fbpx

Nõukanostalgia sai viimase vindi peale


Laulu ja naeru täis „Minu veetlev Tartu“ kaldub heietustesse, kuid pakub eakamale põlvkonnale kindlasti kamaluga äratundmisrõõmu ja -kibedust. Tartlaste foto- ja filmiarhiivide põhjal kokku pandud tükk toob sõbralikus õhkkonnas publiku ette Vanemuise noored näitlejad, kes suuremas osas kõneks tulevat ajastut ei mäleta, kuid on enda sõnul „korralikult õppinud“. Seevastu publikut peaks läbiv ajamäärus puudutama küll […]

Arvustus: Eesti ajalugu läbi Estoplasti


“Estoplast”, Teater Vanemuine, esietendus 29. XI 2014. a Sadamateatris Autor: Andra Teede Lavastaja: Sander Pukk Helikujundaja: Ardo Ran Varres Kunstnik: Annika Lindemann Valguskujundaja: Priidu Adlas (Vaba Lava) Videokujundaja: Terina Tikka (Endla Teater) Osades: Jaanika Arum, Marika Barabanštšikova, Markus Dvinjaninov, Margus Jaanovits, Merle Jääger, Karol Kuntsel, Piret Laurimaa, Andres Mähar, Veiko Porkanen, Külliki Saldre ja Aivar […]

Arvustus: Tartust, nostalgiliselt


Tartu seitsmekümnendatest on palju räägitud, kirjutatud ja mitmel puhul on sellest ühtteist isegi teatrilaval etendatud. Nii tekibki õigustatud kahtlus, et kas tollast õhustikku ja toonaseid väljapaistvaid tartlasi on võimalik veel kuidagi avada või neid millekski omanäoliseks koondada? Teater Vanemuine on selle riskantse sammu teinud ja tulemus osutub üllatavalt õnnestunuks. Kontsertetenduse “Minu veetlev Tartu” põhitelje moodustavad 17 eriilmelist, […]

Mäng üksildusega


Teet Kase tantsulavastuses „Go – mäng kahele” kõnnib vorm kahjuks oma üksildast teed, käitub kui eraklik hingeuurija oma isiklikul palverännul. Shimamura, Yasunari Kawabata „Lumise maa” peategelane, vaatab tihti üksisilmi lumevalguse mängimist mägedel. Mäed loovad iga päeva ja tunni eriliseks, toonides need päikese ereduse, loojumise või tõusmise värvidega. Vaikus, hingematvad loodusvaated, sisemonoloogid, pealtnäha teona roomav tegevus, […]

Muusika pimeduse varjus


Nagu juba vanasõnagi ütleb, tark ei torma. Olles viibinud kahel etendusel, leian end keerulisest olukorrast. Mida võtta hinnangu andmisel mõõdupuuks? Kindlasti on “Ooperifantoomi” originaalversiooni esmakordne lavalejõudmine Eestis märk teatavast võimekusest, samuti usaldusest. Ja ilmselgelt on tegu väga pikaajalise projektiga, kuhu panustatud meeletul hulgal aega, tööd, energiat ning ka raha. Just koostöö, koosmäng on selle etenduse […]

Kõledat pimedust soojendab laul


Vanemuise suures majas esietendub laupäeval lugude ja laulude õhtu «Minu veetlev Tartu». Meie kodulinn veetleb selles publikut muusika ja sõnaga 1970. aastatest. Lavastaja Tiit Palu ja lavastuse muusikajuhi Ele Sonni koostöös valminud laulu ja lugude õhtus kõlab draamanäitlejate esituses ligi 20 laulu, millest kolmandik pärineb tolle aja tippansambli Fixi loomingust. Laulude vahel on ka üks […]

Natali Lohk tõlkis gruusiakeelse näidendi


Vanemuise teater avas lavastusega „Armastan! Armastan! Armastan!“ augustis oma tänavuse hooaja. Näidendi tõlkimise käigus avastas Natali Lohk, kelle ema on gruusinlanna ja isa eestlane, et mõned asjad kõlavad eesti keeles teisiti. Lavalugu räägib suurtest tunnetest ja on mõjutusi saanud Gruusia 2008. aasta sõjast. Natali, milline see tõlkimisprotsess oli? Oli väga huvitav, kuna sain tegeleda oma […]

Punamütsikese vana lugu tõi kokku kaks lavastajat


Tänapäevases igasuguse korrektsuse poole pürgivas maailmas võib juhtuda, et «Punamütsikese» lugu tuleb hambutuks ümber teha nii, et keegi kedagi ära ei söö. Kuidas on Teatri Kodus esietenduvas lavastuses? Näitlejana tuntud ja lavastajana juba veidi tegutsenud Veik­ko Täär teeb sellega oma esimese lavastajatöö Vanemuises. «Kuskil Ameerikas ja mujal maailmas on emade ja vanaemade organisatsioonid tõusnud üles […]

Kui näis Fantoomist tähtsam muu …


Vanemuise lavastuse kandja on Christine, sest mehed sellega ilmselgelt hakkama ei saa. „Ooperifantoom” on tänuväärne teos arvustamiseks, sest nõuded lavastuse õnnestumiseks on libretos kirjas. Nimelt saadab Ooperifantoom teatrimaja omanikele ja solistidele korduvalt kirju, kus jagab juhiseid eelseisvateks etendusteks ja kriitikat toimunuile: „Härrased! // Muide, seekord koor näis tõesti hurmav,/ aga surmav-igav tants on nutuväärt! // […]

„ … ,” ütles ta mõtlikult sigaretti süüdates


Suitsetamine annab laval usutava sisetegevuse sisutule dialoogile ja tuge viletsale rollile, kuid ka lakkamatu suitsetamine ei suuda päästa kehva lavastust. Moodsad ajad. Teater püüab käia eluga kaasas. Mõnikord ühte sammu, vahel harva jõuab ette, enamasti lohiseb lootusetult järele. Elu ja inimlike nähtuste mõtestamine pole lihtne, sest vaateviise on palju ja kõigile meeldida võimatu. Hoopis teisiti on […]

Tantsuga illustreeritud muusika


Kuigi Vanemuise “GO-mäng kahele” oli pigem mõeldud tantsulavastusena, jäi selles domineerima muusika. Kuna tantsuepisoodid ei moodustanud käegakatsutavat tervikut, panin vahepeal silmad lihtsalt kinni, et saaksin paremini muusikale keskenduda. Lavastust käsitlesin kui kummardust helilooja Lepo Su-merale, kelle kümnest helitööst balleti muusikaline osa koosnes. Südamliku lisaväärtuse tekitas tõik, et lavale astunud solistideks olid ühtlasi Sumera muusikutest tütred – pianist […]

Lummavalt enesestmõistetav mäng kahele


Teet Kase koreograafia on Eesti lavadel mitte väga sage külaline ning iga kohtumine on põnev kogemus, sest Kask valdab meisterlikult koreograafilist kompositsiooni, kasutab oskuslikult ja tundlikult head ja huvitavat muusikat ning oskab sageli avada tantsijates varem tundmatud tahud. Seega ootasin kohtumist Vanemuises välja tulnud balletiga «GO – mäng kahele» huvi ja erutusega: millega Kask seekord üllatab? Esimene, […]

Gerli Padar uuesti laval: “Veidi ikka pingutust oli.”


“Täpselt samal päeval, kui uuesti Lottena laval olin, sai mu väike tütar kahekuuseks,” ütleb Gerli Padar, kes 25. augustil teist korda emaks sai ja mõneks ajaks lavaelust taandus. Nüüd on ta tagasi ja esimene “Detektiiv Lotte” Vanemuise suurel laval tehtud. “Veidi ikka pingutust oli,” meenutab Gerli, et pärast lapse sündi polnud Lotteks minemine teab mis kerge. “Tegime […]

Lapsed kasvavad ka teatrilaval


Lapse silmapaistvaimaid omadusi on kasvada ja seda peab arvestama ka teater. Nii tuligi näiteks ühes lasterohkes ja väga vaadatavas lavastuses, mille esietendus oli 27. novembril 2010, juba varsti mõtelda väikeste osatäitjate väljavahetamisele. Nimetatud kuupäeval tuli Vanemuise suures majas vaatajate ette «Helisev muusika» ja on repertuaaris püsinud tänini. Koolivaheaja nädalal tuli see üle hulga aja taas lavale. […]

Teet Kask: miski ei asenda vahetut inimsuhtlust


Teet Kask räägib ETV muusikasaates “MI” oma balletist “GO”, mis on loodud Lepo Sumera muusikale. Vaata MI-d neljapäeval kell 22.10, loe täispikka (toimetatud) intervjuud siit. Teet, kas muusika ongi esimene impulss sinu jaoks, kui sa hakkad mingit pilti esile manama? Kindlasti muusika on üks olulisemaid elemente, aga luuletus, sündmus, inimene, looduspilt, maal, postkaart või muusika […]

Näitleja Riho Kütsar: “Kui töö teeb rõemu, siis on kõik väga hästi.”


