fbpx

Aljona Anohhina raputab Eesti teatrit


Andres Laasik, Eesti Päevaleht

Äsja sai noorel venelannal Aljona Anohhinal Vene teatris valmis lavastus “Palat nr 6”, mis on teatri selle hooaja seni suurim õnnestumine, kiidab Andres Laasik.

Peagi tuleb samas teatris välja tema uus lavastus, järge ootab töö Vanemuises. Venekeelse meedia autoriteetide hinnangul on just Tšehhovi “Palat nr 6” dramatiseeringu lavastus kuldmuna, mis paistab pärast remonti taasavatud Vene teatri mängukavas kõrgkultuurse magnetina.

“Õnnitlesin Vene teatri peanäitejuhti, et tal õnnestus andekas noor lavastaja siia tööle valida,” ütles teenekas teatrikriitik Eteri Kekelidze. Moodsas teatrikeeles lavastus koos peaosaliste suurepäraste rollisooritustega on see, mis paistab terve Tallinna teatripildis tähelepanuväärne.

Veel selle aasta sees tuleb sealsamas välja Eestiski mängitud vene autori Aleksandr Volodini näitemäng “Kallimaist ei lahkuta!”, kus teeb kaasa tänavu Moskvas teatrikooli lõpetanud noori.

Suvel Vanemuisesse

Vanemuise teater ootab noort vene lavastajat järgmisel suvel, mil algavad Viktoria Nikiforova näitemängu “Jooksvad kulud” proovid. Esietendus jääb tulevasse oktoobrisse.

““Jooksvad kulud” on moodne näidend rahast ja seal vaadeldakse ühiskonda haaranud pragmaatilist rahakultust armutul moel,” iseloomustas Vanemuise kirjandustoimetaja Sven Karja, kes on ka “Jooksvate kulude” tõlkija. Vanemuise teatrisse soovitas Aljona Anohhinat Peterburi tuntud teatrikriitik Marina Dmitrijevskaja, kes märkas noort lavastajat juba teatrikoolis.

Vanemuise draamajuhti Sulev Teppartit oli näha Vene teatris tüki “Palat nr 6” esietendusel. Tema etendusejärgsest rahulolevast näost võis lugeda välja kindlat tahet meelitada noor ja andekas lavastaja oma teatrisse tööd tegema.

Teatrikool on Aljona Eestisse sattumise põhjus nii või teisiti. Ta sattus koolis lavastamist õppides tegema koostööd Moskva Kunstiteatri teatrikooli tudengitega, keda seal kutsuti “eestlasteks”, sest see oli Tallinnast sinna õppima saadetud kursus. Valmis rumeenlase Mihail Sebastiani näitemängu lavastus “Nimetu täht”, mida peeti Moskvas õnnestumisena enamaks kui tavalist koolitööd.

“Nad on mulle väga lähedased. Proovi ajal kasutame oma salakeelt, saame asjadest aru ilma neid välja ütlemata,” ütleb Anohhina Vene teatrisse tulnud noorte näitlejate kohta, kellega ta tutvus teatrikoolis ja sai diplomi samal aastal. Loomuliku jätkuna tuli kutse tulla Vene teatrisse lavastama.

Tšehhovi jutustuse “Palat nr 6” teatrilavale toomise mõtet on noor naine endas kandnud mõnda aega. “Olen väga tänulik, et teatri juhtkond lasi mul selle lavastuse siin teha. Et usaldati,” ütles Anohhina. Ka on ta väga tänulik pearolli, doktor Gromovit mänginud Eduard Tomanile. “Ma sain aru, et ta pole harjunud proove nii tegema, nagu tegime meie. Aga ta tuli kaasa. Toman on vapustav näitleja, kes võib mängida välja paradoksaalseid nüansse.”

“Palat nr 6” lavastusse loodud maskuliinsete naljade kohta ütleb lavastaja, et nendeks on ta saanud innustust oma õpetajalt, tuntud lavastajalt Kama Ginkaselt. “Mis tahes teatrilavastus on ilma huumorita halb, õpetas meile Ginkas koolis. Paradoksidest sünnib iroonia ka kõige traagilisema aine juures,” ütles noor lavastaja.

Praegu ennast üles upitada püüdva Vene teatri trupis näeb noor lavastaja vastuolusid. “Siin jätab näitlejate tehniline vorm soovida. Trupp on taseme ja loomelaadi poolest kirju. Ent siin on tohutu töötahe, millist ma pole kohanud kusagil mujal.”

Enne Vanemuise teatrisse asumist peab Aljona Anohhina tegema ära töö Peterburi Maria teatris. Valeri Gergijevi ärgitusel kirjutasid kolm tänapäevast vene heliloojat lühiooperid Gogoli ainetel. Neist lühiooperitest valmivad Maria teatri lavastused, millest ühte Aljona Anohhina lavastama lähebki.

Aljona Anohhina •• Sündinud Habarovskis (Kaug-Ida) sõjaväelase perekonnas •• Lõpetanud 2006 Moskva Kunstiteatri juures asuva kooli lavastaja erialal •• Teinud Moskvas lavastusi Moskva Kunstiteatris ja teatris Teatr.doc