Elena Poznjak-Kõlar kasvatab tulevikku
66 AASTAT
. On üsna võimalik, et dirigent Erich Kõlar esitab täna baleriinist abikaasale ühe uue enda kirjutatud poeemi.tantsu- ja balletikooli kuus viienda klassi neidu ei meenuta millegi poolest lumememmesid, kui aga kostüüm selga panna, on hoopis teine asi. Kuid see on paks, nii et selles on väga raske hingata, hoiatas tüdrukuid kooli asutaja, balletitrupi repetiitor-pedagoog Elena Poznjak-Kõlar teisipäeval suure maja proovisaalis. Sealsamas selgitas ta, kuidas õigesti hingata, ning näitas ka ette. Ja proov läks edasi.
Nõudlik õpetaja
Ta pani salvestise mängima. Üle proovisaali kaikus Pjotr Tšaikovski muusika balletist «Pähklipureja». «Üks ja kaks ja kolm ja neli, ja üks ja kaks ja kolm ja neli!» luges ta takti kaasa. «Tunneta oma selga!»
Pärast kolmveerand tundi harjutamist tuli mõni minut vaheaega. Tüdrukud said hinge tõmmata. Üks lumememmede tantsunumbri harjutajaid on Carmen Kallas. Ta käib balletikoolis üheksandat aastat, alustas juba viieaastaselt. Õpetajast rääkides ütles ta, et Elena Poznjak-Kõlar on nõudlik. «Ta tahab, et me paneksime kõike sajaga, aga ta on ikka tore ka,» lisas ta.
Tantsunumbrit on vaja esitada detsembri lõpus kooli jõulukontserdil
. 1994. aastal asutatud tantsu- ja balletikool on kasvatanud uusi tantsijaid, kellest väga paljud on tulnud juba õpilasena etendustes lavale. Nii näiteks on praegu neid lavastatud lasteballetis «Tilda ja tolmuingel».Tantsivaid lumememmi saab vaadata ka 17. detsembril kell 11 Sadamateatris, seal tuleb vaatajate ette Poznjak-Kõlari lavastatud ja nüüd uuendatud programm «Tants läbi aegade», milles on 12 numbrit. See on mõeldud nooremale ja keskmisele kooliastmele, et laiendada silmaringi balleti teemadel ja kasvatada
.suure maja peegelseintega proovisaalis läks proov edasi. Ikka ja jälle Tšaikovski «Pähklipureja» muusikat. «Üks ja kaks ja kolm ja neli, ja üks ja kaks ja kolm ja neli!» hüüdis õpetaja.
«Pähklipureja» oli ka tema enda üks esimesi ballette, milles ta baleriinina
laval kaasa tegi. See esietendus 4. detsembril 1955, lavastajaks Ida Urbel. Samal aastal oli ta lõpetanud Tallinna riikliku koreograafiakooli.«Tantsisin solistina «Lumehelbekestes» ja «Lillede valsis» ning kahekesi «Hiina tantsus»,» meenutas ta eile. «Kui pool aastat möödas, tantsisin juba peaosas. Selles lavastuses oli peaosalise Maša nimi Klaara. Tal on mitu head nime, ta on olnud ka Maria.»
Millal oli nüüdseks juba 66 aastat
ametis olnud Elena Poznjak-Kõlar – ta on staažikaim vanemuislane – vaatajate ees viimati baleriinina, ei ole tal meeles, küll on aga mällu sööbinud üks number. See on seotud Georges Bizet’ ooperi «Carmen» , mis esietendus peaaegu 30 aastat tagasi.«Ma olin 57, kui ma tantsisin «Carmenis» mustlastantsu,» meenutas ta. «See oli pikk ja ulatuslik tants, mida praeguses
«Carmenis» tantsib rühm. Nad on selle ära jaganud, mina aga tuiskasin üksinda mööda lava. Ükskord oli proovis nii, et kirjandusala juhataja Hannes Villemson tuli üle lava koos väliskülalistega ja ütles neile, et teate, see daam on 57-aastane. See lihtsalt sööbis mällu: kuidas ta tohtis minu vanusest rääkida?!»Tähtis päev
Täna on Elena Poznjak-Kõlaril järjekordne sünnipäev, kuid siinkohal jääb see numbriliselt märkimata. See-eest saavad lugejad teada, kuidas ometi on võimalik, et ta näeb praegugi välja justkui 57-aastane. Vähemalt nii tundub tema nõtkeid liigutusi ja ilusat sirget rühti vaadates. Kas ta võimleb ja kui tihti? «Kahjuks ma ei võimle,» lausus ta. «Minu energia läheb abikaasa eest hoolitsemisele. Ta jalad on kehvad.» Dirigent Erich Kõlar on 97-aastane.
«Ta kirjutab luuletusi, loeb lehti ja lahendab ristsõnu,» ütles Elena Poznjak-Kõlar. «Ühe pika luulevormis traktaadi kirjutas ta hiljuti poja juubeliks.» Nii et on üsna võimalik, et baleriinist abikaasa saab täna kuulata ühe uue poeemi esitust.
Kommentaar
balletijuht
Elena on olnud 66 aastat
esitantsija ja repetiitorina, sellest 24 aastat tantsu- ja balletikooli kunstiline juht. Ta on imetore naine, abikaasa, ema, viiekordne vanaema ja seitsmekordne vanavanaema.Me oleme harjunud mõttega, et ta on igavene ja igihaljas nagu mingi haruldane lõunamaa taim. Igihaljas vaimselt ja füüsiliselt. Elena isiksust, tema elutöid ja -tegusid ei saa kirjeldada vaid sõnades. Seda saab teha, nähes tema pärandit Vanemuisele, mis on andnud tugevad juured meie balleti tulevikule.
Elena Poznjak-Kõlari juhendamisel valmib
suure maja proovisaalis tantsu- ja balletikooli õpilaste tantsunumber. Ka esmaspäeva õhtul käis proov.