“Igaüks tahab märgatud saada, aga viitele õppimine ei aidanud,” meenutab 20 aastat Vanemuise teatris näitlejana töötanud Riho Kütsar, miks ta korraliku ja tubli viiemehena sammud Võhma kultuurimaja näiteringi sättis. Märgatud ta sai. Järgmine samm oli juba loogiline – lavakunstikool. “Eks see näitering oma tõuke andis ilmselt,” pakub Riho, toonane kohusetundlik ja tubli õpilane. “Olen hiljem […]

Muusika tantsib lavastuses kaasa


Vanemuise väikses majas tuleb esitamisele kümme helitööd, mille autor on Lepo Sumera (1950–2000). Lavastaja Teet Kask soovib, et muusika oleks laval võrdväärse partnerina 11 tantsijaga. Alguses tantsijana ja hiljem lavastaja-koreograafina tegutsema asunud Teet Kask rääkis, et ta on tundnud, nagu jääks alati midagi vajaka, kui ta tahab tantsuga muusikat lihtsalt visualiseerida, muuta nähtavaks. Ta leidis […]

Robe Helps Unmask the Phantom Magic in Estonia


The Vanemuine Theatre in Tartu, Estonia, has just premiered its own fabulous new production of the epic Andrew Lloyd Webber musical, “Phantom of The Opera”. It is only the third occasion in over 25 years of this amazing work that a producing house has been granted the right to produce a new version of the […]

Tehniline meistritöö, laulust rääkimata


 Georg Malviuse lavastatud “Ooperifantoom” on lavastus, mida vaadates ei ole võimalik igavust tunda. Kuna pidevalt vahetuvaid elemente, millele tähelepanu pöörata, on külluses, on meeled kogu aeg pingul. Maksimumpunktid annan lavakujundusele. Nii tehniliselt keerukat lava, mis mahutaks rohkesti erinevaid keskkondasid, ei ole ma eesti teatrites vist varem näinudki. Mäng käis õige mitmel erineval tasandil. Lausa uskumatuna […]

Meie igapäevane vägivald


Andres Noormets on Vanemuise väikeses majas lavale seadnud rootsi näitekirjaniku Lars Noréni süvapsühholoogilise suhtedraama «Deemonid». Lavastusliku ettevaatlikkuse ja lõpetamatuse tõttu jääb näidendi potentsiaal aga lõpuni realiseerimata. Lars Noréni peetakse üheks tunnustatuimaks ja enim mängitud tänapäeva rootsi draamakirjanikuks, kelle loomingu põhiosa moodustavad keerukais suhterägastikes ja inimkäitumise süvakihtides ekslevad intiimsed ja vahetud draamad. Oma kummalisel moel pakub […]

Vanemuises möllab fantoom


Ambitsioonika, hetketi hirmutava ja üle jõu käivana tunduva muusikali «Ooperifantoom» lavastuse tõi väärikalt publiku ette Vanemuise lavastustrupp Georg Mal­viu­se käe all. Kirja saadud tulemus väärib kõrget hinnet. 1986. aastal Londonis esietendunud Andrew Lloyd Webberi muusikal tugineb 1911. aastal ilmunud Gaston Leroux’ romaanile «Ooperifantoom» ja on pikki aastaid seisnud menukaimate muusikalide esireas. Unustatud kummitus elab nii tormiliselt, et […]

World-class musical packaged in Estonia


The Phantom of the Opera at the Vanemuine theatre is not a copy of the production staged in London or New York, hence the audience is not presented a ready-to-use product such as a McDonald’s hamburger or similar.Rather a classical cheese pizza made by a tradition-loving pizza chef is offered – a success in every […]

The Phantom of the Opera – where does destruction spring from?


Before proceeding to The Phantom of the Opera itself, one should briefly discuss the background of the musical and the fact that its premiere in the Vanemuine theatre is a major event in its own right. On the one hand, The Phantom of the Opera – probably the most popular musical in the world – […]

Armastan! Armastan! Armastan!


Saali astudes võtavad mind vastu suured ja värvilised dekoratsioonid, kunstmuru laval. Leian end mõttes kontrollimast, ega tegu polnud lastelavastusega? Ühtäkki saab valgus pimedusest võitu ja mu ees on rääkiv hernehirmutis, kellele järgnevad kõnelev lehm ja koer. Mõtlen uuesti. Hetk hiljem olen nähtuga harjunud ja seiklen koos sümpaatse hirmutisega Gruusia mägikülas. Tutvun noormehe Nikala (Reimo Sagor) […]

Armastuse piinakamber


„Deemonid“ on Andres Noormetsa esimene lavastus vanemuislaste ridades. Tartlastele võib Noormets tuttav olla Mihkel Raua romaani „Musta pori näkku“ lavaletoojana. Ka võis Noormetsa lavastust „Vaikus“ näha seekordse Draama teatrifestivali põhiprogrammis. Nüüd tutvustab Noormets meile tuntud Rootsi näitekirjanikku, provokatiivset Lars Noréni. Tutvustab kahe kogenud vanemuislase ja kahe endlakast immigrandiga. Just tutvustamisena see suuresti mõjub. Sissejuhatuse, soojendusena. […]

Jelena Skulskaja: halleluuja armastusele


Tartu Sadamateater on olemas olnud juba üle kümne aasta, aga millal ka ei läheneks sellele väiksele hoonele, mille ametikäigu trepil istuvad koduselt ja teevad suitsu näitlejad, annab ikka tooni ümberringi küütlev jõepind, nii et tundub, nagu võiks siin hoopis paate välja üürida, mitte aga teatrit teha. See tunne püsib edasi fuajeeski, kus baarileti taga ripub […]

Vaiksed väärtused


Kui 24. septembril edastati ajakirjanduses teade Eesti ühe suurvaimu, kirjaniku, füüsiku ja filosoofi Madis Kõivu surmast, siis imestas üks internetikommentaator, et ta pole sellenimelisest inimesest kunagi kuulnud. Sellele kommentaatorile ei saagi väga pahaks panna, sest Madis Kõiv ei hoolinud põrmugi avalikust tähelepanust ja sestap jäi ta paljudele ka märkamatuks. Kuid küllap on Kõivu nimi paljudele […]

“Ooperifantoom” – millest hävingud alguse saavad?


Enne kui “Ooperifantoomi” enda juurde minna, tuleks natuke rääkida muusikali taustast ning sellest, miks ainuüksi selle etendumine Vanemuise laval suursündmus on. Üheltpoolt on tõenäoliselt maailma populaarseim muusikal “Ooperifantoom” olnud Londoni Her Majesty’s Theatre’i repertuaaris järjest 28 aastat ning New Yorgi Majestic Theatre’is on seda mängitud kaheksa korda nädalas viimased 25 aastat; muusikali on praeguseks vaatamas käinud […]

“Ooperifantoom” on elamus


Kuula, mida arvab “Ooperifantoomi” lavastusest teatrikriitik Mihkel Truman. Intervjuu kõlas Vikerraadio hommikuprogrammis 6. oktoobril 2014. Kuula siit

Fantoom soosis vanemuislaste tööd


Andrew Lloyd Webberi muusikali «Ooperifantoom» esietenduse peol Vanemuise suures majas avaldas lavakunstnik Iir Hermeliin rõõmu eduka töö üle ning lisas, et ka Fantoom oli trupi poolt: esietendusel ei kukkunudki hiigellühter kildudeks. Samal peol tervitas asjaosalisi David Robinson, kes esindas Vanemuisele selle muusikali litsentsi müünud Londoni firmat Really Useful Group Ltd. Ta ütles lavastuse kohta ainult kiidusõnu. Publiku hulgas […]

Tippmuusikal Eesti pakendis


Vanemuise «Ooperifantoom» pole Londoni või New Yorgi lavastuse koopia, seega McDonald’si hamburgerit või muud sarnast valmistoodet publikule ei pakuta. Pigem tuuakse lavale traditsioone austava pitsameistri igati õnnestunud klassikaline juustupitsa, mis vastab tellija kõigile ootustele. Lavastaja Georg Malvius, kunstnik Iir Hermeliin, kostüümikunstnik Ellen Cairns jpt on lisanud Andrew Lloyd Webberi muusikalile vaid oma rõhuasetused. Tulemuseks on kvaliteetne […]

Georg Malvius: “Ooperi­fantoom” on keeruline lavastus. See pole lihtsalt muusikal.”


“Ooperifantoomi” esietendusel ei reeda miski, et peaosatäitja Stephen Hansen on päev varem pidanud loobuma kontroll­etendusel osalemast. Selle asemel kihutab mees mööda Tartu arste ja laupäeval tänab publik teda püsti seistes. Pärast esietendust peaosatäitja Stephen Hansen ei salga, et on siiski kurnatud. Kust ta selle jõu võttis, et laupäeva õhtul Vanemuise laval miski tema häälemuret ei […]

“Ooperifantoomi” lavastaja: meil on ehk ainult 1% Londoni eelarvest, aga me oleme uhked


Vanemuise teatris esietendus eile Andrew Lloyd Webberi maailmakuulus muusikal “Ooperifantoom”. Esietenduse nimel on Vanemuise teater tegutsenud üle kahe aasta. Andrew Lloyd Webberi “Ooperifantoomi” lavale toomine on igale teatrile hiiglaslik väljakutse, sest litsentsi selle lavastamiseks oli enne Vanemuise teatrit saanud ainult kaks teatrit maailmas, vahendas “Aktuaalne kaamera”. Suurteost toodi lavastama Georg Malvius, kelle sõnul on väljakutse […]

Näitleja ja lavastaja Tiit Palu: Joostes ma tunnen tõelisi tundeid


Vanemuise teatri draamajuhti Tiit Palu teatakse näitleja ja lavastajana. Teatakse tema lavastatud “Lendavat Laeva” ja viimati Tšehhovi “Kajakat”. Vähesed aga teavad, et sarnaselt laevale, lendab Tiit Palu maratonirajal. Kangelt tõuseb Tiit Palu murult. “See käib asja juurde!” kõlab rahulolev tõdemus. See on omamoodi mõnus? Jah see on see tunne, milleni sa tahad lõpus jälle jõuda. […]

Sumera muusika – mõtteline tantsija


Teet Kase valmiv ballett mängib iidset mängu Sumera helide ja Kawabata “haikude” väljas. 25. oktoobril esietendub Vanemuise väikeses majas lavastaja Teet Kase ballett “Go – mäng kahele”. Lugenud eelteatest, et koreograaf on pöördunud Lepo Sumera loomingu poole, otsustasin lähemalt uurida, mis on sellise valiku taga. Rõõmustasin väga uudisest, et Vanemuine toob välja balleti Lepo Sumera […]

Vanemuine, teater, mille sees on mitu teatrit


Vanemuise draamajuhil Tiit Palul sai täis esimene aasta uues ametis. 1996. aastal kõrgema lavakunstikooli XVII lennu lavastajana lõpetanud Palu töötas pärast kooli viis aastat Vanemuises näitleja ja lavastajana. 2001. aastal siirdus ta Pärnu Endlasse, kus temast kolm aastat hiljem sai teatri peanäitejuht. Aastatel 2012–2013 oli ta Ukrainas Lvivi ülikoolis eesti keele ja kultuuri lektor, mullu […]

„Ooperifantoomist” saab Vanemuise kalleim muusikaliprojekt


Laupäeval Vanemuise teatri suures majas esietenduv Andrew Lloyd Webberi muusikal „Ooperifantoom” on teatri ajaloos kõige keerulisem ja kõige ressursirikkam projekt. „Ooperifantoom” on maailma üks populaarsemaid muusikale, mida näiteks Londonis on juba enam kui 27 aastat mängitud kaheksa etendust nädalas, lisaks on see lavadel mujal üle maailma, teab Vanemuise direktor Toomas Peterson. Ometi on teatritel Andrew […]

4. oktoobril jõuab esmakordselt Eestis publiku ette maailmakuulus muusikal “Ooperifantoom”.


