fbpx

Igavikku püüdmas


Infobaitidest ülitihedal ajajärgul, kus kõikvõimalikud ahvatlused segunevad keskkonna-, majandus- ja inimkogukondade kriisidega, on suurimaks kingituseks rahu ja tasakaal. Et üldse aru saada, mida üksikisik tunneb, vajab, ihkab ja mis hea, et omaks kutsuda, mis halb, et hüljata. Nii on Vanemuise balletis «Lageda laulud» kokku saanud koreograaf Wang Yuanyuani tantsutekst, Emily Brontë luule, Tõnu Kõrvitsa muusika […]

Ood paberile


Selle sügise Vanemuise lastelavastus “Virvarr” korjab kokku armastatuimad muinasjutud ning asetab need erakordselt mängulisse võtmesse. Üle aastate taas lastetüki lavale toonud Jüri Lumiste tõdes, et vaatamata pikale pausile on žanr talle alati sümpaatne olnud. Kuigi Teatri Kodu kammerlik õhkkond soodustab lugude jutustamist, ei soovinud vanameister sellega piirduda. “Minus on mingi vana igatsus paberi järele See […]

Ka mäed võivad olla lagedad


Värsket balletti vaatama minnes valdab Vanemuise poole kõndijaid mõnus ootusärevus. „Lageda laulud” on Tõnu Kõrvitsa üks armastatumaid teoseid, mille karged, ent romantilised kõlad on Eesti publikule sügavale hinge läinud. Ainuüksi sel aastal on muusikaarmastajad näinud Marianne Kõrveri samanimelist portreefilmi Tõnu Kõrvitsast ja tunnistanud teose edukat ettekannet New Yorgis Carnegie Hallis. Rääkimata „Lageda laule” juba varem saatnud edust: […]

Lageda laulud – Vanemuine


Alati kui Vanemuine Tallinnat külastab, ei saa jätta võimalust kasutamata, et minna Tartu artiste vaatama-uudistama! “Don Juan“, mida pean oma viimase paari aasta suurimaks balleti”lavastuse”elamuseks, etendati samuti Estonia-külalisena. Külalisetendustega tundub, nagu see paneks tegijatele erilise vastutuse õlgadele. Tuleb ju “esindada” Vanemuist… Sedapuhku siis balleti, ooperikoori ja keelpilliorkestri sümbiooslavastus, Eesti helilooja Tõnu Kõrvitsa ja Hiina lavastaja-koreograaf […]

Vanemuise balletijuht: Wang Yuanyuan on pannud trupi oma keha täiesti teistmoodi valdama


Tõnu Kõrvitsa kooritsükkel “Lageda laulud” andis inspiratsiooni Pekingi tantsuteatrile ja Hiina lavastajale Wang Yuanyuanile, kes tõi selle välja Vanemuises ja hoopiski balletina. “Kõigepealt ta tõi endaga kaasa oma kultuuriruumi. Natuke on selles koreograafias ka rahvuslikku omapära, mis on hästi peenelt tajutav. Eriline distsipliin. Keha absoluutselt teistmoodi valdamine, mida meie trupp ja ma arvan, et Eestis […]

Loodus haarab endasse nii meil kui Hiinas


Tumedast poeesiast võrsunud tantsuetendus toob Vanemuise lavale Hiina Rahvavabariigi pikaajalise kogemuse. Ballett „Lageda laulud“ baseerub Tõnu Kõrvitsa samanimelisel kooritsüklil, see aga omakorda inglanna Emily Brontë gootilikul luulel, mis kannab endas õrnu looduskujunditesse tõlgitud hingeseisundeid. Seetõttu polegi ehk nii imekspandav, et lavastajaks just rahvusvaheliselt tunnustatud Hiina koreograaf Wang Yuanyuan sattus. „Tõnu muusika Yuanyuanile (hiinlastel eelneb perekonnanimi […]

Hiinlanna lavastab eestlase loodud muusikaga balletti


Vanemuise suure maja koridorides ja saalis on sel aastal ja eriti nüüd, selle hooaja algusest saati tihtipeale kuulda hiinakeelset jutuvada. Pekingi tantsuteatri kunstiline juht Wang Yuanyuan vestleb oma kolleegidega, kes on tulnud Hiinast lavastama Tõnu Kõrvitsa tsüklit «Lageda laulud» segakoorile ja keelpilliorkestrile. Esietendus on laupäeval. Lavastaja-koreograaf Wang Yuanyuan ütles, et toob «Lageda laulud» Vanemuises publiku ette nüüdistantsulavastusena. Tõnu […]

Juubilar ristab mõõga tuuleveskiga


Vanemuise ballett «Teravmeelne hidalgo don Quijote La Manchast” pöördub vesternirütmis tagasi legendaarse Don Miguel de Cervantes Saavedra originaalkangelase eripärade juurde. 40 aastat Vanemuises tantsinud Aivar Kallaste 60. sünnipäevale pühendatud tükk jõuab saatuse tahtel rahva ette just tema lemmik- ehk väikses majas. „Siin kummitab – õhtutundidel kuuleb imelikke samme ja uksepauke pidevalt. Ei teagi, kas on mõni ehitusmees sisse […]

Hiina lavastustiim toob Vanemuise lavale uue tantsulavastuse


Sel laupäeva kell 19 esietendub Vanemuise suures majas Wang Yuanyuani ballett «Lageda laulud» Tõnu Kõrvitsa muusikale. «Lageda laulud» on Tõnu Kõrvitsa üheksaosaline tsükkel koorile ja keelpillidele. Tekstina kasutatud Emily Brontë’i pea gootilikult tumeda poeesia, mis siiski kannab endas õrnu looduskujunditesse tõlgitud hingeseisundeid, on valinud ja tõlkinud Doris Kareva. «Lageda laulude» luule ja muusika tiivustasid Pekingi tantsuteatri koreograafi Wang Yuanyuani looma […]

Eksperimendid elutoas ehk Iseennast peeglist vaadates


Vanemuises 21. septembril esietendunud Tiit Palu komöödia «Tere, kallis!» vaatamisel tekivad seosed Edward Albee näidendiga «Kes kardab Virginia Woolfi?». Julmade armastuse-vihkamise mängude asemel sukelduvad tegelased aga iseenese unustatud hingesoppidesse ja salaunistustesse, et leida uuesti ennast ja armastust teineteise vastu. Laval on ühe abielupaari elutuba. Neile tuleb külla mehe õde oma uue sõbraga. Enne külaliste saabumist […]

