Loe

Kui töö ja suhted üle pea kasvavad

Äripäeva Puhkepäev, Mari Hiiemäe

Äripäeva Puhkepäev, Mari Hiiemäe

Vanemuises Mika Myllyaho suheteteemalise triloogia kolmanda osana etenduv “Harmoonia” on oma eelkäijatest “Paanikast” ja “Kaosest” tõsisem. Vastuste otsimine elus ettejuhtuvatele segastele tunnetele ja olukordadele jätkub.

Kui esimese lavastuse tegelasteks olid mehed ning teises naised, siis kolmandasse osasse on toodud sisse mõlemad. Emotsionaalselt jätkab “Harmoonia” aga eelmiste lavastustega samal kursil. Triloogiat ühendavad põhiküsimused: Kuidas tuleks elada? Kuidas saada võitu oma hirmudest? Kuskohast kerkivad üles agressiivsed tunded? Kuidas olla ja elada nii, et rõõm ära ei kaoks? Samal ajal kõnelevad näidendid ka sõprusest ja armastusest.
Kuigi märksõnad on lavastustes suuresti samas, temaatika korduma hakkamist Tubin ei karda, kuna iga lugu ja selle lahendamine lavavõtmes on alati erinev. Võrreldav on vaid peategelasi käivitav situatsioon, s. t. olukord, kus midagi tõsist on just juhtunud ja nad peavad oma seniseid väärtushinnanguid ümber hindama.
“Harmoonia” räägib töö tähendusest inimese identiteedile. Kas inimest saab lahutada tema tööst ja kirest? Kas töö on inimese mõõt või läheb tee harmooniani hoopiski mujalt? Kuidas tõmmata piire töö ja puhkuse, töö ja armastuse, töö ja sõpruse vahele?
Lavastuse peategelane on teatrilavastaja, kelle maniakaalne töölaad on viinud infarktini, peale mida on mees otsustanud aja maha võtta ja õppida tööd teistmoodi tegema. Siis aga tuleb uus tööpakkumine, millele on võimatu ei öelda – „Faust“ suurele lavale. Ja käivitub tööprotsess, mis sunnib vaatama endasse ja hoidma oma karjääri, elu-, armastus- ning sõprussuhteid kokkuvarisemast.
Publikule on lavastuses kajastatavad teemad suuresti omast käest tuttavad. “Usun, et probleemid on tuttavad ja igati jagatavad. Samastumisvõimalust pakub situatsioon, kus ületöötamine annab tõsise ohumärgi, kuid järgmisele pakkumisele ära öelda ikkagi ei suudeta. Teatrikontekst töötab universaalse üldistusena,” arvas lavastaja.
Isiklikku mõju ütleb lavastamisprotsessist saanud olevat ka Tubin ise . “”Harmoonia” materjal on mind julgustanud ütlema „ei“. Nii nagu ütleb näidendi peategelane Olavi: „Tahan, et mu hea tuju kestaks. Tahan õppida töid teistmoodi tegema.“,” rääkis Tubin.
“Harmoonia” lavaruumi on kujundanud kunstnik Kristiina Põllu, kes on paigutanud kogu tegevuse ringlavale, kus publik paikneb ringis ümber mänguplatsi. Tubina sõnul on lahendus lähtunud harmoonia kujundist ehk siis mandalast, mille südamikus on selles loos Töö. Harmoonia iseenesest tähendab kooskõla, terviklikkust, elementide ühtsust ning meelerahu, mida selle loo tegelastele hädasti tarvis on. 

 

23.09.2011