Andrew Lloyd Webberi muusikali “Ooperifantoom” kauaoodatud esietendus Vanemuise teatris toimub 4. oktoobril kell 19. Ühtekokku on Vanemuisel õigus anda 40 etendust, sel hooajal 24 (neist 8 Tallinnas, Nordea Kontserdimajas) ning ülejäänud 16 etendust hooajal 2015/2016. Vanemuine on kolmas teater maailmas, kes sai “Ooperifantoomi” litsentsi uuslavastuse õigusega. Vanemuise teatrijuhi Toomas Petersoni sõnul on see väga suureks […]

Iir Hermeliin: “Ma näen unes ka “Ooperifantoomi”. Jätkuvalt. Loodan, et pühapäevaks on see möödas.”


“Võrreldes “Ooperifantoomiga” on kõik eelnevad asjad lihtsad, sest ma ei ole elus siiani nii mahukat lava teinud kui praegu,” lausub teatrikunstnik Iir Hermeliin, kes lõi Vanemuise teatri jaoks muusikali “Ooperifantoom” lavaruumi, kus laest langeb lühter ja laval sõidab paat. Viimane läbib oma teekonna lavalae all. “Teha midagi nii ägedat kui “Ooperifantoom” pole ahvatlus, vaid ambitsioon […]

Küll siin alles juhtub!


Midagi nii keerulist ja nõudlikku, nagu «Ooperifantoomi» proovides, pole Hanna-Liina Võsa ja Maria Listra varem näinud ega kogenud. Saavad nad hakkama? Hanna-Liina Võsa on viimasel ajal puhuti lubanud, et tema läheb metsa. Maria Listra on aga samal ajal kuulutanud, et tema läheb ehitajaks. Sellised ähvardused on vaevalt muusika lavastaja Georg Malviuse kõrvadele. Aga oleks siis tegu ainult ähvardustega. […]

Bilder der Sinnlichkeit und Sehnsüchte


Fellbach Das Theater Vanemuine aus Estland hat einen Ballettabend sprudelnder Lebensfreunde präsentiert. Die prächtigen barocken Roben mit ihrem symbolbeladenen Kopfschmuck deuteten einen historischen Rahmen bei „Casanova“ nur an. Getanzt wurde am Dienstag vor mehr als 900 Besuchern in einer fast vollständig besetzten Schwabenlandhalle nicht mit dem Ballast schweren Brokats. Als sich die gespielten Damen ihrer gesellschaftlichen Rolle […]

Arvustus: Hallivõitu deemonid


Ei pea vist eriti põhjendama, miks näidenditest, kus tegelasteks on kaks abielupaari, esimesena Edward Albee’ “Kes kardab Virgina Woolfi?” pähe tuleb. Ja kõigist jõhkermängudest, kus vähemalt tinglikult paarisisestele ja paaridevahelistele suhetele keskendutakse, on Albee’ näidend nii dramaturgiliselt, intellektuaalselt kui ka tegelaskujude poolest ilmselt parim. Paraku tuleb mul täna Albee asemel analüüsida hoopiski “tänapäeva produktiivseima, mängituima […]

Hea trupp lööb laulja silmad särama


«Ooperifantoomi» nimitegelase armastatu Christine’i osas – samas rollis on ka Hanna-Liina Võsa – on laulja Maria Listra (pildil laval proovis). Kas see tähendab teile midagi erilist või võtate seda kui tavalist muusikalirolli?   Ma käin siin kogu aeg väga särasilmselt ringi. Ilmselt tähendab see roll ja lavastus mulle siis väga head. Stephen Hansenil on väga […]

Tenori nägu kattub armidega


Aastal 2004 tuli norralane Stephen Hansen esimest korda Tartus teatripubliku ette. Tema tenor helises Jeesuse osas. Nüüd saab teda näha ja kuulda samuti traagilises Ooperifantoomi rollis. Rokkooperi «Jesus Christ Su­perstar» ja muusikali «Ooperifantoom» nimitegelase erinevus paistab kergesti silma ja kõrva. Silmapaistvuse loomisel on Hansenil abiks jumestaja. Et Fantoomi vasak pale on tulekahjus jubedasti moondunud, peab […]

Lavastaja viitab muusikalilavastuses Vanemuise ja Estonia põlemisele


Järgmise nädala laupäeval toob Vanemuises lavastaja Georg Malvius vaatajate ette järjekordse muusikali. Käsil on Andrew Lloyd Webberi «Ooperifantoom». Et see on tehniliselt keerulisem lavastus kui tavaliselt – nii näiteks on stseene, milles suhteliselt väheste taktide jooksul tuleb muuta lavapilti väga kiiresti tundmatuseni –, käivad praegu pingelised proovid. Tarvis on lihvida dekoratsiooni liikumist ja valgustuse muutumist. […]

Deemoneid ei karda me


Andres Noormetsa lavastatud «Deemonites» mängivad Vanemuise väikeses majas kaks abielupaari mängu «Võidab see, kes suudab teise taluvuspiire kõige enam nihutada». Katarina ja Franki (Marika Bara­banštšikova ja Sten Karpov) ning Jenna ja Tomase (Piret Laurimaa ja Margus Jaa­no­vits) absurdilikult julma mängu ainsad reeglid on teist surmavalt mitte haavata ja kohustus püsida korteri piirides. Võitjad saavad võimaluse […]

Lavale tuleb uusi vanemuislasi


Vanemuise uuenenud draamatrupi noorimad liikmed tulid lavale ühekorraga lavastuses «Armastan! Armastan! Armastan!». Nüüd saab vaadata samuti uusi, kuid äsjastest tudengitest kogenumaid lavajõude. Piret Laurimaa, Sten Karpov ja Andres Noormets olid enne Vanemuisesse tänavu tööle tulekut ametis aastaid Endla teatris Pärnus. Noormets on siin teatris lavastajana võtnud ette rootsi teatrimehe Lars Noréni draama «Deemonid», mis on […]

Ooperifantoom võtab suurelt ette


Andrew Lloyd Webberi muusikal „Ooperifantoom“ lahkus proovisaalidest ja jätkab proove suurel laval. Kauaoodatud esietendus toimub vähem kui kuu aja pärast, 4. oktoobril Vanemuise suures majas. Ettevalmistusi lavastuse sünniks on tehtud juba ligemale aasta, alates sellest, kui mullu augustis võeti vastu lavakunstnik Iir Hermeliini ja kostüümikunstnik Ellen Cairnsi kavandid ning töökojad asusid nende alusel tööle. Erakordne […]

Elu nagu seriaalis


Vanemuise ringreisietendusest „Madisoni maakonna sillad“ Rakveres. Kuigi ma arvustan siin ja mõnes muuski väljaandes teatrietendusi, ei tähenda see, et oleksin teatrielu pikki aastaid suure tähelepanuga seiranud. Nii tuli mulle mõne aasta eest „Riigimeeste“ seriaali vaadates selline näitleja nagu Külliki Saldre täieliku üllatusena. Selline tunnetuslik rafineeritus ja mõrkjas iroonia, et vaata ja imesta! Ideaalne kompanjon sarja […]

“Õppisin suvel eestikeelset teksti silbi- ja sõnakaupa, kordasin neid uuesti ja uuesti. Olin nutu äärel.”


Norra muusikaliartist Stephen Hansen harjutab eestikeelse muusikali “Ooperifantoom” pearolli “Mul on eesti keele õppimiseks väga eriline süsteem, peamiselt foneetiline,” naerab Norra muusikaliartist Stephen Hansen, kel tuleb Vanemuise muusikalis “Ooperifantoom” pearolli mängida eesti keeles. Usinat keeleõpet illustreerib Stepheni klaviir, mille ta uhkelt lahti lööb: see on märkmetega kleepspabereid ääreni täis. Viimased omakorda on täis silpideks jagatud […]

Sõda ja armastus


“Ükski inimene ei ole saar, täiesti omaette: iga inimene on tükk mandrist, osa maismaast; kui meri mullakamara minema uhub, jääb Euroopa väiksemaks, samuti ka siis, kui ta maanina uputab, kui ta sinu sõprade või sinu enda lossi purustab; iga inimese surm kahandab mind, sest mina kuulun inimkonda; ja seepärast ära iialgi päri, kellele lüüakse hingekella: […]

Teater kui teekond vabaduseni ja iseenda juurde


Avtandil Varsimašvili: „Mulle meeldib töötada eestlastega. Nad näivad mulle ausad, põhjalikud, otsekohesed ja siirad ning tööprotsessis on nad valmis selgelt ja ausalt oma seisukoha välja ütlema.” Vanemuise teatri mängukavva lisandus augusti lõpus uuslavastus „Armastan! Armastan! Armastan!”. Lavale tõi selle tuntud gruusia lavastaja, kahe Thbilisi teatri ehk Gribojedovi-nimelise Vene Draamateatri ja gruusiakeelse Vaba teatri kunstiline juht […]

Infantiil-efektiivne maailmapäästmiskatse


“Armastan! Armastan! Armastan!” sõnum on lihtne, üheselt mõistetav ning terve mõistusega inimest see vaidlema ei kutsu: vähem sõda, rohkem armastust. Kui jagada lavastajad-režissöörid kaheks skaalal „tahan oma lavastusega maailma muuta” – „lavastan niisama”, siis gruusia lavastaja Avtandil Varsimašvili liigitub hiljuti Vanemuises esietendunud ja teatri 145. hooaja avanud tööga ilmselgelt esimesse rühma. Kuna lavastaja on ka […]

Kui armastus kaotab valikud


Vahitornilikult ülepaisutatud paradiislik lavakujundus tõmbab Sadamateatri saali sisenedes hinge kinni – papile maalitud imalat ilu on liiga palju. Kui laval hakkavad püüdlikult silmi pööritades rääkima Hernehirmutis (Markus Dvinjaninov) ja flirtivalt naeratav lehm (Kärt Tammjärv), siis hakkab aju paaniliselt otsima vastust küsimustele, et mida ma siin teen, kas see on lastelavastus, kui kaua see veel kestab… Vanemuise […]

Teatriarvustus. Noored näitlejad mängivad kuumaverelisi grusiine.