Uues kodumaises komöödias selgub, et armastus on siiski olemas


Täna kell 19 esietendub Vanemuise väikeses majas Tiit Palu lüüriline komöödia «Tere, kallis!». «Mulle on lähedane naer läbi pisarate, lood, kus on naeru, aga ka melanhooliat ja kurbust,» ütles Palu. Pille ja Viktor on väga korralikud inimesed. Nad teevad kõvasti tööd ja peavad lugu puhkusest. Nad on teineteisega harjunud ega mäletagi enam hästi, mis neid […]

Vanemuise suures majas avati näitus “Vanemuislased kunstis”


Vanemuise suures majas avati näitus “Vanemuislased kunstis”. Teatri 150. hooaja kunstinäitus on pühendatud Vanemuise inimestele. Näitusel eksponeeritud maalidel on kujutatud Vanemuise teatri näitlejaid, muusikuid, tantsijaid ja teisi olulisi teatritegelasi. Väljapanekus on ka teatrimajade vaateid ja teatritööd kajastavaid teoseid. Esindatud on Jüri Šestakovi, Siima Škopi, Ilmar Malini, Helle Vahersalu, Lola Liivat-Makarova, Gustav Raua, Efraim Allsalu, Ivan Sokolovi, Valdemar Väli, Elmar Kitse, Heiki Kübara, Agu […]

Vanemuislased pakkusid kodukohvikuis head ja paremat


Vanemuise ooperisolist Simo Breede peatub koduaia värava juures, avab auto pagasiluugi ja tassib plastkanistrid värskelt pressitud kuldrenetimahlaga garaaži. Sealjuures möödub ta head ja paremat täis lauast, mille taga sel hetkel müüb tema kolleeg Karmen Puis eakate tartlaste paarile Rasmuse viineriplönni ja Pirjo kadentsi. Ooperikohvik on avatud olnud vaid veerand tundi. Ooperikohvik aadressil Viljandi mnt 49 on […]

Vanemuise hooaeg avanes kunstiajaloolise sensatsiooniga


Vanemuise 150. hooaja alustuseks oli kavandatud reedeks ridamisi väiksemaid ja suuremaid sündmusi. Nende hulgast kujunes sensatsiooniliseks teatri suures majas maalinäituse «Vanemuislased kunstis» avamine, sest selle krooniks eemaldati kate Aleksander Vardi pannoolt «Otepää maastik», mille saatus oli aastakümneid teada vaid mõnele üksikule. Vanemuise suure maja jalutussaalis on avatud näitus «Vanemuislased kunstis», mis valmis kunstiteadlase Reet Margi, teatri peakunstniku […]

Vanemuine avas 150. hooaja


Reedel, 6. septembril avas Vanemuise teater oma 150. hooaja balletietendusega “Don Juan”. Juubelihooajal on Vanemuises 12 esietendust – kaheksa draamalavastust, kaks balletti, ooper ja lastelavastus. Pidulik hooaeg toob repertuaari tagasi menukaid lavastusi eelnevatest hooaegadest ja pakub tavapärasest rohkem võimalusi tutvuda teatritegemise telgitagustega. Draamažanri uue hooaja esimene esietendus on Tiit Palu lüüriline komöödia “Tere, kallis!” (21. septembri Vanemuise väikeses majas). Kohe pärast seda, 26. […]

Teater Vanemuise juht Kristiina Alliksaar: vaid taevas on piiriks, selles majas on võimalik teha kõike!


Teater Vanemuine avab sel reedel oma 150. hooaja. Raadio Elmar saates «Päevapüüdja» käis külas teatri uus juht Kristiina Alliksaar, kes rääkis eesoleva juubelihooaja parimatest paladest. Teater Vanemuine uus juht Kristiina Alliksaar on hariduselt küll majanduse taustaga, kuid teatri vastu on tal suur huvi olnud juba aastakümneid. «Teatri pisik on minu sees juba üsna lapsest saadik. Oleme vanematega meenutanud, et Eesti Televisioon näitas kunagi […]

Iiri klassika avab narkomaiast pereema


Sügavalt isiklik perekonnatragöödia leiab Vanemuise väikses majas kogu kibedusele vaatamata jõudu ka enese üle nalja heita. Maailma draamaklassiku Eugene O’Neilli tippteose “Pikk päevatee kaob öösse” toob tartlaste ette külalislavastajana riigikogu liige Üllar Saaremäe. “Kuna Iiri-lembus on mul sees juba ammustest aegadest ja kuulsin, keda mulle näitlejatest rollidesse pakutakse, siis pikka mõtlemist polnud,” viitas 21 aastat […]

Vanemuise sümfooniaorkester mängis Kassitoomel tuhandetele muusikasõpradele


Täna õhtul andis Kassitoomel tasuta kontserdi Vanemuise sümfooniaorkester. Teoks sai Tartu aasta võimsaim klassikalise muusika vabaõhukontsert. Vanemuise sümfooniaorkestri esituses kõlas seal mitmete tuntud heliloojate looming. Põhirõhk oli kontserdil just orkestrimuusikal. Ürituse korraldamiseks saadi inspiratsiooni kontsertidest, mis leidsid aset 20. sajandi esimesel veerandil teatrihooaegade vahel ja mida tollal nimetati aiakontsertideks. Traditsiooni taaselustas endine Vanemuise teatri juht […]

Kassitoomel kõlavad tantsud oopereist


Juba pühapäeval saab Kassitoome orus teoks Tartu aasta võimsaim klassikalise muusika vabaõhukontsert. Vanemuise sümfooniaorkestri esituses kõlab seal mitmete tuntud heliloojate looming. Põhirõhk on kontserdil just orkestrimuusikal. Vana tava äratati ellu Ürituse korraldamiseks saadi inspiratsiooni kontsertidest, mis leidsid aset 20. sajandi esimesel veerandil teatrihooaegade vahel ja mida tollal nimetati aiakontsertideks. Traditsiooni taaselustas Vanemuise teatri endine juht Paavo Nõgene […]

