Loe

Kaks vana naist said järje peale. Õnnelik lõpp, hea elamus.

Äripäev, Mari Hiiemäe

 

Merle Jäägeri esmalavastus on siiras, sümpaatne ja positiivne. Ealine sihtgrupp jäägu määramata, sest mul on tunne, et “Kaks vana naist” sobiks vaadata lasteaialastest raukadeni.

Mitu korda sain etendust vaadates näo naerule ja mitu korda jäin ka mõttesse, mis viitab sellele, et oma lõõgastava rolli koos võimalusega pakkuda argipäevast teatrimaailma hüppamist täitis etendus kenasti.

Meeleolusid suunav põnev helikeel. Lumeväljadele surema jäetud vanad indiaaninaised ei surnud, sest leidsid endas piisavalt hingejõudu ja elutahet, et üksteisele toeks olles terve karm talv üle elada. Kevadel aga selgus, et vanakesed olid isegi paremini toime tulnud kui neid hüljanud kogukond.
Lõppkokkuvõttes jäid kõlama rõõmsad noodid ning kõik karmivõitu teemad pöördusid muinasjutu kombel heaks ja positiivseks. Jäi üle vaid jälgida ja kaasa elada, kartmata, et olukord liiga tõsise pöörde võiks võtta.

Keskpärasega võrreldes hindan “Kahte vana naist” tükk maad kõrgemalt. Lisapunktid tulevad helitausta ning visuaalse poole kompaktsuse eest. Kord tuule vihinaks, kord pominaks, joigumiseks või lauluks muutuv heli saatis tegevust etenduse algusest lõpuni, mängides meeleolude kujunemisel olulist rolli. Kenasti haakus nii sisu kui ka heliga lavas-tusegi visuaalne pool. Palju oli mängu valgusega ning veidike ka videoprojektsiooni.

Minimalistlike vahenditega sügav sisu. Visuaalselt hea leid oli püstkoda meenutav lavakujundus, mis vajaduse korral oli naistele koduks, kuid ei seganud ka muljet lagedatel lumeväljadel sumpamisest. Lainetava linaga lumetuisu illusiooni tekitamine oli lihtne ja hästi töötav võte.
Ühe lisapunkti annan lavastusele eksootilise temaatika mängulise interpretatsiooni eest. Minimalistlike vahenditega anti edasi täielik kirjeldus nii indiaanihõimu tavadest, uskumustest kui ka eluoluseikadest. Lõbusaid hetki lisas saakloomade püüdmine, mis oli omaette vaatemäng.

Mis kõige olulisem – paljudele teravmeelsetele lahendustele lisaks oli lavastusel arvestatavalt filosoofiline sisu, märksõnadeks eneseületus, sisemiste ressursside leidmine sõltumata vanusest, toetamise jõud ning hakkamasaamine.

17.04.2014