«Armastan! Armastan! Armastan!» – «Kas ikka veel … armastad?» – «Rohkem kui kunagi varem!» Külalislavastaja Avtandil Varsimašvili on toonud tartlaste ette loo Gruusia mägikülast, mis elab idüllilist elu: inimesed, loomad ja loodusnähtused elavad harmoonias ja üksteisemõistmises. Nikala (Reimo Sa­gor) on kõrvuni armunud imeilusasse Tamtasse (Jaanika Arum), kes lõpuks on nõus talle naiseks minema. Pulmajärgne hommik […]

Arvustus: Ilu ja armastus päästavad ikkagi


“Armastan! Armastan! Armastan!” autor ja lavataja Avtandil Varsimašvili on ise määratlenud näidendi lüüriliseks armastuslooks. Ja kuigi näitemänge armastusest, sõjast või neist mõlemast korraga on hulgaliselt, eristab vaadeldavat lavastust paljudest teistest tõepoolest haruldane poeetilisus. Avtandil Varsimašvili on üks hinnatumaid kaasaja gruusia teatri- ja filmilavastajaid, kes on lavastanud nii kodumaal kui mitmel pool võõrsil. Ja see, et […]

Tartusse armunud noored astuvad lavale


Täna õhtul esimest korda Sadamateatris publiku ette astuvad Vanemuise seitse uut näitlejat pulbitsevad energiast ning tahavad Tartu kultuurielus laiemalt kaasa lüüa. «Meil on igasuguseid mõtteid. Plaanid on suured, aga ei tahaks midagi ära sõnuda,» lausub Veiko Porkanen, üks seitsmest uuest vanemuislasest, kes lõpetas tänavu Tiit Ojasoo käe all Eesti muusika- ja teatriakadeemia lavakunstikooli 26. lennu. […]

Vanemuine avab hooaja külalislavastaja autoriteatriga


Eesti suurim teater toob järgmisel esmaspäeval publiku ette lüürilise mõistuloo armastusest ja sõjast, lavastajaks gruusia teatri üks suuremaid nimesid Avtandil Varsimašvili. Lavastuse “Armastan! Armastan! Armastan!” tegevus toimub idüllilises mägikülas, mille elanikud elavad harmoonias ja üksteisemõistmises. Noormees ja neiu on otsustanud oma saatused ühendada. Õnnetuseks hakkab üks suurriik nende kodumaad ähvardama ning noormehel tuleb minna sõjaväljale. Lavastuses […]

Georgia teatriguru intervjuus: tõeline lavastaja pihib publikule


Tbilisi Vene Draamateatri peanäitejuht Avtandil Varsimašvili toob järgmisel esmaspäeval Tartus Vanemuises esietenduseks välja näitemängu “Armastan! Armastan! Armastan!”. Mängivad äsja lavaka 26. lennu lõpetanud seitse uut vanemuislast. Intervjuus kultuuriportaalile avab lavastaja oma loomekreedo ning jagab muljeid Rakvere “Hamletist”. (Küsimusi-vastuseid vahendas vene keele kaudu Žanna Pindma.) Avtandil, tükki nimetatakse tänase Georgia “Romeoks ja Juliaks”, olete toonud lavale […]

Keskpärane ja sellega leppinud


Sirp, Ott Karulin Polegi ammu näinud lavastust, mis suhtuks oma lavakujundusse nii ükskõikselt. Esmamulje on lummav – Silver Vahtre on loonud Tiit Palu lavastatud „Kajakale” Tartu ülikooli ajaloolises kirikuhoones vaikselt suursuguse aia: puuokstel puhkavad lumivalged paberiribadest salgud, katmata küljeakendest voolab sisse õhtupäikese kuma. Nagu postkaart kirsside õitsemise aegsest Jaapanist. See on ju ikka Tšehhovi „Kajakas”, […]

Kajaka sihitu lend


ERR-i kultuuriportaal, Mihkel Truman   Nii nagu igasuguse klassika puhul, on ka Anton Tšehhovi loomingu lavastamisel alati omad riskid. Traditsiooniliselt on “Kajakat” ikka psühholoogilise realismi võtmes lavastatud ning ega näidend muudeks lähenemisteks vist väga muid võimalusi ei jätagi. Aegade jooksul on ju ühtteist küll proovitud, kuid mingeid suuri õnnestumisi selles vallas ei meenu. Psühholoogilisest realismist […]

Kajakas kilekotis


Postimees, Jaak Allik Anton Tšehhovi «Kajaka» lavastuste vaatamise järel on kriitikute omavahelises slängis tavaks pärida, kas kajakas lendas? Seekordse Vanemuise lavastuse kohta nii küsida nagu ei saakski, sest kajakat ennast laval polnudki – ei tapetud linnuna ega ka kunstilise kujundina. Ta oli peidetud mustast kilest prügikotti, mis põrandale pannes tundus kahtlaselt kergena ja vaid etenduse […]

Komöödia ja tragöödia «Kajakas»


Tartu Postimees, Mirt Kruusmaa Tartu ülikooli kirikus esietendus Vanemuise lavastus «Kajakas». Anton Tšehhovi suurepärasele näidendile andis laval elu Tiit Palu. Komöödiažanrile ehk mitte iseloomulikult seob peategelasi õnnetu armastus. Omajagu armuvalu põhjustab Treplevile (Karol Kuntsel) samuti oma ema (Külliki Saldre) jahe suhtumine tema loomingusse, mis samaväärselt Niina (Maria Soomets) suutmatusega teda armastada hukutab noore andeka mehe. […]

Klassiku lavastus lohutab ja kohutab


Tartu Postimees, Raimu HansonVanemuine esietendab täna Tartu ülikooli endises kirikus, mille katusel karjuvad kajakad, Anton Tšehhovi «Kajaka». 119-aastane näidend tundub olevat kirjutatud justkui eile. Küsimustele vastab lavastaja Tiit Palu. Mõnel hetkel tundub, et teksti on tänapäevastatud, eriti selles osas, kus on juttu ajakirjanduse ja kuulsuste suhetest, aga ka näiteks hädaldamine rahanappuse üle on täiesti meie […]

4. juulil esietendub Vanemuise suvelavastus „Kajakas“


VANEMUISE VÄLKSÕNUM Vanemuise suvelavastus „Kajakas“ esietendub reedel (4.07) kell 20 Tartu Ülikooli ajaloolises kirikuhoones. Näidendi tõlkija on Paul-Eerik Rummo, lavastaja Tiit Palu, kunstnik Silver Vahtre, kostüümikunstnik Maarja Meeru ja muusikaline kujundaja Peeter Volkonski. Osades: Külliki Saldre, Maria Soomets, Karol Kuntsel, Riho Kütsar, Merle Jääger, Jüri Lumiste, Priit Strandberg, Raivo Adlas, Peeter Volkonski, Ragne Pekarev ja […]

Hooaja lõpetus sümfo-džässiga


Sirp, Alo Põldmäe Vanemuise sümfooniaorkestri hooaja lõppkontsert 16. V Vanemuise kontserdimajas, dirigent Paul Mägi. Vanemuise sümfooniaorkester Paul Mägi juhatusel lõpetas kontserdihooaja vaheldusrikka ja meeleoluka kavaga pühendusega Vanemuise kauaaegsele peadirigendile Erich Kõlarile tema 90. sünnipäeva puhul. Kontserdi avas tšehhi muusika klassiku Antonin Dvoraki rahvuslik-romantiline VIII sümfoonia G-duur op. 88. See sümfoonia jääb tihti märkamatuks Dvoraki kuulsaima, […]

“Reigi õpetaja” võimas tragöödia


“Reigi õpetajat” tasub uuel hooajal kindlasti vaatama minna – sest kes teab, millal see Tubina ooper taas lavalaudadele tuuakse. Seda enam, et tegemist on korraliku ning igati vaatamist ja kuulamist väärt eesti heliteosega. Pika ja keerulisevõitu sünnilooga “Reigi õpetaja” on ühelt poolt küll klassikalise süžeega armastuslugu, kuid ooperina eesti heliloomingu tähtteoseid, milles tõusevad esile Eduard […]

Mis meelel, see häälel?