Kõige parem komöödia tragöödiate seas


Igasugused reeglid saab lõdva randme põhimõttel jaotada kaheks, analüütilisteks või sünteetilisteks, selle alusel, kas püütakse midagi reguleerida või seletada. „Nii tuleb kirjutada, sest selline on reegel“ või „Reegel on selline, sest niimoodi kirjutatakse“. Laps teab ka, et et-i ette pannakse koma, aga kui kuulata inimesi kõnelemas, siis paistab, et tuleks panna hoopis et-i järele: „Ma […]

Subjektiivne nihe seoses «Kirvetüüga»


Vanemuise teatri lavastaja Ain Mäeotsa setu- ja võrumeelne ning -keelne teatritegevus on praeguseks nimetustelt ja kaalult päris muljet avaldav. Ümmarguselt 20 aasta jooksul, mil on valminud lavastused Kauksi Ülle, Jan Rahmani, Aapo Ilvese, Ott Kiluski jt koostöös, on Mäeots n-ö Kagu-Eestit lavastades end selles piirkonnas (lisame siia ka Lõuna-Eesti pealinna Tartu) üsna monopoolsesse olukorda sättinud. […]

Pärnaka paeluv “Kirvetüü” Taaralinnas: külaelu, pained ja traumad


Võrumaalt pärit ja Pärnu vabakoolis õpetava Ott Kiluski setukeelne näidend “Kirvetüü” pälvis Eesti teatri agentuuri 2017. aasta näidendivõistlusel esimese koha. Tõsielul põhinevat näidendit mängitakse juulis veel viiel korral Vanemuise suvelavastusena Tartu Kammivabriku sündmuskeskuses. Kiluski “Kirvetüü” on traagi­line musta huumorit tulvil lugu ühe Setumaa küla sündmustest 1990ndate alguses. Näidendist jääb kõlama idee, et lapsepõlves toimunud traumaatilised […]

Dementsus elu suurenduspeeglina


Öeldakse, et kellel on peos haamer, kipub nägema kõike naeltena. Lähedane, tihe ja pidev kokkupuude dementsusega avas mulle Vanemuise loo don Quijotest mitte hullumeelsuse, vaid Alzheimeri sündroomi kaudu. Leidlik ja tempokas lavastus. Enne kui jõuan don Quijote abiga mõtiskluseni dementsusest kui inimloomuse suurenduspeeglist, tunnustan lavastusmeeskonda leidliku ja tempoka lavastuse eest, kus on, nagu Cervantese romaaniski, naeru […]

Kirvetüü – Vanemuine


Ükskõik kuidas ma ka ei mõtle seda teksti siin alustada, ikka on tunne, et ei suuda väljendada elamuse suurust, mille sain “Kirvetüü”d vaadates. Seda kõike ühelt teatrietenduselt saada, oli võimas ja seda oli palju! Tegemist on lavastaja Ain Mäeotsa poolt tellitud, Ott Kiluski kirjutatud näitemänguga, mis võitis Eesti Teatri Agentuuri 2017.aasta näidendivõistlusel esimese koha! Ja […]

„Kirvetüü” toob lavale 1990-ndate mahlaka koleduse ja painava raskuse


Ain Mäeotsa lavastusest jääb kõlama eesti rahva vintskus ja väsimatu vastupidavus. Kui režissöör Triin Ruumeti linateos „Päevad, mis ajasid segadusse” (2016) mõne aja eest üle-eelmisesse kümnendisse kartmatult tagasi vaatas, äratas see publikus äkilise nostalgiapuhangu – isegi neis, kelle sünniaasta jääb alles möödunud sajandi lõppu. Neoondresside ja vaibakloppimismuusika laine, mis ka mujalt (pop) kultuurist tuge sai, […]

Need ilustamata 90ndad


Ott Kiluski näidendil põhinev «Kirvetüü» täiendab Vanemuise ja Ain Mäeotsa setuteemaliste lavastuste rida ning pakub sissevaadet 1990. aastate Eesti äärealasse, kus pannakse proovile tegelaste kohanemisvõime kiiresti muutuvate ühiskondlike oludega. Üheksakümnendaid taaselustatakse viimasel ajal üsna esinduslikult. Teemanäitused, muusikaüritused, retropeod ja tänavastiil tõestavad, et see aastakümme on jälle moes. Kõige meelelahutusliku kõrval on aga mäletamist väärt ka tollane pahupool: […]

Ain Mäeots lavastusest “Kirvetüü”: kõik see, mis mujal toimub, peegeldub ühes väikeses külas


Tartus esietendus 27. juunil Vanemuise teatri suvelavastus “Kirvetüü”, mis jutustab väikesest Setomaa kogukonnast, mis pärast Eesti taasiseseisvumist oma jätkusuutlikkuse eest peab seisma. Ott Kiluski näidend “Kirvetüü”, mis põhineb tõsielusündmustel, võitis Eesti Teatri Agentuuri 2017. aasta näidendivõistlusel esimese koha. Musta huumoriga pööraseid 90ndaid kirjeldavat lavastust mängitakse Tartu kammivabrikus. Lavastaja Ain Mäeotsa sõnul kirjeldas setode olukord ka […]

Teatrikunstnik Iir Hermeliin: „Ma pole nii rabavalt koledat kujundust kui „Kirvetüüle“ kunagi varem teinud.“


„See tükk nägi alguses jube lihtne välja – täiesti süütu ning ei olegi midagi erilist vaja,“ naerab lavastuskunstnik Iir Hermeliin, kelle kujundatud hiigellavaruumis esietendub täna õhtul Vanemuise teatri suvelavastus „Kirvetüü“. „Kui veel selgus, et teeme seda Tartus, mitte Setumaal, käisin seda kohta Estiko Kammivabrikus vaatamas ning kogu apokalüptiline trööstitus oli sellesse ruumi juba sisse kirjutatud. Arvasin, et […]

KULTUURIBIIT | Lavastaja Ain Mäeotsa playlist

Kultuuribiidi rubriigis jagab seekord muusikat lavastaja Ain Mäeots, kes tõi Tartus Kammivabriku sündmuskeskuses lavale Ott Kiluski 2017. aastal näidendivõistluse võitnud setukeelse tumeda loo “Kirvetüü”. Eile Vanemuise suvelaval (Teguri 28A) esietendunud näidend räägib Eesti väikeküla elanike ausa ja inimliku loo, millest ei puudu lopsakas ja kohati valus huumor. Mäeotsa põhjandab oma muusikavalikut nii: “Kõigepealt aus ülestunnistus: mul puudub […]

