Carmen elab Emajõelinnas sinist lavaelu


Kolmapäeval esietendus Vanemuises Georges Bizet’ ooper «Carmen», mille peaosas sädeleb Moskva ooperiteatri Helikon metsosopran Aleksandra Kovalevitš. Küsitletud vaatajad olid nähtu ja kuulduga väga rahul.

«Carmeni» esimeses pooles, veel rohkem aga teises jääb lavastus meelde Andaluusiale iseloomuliku sinise keraamika tooni üleküllusega nii dekoratsioonis kui ka kostüümides. Ja et Carmen ei olegi traagiliselt punases. Ja et laval liigub koos laulvate ja tantsivate lastega 91 osatäitjat.
Kõik nad on tegutsema pandud ooperi muusikajuhi ja dirigendi Paul Mägi ning lavastaja-koreograafi Giorgio Madia koostöös. Lavastuse kunstnik on Maarja Meeru.
Aleksandra Kovalevitši (Carmen) kõrval on kesksetes osades ungarlane Boldizsár László (Don José), lätlane Jānis Apeinis (Escamillo), prantslanna Diana Higbee (Micaëla), Taavi Tampuu, Märt Jakobson, Pirjo Püvi, Karmen Puis, Simo Breede, Rasmus Kull, Jaan Willem Sibul.

Publik jagas esietendusel lavastusele tunnustust vaheaplauside ja palava lõpuplaksutamisega. Siinkohal on kirjas kolme vaataja arvamused.

Evald Kampus, teatriveteran

Ma olen elus näinud umbes 1400 etendust. Vanemuises olen näinud neid umbes 65 aasta jooksul ja ka üsna paljudes maades ja kuulsates teatrites, kaasa arvatud New Yorgi Metropolitan Opera. Ja ma olen vaadanud telekanalist Mezzo põhiliselt Euroopa parimate ooperiteatrite kõige kuulsamaid klassikalisi oopereid kõige kuulsamate dirigentide juhatusel.
Ma olen uhke ja õnnelik, et ma saan Vanemuises niisugust «Carmenit» vaadata. See on esimene «Carmen» mu elus, mida ma sellise naudinguga olen vaadanud. Millised koorid, milline täpsus!
Nüüd ma mõistan, missugune maailmaime on see, kui ooperilavastaja on koreograaf. Ma oleksin seda «Carmenit» nautinud liikumise ja visuaalse külje pärast ka siis, kui ei oleks olnud muusikapiuksugi.
Ja millised meisterlikud lauljad! Ma kujutan ette, et võiksin seda «Carmenit» ka Mezzo kanalilt näha. Minu meelest ületab lavastuse tase nii kujunduse kui ka häälte poolest kõvasti seda, mis seal kanalis näha on.

Ulvi Kuusk, kunstnik

Lavastuse kujundusega on tehtud ära hirmus suur töö. Võibolla on värvidega, eriti sinisega, isegi natukene üle pingutatud. Ühe väikse apsu panin tähele kolmandas vaatuses, kui taskulampidega salakaubavedajad hiilivad mägedes ja muusika on vaikne: saali oli kuulda dekoratsiooni naginat. Üldiselt oli kõik tehtud väga suurelt ja hästi.

Rein Lang, poliitik

Mina olen «Carmeneid» näinud palju, aga see on kohe väga professionaalne töö. Vanemuise pärast on hea meel, see on maailmaklassi teater. Mulle meeldis väga lavastuse visuaalne külg – koloriit, valguslahendus ja muugi. Lavastaja on ikka väga täpselt teadnud, mida ta tahab teha.
Don José osatäitja meeldis kõige rohkem, ta lihtsalt on Don José tüüp. Ma loodan, et kirge tuleb lavastusse natuke juurde, kui see on sisse mängitud, aga eks seda on omajagu juba praegugi.
Minu meelest väga sümpaatne töö. Estonias on samuti praegu «Carmen» laval, aga Vanemuise oma on parem, see on kindlasti meeldejäävam.