Olgu selgituseks ja tegijatele mõningaseks lohutuseks öeldud, et kahtlemata ei ole mina Ain Mäeotsa lavastatud „Fanny ja Alexanderi” tüüpvaataja. Olen vana Bergmani-friik ning otsin kindlasti seoseid, mis enamikule publikust pole niivõrd olulised. Samuti mõistan, et kuna minu jutus tekivad seosed ennekõike Mäeotsa lavastuse ja Bergmani originaali kõige tuntuma versiooni, täispika mängufilmi vahel, aga praegusel juhul […]

Eutanaasia aseaine


Merle Jäägri eksperimentaallavastus „Kaks vana naist“ toob Alaska primitiivrahva probleemid 21. sajandi Eestisse ja viib mõtted peatselt kokku kukkuvale demograafiapüramiidile. Ajakirjanik Andrei Hvostov käis aasta tagasi välja radikaalse ettepaneku suunata tulevikus elusügisesse jõudnud ja tööturu jaoks mõttetuks muutunud kodanikud eraldatud kommuuni, kus nad solidaarsuspõhimõttest lähtudes teineteise eluküünlaid kustutama hakkaks. Idee tekitas mõistagi solvumist ja halvakspanu, […]

Targalt teostatud „Reigi õpetaja”


Võrreldes Eduard Tubina esimese ooperiga „Barbara von Tisenhusen”, on sellele järgnenud „Reigi õpetaja” oluliselt kammerlikum ja õhulisem. Ooperit iseloomustab sissepoole pööratud dramatism, mis täielikult avaneb alles tundlikul ja täpsel lavastamisel. Veelgi enam, ooperile kui žanrile ootuspärast „tempot” silmas pidades arenevad sündmused „Reigi õpetajas” kohati liigagi kiiresti, mistõttu selle lavastajat ähvardab kõigele lisaks ka oht midagi […]

Reigi õpetaja süü ja traagika


Mõtteid Vanemuises lavastunud Eduard Tubina ooperi „Reigi õpetaja” teemal Aino Kalda romaani „Reigi õpetaja” („Reigin pappi”, 1926, e.k 1928) peategelase Paul Lempeliuse elu näib minevat vaid allamäge. Õnnetute asjaolude kokkulangemisel osutus ta süüdistatavaks mõrvas. Ametlikult mõisteti Lempelius küll õigeks, kuid sellest hoolimata kaotas ta oma maine ja töökoha. Kõik ta lapsed surid katku. Oma viljatuks […]

Visa eluvõitlus Arktikas


Velma Wallise jutt “Kaks vana naist” räägib 75- ja 80aastase naise võitlusest ellujäämise eest Alaskal. Sadamateatri lavastuses jääb aga loo dramaatilisus välja mängimata. Atapaski hõim jätab vanad naised maha, sest ei suuda ennast ära toita ning vanurid on koormaks. Selline komme oli Arktikas vanasti üpris levinud. Nüüd on see lugu lavale seatud Vanemuises Sadamateatris. Arvo […]

Looduse meelevallas


Ka Eesti eesmärk ei ole pelgalt «ellu jääda», vaid elada. Seda «Kaks vana naist» õpetabki. Mul on juba ammu olnud ulm ja olen seda paljudele rääkinud, et juhtivatel kohtadel võiks olla ainult naised. Milleks soo­kvoodid ja muu poolik lahendus? Mehed on viimased 10 000 aastat juhtinud ja mitte midagi pole välja tulnud, andkem nüüd naistele […]

“Kaks vana naist”: lihtne, aga sügav


Gwichi lugu, mille Merle Jääger instseneerida ja lavastada on võtnud, on oma näilisele lihtsusele vaatamata sügav. Alaskal elava rahvakillu elutunnetus ja -filosoofia mõjuvad ühtpidi lihtsalt eksootiliselt, kuid teisalt annavad ka võimaluse vaadata omaenda argipäevale egoismivaba pilguga. “Kaks vana naist” põhineb atapaski legendil, mille mitmetasandilise loo kesksed tegelased on kaks vana naist, kelle nende suguharu toidunappuse […]

Kaks vana naist said järje peale. Õnnelik lõpp, hea elamus.


  Merle Jäägeri esmalavastus on siiras, sümpaatne ja positiivne. Ealine sihtgrupp jäägu määramata, sest mul on tunne, et “Kaks vana naist” sobiks vaadata lasteaialastest raukadeni. Mitu korda sain etendust vaadates näo naerule ja mitu korda jäin ka mõttesse, mis viitab sellele, et oma lõõgastava rolli koos võimalusega pakkuda argipäevast teatrimaailma hüppamist täitis etendus kenasti. Meeleolusid […]

Primitiivne, kuid kodune


Kolmeks eksklusiivetenduseks Vanemuise lavalaudadele jõudnud kodumaine ooper „Reigi õpetaja“ pakub lihtsa ja tempoka loo alati lahutamatutest armastusest ja kadedusest. Ooper on poole kohaga kultuurisõbra jaoks suhteliselt hirmutav žanr. Silme ette kipuvad kangastuma nelja-viietunnised klassikamaratonid, kus peakangelanna tiisikussurm ei paku lunastust mitte ainult talle endale, vaid ka publikule. Nagu näiteks rahvusooperis kedratav Giorgio Puccini „Boheem“, mis […]

Vanad naised jäävad ellu


«Kaks vana naist» on lühidalt, kuid lõppu ja arenguid mitte reetvalt lugu kahest vanast indiaani naisest, kes on hõimule koormaks, jäetakse seetõttu tuisusesse tundrasse surema, ja sellest, mis kõigest edasi saab. Kirjanduslikult algtekstilt, muide, suuresti rahulik raske elu- ja -olukirjeldus koos näiliselt – aga ainult näiliselt! – kerglaste vahejutukestega. Midagi sellist oleks võinud kirjutada Knut […]

Eduard Tubina ooper “Reigi õpetaja”


Blogi Südamelähedaselt… Roman Baskini “Reigi õpetaja” lavastuses asetub tähtsaimale kohale armukolmnurk. Seetõttu on tänapäeva vaatajal lavastust ajaloolisest kontekstist hoolimata lihtne jälgida. Ilmalik armastus ja abielu purunemine on ju üldmõistetavad, samamoodi tuleb tõdeda, et ligi neljasaja aasta jooksul ei ole inimeste hukkamõistus ja kadeduses midagi muutunud. Reigi kirikuõpetajast Paavali Lempeliusest (Jassi Zahharov), tema naisest Catharina Vyckenist […]

Kaks naist, üks asi


Eeloleval laupäeval, 12. aprillil esietendub Sadamateatris Alaska legend „Kaks vana naist“. Selle mütoloogilise rännakuloo on dramatiseerinud ja lavastanud Merle Jääger, kes teeb oma debüüt-draamalavastuses ka ise näitlejana kaasa. „Kaks vana naist“ lisandub Vanemuise repertuaari eksperimentaalsarja „Üks asi“ raames. Indiaani rahvusest Velma Wallise „Kaks vana naist“ on tõlkinud Arvo Valton. Lavaruumi kujundaja on Imre Toomeoks, kostüümikunstnik […]

Kellavärgiga kirikuõpetaja ja meeleheitel koduperenaine


«Reigi õpetaja» oleks mõjusam oratooriumi, raadio-ooperi või ooperifilmina. Aastail 1970–71 komponeeritud ning 1979 esmaettekandeni jõudnud «Reigi õpetaja», mille libreto kirjutasid Aino Kallase samanimelise lühiromaani (1928) ainetel Kallas ise ja Jaan Kross, räägib keelatud armastusest, vabakäigule lastud libiido vastasseisust kristliku eetikaga. Armastus ei ole õigustus – nii kõlab ooperis pühakirja, rahva ja viimaks ka kohtu süüdimõistev […]

В ГОСТИ К ТЕАТРУ «ВАНЕМУЙНЕ»


Музыкальный журнал, Людмила Лаврова В советские годы эстонский театр «Ванемуйне» из города Тарту гремел на весь Советский Союз, или скажем точнее, на всю его театральную «часть», он приезжал на гастроли в Ленинград и в Москву, в другие города, участвовал в театральных фестивалях. После развала Союза и приобретения Эстонией независимости о театре «Ванемуйне» в России стали […]

Laupäeval, 12. aprillil kell 19 esietendub Sadamateatris Atapaski legendil põhinev lugu „Kaks vana naist“


  Indiaani rahvusest kirjaniku Velma Wallise loo „Kaks vana naist“ on tõlkinud Arvo Valton. Selle mütoloogilise rännakuloo on dramatiseerinud ja lavastanud ning muusikalise kujunduse teinud Merle Jääger, lavaruumi looja on Imre Toomeoks, kostüümikunstnik Epp Margna, valguskujundaja Jaanus Moor ning video autor Hindrek Hallik. Mängivad Anne Veesaar, Terje Pennie, Andres Mähar, Ragne Pekarev, Maria Soomets, Karol […]

Reigin pappi on kolmiodraama Hiidenmaalta


Viron huomattavimman säveltäjän, joskin puolet elämäntyöstään Ruotsissa pakolaisena tehneen Eduard Tubinin (1905–1982) molemmat oopperat, Barbara von Tisenhusen (1968) ja Reigin pappi (1971), perustuvat Aino Kallaksen kertomuksiin. Tubinin oopperoita näkee harvoin, joten kannattaa aina rientää paikalle: hän on verraton säveltäjä kansanomaisten ja modernististen elementtien yhdistäjänä sekä hieno dramaatikko, joka kirjoittaa kiitollista laulettavaa ja luonnehtii osuvasti näyttämön […]

Reigi õpetaja lugu


Roman Baskini ooperlavastus “Reigi õpetaja” igatseb kõnelda suurest armastusest, iseendale kindlaksjäämisest, vabadusest, ideaalidest tegelikkuses, ent kuhjunud teemadest murrab läbi Reigi õpetaja (Jassi Zahharov) lugu, milles põimuvad küsimused andeksandmise võimalikkusest ja kohtumõistmisest, mida dramaatilises finaalis sümbooliseerib kirikukellade halvaendeline helin. Catharina Wyckeni tegelaskuju (Karmen Puis) ja tema traagiline lõpp jääb selle kõrval paratamatult varju – rõhupunktid on […]

Ballett „Casanova“ esindab Eesti kultuuri Saksamaal, Fellbachis


VANEMUISE VÄLKSÕNUM Vanemuise ballett „Casanova“ esindab eeloleval sügisel Eesti kultuuri Saksamaal, Fellbachis. Koduseinte vahel etendub „Casanova“ sel hooajal veel vaid kahel korral –  9. ja 26. aprillil Vanemuise väikeses majas. „Casanova“ koreograaf-lavastaja, aga ka lavakujunduse, muusikalise kujunduse ning kostüümide autor David Sonnenbluck Belgiast on loonud nii stiili kui muusika poolest ajatu balleti, mis on ühtlasi […]