Trööstitu lavalugu toob vaatajate ette krooni aja alguse ilustamata elu


Kui lavastaja Ain Mäeots oli läbi lugenud Ott Kiluski raamatu «Veidrikud ja võpatused», tegi ta autorile ettepaneku kirjutada näidend, mille tegelased elavad 1990. aastate alguse Setumaal. Nii valmis «Kirvetüü», mis täna tuleb Vanemuise suvelavastuse esietendusena vaatajate ette Kammivabriku sündmuskeskuses. «Tükk on kohati julm, vägivaldne ja ka ropp, aga elu oligi selline,» ütles lavastaja. Külanaised, keda […]

Mäeots: Kiluski “Kirvetüü” on pööraselt naljakas ilma nalja tegemata


Tartus Kammivabrikus esietendub Vanemuise suvelavastus, Ott Kiluski näidend “Kirvetüü”, mis räägib setu keeles 90. aastate Eesti väikeküla elanike ausa ja inimliku loo. Lavastaja Ain Mäeots ja näitleja Andres Mähar rääkisid Klassikaraadio saates “Suvila”, et Kiluskil on õnnestunud tabada inimese olemust kõikide kantide pealt ja kirjutada pööraselt naljakas tükk ilma päriselt nalja tegemata. “Hea tüki esimene tunnus on […]

Armastust tõrjudes petame ainult iseennast


Ballett «Armastuse tango» tugineb Gabriel Garcia Márqueze romaanile «Armastus koolera ajal» ja süžeeliin räägib kahest kunagisest armunust, kes kohtuvad uuesti naise abikaasa matustel ja tajuvad, et kogu nende senine elu on olnud mõttetu, sest nad on tõrjunud armastust ning tulemuseks on olnud tühi elu. «See ballett on väga lähedal sellele, mida mina kujutan ette balleti […]

„Romeo ja Julia” taassünd Vanemuises ja Estonias


Pilk ajalukku I: „Romeo ja Julia” tõlgendustest muusikateatris1 „Romeo ja Julia” teema jäävuse saladus seisneb selles, et see puudutab romantiliste unistuste süvahoovusi. Shakespeare’ilik tragöödia elas juba enne selle loojat ja elab edasi ka pärast tema surma, täpselt nii, nagu see tragöödia kuulutab surematuks kirgliku armastuse. Loo sügavaim tragöödia on selles, et isegi surm ei suuda […]

Vanemuise väikeses majas jõuab lavale tantsuvestern


Vanemuise väikeses majas esietendub 6. juunil heroiline tantsuvestern vähese muusikaga “Teravmeelne hidalgo don Quijote La Manchast”. Lavastus põhineb Miguel de Cervantese armastatud romaanil, kus põimuvad unistused, ideaalid, seklusiha, nõdrameelsus ja naiivsus. Lavastaja Katrin Pärn ütles “Aktuaalsele kaamerale”, et enamasti on Don Quijote kuju esitatud õilsa ja ülla kangelasega, kelle kujutlusvõime on elavam ülejäänud inimeste omast. Tema […]

Vanemuislane Aivar Kallaste võitleb oma 60. sünnipäeval tuuleveskitega


Vanemuise balletitantsija Aivar Kallaste saab täna 60-aastaseks. Seepärast pole ime, et just täna esietendub teatri väikeses majas Cervantese romaanil põhinev tantsulavastus «Teravmeelne hidalgo don Quijote La Manchast», milles ta tantsib peaosas. Aivar Kallaste (pildil) vastas küsimustele eile enne peaproovi. Kui töömahukas ja keeruline on kuulsa kurva kuju rüütli ja tuuleveskitega võitleja don Quijote osatäitmine võrreldes […]

Aivar Kallaste: trepil võtan kaks astet korraga


Teater. Muusika. Kino juuninumbris: Kaja Kannu intervjuu juubilar Aivar Kallastega, kes 6. juunil saab 60. Ootan Aivar Kallastet TMK toimetusse Pika ja Voorimehe tänava nurgal, ta läheneb kiirel sammul, samal ajal kõneldes: Ma eksisin ära, pöörasin oma esimese kooli poole — kas ehk siiani harjumus sees? Kuidas me siis suhtleme: “teie”, “sina”, “meie”? Arvan, et […]

Suurejooneline lõppkontsert


Vanemuise sümfooniaorkester lõpetas oma 2018/2019. aasta hooaja suurejoonelise kontserdiga 10. mail Vanemuise kontserdimajas. Suurejooneline oli nii kava ülesehitus, muusika ise kui ka esitus. Kava oli koostatud väga hästi, tekkisid nii geograafilised, poliitilised, kronoloogilised kui ka sümbolistlikud konnotatsioonid. Selline lisafaktor annab muusika kuulamisele ja laval toimuva vaatlemisele alati palju juurde. Kontsert algas eesti helilooja teosega, millele järgnes […]

Ortodoksne Eugene O’Neill Vanemuises


Eesti teatri suhe Ameerika näitekirjaniku Eugene O’Neilli dramaturgiaga on teatavasti pikk ja põhjalik ning menunäidend „Pikk päevatee kaob öösse” pole selles reas mingi erand. Alates 1970-ndatest on O’Neilli lähikondlastest inspireeritud perekond Tyrone väisanud Eesti teatrite püünesid lausa igal kümnendil. Oma sünniaasta tõttu ei saa ma neid küll võrrelda, aga julgen väita, et Üllar Saaremäe tõlgendus […]

Arvustus. Saalomoni ring — Brechti kõõritusefekt, loomalikult!


