Muusika tantsib lavastuses kaasa


Vanemuise väikses majas tuleb esitamisele kümme helitööd, mille autor on Lepo Sumera (1950–2000). Lavastaja Teet Kask soovib, et muusika oleks laval võrdväärse partnerina 11 tantsijaga.

Alguses tantsijana ja hiljem lavastaja-koreograafina tegutsema asunud Teet Kask rääkis, et ta on tundnud, nagu jääks alati midagi vajaka, kui ta tahab tantsuga muusikat lihtsalt visualiseerida, muuta nähtavaks.
Ta leidis tee, kuidas jagada muusikaga sama ruumi, nii et heliteos oleks temaga partner, kellega ta suhestub ning keda austab ja paneb tähele. «Ja partnerit on laval vaja alati tähele panna,» ütles ta.

Lepo Sumera muusika on Teet Kaske köitnud juba aastaid, nii et ta tunneb seda hästi. Vanemuises lavastust «Go-mäng kahele» välja tuues tuli tal aga ka tundma õppida tantsutruppi. Ta on lavastamisel aluseks võtnud enda loodud meetodi «Tantsija kui meetod». Tulemuseks on tantsija individuaalsust arvestav ja arendav koreograafia. Sealjuures on tema sõnul kõige olulisem tantsija suhestumine igasse liigutusse ja muusikasse. «Kui tantsija ei suuda suhestuda, ei ole ükski liigutus midagi väärt,» ütles lavastaja.

Vanemuislastele koreograafia loomisel leidis ta kõigepealt neist igaühe juurde tee, et aru saada, millised on tema väärtused elus ja kuidas ta üldse mõtleb. Seejärel vaatas lavastaja, kuidas tantsija teeb proovi ja kuidas ta tantsib näiteks mõnes teises lavastuses. Ja siis järgneski etapp, kus Teet Kask läks tantsijaga lavale, olles eelneva analüüsi põhjal juba välja töötanud talle erilised ülesanded. «Nendest hakkaski kujunema koreograafiline tekst,» ütles lavastaja-koreograaf.

Lavastuse pealkirjas «Go- mäng kahele» tähendab go iidset lauamängu. Teet Kase sõnul on see intellektuaalne mäng ühtlasi harmooniakunst, mille kõrgemaks astmeks on mängija tahtlikult endale loodud napp kaotus ja partnerile kingitud võiduvõimalus.

Tantsijate kõrval tulevad lavale helilooja Lepo Sumera tütred: pianist Kadri-Ann Sumera ja viiuldaja Eva-Maria Sumera.
Kadri-Ann Sumera sõnul on lavastaja tabanud hästi muusika olemust. «Põhjamaine valulik üksilduse ja igatsuse teema, millegi poole püüdlemine ja samal ajal sellest enese eemale hoidmine, privaatsuse ja koosolemise igavene võitlus on minu meelest selles lavastuses päris hästi õnnestunud,» ütles ta.

Ka Eva-Maria Sumera kiitis lavastajat ja tantsijaidki. «Igaüks neist on hingeliselt alasti laval, ja kui nad ei oleks, siis see asi ei toimiks. Kõik peab olema tantsijate poolt äärmiselt vahetu, nad peavad ise kõike väga tugevalt läbi tunnetama,» ütles ta. «Neil tuleb see hästi välja.»

Õed Sumerad, nagu ka tantsijad, on kontrastsusele ja geomeetriliste vormide mängule põhinevates kostüümides, mida looma on vabakutselist stsenograafi Madis Nurmsi inspireerinud möödunud sajandi alguse avangardistide tööd.
Esietendus on laupäeval Vanemuise väikeses majas, kus samal päeval avatakse Madis Nurmsi loodud lavakostüümide näitus.