Helsingin Sanomat: eesti ooperilaulu tase on tõusnud rõõmustavalt kõrgele


Soome päevaleht Helsingit Sanomat kirjutab, et Vanemuises eelmisel nädalal esietendunud “Reigi õpetaja” on muusikaliselt esmaklassiline ja kaasahaarav. “Dirigent Paul Mägi võlus orkestrist välja imepärast jõudu ning pani partituuri kõlama vägevalt ja rafineeritult,” kirjutab Helsingin Sanomat. “Lavastus ja seade kirjeldavad turvalises realismivõtmes väikest kaluriküla. Koori liikmed lisasid lõbusust liigutades seinu katvaid linu ja luues jaaniööl sirelipõõsastest […]

Armudraama mõjub võimsa jõuga


«Ma olen täitsa kindel, et mu isa hindaks praegust lavastust positiivselt,» ütles Eduard Tubina (1905–1982) poeg Eino Tubin.  Nii arvas ta vahetult pärast esietenduse kaheksaminutilist lõpuaplausi, milles oli kuulda braavohüüdeid kolmele peaosatäitjale: Karmen Puisile, Mati Turile ja Jassi Zahharovile. Kuid ta lisas, et vaatamisel oli teda esialgu häirinud ühe stseeni ümbertõstmine, ja see tekitanuks esmalt […]

Esietendus Eduard Tubina ooper “Reigi õpetaja”


Tartus Vanemuise väikeses majas esietendus 4. aprillil Eduard Tubina ooper „Reigi õpetaja”. Aino Kallase samanimelise lühromaanile tuginev ooper jõuab Eestis lavale kolmandat korda.  Lavastajaks on Roman Baskin ning muusikajuht ja dirigent Paul Mägi, kes juhatas ooperit ka 25 aastat tagasi. Nii nagu 25 aastat tagasi Estonias, annab „Reigi õpetajale” avatakti Paul Mägi. Sedapuhku Vanemuises ja […]

Reigi armudraama tuleb uuele ringile


«Selle «Reigi õpetajaga» pole mul õnne,» kirjutas helilooja Eduard Tubin Rootsist saadetud kirjas Arne Mikule märtsis 1981. Jutt oli lavastusest Vanemuises. Nüüd tuleb see samas teatris uuesti publiku ette. Vardo Rumesseni koostatud ja kommenteeritud raamatust «Eduard Tubin. Kirjad» (2006) ilmneb, et esimene ebaõnnestumine tabas Estonia teatrile kirjutatud Reigi armudraamat aastal 1972. Võimud ei lubanud pagulaseestlase […]

Vanemuise uues „Reigi õpetajas“ teeb kaasa mitmeid tuntud lauljaid


Vanemuise teatris homme esietenduvas Eduard Tubina ooperi „Reigi õpetaja“ uuslavastuses teeb kaasa mitmeid eesti tunnustatud lauljaid nii oma teatrimajast kui teistest teatritest. Eelkõige tuleb tunnustada Vanemuise teatri muusikajuhi ja peadirigendi Paul Mägi algatust, kes selle Eesti kogu ooperiloo väärtteose, Eduard Tubina „Reigi õpetaja“ taas, teistkordselt Vanemuise repertuaari on võtnud. Teatavasti valmis ooper heliloojal Stockholmis 1971. […]

“Reigi õpetaja” jõuab üle 25 aasta taas lavale


4. aprillil esietendub Vanemuises Eduard Tubina ooper “Reigi õpetaja”, mida pole Eesti teatrites näha saanud juba veerand sajandit ning mille saamislugu ja esmane lavale jõudmine olid väga keerulised. Eesti omamuusika ühe tähtteose tee lavale on olnud pikk ja keeruline. 1938. aastal alustas Aino Kallas oma romaani „Reigi õpetaja“ põhjal libreto kirjutamist, kuid teose heliloojaks määratud […]

4. aprillil esietendub Vanemuises Eduard Tubina ooper “Reigi õpetaja”


Reedel, 4. aprillil kell 19, esietendub Vanemuise väikeses majas Eduard Tubina ooper “Reigi õpetaja”, mille aluseks on Aino Kallase samanimeline lühiromaan. Vanemuises on etenduskordi vaid kolm. Lavastuse muusikajuht ja dirigent on Paul Mägi, lavastaja Roman Baskin, dirigent Taavi Kull, lavakunstnik Iir Hermeliin, kostüümikunstnik Kristel Maamägi, koreograaf Janek Savolainen ja valguskunstnik Margus Vaigur. Osades laulavad Jassi […]

Jassi Zahharov: “Inimene peab ju midagi õppima, ta peab enne surma inimeseks saama.”


“Mul on tihti tunne, et ma ei taha üldse öelda, millega tegelen,” muigab ooperisolist Jassi Zahharov (59), et ei kibele end lauljaks nimetama. Just seetõttu, et superstaarisaated toodavad peale lauljaid, kes laulmisest mõhkugi ei tea. “Ametinimetus “laulja” on devalveerunud, sest kõik laulavad ega anna endale aru, mis see laulmine tegelikult on. Ning need, kes laulmisega […]

Pooled noored pole kordagi teatris käinud


Õpetajate Leht, Sirje Pärismaa Vanemuise teater kutsus esmakordselt paarsada kooli- ja teatriinimest hariduskonverentsile, et arutleda koos võimaluste üle pakkuda kooliprogrammile veelgi sisukamat täiendust. Teatri rolli üle hariduses ja hariduse rolli üle teatris mõtisklemiseks on õige aeg, selgus ka konverentsi peaesineja, TÜ professori Marju Lauristini jutust. 2012. aasta uuringu andmeil on inimeste hulk, kes on käinud […]

Truu jumalasulase pereelu


Vaid kolm korda etenduv ooper “Reigi õpetaja” kannab publiku ajas tagasi 17. sajandi Hiiumaale, kus komblusküsi-mustele ja jumalakartlikkusele vaadati hoopis teise pilguga kui praegu. Ooperi keskmes on Reigi kiriku õpetaja Paavali Lempelius, karm ja põhimõttekindel mees, kelle abikaasa Catarina libastub keelatud armastuse võrku. Catarina leiab Stockholmist tulnud noores diakonis Jonas Kem-pes kõik selle, mis tema […]

Armastus versus kohusetunne


Äripäev, Mari Hiiemäe Lavastus “Madisoni maakonna sillad” oli kaunis ja lüüriline mõtisklus armastusest, truudusest ja valikutest ühe juhtumi näitel, mille keskmes oli naine ning tema kaks suhet: üks, mida ta elas kohusetundest, ning teine, mis toitis tema unistusi läbi terve elu. Lavastuse aluseks olev lugu ise oli hästi lihtne ja triviaalnegi, kuid fantaasiat ja kaasamõtlemist […]

„Väikese onu saaga“ autor Barbro Lindgren pälvis Astrid Lindgreni mälestusauhinna.


VANEMUISE VÄLKSÕNUM Maailma suurim lastekirjanduse auhind, Astrid Lindgreni mälestusauhind, läks tänavu Rootsi lastekirjanikule Barbro Lindgrenile. Tema sulest on pärit ka Vanemuise repertuaaris aastaid väga menukalt püsinud lastelavastuse „Väikese onu saaga“ alusmaterjal. „Väike onu saagat“ on Vanemuises lavatatud lausa kahel korral, aastal 1996 ja 2011. Mõlemad lavastas Finn Poulsen Rootsist. 16. septembril 2011 aastal Teatri Kodus […]

Tasaselt hingemattev valuleek


Tunnistan ausalt, et võimalus veeta õhtu ligi neljatunnist «Fanny ja Alexandri» etendust vaadates ei tundunud just kõige kutsuvamana, arvestades ka asjaolu, et Vanemuisel pole õnnestunud viimastel aastatel elamusterikkaid lavastusi välja tuua. Kuid seda suurem oli rõõm ning kergendusohe, kui kolmanda vaatuse lõpuks polnud igavus kordagi kimbutama tulnud, vastupidi, Mäeots on suutnud Bergmani unustamatust loost luua […]

Gerli Padar: “Lotte kingad on mul super hästi vastu pidanud, üksnes taldu on korra vahetatud.”


“Võtsin paruka peast, grimmi polnud aega maha võtta ja jooksin Tallinna bussile,” naerab Gerli, kuidas ta kord pärast Lotte etendust joonelt Vanemuise mäest alla bussijaama poole tuiskas. Seda, et inimesed oleksid tema grimeeritud koeraninale viltu vaadanud, Gerli ei märganud, kuid huumorimeelega bussijuht küsis otsekoheselt: “Kas annan teile lemmiklooma- või lapsepileti?” Neid kordi, kui pärast Lotte […]

Kes lahkub, kes tuleb: Vanemuine muudab näitlejate koosseisu


ERR kultuuriportaal, Taavi Eilat Teater ei pikendanud kolme praeguse näitleja lepingut ja omal soovil on lahkumisest teatanud kaks näitlejat. Vastukaaluks tuleb teatrisse järgmisest hooajast tööle aga lavakunstikooli lõpetavalt kursuselt seitse näitlejat. Vanemuise teater otsustas draamajuht Tiit Palu ettepanekul ja teatrijuht Toomas Petersoni kinnitusel mitte pikendada lepingut näitlejate Markus Luige, Martin Kõivu ja Eva Püssaga. TOOMAS […]

Vanemuine teeb noortele ruumi


Tartu Postimees, Jaan Olmaru Vanemuise teater ei pikenda uuest hooajast lepinguid Markus Luige, Martin Kõivu ja Eva Püssaga. Samuti lähevad sügisest vabakutselisteks näitleja Ott Sepp ja näitleja-lavastaja Rein Pakk. Vanemuise draamajuht Tiit Palu ütles, et selline otsus on levinud tava. «Kui te vaatate, mis toimub mujal teatrites, siis inimeste lepingud ikka lõpevad ja mitte alati […]

Pikka iga lavajuubilar Lottele!