Jutt Teater. Muusika. Kino mainumbrist: Mihkel Kunnus arvustab Tiit Palu lavastust “Kaukaasia kriidiring” Vanemuises. Bertolt Brecht, “Kaukaasia kriidiring”. Lavastaja ja dramaturg: Tiit Palu. Tõlkija: Laur Kaunissaare. Kunstnik: Eugen Tamberg. Helilooja: Gija Kantšeli. Muusikajuht: Ele Sonn. Valguskunstnik: Margus Vaigur (Endla). Videokunstnik: Janek Savolainen. Osades: Marian Heinat, Merle Jääger, Piret Krumm,Aivar Tommingas, Andres Mähar, Karl Laumets, Ott Sepp, Jaanus Tepomees, Reimo Sagor ja bänd. Esietendus 23. II 2019 Vanemuise suures majas. Paluks alljärgnevat teksti mitte pidada […]

Lootus targast hommikust


Vanemuise „Pikk päevatee kaob öösse“, autor Eugene O’Neill, tõlkija Mati Soomre, lavastaja ja muusikaline kujundaja Üllar Saaremäe, kunstnik Marion Undusk, valguskujundaja Priidu Adlas. Mängivad Hannes Kaljujärv, Rasmus Kaljujärv, Reimo Sagor, Piret Laurimaa, Veiko Porkanen, Kärt Tammjärv. Esietendus 20. IV Vanemuise väikeses majas. Iiri päritolu ameerika näitekirjaniku Eugene O’Neilli näidendit „Pikk päevatee kaob öösse“ on meie […]

Kohaliku orkestri ühiskondlik mõõde


Vanemuise kontserdimaja on kohalikele professionaalse kultuuri pakkujana Tartu lipulaev. Kuigi Vanemuise sümfooniaorkester on igapäevaselt hõivatud teatritööga, antakse aastas ka mõned orkestrimuusika kontserdid. Pimedast orkestriaugust lava rambivalgusesse astumine ei pruugi olla orkestrantidele mugav, kuid on Lõuna-Eesti muusikalise mitmekesisuse säilitamiseks hädavajalik, sest Eesti Riiklik Sümfooniaorkester (ERSO) ei leia just tihti teed Tartusse. Mai lõpus Vanemuises toimuv Jeruusalemma sümfooniaorkestri kontsert on kindlasti üks aasta […]

Birgit Kerb. Kui meelemürkide kuritarvitamine pole suurim probleem peres


„Pikk päevatee kaob öösse“ läheb südamesse ja raputab läbi. See on raske vaatamine, mille puhul püsis algusest lõpuni hinges kurbus pere üle, kellel on nii palju probleeme ja kes omavahel suheldes teevad väga palju vigu. Eugene O’Neilli perekonnadraama põhineb autori enda elul. Nii on näidend osalt kirjandusteos, osalt draamavormis autobiograafia. See on lugu, kus kujutatakse päeva […]

„Elamise reeglid“ – kui miski ei lähe nii, nagu loodetud


Vanemuise lavastus „Elamise reeglid“ on humoorikas lugu, kus jõululõunale kogunenud perekond peab hakkama saama paljudele inimestele tuttava olukorraga: rõõm on pühade ajal sugulastega kokku saada, kuid valmis peab olema ka konfliktideks, sest igaühel on elamiseks oma reeglid. Komöödia teksti autor on Sam Holcoft, kes on hakkama saanud näidendiga, mida on väga põnev jälgida just inimeste psühholoogiliste […]

Lavastus, mille sisustavad artistid


Vanemuise muusikateater on oma viimaste aastate kõrgvormis. Hiljuti tulid just sealt eesti muusikateatri olulisemad õnnestumised, mille hulka lisaksin ka hiljuti esietendunud Puccini „Madama Butterfly“. „Butterfly“ ei ole ehk väliselt nii efektne kui „Sweeney Todd“ või muusikateatri piire sedavõrd nihutav kui „Tulleminek“ – mõlemad Vanemuise lavastused on pärjatud teatri aastaauhindadega, „Tulleminek“ ka Eesti Vabariigi kultuuripreemiaga –, […]

Isalik hällilaul udurikkal ööl


Eugene O’Neilli autobiograafilise põhjaga draamat «Pikk päevatee kaob öösse» (1941) on lavastatud Eestis varem neli korda. Mikk Mikiveri 1971. aasta lavastust ma ei näinud, küll aga järgmisi: Kaarin Raid lavastas «Pika päevatee…» Ugalas 1984, Mikk Mikiver taas draamateatris 1994, diloogias Lars Noréni näidendiga O’Neilli perekonnast «Ja anna meile varjud», Merle Karusoo draamateatris 2008, mängiti Keila-Joa […]

Meestekeskne «Naiste kool»


Priit Strandbergi lavastus «Naiste kool» on Molière’i samanimelise komöödia žanritruu tõlgendus, mille lavastaja on ka tekstitruult lavale seadnud. Naiste hariduse ja kasvatuse asemel on Strandberg asetanud rõhu peategelase eetilistele tõekspidamistele. Ja õnneks ei jää lavastaja ega näitlejad Molière’i vaimukusele alla. Lavastuse fookus on peategelasel Arnolphe’il (Karol Kuntsel), kes on otsustanud abielluda oma kasvandikuga. Naiseks sirgunud […]

Vanemuise särav ooperisolist Rasmus Kull: olen täiesti tavaline keskmine eestlane


Kui üks seitsmekuune meid ei sega, siis olen intervjuuga nõus, ütleb ooperisolist Rasmus Kull. Ja tuleb kohtumisele ajakirjanikuga sülelaps Ilse Mai vankris. Samal ajal lapsega suheldes, teda aeg-ajalt vankrist välja võttes ja siis jälle tagasi pannes, räägib ta lõbusatujuliselt oma tegemistest. «Ma ise arvan, et olen täiesti tavaline keskmine Eesti inimene,» ütleb Rasmus Kull enda […]

Mitte kuigi brechtilik Brecht Vanemuises


Tiit Palu on toonud Vanemuises lavale Bertolt Brechti hilisema loomeperioodi näidendi, Eestis seni mängimata olnud „Kaukaasia kriidiringi“. See näidend on küllaltki põhjalikust Brechti eestinduste valikust seni puudunud, kuid Laur Kaunissaare tõlkes on see nüüd olemas, ehkki mitte veel trükis kättesaadavana. Brechtist on saanud üks XX sajandi teatri müüte, tema loomingust ja ideedest pärineb suur osa tänapäeval iseenesestmõistetavaid teatrinähtusi. […]

