Armudraama mõjub võimsa jõuga


«Ma olen täitsa kindel, et mu isa hindaks praegust lavastust positiivselt,» ütles Eduard Tubina (1905–1982) poeg Eino Tubin. 
Nii arvas ta vahetult pärast esietenduse kaheksaminutilist lõpuaplausi, milles oli kuulda braavohüüdeid kolmele peaosatäitjale: Karmen Puisile, Mati Turile ja Jassi Zahharovile. Kuid ta lisas, et vaatamisel oli teda esialgu häirinud ühe stseeni ümbertõstmine, ja see tekitanuks esmalt vastumeelsust ka heliloojas.
Kuid just selline lõpustseeni esitamine ka ooperi alguses ulatas publikule terekäe ning andis 17. sajandi Hiiumaa Reigi küla koguduse õpetaja, tema abikaasa ja pealinnast pagendatud noore vaimuliku armudraamale ootamatult võimsa jõu.

Suure osa õnnestumisse andsid Paul Mägi dirigeeritud orkester, koor ja peaosatäitjad. Soliste kiitis pärast esietendust ka Sonja Lehtonen-Ayikar, kes töötab Soomes Lahti konservatooriumis ja kes esitas reedel Elleri koolis Eduard Tubina päeval ettekande «Reigi õpetaja» piltide struktuurist.

Miks on aga seekordset lavastust kavas etendada vaid kolm korda?

«Eelmisel teatrijuhil oli juba otsustatud, et me teeme «Reigi õpetajat» ainult projekti korras mõned etendused. Ega ma päris lõpuni kõiki sellise otsuse põhjusi ei teagi,» ütles Vanemuise juht Toomas Peterson.
Tubina teose autoriõigusi hoidva Rootsi kirjastusega on sõlmitud leping, mille kohaselt Vanemuine saab ooperit etendada vaid kolm korda.
«Aga ma rääkisin täna kirjastuse esindajaga, et kuna tulemus on väga võimas, on meil vaja vaadata, kas me saaksime seda projekti laiendada ja veel kuskil hiljem mängida,» ütles Peterson.
Plaanilised kaks ülejäänud etendust on Vanemuise mängukavas 11. ja 25. aprillil. Alatskivi lossi Eduard Tubina muuseumisse on aga suur põhjus minna 31. mail, sest sel päeval saavad seal vaatamisküpseks helilooja ja tema abikaasa vahakuju.

Arvamus

Sonja Lehtonen-Ayikar
Muusikateadlane

Lavastuses on asju, mida ma ei oodanud ja mis on vastuolus mu oma tõlgendusega sellest teosest. Ma pole praegu veel päris kindel, kas kõik mulle meeldis või mitte, kuid kindlasti oli lavastajal mingi põhjus, et ta just niimoodi lavastas.
Aga solistid – nad olid kõik suurepärased, ei pidanud pettuma! Seda oli ka oodata, sest olen neid kõiki kuulnud.

Eino Tubin
Helilooja poeg

Lavastus on dramaatiliselt väga õnnestunud, aja möödumist lihtsalt ei märganud, sest kõik läks nii kiiresti. Muusikalist poolt ja eriti soliste saan ainult kiita.
Vanemuises on «Reigi õpetaja» lavale pandud veidi teistmoodi – lõpust on paigutatud üks osa algusesse. Aga see aitab dramaatikat tõsta. Mulle tundus see esmalt võõras, kuid pärast sain ma aru lavastaja ideest. Ka filmides võetakse lõpust üks jupp, mis aitab lugu selgitada, see on tavaline filmivõte.