Kiiresti meenuvad suvised jalutuskäigud Toomemäel ja Emajõe ääres. Ülikooli peahoone, arvukad skulptuurid, kohvikud ja botaanikaaed. Suvel saab Emajõel Pegasusega sõita ja … ja ongi mõttelõng katkenud. Ei ole praegu kesksuvi, vaid hilistalv. Kõledal jõekaldal jalutuskäigu asemel istuks parema meelega kusagil soojas. Aura ja Ahhaa. Need on soojad kohad. Midagi siiski on. Häbisse ei jää. Ometi […]

Ain Mäeots: “Roppused lavastuses on pseudoprobleem!”


Vanemuise uuslavastuses “Fanny ja Alexander” kostab laps-osatäitjate huulilt üsnagi vulgaarset kõnepruuki – teiste hulgas väljendeid, nagu “t..akott” ja “s…pea”. Lavastaja Ain Mäeots kinnitab, et võrreldes Ingmar Bergmani originaalkäsikirjaga on lavastus roppuste koha pealt mõnevõrra pehmem, samas on vänge sõnavara kasutamine aga kunstiliselt igati põhjendatud. “Kui ma kuulen näiteks pealt, kuidas ja millise keelekasutusega räägivad 7–8aastased, […]

Madisoni maakonna sillad


Postitus blogis Kultuurne Naistepäeval (ehk siis 8.märts) õnnestus mul näha etendust “Madisoni maakonna sillad”. Vanemuise lavastus ning täpsemalt sellest võib lugeda ka siit. Lisan kohe siinkohal, et erilised plusspunktid plakati kujundajale! Nii visuaalselt kaunist plakatit nagu on sellel lavastusel, pole ma ammu näinud. Enne kui ma oma kiidulauluga jätkan toon välja ainsa miinuse – nõrk […]

Laps särab laval nagu väike päike


Kristiina on täielik väike päike, ütleb lavastaja Ain Mäeots 13-aastase Kristiina Raahel Uiga kohta, kes on viimase nelja aasta jooksul osalenud juba kuues Vanemuise lavastuses. Tartu kristlikus põhikoolis õppiva võluva ja andeka Kristiina näitlejakarjäär sai alguse kolmandas klassis, kui tema tolleaegne lauluõpetaja Tiia Puhvel soovitas tüdrukul minna Vanemuisesse «Heliseva muusika» konkursile. «Läksin proovima ja saingi […]

Sarvekandja saatus


Tartu Ekspress, Kaur Paves Sadamateatris linastuv „Madisoni maakonna sillad“ tekitab keskmise teatrihuviga külalisele ohtralt paralleele Vanemuise selle hooaja teise hitiga „Hea põhjatuule vastu“. Läbiva liini moodustab mõlemas tükis kõnekat kõrvalosa täitev Jüri Lumiste. Nii kaasaegses internetiromaanis kui minevikus hõljuvas ajatus armastusloos on tema täita ühel või teisel tasandil petetud seadusliku abikaasa roll. Nii naise veebiarmukesele […]

„Detektiiv Lotte“ 100. juubelietendus


Lastemuusikal „Detektiiv Lotte“ tähistab oma 100. juubelietendust mitmete üllatuste, kingitustega ja erikülalistega. „Detektiiv Lotte“ juubelietendus neljapäeval, 20. märtsil algab Vanemuise suures majas kell 18. Juba tund varem( ehk kell 17) on kõik lapsed oodatud teatrisse Vanemuise Kollaste Kasside seltsi, kellega koos saab meisterdada sünnipäevalapsele vahva õnnitluskaardi. Kollased Kassid aitavad peomeeleolu üleval hoida ka etenduse vaheajal […]

Lavastaja lõi pingestatud, sooja ja intiimse terviku


Tartu Postimees, Põim Kama Vanemuine tõi nädala jooksul lavale kaks tänapäevasesse klassikasse kuuluvat teost. Esimesena esietendus Ingmar Bergmani «Fanny ja Alexander» Ain Mäeotsa tõlgenduses. Nüüd oli kord Robert J. Walleri «Madisoni maakonna sildade» käes. Mõlemad tekstid on vaatajale varasemast tuttavad ning jätnud teadvusesse jõulise kuvandi. Ükskõik kas raamatus või filmis – Bergman ja Waller on […]

“Madisoni maakonna sillad” Sadamateatris


Blogi “Südamelähedaselt…” “Madisoni maakonna sillad” on kaunis pärl Vanemuise teatri draamarepertuaaris. Peeter Tammearu lavastusest õhkub suurepäraste näitlejatööde kaudu küpsete inimeste ootamatu ja painava armastuse lugu. Vaataja tunneb kaasa kord ühele, kord teisele, siis kolmandale ja neljandale, sest elu tähtsaimate otsuste tegemisel seisame kõik justkui sillal, teadmata, kas peaks sellest üle minema, tagasi pöörduma või jääma. […]

Mihkel Truman: Madisoni maakonna sillad ei kanna


kultuur.err.ee, Mihkel Truman   Kergemat dramaturgiat peab teater publikule kindlasti pakkuma, kuid ka meelelahutus peab jääma heaks ja nauditavaks. On tõsiasi, et kui üks teater tahab nii finantsiliselt kui ka kunstiliselt pinnal püsida, peab ta jämedalt võttes jagama repertuaari kaheks: ühelt poolt kergekoelisem, kuid heatasemeline meelelahutus; teiselt poolt nõudlikumat vaatajat rahuldav ning veidi rohkem süvenemist […]

Peeter Tammearu „Madisoni“- lavastusest


kultuur.err.ee, Tõnu Pedaru   Täna, reedel 7. märtsil esietendub Sadamateatris „Madisoni maakonna sillad“ning lavastaja kinnitab, et õigel ajal saadakse valmis. Tammearu ütleb kultuur.err.ee’le, et mängufilmina laiemalt tuntud tükki tehes pole iseenesest midagi parata, et paljud inimesed, kes on kaasa elanud filmile Clint Eastwoodi ja Meryl Streepiga peaosas, hakkavad neid Hannes Kaljujärve või Külliki Saldrega võrdlema. […]

Hannes Kaljujärv„Madisoni maakonna sildadest”


kultuur.err.ee, Kristel Härma   Sadamateatris reedel esietenduv lavastus „Madisoni maakonna sillad” räägib meile loo ootamatust armumisest, mida pereema enda pere eest varjab, kuid mida kunagi unustada ei suuda Aastaid hiljem pärast ema Francesca surma leiavad ta lapsed päeviku, milles on kirjas nende ema ja põneva rännumehe Robert Kincaidi kohtumise lugu. Sealjuures ka ema soov, et […]

„Fanny ja Alexander“ – muinasjutt täiskasvanuile


…tegemist tõeliselt nauditava ja heatasemelise lavastusega, mis annab taas tunnistust sellest, et Teater Vanemuine on tõusuteel. “Fanny ja Alexanderi” kavalehel on märgitud, et teosel on kaks kirjandusklassikust inspireerijat – saksa romantik E. T. A. Hoffmann, õigemini tema eeskätt balletisüžeena tuntud lastejutt “Pähklipureja”, ning inglise klassiku Charles Dickensi looming. Kuid ilma seda lugematagi oli juba esimese […]

Hingesugulase leidmine


Äripäev, Mari Hiiemäe Päevikusse peidetud eluaeg kestnud armastuslugu. “Madisoni maakonna sillad” on küpsete inimeste lugu. Nende, kes suudavad oma nõrkustega leppida ning mõistavad, et raskeim siin elus on otsustada, millised sillad ületada ja millised põletada. Francesca Miller ja Robert Kincaid veedavad koos paar päeva, armuvad ning kannavad leitud tunnet endaga kaasas terve oma edasise elu. […]

“Raimonda” pakub kaunist liikumist ebaselges kontekstis


Äripäev, Mari Hiiemäe Vanemuise “Raimondat” sattusin vaatama kogemata. Lihtsalt kutsuti kaasa ja läksin. Seega lähenesin tükile eelnevate ootuste ning infota, mida see endast kujutada võiks. Takkajärele arvan, et see oligi parim viis “Raimondaga” tutvumiseks. On ju tegemist balletiga, millel on kohendatud nii sisu kui ka koreograafiat ning milles kõik momendid pole seetõttu päris lõpuni üheselt […]

Teatripublik näeb erilist armastust


Tartu Postimees, Raimu Hanson Reedel esietendub «Ma­disoni maakonna sillad» ehk literaadist fotograafi Roberti ja itaallasest taluperenaise Francesca kirglik ja lummav armastuslugu. Küsimustele vastab lavastaja Peeter Tammearu. Mis teeb selle armastusloo eriliseks? Igale inimesele tundub, et tema armastus on eriline. Aga võibolla on see üks jagamatu tervik, substants väljaspool meid, mis võib meid tabada. Francesca ja […]

Sadamateatris esietendub Peeter Tammearu lavastus “Madisoni maakonna sillad“.