Üllar Saaremäe uuest lavastusest: ta on pingeline vaatamine


Vanemuise teatris esietendus Eugene O’Neilli perekonnadraama “Pikk päevatee kaob öösse”. Lavastaja Üllar Saaremäe jäi autori- ja ajastutruuks. Teda paelus näidendi juures isiklikkus, mille autor sinna sisse on kirjutanud. Läbivad teemad on üksteise mitte märkamine, üksteisest mööda märkamine ja ihnus, vahendas “Aktuaalne kaamera”. “Pealkiri ütleb, et pikk päevatee kaob öösse. Me näeme ühe perekonna päeva kulgemist, […]

Hannes Kaljujärv: isa-poja vahelised konfliktid on vajalikud, et neist midagi õppida


Saates “Hommik Anuga” on pühapäeval külas isa ja poeg ehk Hannes ja Rasmus Kaljujärv, kes räägivad oma ajast koos laval ning läbisaamisest üldiselt. Mõlemad tõdesid, et suhted on olnud kord soojemad, kord jahedamad. Hannes Kaljujärv tõdes, et konfliktid on isa-poja vahel isegi vajalikud, sest neist on midagi õppida. Rasmus ja Hannes Kaljujärv on koos laval […]

Lavastajana auhinnatud näitleja Karl Laumets võtab teatris appi keemia


Vanemuise näitleja Karl Laumets sai teatriaasta auhindade jagamisel auhinna selle eest, et on lavastanud «Kalevipoja». Täna tuleb see nüüdsel hooajal Sadamateatris viimast korda vaatajate ette ja saal on välja müüdud, nagu ka peaaegu kõikidel eelmistel kordadel. Intervjuus räägib laureaat lavastamisest ja näitlemisest, aga veidi ka keemiast. Millega seletate oma debüütlavastuse nii suurt publikumenu? Ma loodan, […]

Piret Krumm: “Kalevipoeg” purustas minu jaoks eestlase kuvandi


Teatri aastaauhindade galal tunnustati parima lavastaja preemiaga Karl Laumetsa Vanemuises sadamateatris lavale jõudnud “Kalevipoja” eest. Kultuurisaates “OP+” avasid lavastuse tagamaid Laumets koos näitleja Piret Krummi ja “Kalevipoja” uurija Tõnis Parksepaga. Karl Laumets tõi saates “OP+” välja, kuidas tema hea sõber ja kursusekaaslane Mehis Pihla ütles, et kui Vanemuine ei lavasta EV100 raames “Kalevipoega”, siis on […]

Oma elukutse alandlik teener


Vanemuise ballett tähistas 80. sünnipäeva ja balletijuht Mare Tommingas (59) oma 40. hooaega teatris. «Et balletikunst on nii kaua Vanemuise laval olnud, on suure ja väsimatu töö tulemus,» ütleb Mare. «Süda laulab ja heldib, kui midagi on hästi – 40 teatriaasta jooksul on olnud palju ilusaid hetki, mis annavad jõudu edasi töötada.» Jõuallikad on Marele ka rasked ja kriitilised […]

Eluterve kergemeelsus või küüniline kaabaklikkus?


Läinud laupäeval Vanemuise väikese maja saalis Giacomo Puccini ooperi «Madama Butterfly» järjekordsel esietendusel istudes sain ühtäkki aru, et 21. sajand, mis justkui alles algas ning peaks minu ajale jalgu jäänud arvutuste ja arvestuste kohaselt olema veel päris noor, on tegelikult kestnud juba terve inimpõlve. Ooperimajades pole inimpõlve määramise aluseks mitte niivõrd kaadri vaheldumine trupis, vaid […]

Kaukaasia kriidiring – Vanemuine


Võib vist väita, et käin teatris tihedamalt kui keskmine eestlane… ilmselt ka tihedamalt kui keskmine teatrikriitik… seega teatris satub silme ette harva midagi sellist, mida suuremate või väiksemate mugandustega poleks juba varem ühel või teisel moel näinud. Vanemuise Tiit Palu lavastus “Kaukaasia kriidiring” lõi mind oma erilisusega pahviks! Kõigepealt see “mägi”, mis kõrgub suure saali […]

Headuse kohutav kiusatus


Efektse, aga range stiihiaga stardib Bertolt Brechti «Kaukaasia kriidiring» Vanemuise suurel laval. Kolm alpinisti või abitut inimputukat rühivad mööda kallakut üles. Tuul keerutab lund. Puhkeb gruusia helilooja Gija Kantšeli kütkestav muusika, publikule nägematuks jääva bändi elavas esituses. Lavale astub Jutustaja, elutarga silmavaatega Aivar Tommingas, huulil sõnad ja lauluümin. Valus võltsvõimendus Korraga tunnen teravat pettumusevahku. Sellest […]

„Mulholland Drive“, „Persona“ teine seeria


Vanemuise plaan võtta repertuaari Ingmar Bergmani „Persona“ tekitas kõhklusi. Selle filmikunsti „Mona Lisa“, filmiloo ühe mõistatuslikuma aarde, tõi tagasihoidlikul, ent peenetundelisel ja mõtestatud moel alles kolme aasta eest lavale Tartu off-off-koosluse Must Kast naiskond. Nüüd aga, kui Bergmani 100. sünniaastapäeva sündmuste hoog on raugenud, tormatakse intiimdraamaga lausa Broadwayle, s.t mitte black box’i, vaid vana Vanemuise lavale […]

Eesti teatri aastaauhindade nominendid 2018. aasta loomingu eest


Laureaadid kuulutatakse välja 27. märtsil teatripäeva peol Rakvere teatris. SÕNALAVASTUSTE AUHINNAD Žürii: Jaak Allik, Tambet Kaugema, Piret Kruuspere, Toomas Lõhmuste, Annemari Parmakson, Külliki Saldre ja Liina Tepand. Lavastaja auhind Karl Laumets – „Kalevipoeg“ (Vanemuine). Kertu Moppel – „Väikekodanlased“ (Eesti Draamateater). Andres Noormets – „Midagi tõelist“ (Vanemuine). Hendrik Toompere – „Mineku eel“ (Tallinna Linnateater). Kaili Viidas – „Tsaar Saltaan. Üleküpsenud muinasjutt“ (Emajõe Suveteater). Kunstniku […]

