoodi võib kaduda kirjaoskus, kirjandus, maalikunst jmt.

Reikop käis esimest korda ooperis 1978. aastal, kui ema võttis ta kaasa kuulama Wagneri “Lendavat Hollandlast”. “Ma piinlesin seal tõsiselt ega soovita kellelgi selle teose kaudu ooperiga tutvust teha,” muheles ta. Aga ooperis käimine võiks tema arvates olla osa noorte kohustuslikust harimisest.

“Ka lapse sünnitamise ja günekoloogia kohta võib öelda, et see on rõve,” sekkus väitlusse majandusteadlane Tiit Made. “Ooperis saab kuulata inimhäält kogu tema eheduses, justkui konservipurgist tuleva tümpsu asemel. Ja mitte eurolaulude kirjutajad ei lähe muusikaajalukku, vaid ooperite loojad,” ütles Made.

Euroopa ooperipäev vallutas Tartu

“Meie elu ajal küll ooper ei sure,” ütles soliidne vanem härrasmees väitluse lõpetuseks. Kuigi ooperi elujõulisuse üle väitlusel oli kuulajaid napilt (kus olid küll Vanemuise ooperilauljad?), saatis Euroopa ooperipäeva üritusi Vanemuises publikuhuvi. Nii näiteks jagus uudistajaid Tartu raeplatsi kaupluste ja kohvikute vaateakende juures, kus sai näha suuri riidele trükitud pilte Vanemuise ooperitähtedest läbi aegade.

Ooperipäeva avas Meelis Hansingu teatriringi ja Elleri kooli õpilaste lustakas esinemine ooperimängus “Hunt ja seitse kitsetalle”. “Ooperipäeva üks eesmärke ongi teha noori ooperiga sõbraks,” kinnitas Vanemuise teatrijuht Paavo Nõgene. Teatavasti on Vanemuine üks ligi sajast teatrist, kes kuulub Euroopa ooperimaju ja -festivale ühendavasse organisatsiooni Opera Europa.

Eesti Televisioonis otsesaatena üle kantud ja Taisto Noore lavastatud ooperigala Vanemuise suures majas meelitas kohale täismaja. “Eestlased on laulurahvas ja saavad jagu ka ooperist,” hõiskasid laval õhtujuhid Tiit Made ja Gerli Padar.

“Isegi poliitikud käivad ooperis, eriti valimiste eel,” torkas lavalt Tiit Made. Tõepoolest, publiku hulgas hakkas silma Andrus Ansip, Igor Gräzin, Laine Jänes jt.

Uskuge või mitte, aga juba esimene ettekanne – Mozarti ooperi “Võluflööt” avamäng tõi kaasa tormilise aplausi. Rääkimata sellistest ooperipärlitest, nagu “Carmeni”, “Madame Butterfly”, “La Traviata” jt. Elevust tõid poplauljate ülesastumised, nii näiteks esines JZ Belle laulja Tanja Mihhailova kuulsa palaga “Summertime” ooperist “Porgy ja Bess”. Samast teosest esitas laulu ka Vaiko Eplik. Särav õhtujuht Gerli Padar kehastus vahepeal röövliks muusikalisest lasteetendusest “Lumekuninganna”.

“Eestis olevat aktiivseid ooperisõpru paari-kolme tuhande ringis, suur osa neist on siin vist kohal,” oletasid õhtujuhid.

Kui mõnele mitte väga innukale ooperisõbrale kippus tukk peale tulema (ei märganud!), äratas tormiline aplaus temagi üles. Ooper elab! 

19.02.2007