Loe

Armastus jääb ajavoos endiseks

Raimu Hanson, Tartu Postimees

Raimu Hanson, Tartu Postimees

Prantsuse helilooja Jules Massenet kirjutas ooperi «Manon» 19. sajandil. Vanemuises esietendub see nüüd nii, et peategelaste kasutada on 21. sajandi asjad, nagu mobiiltelefon ja tasakaaluliikur.

125 aastat tagasi Pariisis esietendunud loos on tähelepanu all armastus, mille kese on nägus noor naine Manon ja tema ümber tiirlevad mehed.

Armastus ei ole vahepealsete aastakümnete kestel olemuslikult muutunud, põhimõtteliselt uusi esemeid on aga küllaga juurde tulnud. Neid on pakkunud solistide kasutada ooperipubliku tähelepanu ärksana hoidmiseks lavastaja Marko Matvere.

Lavastaja draamast

«Temaga on väga huvitav koos töötada, sest draamalavastajate ja -näitlejate stiil erineb tavaliste ooperilavastajate stiilist,» ütles Mati Kõrts («Ma­nonis» rikkur Guillot de Mor­fontaine). «Ta nõuab rohkem dünaamikat ja tegutsemist, oleme sellega palju tööd teinud.»

Tasakaaluliikur ehk segway-liikur on Mati Kõrtsi jalgade all esimest korda. Sõitma õppis ta kergesti, sest ta on mitmete masinatega sinasõber lapsepõlvest saati.

«See on juba teine ooper, kus ma olen laval ratastel,» lisas ta. «Esimene kord oli «Faustis» vist 1997, kui ma sõitsin rulluiskudega.»

Ooperi nimitegelase osas oli eilses peaproovis Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia klassikalise laulu erialal 2007 lõpetanud Kädy Plaas. (Esietendusel laulab praeguse kava kohaselt Alla Popova; maikuus on etendusi, kus nimiosas on Svetlana Trifonova Peterburist.)

Manoni suhted meestega ärgitasid sopran Kädy Plaasilt küsima, kes see Manon õigupoolest on, kas lihtsameelne või kergemeelne või hoopis kuidagi kolmandat moodi meelne neiu.

«Manon on väga noor. Sellest tingitult ta ei tea ka ise päris täpselt, kes ta on. Ma arvan, et ta otsib iseennast,» ütles sopran. «Kindlasti meeldib Ma­no­nile lõbu ja kõik, mis käib kaasas hea eluga – raha ja seltskondlik positsioon. Lõpuks võidab armastus ja viib ta hukatusse.»

Türgi tenor

Esimest korda kohtusid tasakaaluliikuriga ooperi proovide ajal nii Manoni osatäitjad kui ka Manoni armastatu ševaljee Des Grieux´ osas Deniz Leone. (Maikuus saab seda osa kuulata ka leedulase Kristian Benedikti esituses.)

Kuidas ševaljee Des Grieux´ osa loomine Tartus edeneb? Türgimaal Izmiris sündinud ja viimased kaheksa aastat Itaalias Veneetsias elanud tenor vastas itaaliakeelse sõnaga bene – hästi.

Sama sõnaga märkis ta ka koostöö laabumist Manoni kehastajate ja kogu trupiga.

Lavastuse muusikajuht ja dirigent Lauri Sirp kinnitas, et 19. sajandi ilusa muusikaga loole ei ole väline tänapäevastamine ja mõningane kärpimine sisulisi muudatusi kaasa toonud. «Manon» on endiselt viies vaatuses, mida Vanemuise väikeses majas etendatakse kahe vaheajaga. Esietendus on 9. aprillil.

«Manoni» esitatakse originaalipäraselt prantsuse keeles. Eestikeelne tõlge ilmub lava kohale tulikirjas.

08.04.2009