Balletiveteranid meenutavad: süfiliitik ja Paganini, «Esmeralda» ja Ida Urbel


Vanemuise tantsijad esietendasid 80 aastat tagasi, 4. märtsil 1939 «Tantsetenduse», mille üks osa oli selles teatris esimest korda publiku ette tulnud klassikaline ballett «Karnevalisüit». Vanemuine tähistab oma balleti aastapäeva galaetendusega. Selle kunstiala kaheksa aastakümne eredaimad elamused tulid jutuks kunagiste tantsijate ja baleriinide kohvilauas. Ballettmeister Ida Urbeli käe all lavale tulnud «Karnevalisüiti» Pjotr Tšaikovski muusikale dirigeeris […]

Laval möllas tormine ookean ja teisi Vanemuise balletiveteranide meenutusi


Vanemuise balletitrupi endised liikmed kohtuvad juba 26 aastat igal kolmapäeval, et maast ja ilmast, poliitikast teatrini ehk seinast seina juttu puhuda. Seekord tulid teatrikohvikus Shakespeare jutuks nende eredaimad balletielamused minevikust või olevikust. Põhjuseks Vanemuise balleti 80. aastapäev, mida teater tähistab 3. märtsil balletigalaga. Praegune Vanemuise balletitrupi repetiitor-pedagoog Elena Poznjak-Kõlar arvas, et nende kohtumiste põhjuseks on […]

Stalini lemmik rõhub inimlikkusele


Vabariigi aastapäeva eelõhtul esietendus Vanemuise suures majas omal ajal Jossif Džugašvili meelitamiseks loodud mõistutükk, mis riikluse alustalad kõikuma lööb. Ida-Saksa tipplavastaja Bertold Brechti tippteost „Kaukaasia kriidiring“ on siinmail juba ammu lavastada tahetud, ent seni on takistuseks saanud iidne nõue, et 1944. aastal valminud tükki võib esitada vaid kindlas orkestrikoosseisus ja Brechti rahvuskaaslase Paul Dessau muusika […]

Mägedega mõistujutt sõjast, armastusest ja emadusest


Laupäeval esietendus Vanemuises Bertolt Brechti mõistulugu mägede ja lauludega «Kaukaasia kriidiring». Saksa näitekirjaniku, teatriuuendaja ja luuletaja loomingust on varem meie teatrites enim mängitud «Kolmekrossiooperit». Üle 70-aastase teksti nüüd Vanemuise suure maja lavale jõudmine on märgiline mitmes mõttes. Esiteks on see «Kaukaasia kriidiringi» esmalavastus Eestis, teiseks on Vanemuine saanud loa kasutada tuntud helilooja Gija Kantšeli muusikat. Seni on olnud kauane […]

Keset Tartu kaarsilda avati balletiajalugu tutvustav näitus


Tartu kaarsillal avati 25. veebruaril fotonäitus “Tantsides Tartut. Vanemuise ballett 80”, mis vaatab tagasi Vanemuise balleti 80 aastale. Kaarsilla näitusel esitatud tantsufotod pärinevad septembrikuus ilmunud fotoraamatust “Tantsides Tartut”, vahendas “Akutaalne kaamera”. Fotod on valminud fotograaf Maris Saviku, Vanemuise balletijuhi Mare Tomminga ja Vanemuise rahvusvahelise balletitrupi ühistööna. Näitust täiendab kaunis helitaust, kus kõlab muusika tuntud ballettidest […]

Tiit Palu “Kaukaasia kriidiringist”: proovin integreerida teatrit ühiskonnaga


23. veebruaril esietendub Vanemuise teatris Saksamaa näitekirjaniku Bertolt Brechti “Kaukaasia kriidiring”. Brechti üks tuntumaid näidendeid jõuab Eesti teatris lavale esimest korda. “Kaukaasia kriidiring” on lugu teenijatüdrukust Grušast, kes lapsendab kriisiolukorras valitseja lapse ja pühendub tema kasvatamisele, vahendas “Aktuaalne kaamera”. Lapse bioloogiline ema, kes põgendedes lapse hülgab, nõuab teda ohu möödudes teenijatüdruku käest aga tagasi. Kuigi […]

Uusi katsetusi kaasaegse tragöödiaga


Teater. Muusika. Kino veebruarinumbris: Luule Epner tragöödiažanri võimalikkusest ja võimalustest tänapäeva teatris. Ligi kaheksa aastat tagasi tõusis kriitikas üürikeseks ajaks fookusesse küsimus tragöödia võimalikkusest ja vormidest tänapäeva teatris, ajendatuna peamiselt kahest lavastusest, Sofi Oksaneni “Puhastusest” Vanemuises ja Wajdi Mouawadi “Põletusest” Endlas.1 Kui esimene hakkas lavastaja Liisa Smithi käe all kõlama pigem melodramaatilises helistikus, siis teine mõjus […]

Vanemuine on hädas välismaiste balletiartistide elamislubadega


Vanemuise teater palub siseministeeriumilt abi, sest kaks välismaalasest balletiartisti jäid välja 2019. aasta elamisloa saajate hulgast ehk ei saa alates maikuust enam Eestis elada ja töötada. Pikas plaanis teeb teater ettepaneku, et välisartiste saaks värvata sisserände piirarvu väliselt. “Etendusasutused töötavad hooajapõhiselt, mis toob endaga kaasa selle, et artistide vahetused leiavad enamasti aset suvel, uued artistid […]

Selgusid Kultuurkapitali kirjanduse aastapreemiate nominendid


Selgusid Eesti Kultuurkapitali kirjanduse sihtkapitali aastapreemiate nominendid. Preemiate kandidaadid valisid välja kirjanduse sihtkapitali nimetatud žüriid, kes hindasid eelmisel aastal ilmunud tekste 11 kategoorias. Aastapreemiate laureaadid kuulutatakse välja emakeelepäeval, 14. märtsil. Preemiafondi suurus on 52 000 eurot. Põhižürii, kuhu kuulusid Johanna Ross, Doris Kareva, Aare Pilv, Mihkel Seeder ja Piret Viires, valis aastaauhindadele kandideerima viies kategoorias […]

Vanemuise «Persona» kui mannetu koopia filmist


Vanemuine on oma huvitavas teeme-arthouse-filmidest-lavastused-sarjas taanlase Lars von Trieri teose «Laineid murdes» järel pöördunud rootsi hiilguse Ingmar Bergmani poole. Eestis on bergmaniaana viimasel ajal vanameistri suure juubeli tõttu eriti laialt levima hakanud (täitus ju mullu ikkagi sada aastat tema sünnist!): Tartu ja Tallinna väärtfilmikinodes võis nautida Bergmani retrospektiivi, lugeda Loomingu Raamatukogus ilmunud Bergmani tekstivisandeid ja […]

Ain Mäeots: mul on Bergmani vastu eriline kiindumus, aastakümneid juba!