VANEMUISEVÄLKSÕNUM 7. märtsil kell 19 jõuab Sadamateatris esmakordselt Eesti teatripubliku ette romaani „Madisoni maakonna sillad“ lavaversioon. „Madisoni maakonna sillad“ on lavastaja Peeter Tammearu (Kuressaare Linnateater) žanrimääratluse kohaselt armastuse lugu. „Selles loos on paralleelselt fookuses Francesca Milleri ja Robert Kincaidi ainulaadne kohtumine ning Francesca juba täiskasvanud laste kokkusaamine mõni päev enne ema matuseid, mille foonil kogu […]

Teatrijuht: publik pole žüriiga ühte meelt


Tartu Postimees, Raimu Hanson Eesti teatriliit avalikustas teatriaasta auhindade võimalike saajate nimekirja. Kolmežanriline Vanemuine on selles esindatud kui ooperi- ja balletiteater. Mida arvab asjast teatri juht Toomas Peterson? Kui rahul on Vanemuise juhtkond teatriaasta auhindade nominentide nimekirjaga? Muusika ja tantsu osas on Vanemuine nominentide nimekirjaga rahul, on seal ju ära märgitud ooper «Jevgeni Onegin», samuti […]

Hingevoolust jäi vähe järele


  Vanemuises esietendus Ingmar Bergmani monumentaalsel väärtfilmil põhinev «Fanny ja Alexander». Nagu monumentide puhul võib juhtuda, jäi lavastuse sisuline pool hiilgava ja hinnalise väliskesta all õõnsalt vastu kajama. Bergmani autobiograafiliste sugemetega draama vaatleb jõuka Ekdahlide suguvõsa käekäiku möödunud sajandi alguse Rootsis. Peremured ja -rõõmud avanevad vaataja ees igaühe isiklike läbielamiste ning väikese Alexandri poolmaagilise maailma […]

Kristiina Garancis “Fannyst ja Alexanderist”: maagia oli laval


Kriitik Kristiina Garancis rääkis “Vikerraadio” hommikusaates, et Vanemuises lavastunud “Fannys ja Alexanderis” oli sarnane maagia nagu Ingmar Bergmani filmis, millel lavastus põhineb. “Mulle meeldis ka, et Ain (Mäeots) oli selle pea neli tundi täitnud väga loomuliku meluga,” rääkis Kristiina Garancis “Vikerhommikus”. “Etendus ja tegevus ei toimunud ainult lava peal, vaid oli ka igal pool ümber […]

Ain Mäeots: Bergman on nagu kirurg


Täna õhtul esietendub Vanemuises Ain Mäeotsa lavastus “Fanny ja Alexander”, mis põhineb Ingmar Bergmani samanimelise filmi käsikirjal ning on Bergmani filmi esmakordne lavatõlgendus Eestis. “Ma olen väga palju aastaid tahtnud “Fannyt ja Alexanderit” lavastada,” tunnistas Ain Mäeots, kelle nägemus Ingmar Bergmani kuulsast 1982. aasta filmist täna õhtul Vanemuise lavale jõuab, sest lõpuks ometi saadi selleks […]

Marko Matvere: “Tegelikult armastan ma muusikat, teatrit ma armastan palju vähem.”


“Ma lihtsalt armastan ooperit, aga pean ütlema, et armastan mitte üksnes ooperit,” ütleb Marko Matvere, kes tõi mullu lavale oma neljanda ooperilavastuse. “Tegelikult on nii, et ma armastan muusikat, teatrit ma armastan palju vähem. Mulle meeldivad suured hääled ja ausalt öeldes kuulan parema meelega inetut ooperiaariat inetu inimese inetus esituses, kui popmuusikat, mis on hästi […]

Suurfilm tuleb suurelt lavale


Tartu Postimees, Raimu Hanson Rootsi filmikuulsuse Ingmar Bergmani viimane suurfilm «Fanny ja Alexander», milles osales 150 nimelist tegelast ja peaaegu 1000 statisti, tuleb Vanemuise lavale samuti tavatult suure trupiga: 24 näitlejat mängib 34 rolli. Detsembris 1982 valminud film tõi tegijaile neli Oscarit ja Kuldgloobuse. Kinodes linastus see kolmetunnilise ja televisioonis viietunnilise variandina. Vanemuise väikses majas […]

1. märtsil esietendub Vanemuise väikeses majas „Fanny ja Alexander“.


VANEMUISE VÄLKSÕNUM Laupäeval, 1. märtsil esietendub Vanemuise väikeses majas „Fanny ja Alexander“. Vanemuise lavale jõuab Ingmar Bergmani poolautobigraafiline draama „Fanny ja Alexander“, mille on lavastanud Ain Mäeots ja tõlkinud Ülev Aaloe. Tegemist on Bergmani filmi esmakordse lavatõlgendusega Eestis. Lavakujunduse on loonud Kristiina Põllu (Tartu Uus Teater) ning ajastutruud kostüümid Gerly Tinn. Liikumise on seadnud Marika […]

Vanemuise ooperigalal astuvad üles solistid Eestist, Itaaliast ja Leedust


VANEMUISE VÄLKSÕNUM Vanemuise ooperigalal astuvad üles solistid Eestist, Itaaliast ja Leedust Vanemuise teatri ja Eesti Kontserdi koostöös sündivat ooperigalat saab nautida Vanemuise Kontserdimajas reedel 7. veebruaril kell 19. Kontserdil kõlavad kaunimad aariad Donizetti, Verdi, Saint-Saënsi, Bizet, Dvořáki, Bellini, Delibes´i, Mascagni ja Mozarti ooperitest. Ooperigalat dirigeerib Paul Mägi. Lavale astuvad metsosopranid Jovita Vaskevičiute (Leedu RO) ja […]

Muusikal “Evita” etendub taas


VANEMUISE VÄLKSÕNUM 31. jaanuaril aastal 2014 toimub Vanemuise suures majas algusega kell 19 muusikali „Evita“ taasesietendus. Nimiosa mängib Evelin Võigemast.  Andrew Lloyd Webber´i „Evita“ taasesietendus toob lavale kolm uut osatäitjat: Eva Peróni rollis näeme Evelin Võigemasti (Tallinna Linnateater), Juan Peróni osas Kalle Seppa ning Peróni armukesena Kristiina Renserit. Kuigi tegemist on suuresti 27. novembril 2009. […]

Draamanäitleja saab uue kogemuse


Tartu Postimees, Raimu HansonEvelin Võigemast tuleb Vanemuises vaatajate ette muusikali «Evita» nimiosas. Näitleja räägib, miks talle see roll huvi pakub ja mida ta peab tegema, et selle osatäitmisega säravalt vaatajate ette tulla. Mida on teile kui näitlejale andnud Evita rolli loomine ja proovid lavastaja Georg Malviusega alguses Tallinnas ja eelmisest nädalast Vanemuises? Mingis mõttes on […]

Kui tundub õige, siis on õige!


Kroonika, Jaanus Hämarsoo Menuseriaali «Hakkab jälle pihta» peaosaline Ragne Pekarev lahkus kunagi Tartust seda linna vihates, kuid nüüd on ta seal tagasi. «Hingerändurid ütleksid, et tagasitulekuks oli muu põhjus kui teater – leidsin ju siit oma abikaasa,» sõnab Ragne muhelusega suunurgas. Vanemuise näitlejatari Ragne Pekarevi (33) tegelaskuju Veronika käitub ETV seriaalis «Hakkab jälle pihta» kui […]

Imeline interpretatsioon


www.unt.se, Anders Bragsjö Neljapäeval, 23. jaanuaril, külastas sihtasutust Musik i Uppland Tartu Vanemuise Sümfooniaorkester ja peadirigent Paul Mägi. Kontsert toimus Rahuaasta 2014 kultuuriürituste sarjas. Vanemuisel oli kaasas oma solist, eesti rahvusvaheliselt tuntud pianist Ivari Ilja oma muljetavaldavalt pika kasvu, hiiglasliku väljendusjõu ja tehnilise käteosavusega. Esimeses teoses, R. Schumanni „Introduktsioon ja Allegro appassionato” F-duur klaverile ning orkestrile, […]

Martin Kõiv kaheksandat hooaega Vanemuise teatris


Ajaleht Vooremaa, Riina MägiHiljuti käis meediast läbi uudis, et Tartu Vanemuise teatri trupp saab sügisel tõhusat täiendust seitsme Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia kõrgema lavakunstikooli tänavuse lõpetaja näol. “Ootan põnevusega, mis Vanemuises pärast nii suure hulga noorte lisandumist juhtuma hakkab,” ütles eelmise suurema “satsiga” lavakunstikoolist Vanemuisesse tulnud näitleja Martin Kõiv, kellel praegu läheb selles teatris kaheksas […]

Üksildane üksildane Lääs Sadamateatris


Blogi Eveliis Kui maailmas on üks koht, mis on sama depressiivne kui Eesti küla, siis on see maakant Iirimaal. Ehk selle pärast iiri autorite tekstid siinsetel teatrilavadel nii sageli lavastatud ja vaadatud ongi – nagu omad ju. Ja kui lisada  veel McDonagh tükkidele omased sisemised pinged, mis lähedaste peal valimatult välja elatakse, on esimasendustükk garanteeritud. […]

Härrasmees” Vanemuises


Blogis Südamelähedaselt Olin kodutöö tegemata jätnud ega teadnud Sadamateatri uksest sisse astudes eriti midagi muud, kui et “Härrasmees” on monolavastus ja mängib Robert Annus. See on pigem harv juhus, kui ma ei tea näidendi autori nime või päritolumaad. Olin kunagi teadvustanud, et kui võimalus tekib, siis lähen vaatama. Selle teksti avastamine ja omaks teha tahtmine […]

“Härrasmees”


Blogis”Sest armideta surra oleks narr…”   Härrasmees on Vanemuises lavastunud Enda Walshi kolkathriller, mida mul oli võimalus sel reedel (10.01.) siis üle kaeda. Siit saab tutvuda Vanemuise enda poolse tutvustusega. Mina seda ei teinud ning tagant järgi ei oskagi öelda, et kas see oli tark mõte või mitte, ent kõigest lähemalt. (Muide, inglise keeles on […]

Kui Tšaikovski oleks Tartut väisanud


Armas Nadežda Filaretovna von Meck! Andke mulle palun andeks, et minu viimasest kirjast Teile on möödunud niivõrd palju aega. Igapäevased edasilükkamatud asjatoimetused, esietendusega seotud sigin-sagin ja ametlik kirjavahetus on nõudnud nii palju vaeva, et tõelisele sõbrale ja mõttekaaslasele, nagu Teie seda mulle olete, kirjutamine on jäänud täiesti unarusse. Seda enam tahan oma pikale veninud vaikimist […]

Draamajuht lubab kvaliteetse aja masinat


Tartu Postimees, Jaan Olmaru Vanemuise teatri värske draamajuht Tiit Palu ütleb intervjuus, et järgmisel paaril hooajal keskendutakse draamatrupi inimeste koostööle ja arengule, publikule paistab see välja eelkõige huvitavate, üllatuslike näitlejatöödena. Väga paljud inimesed annavad uue aasta algul endale lubadusi. Kas ka teie kuulute nende hulka ja millised on teie lubadused? Lubaduste andmine ja isikliku arengu […]