Alles see oli, kui Ain Mäeots tõi Vanemuise teatris lavale Ingmar Bergmani filmi „Fanny ja Alexander” teatriversiooni. Nüüd teeb ta sama Bergmani „Personaga“. „Mul on Ingmar Bergmani vastu tõesti eriline kiindumus, aastakümneid juba!“ tõdeb lavastaja Mäeots. „See algas 1980ndate keskpaigas, kui nägin väikses Võru kinos filmi „Fanny ja Alexander“ ja olin lummatud.“ Pärast seda oli […]

Vaikivas näitlejas hargneb müsteerium


Staarrežissöör Ingmar Bergmani ühe keerukaima stsenaariumi püüab Vanemuine teatrikeelde tõlkida terakese huumoriga, nii et ka tuhmim publik peaks olema suuteline endale jõukohase tera üles nokkima. Lavastaja Ain Mäeots kinnitas, et ametliku klassifikatsiooni kohaselt psühholoogiliseks thrilleriks liigituv teos „Persona“ kuulub mõistatuste sekka, mis tal vere käima panevad. „Mul tekib hasart sellest läbi pureda,“ tõdes ta. „Lisaks on Bergman […]

Persona – Vanemuine


Sõites Vanemuises eile õhtul mängitud esietendusele toimus arutelu, mille käigus sai tõdetud, et kui materjaliks on Bergman, lavastajaks Ain Mäeots, mängimas Ragne Pekarev, Linda Vaher, Marika Barabaštšikova ja Veiko Porkanen, kunstnikuks Kristjan Suits – no sellest peab tulema üks aastale tooniandvaid tipplavastusi! Samas majas nähtud, Mäeotsa lavastatud Bergmani “Fanny ja Alexander” oli mõned aastad tagasi […]

Pidetu ja pingevaba «Persona»


Vanemuise väikeses majas etenduv «Persona» on kahtlemata julge lavastus, mida on raske vaadata paralleele tõmbamata. Ja kuigi Ain Mäeotsa lavastus suudab tekitada vähemalt sama palju küsimusi kui selle lähtematerjal, Rootsi lavastaja Ingmar Bergmani samanimeline film, on lavastuse emotsionaalne mõju filmiga võrreldes tunduvalt tagasihoidlikum. Etendus on algusest peale pingevaba, kuigi pinge tekitamiseks on ometi võimalus olemas. […]

Vihje veretööle meelitab sisekaemusse


Rahvusringhäälingust tuttavate Wallanderi-lugude autorilt pärinev pööraselt pika pealkirjaga draama viib vaatajad Sadamateatris uitama sootuks sügavamatele radadele, kui viidetest lihtlabasele krimitükile eeldada võiks. Psühholoogilise isikudraama „Julm mõrvar Hasse Karlsson paljastab kogu tõe naise kohta, kes külmus surnuks raudteesillal“ lavastaja Tanel Jonas tõdes, et Rootsi menukirjaniku Henning Mankelli tükis peituv poeetika paelus teda algusest peale. „Mankell võib […]

Lavastus sellest, mis juhtub poisiga, kes ema sõna ei kuula


Vanemuise uusim lavastus on maiuspala neile, kes armastavad raamatut lõpust alustada. Nimelt paljastab teose pealkiri «Julm mõrvar Hasse Karlsson paljastab tõe naise kohta, kes külmus surnuks raudteesillal» loo põhisündmuse, kuid sellele eelnev ja järgnev teekond tuleb vaatajal koos jutustajaga läbida. Giidiks sellel teekonnal saab publikule Hasse Karlsson (Karol Kuntsel) ise. Ta sõidab parasjagu oma ema […]

Julm mõrvar Hasse Karlsson, paljastab tõe naise kohta, kes külmus surnuks raudteesillal – Vanemuine


Sisenedes Sadamateatrisse, siseneb lumisesse, põhjamaisesse, kargesse, mingis mõttes ka kulunud ja vanemasse ajastusse. Laval on uhkelt nähtaval “raudteesild” mille rööpad küll katkevad, kuid arvata võib, et need liiguvad sealt edasi-edasi-edasi. On ka mingi hurtsikumoodi elamine “silla all”… ilmselt vaesed inimesed, aga uhkelt on ka riiulil laevamudel – järelikult selles majas unistatakse… Kui mäng juba käima […]

Romeo ja Julia – Vanemuine


Nüüdseks on juba natuke aega kulunud, kui seda Vanemuise “Romeot ja Juliat” Estonia külalisetendusena nägin. Tavaliselt emotsioonid lahtuvad sellise aja peale ning tükk suures osas isegi ununeb. Kuid selle etendusega pole see sugugi nii. Õigemini, eks muidugi kõik erinevad tunded, mis mind kohe siis valdasid kui eesriie sulgus, ei ole vast ehk enam nii “erksad”, […]

Elamise reeglid – Vanemuine


Vanemuise Väikses majas mängitakse praegu üht teatri ilmselt kogu mängukava populaarseimat publikumagnetit. Igal teatril on vaja mängukavva selliseid (teate-ju-küll-milliseid) komöödiaid, mis aitavad rahval lõõgastuda – unustada paariks tunniks enda mured ja argipäev ning naerda teiste äparduste ja naeruväärselt ülepaisutatud jamade peale. Ühest küljest ju kahtlemata seda rolli täidab Tartus ka “Elamise reeglid”, aga siin on […]

Autahvel. Teatriaasta 2018

Viis teatrispetsialisti tegid kultuuriportaalis kokkuvõtva sissevaate möödunud teatriaastale, tuues välja mõned konkreetsed nimed ning tendentsid, mis eelmisest aastast enim silma jäid. Ei ole vist üllatus, et enim mainiti ära NO99 sulgemine? Tambet Kaugema Sirbi teatritoimetaja Kuraditosin aastat õnnestus teatril NO99 olla peaaegu igas pulmas peigmees ja lõppenud aastal siis ka matusel kadunuke. Midagi ei ole […]